Aandeel Adobe

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Adobe? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Adobe Systems Inc.
ISIN: US00724F1012
Tickercode: ADBE | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Adobe kopen De beste aandelen
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Adobe

Geschatte leestijd: 4 minutes

Adobe verloor ongeveer 30 miljard USD aan beurswaarde nadat het aankondigende dat het design tool Figma wilde overnemen. De koers van het aandeel Adobe crashte aanzienlijk. Maar hoe staat het er nu voor met het aandeel Adobe en wat zijn de verwachtingen?

Aandeel Adobe

Overname veroorzaakt crash van koers aandeel Adobe

Enkele maanden geleden werd bekend dat Adobe het bedrijf Figma zou willen overnemen voor 20 miljard USD. Als reactie hierop ging de koers van het aandeel Adobe merkbaar omlaag. Tot op zekere hoogte was dit begrijpelijk, omdat de koers zeker aan de grens lag.

Adobe verloor ongeveer $ 30 miljard aan beurswaarde na de aankondiging dat het Figma wilde overnemen. Dat alleen al is dus veel meer dan de overname had moeten kosten.

De overname was logisch vanuit het oogpunt van de belegger. De potentiële impact die Figma als concurrent op UX/UI-gebied zou kunnen aanrichten is groter dan de overnameprijs. De overname zou de suprematie van het bedrijf in dit segment hebben versterkt.

Logische overname?

De afgelopen weken waren er al geruchten dat de Amerikaanse autoriteiten zouden ingrijpen, waardoor de koers van het aandeel Adobe onder druk kwam te staan. Nadat Bloomberg afgelopen donderdag meldde dat het Amerikaanse ministerie van Justitie op het punt stond in te grijpen, kelderde Adobe nog eens 7,63% naar $ 320,54. Eerst werd de overname van Figma beantwoord met een koersdaling en nu gebeurt hetzelfde nu de deal mogelijk niet doorgaat.

Op zich is de overname van Figma logisch, omdat Adobe hiermee een directe en opkomende concurrent zou elimineren en de eigen positie zou versterken. De vraag blijft is of de prijs niet aan de hoge kant. Adobe kan zich nu afvragen of $ 20 miljard of aanzienlijk minder niet genoeg zou zijn om Figma grotendeels te kopiëren.

Er zijn talloze voorbeelden uit de beurs- en zakenwereld waar een gevestigd bedrijf producten of diensten heeft gekopieerd en de eigenlijke uitvinder heeft ingehaald en heeft verdrongen. Neem bijvoorbeeld de bedrijfsgeschiedenis van Microsoft.

Maar één ding is misschien nog belangrijker: Adobe’s kernactiviteiten zullen helemaal niet veranderen, of Figma nu wordt overgenomen of niet.
Dit simpele feit werd genegeerd bij de verkoop in september, net zoals het nu weer het geval lijkt te zijn. Maar het bedrijf groeit snel en schaalt goed op. Ze zijn niet kapitaalintensief, maar wel zeer winstgevend en het levert voorspelbare kasstromen.

Aandeel Adobe: outlook 2023

Als we de prognoses mogen geloven, zouden de inkomsten, de winst en de FCF in het lopende en de komende boekjaren met 10-13% per jaar moeten stijgen.
De groei zou dus respectabel zijn, maar laag voor Adobe haar maatstaven. De veronderstellingen zijn dus conservatief of misschien zelfs pessimistisch.

In ieder geval zijn de consensusramingen de afgelopen maanden aanzienlijk verlaagd, zoals gebruikelijk nadat de aandelenkoersen al waren gedaald.
De koersen zelf zijn dus waarschijnlijk de aanleiding voor de verlaagde prognoses.
Aan de bedrijfscijfers van Adobe zelf kan het niet gelegen hebben, want het bedrijf heeft al minstens 10 kwartalen op rij de verwachtingen overtroffen.

Adobe aandeel koers | aadeel Adobe | waarde aandeel Adobe
Grafiek vanaf 27.02.2023 – Koers Aandeel Adobe 320,54 – Symbool: ADBE – Wekelijkse kaarsen

Voor anticyclische beleggers zou de huidige terugval een welkome gelegenheid kunnen zijn. Het aandeel Adobe is teruggekeerd naar de lange termijn uptrends en de steunzone op $ 278 – 314. We zullen zien of er opnieuw een bodem wordt gevormd op dit niveau, de kansen hiervoor zijn niet slecht.

Vanuit het oogpunt van de bulls mag de koers van het aandeel Adobe echter niet onder de $ 278 zakken, hoewel de volgende steunen in dit scenario niet ver zijn.

Aandelen Adobe kopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Adobe. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

We worden dagelijks geconfronteerd met Adobe producten, gaande van Photoshop tot software om PDF’s mee te maken. Het businessmodel op basis van abonnementen zorgt voor een zeer solide basis, daarom wordt Adobe als een sterk en gezond bedrijf gezien door beleggers. Hierdoor kwam het als verassing dat het bedrijf met de grootste overname uit zijn geschiedenis naar buiten kwam.

Na het lezen van dit artikel bent u volledig op de hoogte van de huidige situatie van Adobe. We bespreken de overname van Figma met een prijskaartje van $ 20 miljard en waarom sommige beleggers en analisten zich zorgen maken.

Adobe is een software bedrijf dat zijn oprichting kende in 1982 en stond dus mee aan de wieg van digitale beeldmanipulatie, digitale marketing en andere internetdiensten. De markt kapitalisatie van $ 140 miljard maakt Adobe het 74ste grootste bedrijf ter wereld met een publieke notering. We vergelijken de waardering met Microsoft en Salesforce om tot een conclusie te komen over de huidige prijs.

Het bedrijf Adobe

Het bedrijf biedt de meeste van zijn producten aan via het Software-as-a-Service (SaaS) model over de hele wereld. Daarbij denken we aan producten en diensten zoals Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro, en vele meer. Het bedrijf richt zich vooral op de creatieve sector, deze groep is meer en meer in belang toegenomen in ons digitale tijdperk. Omwille van het business model op basis van abonnementen kon Adobe uitgroeien tot één van de meest solide bedrijven, de marges zijn zo groot dat het bedrijf na 40 jaar nog zo hard kan groeien. De abonnementsformule stelt het bedrijf in staat meer zekerheid te hebben over zijn inkomsten, daarom is een belangrijke maatstaf de Annual Recurring Revenu (ARR). Om een beeld te krijgen van de activiteit van Adobe delen we de activiteit op in drie onderdelen.

  • Digital Media

Via dit segment biedt het bedrijf oplossingen aan voor fotografen, videobewerkers, gameontwikkelaars en andere creatieve beroepen. Voor Adobe zelf is Adobe Creative Cloud het paradepaardje van het bedrijf, met dit totaalpakket heeft de klant via een maandelijkse betaling toegang tot zeer veel software met daarbij de cloud toepassing. Deze divisie is veruit de grootste voor Adobe in termen van omzet, in 2021 was het goed voor 76% van de omzet.

  • Digital Experience

De Adobe Experience Cloud geeft inzicht in data en doelgroepen met behulp van artificiële Intelligentie analyses. Dit heeft betrekking op content en verkoop, marketing en klanten ervaringen. Goed voor 23% van de omzet in 2022.

  • Publishing and Advertising

Adobe biedt via dit segment diensten aan zoals web conferenties, eLearning, Adobe PDF print technologieën en meer. Dit kleiner onderdeel was nipt goed voor 1% van de omzet in 2021

Resultaten derde kwartaal Adobe

Adobe kon ondanks de macro-economische tumult opnieuw record resultaten boeken. Met een omzet van $ 4,43 miljard kan het bedrijf 13 procent groeien. Bij constante valuta was dit percentage 2% hoger. Het netto inkomen bedroeg $ 1,14 miljard. het digitale media segment kon netto $ 449 miljoen ARR toevoegen aan de inkomsten.

De belangrijkste ontwikkeling was de aankondiging van de Figma overname. Figma specialiseert zich in het helpen van samenwerking voor digitale ontwikkelaars. Adobe wil Figma overnemen voor $ 20 miljard, dat is ongeveer 50 keer de annual recurring revenu (ARR) van Figma. Deze waardering is dubbel zo duur als bij de financieringsronde vorig jaar, dat vinden beleggers teveel. Adobe kon verder bevestigen dat Figma een gross profit marge van ongeveer 90% heeft en een positieve operationele cash flow. Een interessante opmerking van David Wadhami, president van Adobe’s digitale media tak, was dat technologiebedrijven niet meer de gewenste waardering krijgen bij een IPO in het huidige beursklimaat. Daarom oppert hij dat deze omgeving Adobe kansen biedt om zulke overnames te doen.

Als gevolg van deze aankondiging en de vooruitzichten die onder de verwachtingen waren ging de koers met 17% onderuit en kon zich nog niet herstellen. Verder kocht het bedrijf afgelopen kwartaal 5,1 miljoen aandelen in.

Verwachtingen Adobe

Net zoals het grootste aandeel van bedrijven dit resultaten seizoen, verlaagt ook Adobe zijn toekomst verwachtingen. Voornamelijk omwille van de sterke dollar en de oorlog in Oekraïne. Adobe heeft een markt leidende positie en veel prijs zettende macht en heeft dus minder last van de hoge inflatie. Hoewel analisten angstig staan tegenover klanten die prijsgevoeliger worden en Adobe daar marktaandeel kan verliezen.

Voor het laatste kwartaal verwacht het bedrijf $ 4,52 miljard in omzet en netto $ 550 miljoen nieuwe Annual reccuring Revenue (ARR). Naast de verdere ontwikkeling van Artificial Intelligence op marketing vlak toont het bedrijf met zijn overname ook sterk in te zetten op werken vanop afstand. Adobe zal een dominante speler blijven. Bedrijven maken meer dan ooit gebruik van visuele content wat de markt groter maakt maar ook de opkomst van concurrentie met zich meebrengt. Het is vooral af te wachten of Adobe deze groei organisch kan blijven aanhouden en hoe de overname van Figma verloopt. Aan de betaalde prijs heeft het bedrijf weinig ruimte voor fouten.

Waardering Adobe

Adobe komt nog lang niet in de buurt van een waardeaandeel. Maar we kunnen Adobe wel profileren als een groeiaandeel tegen een aanvaardbare prijs. We vergelijken de waardering met twee software bedrijven. We nemen Microsoft en Salesforce als vergelijking, hoewel beiden niet compleet vergelijkbaar zijn. Microsoft sluit dichter aan bij het bedrijfsmodel van Adobe en Salesforce is gelijkaardig in grootte en groeiprofiel.

We zien een gemengd beeld wanneer we de waardering vergelijken. Bij een vergelijking met Microsoft zien we een grotere koers / winst verhouding. Deze wordt grotendeels gerechtvaardigd door het betere groeiprofiel, wat ook te zien is in de verwachte koers / winst. Salesforce heeft een veel hogere koers / winst maar in verhouding een lagere verwacht K/W, daarbij komt dan nog dat de Price / sales lager is voor Salesforce. Voor de overige ratios is Adobe grotendeels goedkoper.

 AdobeMicrosoftSalesforce
Koers / Winst29,8425,35285,66
Verwachte koers / Winst18,8  20,4627,05
TEV / Omzet7,989,065,32
TEV / EBITDA20,3818,3462,26
Price / sales8,329,225,32
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand)17,1125,6722

De koers

De koers is nu 57% lichter sinds zijn top van bijna $ 700. Daarbij verdwijnt ook bijna alle winst sinds de bodem van de corona pandemie. Ondanks de sterke koersval komt Adobe de afgelopen 5 jaar nu gelijk met zijn index, de NASDAQ index.

Koers van ADOBE ($ADBE) is gezakt na de coronapandemie

Conclusie

Onder grafici en digitale ontwerpers is Adobe een gevestigde waarde. Deze reputatie en goodwill speelt het bedrijf niet zomaar kwijt. De koersval van 57% sinds de top doet de waardering ten goede, daarmee komt het aandeel op het terrein van “groei tegen een degelijke prijs”. De overname van Figma is nog niet finaal maar roept veel onrust op bij beleggers en analisten.

Beleggen in aandeel ADOBE (ADBE) via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel ADOBE (ADBE). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

De Amerikaanse technologie-aandelen zijn enorm aan het groeien de laatste tijd. Adobe Systems is er één van. Adobe is marktleider binnen de creatieve software en blijft maar presteren. Het aandeel Adobe is de laatste jaren met een stevige opmars bezig ondanks ze al jaren marktleider zijn.

 

Op welke manier houdt dit aandeel zijn marktpositie vast en is het ondanks de enorme groei nog interessant om nu in te stappen? In dit artikel bespreken we de toekomstplannen van Adobe Systems en welke potentie dit aandeel bezit.

De volgende onderwerpen worden besproken over het aandeel Adobe:

Koers Adobe Systems

Het aandeel Adobe

Adobe (ADBE) is een Amerikaans softwarebedrijf gericht op de creatieve sector. Het is de aanbieder van onder andere Photoshop en Premiere Pro. Het bedrijf wist in het afgelopen kwartaal een omzetstijging van 14% te realiseren in vergelijking met het jaar ervoor. Daarnaast steeg ook de nettowinst met dubbele cijfers, namelijk 16% stijging vergeleken met vorig jaar. Hiermee tikt het met $ 955 miljoen bijna een nettowinst van $ 1 miljard aan.

Adobe genereert zijn inkomsten door middel van abonnementen. Gebruikers die hun diensten willen benutten betalen hiervoor een maandelijks bedrag. Adobe was één van de pioniers die dit betalingssysteem begon te hanteren en het heeft hen tot op vandaag geen windeieren gelegd. Ruim 90% van hun inkomsten komen voort uit deze abonnementen.

Het voordeel van deze abonnementen is ten eerste dat ze zorgen voor een constante inkomstenstroom. Ten tweede heeft Adobe grote marges op deze abonnementen. In het vorige kwartaal verdienden ze $ 3 miljard aan deze abonnementen terwijl het hen slechts $ 328 miljoen heeft gekost.

Ondanks ze een stevige marktleider zijn, vallen ze de laatste jaren onder de term groeiaandelen. Het aandeel Adobe zit als sinds 2011 in een gezonde opwaartse trend en het aandeel Adobe heeft ook het laatste jaar een stevige groei doorgemaakt. De groei bedraagt 57% ten opzichte van een jaar geleden. Het aandeel heeft daarnaast ook weinig last gehad van de coronacrisis. Meer nog, het aandeel Adobe is op het moment van schrijven zelfs gestegen met 18,4% in vergelijking met de koers vlak voor de piek van de pandemie en behaalde begin september een nieuwe all-time high op 536,88 USD.

Concurrentiestrijd

Adobe is zich momenteel aan het wapenen tegen opkomende concurrentie. U vraagt zich misschien af waarom ze zich nu pas wapenen tegen concurrentie? Lange tijd was er geen sprake van directe concurrenten, maar de laatste tijd is Affinity zijn pijlen meer en meer op Adobe aan het richten. Met name de programma’s Illustrator en Indesign van Adobe Systems krijgen er directe concurrentie bij. Deze concurrentie daagt Adobe uit om de marktevoluties te blijven volgen en te blijven innoveren.

Ook zijn er klanten die de manier van betalen niet correct vinden. Adobe biedt een abonnementsformule aan terwijl het vroeger licenties verkocht. Veel klanten willen van één bepaald programma een licentie kopen en niet elke maand betalen voor een programma. Mensen hebben graag het gevoel dat ze eigenaar zijn van een programma en dat gevoel valt met dit systeem weg. Adobe biedt de abonnementen dus per programma aan. Uiteraard hanteren ze ook het principe dat wanneer u meerdere programma’s gebruikt u goedkoper af bent als u het totaalpakket aankoopt.

De concurrentie speelt hierop in door goedkopere prijzen te hanteren en alternatieve betalingsmethodes aan te bieden. Zo biedt Affinity ook gratis proefperiodes aan terwijl Adobe dit niet doet. Affinity probeert op deze manier klanten van Adobe te overtuigen om hun services te gebruiken.

Toch lijkt er bij Adobe weinig zorgen te zijn over deze concurrentie. Ze hebben veel trouwe klanten en hun programma’s hebben hun waarde reeds jaren bewezen.

Aandeel Adobe | Koers Aandeel Adobe

De toekomst van het aandeel Adobe

Hun monopolie zijn ze nog niet kwijt en ze weten het tot nu nog goed vast te houden. Toch rijzen er vragen over de toekomst van Adobe en hun diensten. Daarom zijn ze zich gaan focussen op de e-commerce sector en online marketing. Het lijkt misschien wat laat om mee op de kar van e-commerce te springen, maar Adobe doet dit door middel van artificial intelligence (AI).

Zo zijn ze momenteel bezig hun AI te optimaliseren die bedrijven helpt om hun prestaties te verbeteren op het vlak van marketing. Zo kunnen bedrijven zien welke content werkt en kan deze aangepast worden aan de doelgroep. Het voordeel van AI is dat het zich blijft ontwikkelen hoe vaker het gebruikt wordt. Door deze vorm van machine learning kan AI een zeer krachtig middel zijn in het voeren van reclame. Het helpt om inzicht te krijgen in de consumenten van bedrijven en de reclame op maat te maken voor deze consumenten. Door in te spelen op AI hoopt Adobe mee te liften in de opmars die AI momenteel aan het meemaken is.

Daarnaast valt niet te ontkennen dat steeds meer bedrijven online thuiswerken gaan promoten. Het aandeel Adobe kan van deze kans zeker profiteren. Meer en meer mensen die van thuis uit werken betekent ook meer en meer documenten die online ondertekend moeten worden. Tot slot bieden ze services aan om papieren documenten om te zetten naar digitale documenten. Op deze manier groeit het gebruik van hun diensten.

Veel potentie voor het aandeel Adobe

Doordat Adobe Systems de positie van marktleider binnen hun sector al enige tijd weet vast te houden, zien we dit niet snel veranderen. Zeker niet nu Adobe blijft innoveren en hun focus ook begint te leggen op de online marketing. Samen met de ontwikkelingen die zich voordoen in verband met thuiswerken zorgt dit voor een extra troef waardoor er zeker veel potentie in dit aandeel zit voor de komende jaren.

Daarnaast genereren ze een behoorlijke inkomstenstroom door het aanbieden van hun abonnementen. Adobe boekte in het derde kwartaal een recordomzet van $ 3,2 miljard. De omzet steeg met 14%, terwijl de winst per aandeel met 22% toenam. Het digitale mediasegment van het bedrijf, dat met 19% steeg, was goed voor het grootste deel van de omzet van $ 2,3 miljard. Dit is het segment van Adobe’s bedrijf dat de belangrijkste producten bevat, waaronder Photoshop, Illustrator en Acrobat.

Het aandeel Adobe lijkt voor veel beleggers extreem duur, aangezien het momenteel wordt verhandeld tegen 45 keer de verwachte winst. De groei en stabiliteit van Adobe tijdens de pandemie zouden deze waardering echter moeten rechtvaardigen. De terugkoop van aandelen door Adobe geeft ook aan dat het bedrijf zijn aandelen niet als enigszins overgewaardeerd beschouwt, wat beleggers in het aandeel Adobe zou moeten geruststellen. Qua financiële gezondheid zit het aandeel Adobe dus wel goed. De trouwe klantenbasis, de kwalitatieve services en de jarenlange ervaring zorgen ervoor dat deze inkomsten niet snel zullen verdwijnen.

Het aandeel Adobe heeft de voorbije jaren een enorme groei doorgemaakt en onze verwachting is dat dit aandeel nog heel wat potentie heeft voor de toekomst.

Aandeel Adobe kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om te beleggen in  aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Adobe (ADBE). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandelen kopen bij LYNX

 

 

Editorial credit:  r.classen / Shutterstock.com –  rafapress / Shutterstock.com

Meer informatie over het aandeel Adobe

Aandelen kopen

Adobe: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Adobe beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Adobe. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Adobe kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Adobe

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Adobe : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Adobe: Bedrijfsinformatie Adobe Systems Inc.

Adobe Systems werd opgericht in 1982 en heeft haar hoofdkantoor in San José. Het softwarebedrijf is opgedeeld is in drie divisies. Digital Media, Digital Marketing en Print & Publishing. De producten van Adobe worden onder andere gebruikt door marketeers, app-developers en mensen die zich bezig houden met besturingssystemen. Enkele bekende producten uit hun gamma zijn Adobe Flash, Adobe Acrobat en creative cloud. Adobe had eind 2017 zo’n 17.000 werknemers in dienst.

Address
ADOBE SYSTEMS INCORPORATED
Park Avenue 345
95110-2704 San Jose, California
USA

Phone
+1-408-536-6000

Fax
--

Email
ir@adobe.com

Internet
www.adobe.com