Aandeel Meta Platforms

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Meta Platforms? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

ISIN: US30303M1027
Tickercode: FB | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Meta Platforms kopen De beste aandelen
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Meta Platforms

Geschatte leestijd: 6 minutes

Het aandeel Meta wordt afgestraft na de bekendmaking van de 3e kwartaalcijfers. Meta wist de verwachtingen te overtreffen, maar het management waarschuwde voor een zwakke start van het 4e kwartaal. Beleggers blijven zich bovendien zorgen maken over de enorme uitgaven aan de metaverse. We bespreken de laatste cijfers en de waardering van het aandeel Meta Platforms.

Geschatte leestijd: 6 minutes

Aandeel Meta (META): koers

Loading ...
ISIN Laatste koers Marktkapitalisatie (mld.) Hoogste koers 52 weken Laagste koers 52 weken
US30303M1027 500,23 1.100,53 531,49 207,13

Aandeel Meta: kwartaalcijfers Q3’23

In vergelijking met het hetzelfde kwartaal voorgaande jaar zag Meta een indrukwekkende groei in haar financiële resultaten. De omzet steeg naar $33,9 miljard, een stijging van 24%, terwijl de winst per aandeel een aangename verrassing was met $4,39, ruim boven de verwachte $3,63. Deze cijfers illustreren een aanzienlijke groei van de bedrijfsprestaties, met name in de kernactiviteiten, de zogenaamde Family of Apps. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg naar een record van 3,96 miljard.

Aandeel Meta: kwartaalcijfers Q3'23 | Financial Highlights

Meta wist de advertentie-inkomsten te vergroten, met stijgingen van 6% in gemiddelde prijs per advertentie en 31% in advertentieweergaven. In een poging om de kosten te drukken, heeft de techgigant aanzienlijk bezuinigd op personeel, maar ook op R&D en marketinguitgaven. De kosten en uitgaven daalden op jaarbasis met 7% tot $ 20,4 miljard.

Aandeel Meta: kwartaalcijfers Q3'23 | Expenses as a Percentage of Revenue
Investeringen in technologie en metaverse

Meta heeft aanzienlijk geïnvesteerd in het verbeteren van de effectiviteit van haar online advertenties, vooral na de strengere privacyregels die Apple in 2021 introduceerde op haar toestellen. Daarbij maakten ze gebruik van AI om gerichter advertenties aan te kunnen bieden. Tegelijkertijd blijft het bedrijf fors investeren in de divisie Reality Lab, ondanks oplopende operationele verliezen. De omzet uit deze divisie is momenteel beperkt, wat vragen oproept over de verwachte Return on Investment.

In het 3e kwartaal kwam slechts $ 210 miljoen omzet uit de verkoop van VR-brillen en software gerelateerd aan metaverse-projecten. Het operationele verlies in de Reality Labs divisie steeg licht naar $ 3,74 miljard. De operationele winst van de Family of Apps steeg juist naar een record van $ 17,49 miljard.

Aandeel Meta: Investeringen in technologie en metaverse
Toekomstige koers van het bedrijf

Terwijl Meta blijft investeren in haar Metaverse-projecten en aandelen terugkoopt om aandeelhouders tevreden te stellen, is de mening van beleggers gemengd. Velen zien de naamswijziging naar Meta als een gegeven, maar de echte uitdaging ligt in het leveren van innovatieve en winstgevende producten in de Metaverse om het vertrouwen van beleggers op dit gebied te winnen.

Al met al bevindt Meta zich in een dynamische fase met aanzienlijke groei in de kernactiviteiten en strategische investeringen in opkomende technologieën. Het succes op lange termijn zal echter afhangen van het vermogen van het bedrijf om winstgevende Metaverse-oplossingen te ontwikkelen. Tot dusver hebben investeringen in de metaverse het bedrijf al ruim $ 25 miljard gekost.

Outlook Q4 & 2024

Ondanks de sterke prestaties in het afgelopen kwartaal, heeft de CFO van Meta gewaarschuwd voor mogelijke zwakte in de advertentiemarkt vanwege het lopende conflict in het Midden-Oosten. De eerste weken van Q4 waren blijkbaar nogal zwak wat betreft advertentie-inkomsten.

Vanwege de onzekerheden werden de vooruitzichten voor het laatste kwartaal ook iets verbreed. Meta mikt nu op ongeveer tussen de $ 36,5 en $ 40 miljard aan omzet. Dus dat is een behoorlijk brede range. Maar dat zou alsnog een omzetstijging van ongeveer 20% betekenen ten opzichte van vorig jaar.

Tegelijkertijd geven ze ook aan dat de totale uitgaven dit jaar nog een paar miljard lager zullen uitvallen dan ze vorig kwartaal nog meedeelden. Meta denkt dat het in 2023 tussen de $ 87 – $ 89 miljard zal uitgeven, waar eerder nog van $ 88 – $ 91 miljard werd uitgegaan.

Voor 2024 mikt het bedrijf op totale uitgaven van $ 94 – $ 99 miljard, een stuk meer dan dit jaar. Meta verwacht namelijk meer kwijt te zijn aan infrastructuur-gerelateerde kosten. Daarnaast zullen de personeelskosten weer wat oplopen, doordat het bedrijf van plan is mensen aan te nemen met specifieke kennis, waarbij hogere salarissen horen.

Waardering aandeel Meta

Meta is momenteel $ 742 miljard waard en zal naar verwachting in 2023 een omzet van ongeveer $ 133 miljard realiseren. Dat is flink meer dan de omzet uit 2022 ($ 116,6 miljard) en 2021 ($117,93 miljard). De groei is dus duidelijk teruggekeerd en met kostenbesparingen zit ook de winst weer in de lift. In 2021 boekte Meta een nettowinst van $ 39,4 miljard en in 2022 zakte de winst naar $ 23,2 miljard. Maar in 2023 zal Meta naar verwachting $ 37,93 miljard winst boeken. Daarmee wordt het aandeel Meta momenteel verhandeld op een P/E ratio van 20.

Met een verwachte stijging van de winst in 2024 naar $ 44,7 miljard en in 2025 zelfs naar $ 50,6 miljard is het aandeel mogelijk aantrekkelijk geprijsd. U betaalt dan ongeveer 16,8x de forwarded PE van 2024 en slechts 14,7x voor 2025. Daarmee is het aandeel Meta goedkoper dan concurrenten zoals Alphabet en bovendien goedkoper dan het in de afgelopen jaren is geweest.

Technische analyse aandeel META

Meta is in 2023 hard opgelopen, maar afgelopen zomer werd de stijgende trend verlaten. Op de grafiek is nu een zijwaarts koersverloop zichtbaar binnen een bandbreedte tussen ongeveer $ 274 en $ 330. Nu de koers van Meta onder het 55-daags gemiddelde (blauwe lijn) is gezakt neemt de verzwakking toe.

Het is nu zaak om goed op de steun rond $ 274 te letten. Een doorbraak hieronder maakt ruimte vrij voor een grotere daling. Vlak daaronder rond $ 262 ligt nog wel het stijgende 200-daags gemiddelde dat voor steun kan zorgen. Maar het volgende neerwaartse koersdoel ligt ongeveer rond de steun op $ 230.

Enkel bij een doorbraak boven de weerstand op $ 330 klaart de lucht op. Dan kan de stijgende trend worden hervat en kan Meta stijgen richting $ 352 en hoger.

Technische analyse aandeel META

Beleggen in Meta Platforms (META) via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Meta Platforms (META). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Geschatte leestijd: 6 minutes

De nieuwe strategische koers van Facebook en de bijbehorende naamswijziging naar Meta hebben tot nu toe enkel tranen voor beleggers opgeleverd. Na de bekendmaking van de resultaten over het 3e kwartaal van 2022 opent de koers vandaag maar liefst 22% lager. We bespreken de laatste kwartaalcijfers.

Aandeel Meta (META): overzicht

Loading ...
ISIN Laatste koers Marktkapitalisatie (mld.) Hoogste koers 52 weken Laagste koers 52 weken
US30303M1027 500,23 1.100,53 531,49 207,13

Aandeel Meta (META): kwartaalcijfers

Het moederbedrijf van Facebook opende vandaag onder de $100 per aandeel, de laagste koers sinds 2016. Daarmee heeft het aandeel Meta sinds zijn all-time high zo’n 74% aan beurswaarde in rook zien opgaan. Gisteravond bleek uit de kwartaalcijfers dat het bedrijf een omzetdaling boekte en zijn winst zelfs zag halveren.

In het 3e kwartaal werd een omzet gerealiseerd van $27,71 miljard en dat was een daling van 4% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Tegelijkertijd namen de kosten en uitgaven met 19% toe tot $22,05 miljard. Zo steeg het personeelsbestand bijvoorbeeld met 28%. De operationele inkomsten daalden hierdoor met 46%. Onder aan de streep bleef een winst over van $4,4 miljard, tegenover $9,19 miljard in Q3’21. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen te kampen met uitdagingen die de omzet op korte termijn onder druk zetten. Toch denkt Meta dat de fundamenten aanwezig zijn om later weer terug te keren naar omzetgroei.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers van apps als Facebook, Instagram en Whatsapp steeg met 4% tot 2,93 miljard. Op maandbasis gebruiken zelfs 3,71 miljard mensen de apps van Meta. Het aantal advertenties dat getoond werd op deze apps steeg met 17%, maar de prijs per advertentie daalde juist met 18%. De advertentie-inkomsten staan duidelijk onder druk door een combinatie van toenemende concurrentie en een vertraging in de online advertentie-uitgaven door bedrijven. Bovendien heeft Meta ook veel last van de nieuwe iOS update van Apple. Nieuwe privacy-instellingen maken het lastiger om gericht te kunnen adverteren. Verder blijft de manier waarop het bedrijf geld wil verdienen aan Whatsapp nog altijd onduidelijk.

kwartaalcijfers meta facebook q3 2022

Veel analisten uitten tijdens de Earnings Call hun ongenoegen over de strategische keuzes van Meta. Zo vinden zij dat het bedrijf te veel experimenteert met nieuwe technologieën (voor de metaverse) en dat er te weinig aandacht is voor de kernactiviteiten van het bedrijf. Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, geeft echter aan dat het bedrijf ook hard bezig is met de zogeheten ‘family of apps’. Zo wordt er gewerkt aan verbeteringen voor reels, content-aanbevelingsalgoritmen, zakelijke berichtenfuncties en nieuwe online reclame technologieën.

Beleggers ongerust over Metaverse

Divisie Reality Labs

Cijfers afkomstig van de divisie Reality Labs, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de virtual reality en gerelateerde augmented reality technologie die ten grondslag ligt aan de nog te bouwen metaverse, geven genoeg reden tot bezorgdheid. Deze tak heeft tot nu toe in 2022 circa $ 9,4 miljard dollar verloren. De omzet uit deze tak daalde het afgelopen kwartaal met bijna 50% op jaarbasis tot slechts $285 miljoen dollar. Dit had voornamelijk te maken met lagere verkopen van Meta’s virtual reality bril ‘Quest 2’

Meta verwacht echter dat de verliezen van Reality Labs in 2023 verder zullen toenemen. Na 2023 verwacht het bedrijf de investeringen in Reality Labs te versnellen met als doel het totale bedrijfsresultaat op lange termijn te laten groeien.

Outlook Q4

Meta waarschuwde ook alvast dat het vierde kwartaal meer van hetzelfde zou zijn en gaf minder goede vooruitzichten dan verwacht. Het bedrijf verwacht een omzet voor het vierde kwartaal van tussen de $30 miljard a $32,5 miljard. Analisten hadden vooraf gerekend op een omzet van $32,2 miljard dollar. De slechte cijfers en de voorzichtige outlook waren blijkbaar genoeg redenen voor beleggers om het aandeel van de hand te doen.

Het bedrijf gaf wel aan hard bezig te zijn om de kosten en uitgaven in 2023 binnen de perken te houden. Zo zullen sommige afdelingen qua personeel moeten inkrimpen. Meta verwacht dat het personeelsbestand eind 2023 ongeveer gelijk zal zijn aan het niveau van het afgelopen kwartaal.

Waardering aandeel Meta

Met de forse koersdaling is ook de waardering van het aandeel Meta de afgelopen periode stevig afgekomen. De gemiddelde P/E ratio van het effect over de afgelopen 5 jaar lag rond de 26. In 2022 wordt een winst van $24,64 miljard verwacht, flink minder dan de $39,37 uit 2021. Dat betekent dat u nog slechts 14,3x de verwachte winst van 2022 betaalt voor het aandeel. Het aandeel is daarmee goedkoper dan ooit en ook iets goedkoper dan het gemiddelde van de sector. Dit lijkt aantrekkelijk, maar het feit dat de groeimotor tot stilstand komt en de uitgaven steeds verder oplopen is een reden tot zorg. Het aandeel is echter interessant voor beleggers die geloven dat Meta het groeipad de komende jaren weer terug kan vinden.

Positief is het feit dat Meta een netto kaspositie heeft van ruim $41 miljard. Ook heeft Meta een positieve vrije kasstroom van naar verwachting $22,65 miljard in 2022. Dat betekent dat het bedrijf in ieder geval gezond genoeg is om te blijven investeren in de metaverse, zonder dat daarbij de normale bedrijfsvoering in gevaar komt.

Technische analyse aandeel Meta: verwachting koers

De koers bewoog vrijwel het gehele jaar in een dalend trendkanaal. Met de koersval van vandaag valt het aandeel Meta door de onderkant van deze trend. Hiermee verzwakt de technische conditie verder. De volgende steunzone zien we pas weer rond $89, waar de koers in januari 2016 een bodem vormde.

Een terugkeer boven de dalende trendlijn is een eerste vereiste om weer wat positieve te worden over de grafiek. Mogelijk zal Meta vroeg of laat een gedeelte van de gap die vandaag ontstaan is vullen. Een uitbraak boven de $142 is echter noodzakelijk om een grotere stijging uit te lokken. Zolang het aandeel onder de 55-daags en 200-daags gemiddeldes beweegt is de trend in ieder geval neerwaarts.

technische analyse van META Q3 2022

Beleggen in Meta Platforms (META) via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Meta Platforms (META). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

De macro-economische turbulentie wist ook de groei van socialmediagigant Meta te stoppen. De resultaten gaan gepaard met een vertraging in de digitale reclame-industrie door inflatie, stijgende rentetarieven en de oorlog in Oekraïne. De resultaten van Snapchat en andere digitale adverteerders wisten eerder deze week de koers van het aandeel Meta naar beneden te halen.

Ondanks de euforie op de beurzen om een tragere renteverhoging, moet het bedrijf voorbeurs al 5% van zijn waarde inleveren. Dat digitale adverteerders het zo slecht doen kan een slecht teken zijn voor de economie. In dit artikel bespreken we de resultaten en verdere verwachtingen.

Resultaten aandeel Meta Q2

De omzet van Meta daalt voor het eerst kwartaal over kwartaal. Meta’s advertentiesegment zit in een storm van zware competitie en Apple’s privacy programma. Het bedrijf rapporteerde een daling van bijna 1% ten opzichte van een jaar eerder, een omzet van $ 28,8 miljard. Wall Street analisten hadden $ 28,9 miljard verwacht.

Daarbij staan de advertentie-inkomsten centraal, deze zwakte werd ook uitgedrukt door de daling in de gemiddelde prijs per advertentie. De prijs viel 14% dit kwartaal. Om dat in perspectief te zetten vergelijken we het met een jaar eerder waar de prijs per advertentie steeg met 47%. De COO, Sheryl Sandberg, gaf aan dat het bedrijf moeilijkheden heeft zich aan te passen aan de privacy aanpassingen van de iPhone’s nieuw besturingssysteem en App Tracking Transparency. Dat is een privacy-functie die voorkomt dat apps zoals Facebook de activiteit van gebruikers volgen. Daarom wil het bedrijf nu betere ad targeting doen met minder gebruikersgegevens.

Meta omzet | Aandeel Meta

Een lichtpuntje in de resultaten zijn de gebruikers, hoewel de inkomsten dalen stijgt het aantal gebruikers. De portefeuille aan apps zoals Instagram en Whatsapp zagen nog steeds een stijging in zowel maandelijkse als dagelijkse gebruikers. Voor Facebook steeg het aantal dagelijkse gebruikers met 8 miljoen, maar de maandelijkse gebruikers daalden met 2 miljoen. De CEO Mark Zuckerberg verklaart dit door de internet blokkades in Oekraïne.

Actieve gebruikers Meta | Aandeel Meta

The Kardashians en Instagram

Om de zware concurrentie met TikTok aan te gaan doet Meta er alles aan de app zo goed mogelijk te imiteren. Top gebruikers zoals Kylie Jenner en Kim Kardashian hebben echter alvast hun ongenoegen geuit via een Instagram verhaal dat leest: “MAKE INSTAGRAM INSTAGRAM AGAIN,”. De celebrities hebben samen meer dan 687 miljoen volgers, hun mening kan dus zeker van belang zijn. Het bedrijf lijkt nog niet te luisteren en blijft verder duwen naar een kopie van TikTok.

Op het social media platform Instagram werd nu voor een zesde door artificiële intelligentie aangeraden en getoond. De CEO wil dit cijfer verdubbelen tegen het einde van het jaar. Volgens de creators zelf gaat dit in tegen de DNA van Instagram, zij uiten dan ook hun ongenoegen via de app.

Economische waarschuwing

De CEO waarschuwde zijn werknemers dat de volgende economische recessie wel eens de zwaarste in de recente geschiedenis kan zijn. Maar zijn daden volgen zijn woorden nog niet. Hoewel hij de aanwervingen en kostengroei wil beperken, steeg het aantal werknemers met bijna een derde kwartaal over kwartaal. Ook de kwartaaluitgaven stegen met meer dan 40%. Het bedrijf kon wel de totale uitgave verwachtingen terugbrengen naar $ 85 – $ 88 miljard van $ 87 – $ 92 miljard.

De doorbraak van de metaverse en VR wereld wordt grotendeels gefinancierd door de advertentie-inkomsten. Nu deze ook afzwakken, moet het bedrijf volgende maand de prijs van hun VR-headset met 25% tot 30% verhogen. Een poging dus om de verliezen in dat bedrijfssegment te beteugelen. Alleen al in de eerste helft van het jaar verloor de bedrijfstak Reality Labs meer dan $ 5,7 miljard, terwijl de omzet $ 452 miljard was. De omzet was wel boven de verwachtingen van $ 431 miljoen.

Outlook Meta

We herinneren ons de naamwijziging en aankondiging naar Meta en de metaverse. Het bedrijf liet toen weten dat het op lange termijn zal inspelen op de metaverse en dat deze visie 15 jaar kan duren om te realiseren. Deze investeringen gaan ten koste van de winstgevendheid. Dit zorgt ervoor dat wanneer de voornaamste inkomstenbron en financiering van deze investering afzwakt, dat een grote impact kan hebben op het bedrijf. Dat voelen beleggers ook en straffen het aandeel Meta onmiddellijk af. De vooruitzichten zien er dus niet rooskleurig uit op de korte termijn.

Daarbovenop wordt het bedrijf nog gerechtelijk vervolgt door de Federal trade commission (FTC) in een poging om de overname van Within Unlimited Inc te blokkeren. Vooral de VR fitness app Supernatural wordt geviseerd. Dit zou de concurrentie inperken en in strijd zijn met antitrustwetten.

Koers en waardering aandeel Meta

Als een van de goedkoopst gewaardeerde FAANG aandelen lijkt dit een zeer aantrekkelijk waardering. Een K/W van onder de 15 en ook de andere ratio’s staan gemiddeld lager dan ander social media platformen. De verwachte K/W is niet veel lager, daar zit dus weinig marge en groei in. De Free cash flow was ook bijna de helft van het verglijkbare kwartaal vorig jaar. De P/S en TEV/omzet zijn beiden bijna een derde van een jaar eerder. De lage waardering is niet onlogisch met alle tegenwind dat het bedrijf krijgt. De koers daalde 50% sinds 1 januari dit jaar en lijkt nog geen bodem te hebben gevonden

 Meta Platforms
Koers / Winst12,83
Verwachte koers / Winst12,60
TEV / Omzet3,76
TEV / EBITDA8,64
Price / sales4,15
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand)19,17
Meta koersgrafiek | Aandeel Meta

Het aandeel META Platforms kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel META. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

De concurrentie in Silicon Valley is nu echt losgebarsten. Techbedrijven investeren miljarden in de metaverse, een digitale wereld waarin mensen allerlei activiteiten kunnen beleven via driedimensionale avatars. Hoe kunt u beleggen in de metaverse? In dit artikel bespreken we de ontwikkelingen rondom de metaverse en met welke metaverse aandelen u hiervan kunt profiteren.

Beleggen in de metaverse

De belofte van een metaverse wordt steeds vaker gebruikt door (beursgenoteerde) bedrijven om ontwikkelaars aan te trekken en beleggers te enthousiasmeren. In 2020 werd de metaverse slechts 7 keer genoemd in de kwartaalrapportages, maar gedurende het jaar 2021 liep dit op tot ruim boven de 100. Tijdens het 4e kwartaal van 2021 werd een duidelijk piek waargenomen, met een stijging van 135%. Vooral de naamswijziging van Facebook naar Meta in oktober droeg bij aan de hype rondom de ‘virtuele wereld’. Door middel van de aandelen van deze beursgenoteerde bedrijven kunt u als particuliere belegger ook beleggen in de metaverse.

De metaverse is overigens slechts één van de buzzwords die bedrijven de afgelopen maanden veelvuldig zijn gaan gebruiken. Virtual en augmented reality (VR en AR), artificial intelligence (AI) en mobile gaming waren enkele van de metaverse-gerelateerde thema’s die volop tijdens de earnings calls werden besproken.

Wat is de metaverse?

Talloze bedrijven werken aan hun eigen invulling van het begrip metaverse. In beginsel verwijst de metaverse naar een netwerk van virtuele werelden waarin gebruikers interactief kunnen communiceren. Hiervoor wordt meestal gebruik gemaakt van 3D-omgevingen die toegankelijk zijn via bijvoorbeeld VR headsets. De metaverse zet hiermee in op nieuwe manieren van interactie tussen mensen.

De metaverse is overigens niet geheel nieuw. Al in de jaren ’90 en jaren nul ontwikkelden gamebedrijven virtuele omgevingen die door gebruikers deels zelf konden worden ingericht. Ook grote bedrijven als Google experimenteerden in het eerste decennium van deze eeuw met virtuele werelden zoals Google Lively. In 2015 stopte het bedrijf nog met het project Google Glass, omdat de interesse voor het product gering bleek.

Ontwikkelingen metaverse

Technologiebedrijven hebben de afgelopen decennia dus al meerdere keren geïnvesteerd in zaken als VR en AR, maar vaak nog zonder succes. Dat had enerzijds te maken met het ontbreken van interessante toepassingen voor consumenten, maar ook met de matige hardware. Rond 2012 ontstond de eerste aandacht voor VR-brillen met de komst van de Oculus Rift. Het betrof de eerste immersive virtual reality headset voor video games. Twee jaar later kocht Facebook dit bedrijf voor $ 2 miljard en daarmee toonde het social-media bedrijf voor het eerst zijn interesse in de metaverse.

Vanaf dat moment was ook de aandacht van gameontwikkelaars gewekt. Sony kondigde vlak daarna Project Morpheus aan, een VR headset voor de Playstation 4. Steeds meer bedrijven ontwikkelden VR-brillen, die werden gebruikt voor het rondneuzen in virtuele werelden. De technologie ontwikkelt zich snel, maar de interesse blijft mede door de kwaliteit van de brillen achter. Doordat dit een nieuwe markt is volgen de verbeteringen elkaar snel op de voet op. Voornamelijk snelle chips zijn belangrijk voor voor snel- en goed werkende headsets. Ook een lange batterijduur is een belangrijke eis van de consument.

VR markt groeide snel dankzij Facebook (Meta)

Vanaf 2019 lijkt de markt volwassen te worden. De Oculus Quest van Facebook (nu Meta) krijgt veel aandacht. De VR headset was zelfs uitverkocht op veel locaties en de headset was goed voor zo’n $ 5 miljoen aan content sales in de eerste twee weken. Ook Nintendo betrad de VR market met de Labo: een VR-kit voor de Nintendo Switch.

Eind 2020 introduceert Facebook de Oculus Quest 2. De opvolger van de eerste VR headset kreeg overwegend positieve reacties en eind 2021 had het bedrijf ruim 10 miljoen stuks verkocht. Inmiddels hebben gebruikers daarvan ook al meer dan $ 1 miljard uitgegeven aan Quest store content. Ook werkt Meta (Facebook) momenteel aan een nieuwe high-end virtual reality headset die ergens in 2022 moet verschijnen. Verder wordt er vooruitgang geboekt met het project genaamd Nazare, dat de eerste (normale) bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten moet worden.

Beleggers niet enthousiast over plannen van Meta Platforms (Facebook)

Eind oktober maakte Facebook bekend zijn naam te wijzigen naar Meta Platforms. In een uitgebreide presentatie vertelde CEO Mark Zuckerberg over de ambitieuze plannen van het social media bedrijf. Meta besteedde in 2021 ruim $ 10 miljard aan VR hardware en software.

Die investeringen gingen ten koste van de winstgevendheid en zorgde ervoor dat het aandeel Meta na de cijfers genadeloos hard werd afgestraft. Blijkbaar zien beleggers nog niet veel heil in de ‘metaverse’ die Meta Platforms (FB) voor ogen heeft. Ondanks de investeringen en de hype rond de metaverse, is het eindproduct zelf nog ver weg. Directieleden van Meta hebben gezegd dat het wel 15 jaar kan duren voordat hun visie van virtuele werelden volledig is gerealiseerd.

Disney ook klaar voor de Metaverse

Disney liet onlangs weten een nieuwe leidinggevende te hebben aangesteld die de metaverse strategie van het bedrijf moet gaan vormgeven. Mike White, die eerder actief was bij Yahoo en LinkedIn, moet fysieke en digitale werelden gaan verbinden. Het bedrijf gaf overigens geen specifieke details over hoe het van plan is geld te verdienen aan de metaverse. Opvallend genoeg heeft Disney de visie om virtuele ervaringen te ontwikkelen waar je niet per se een VR-bril voor nodig hebt. De entertainmentgigant maakte geen financiële details bekend.

“The Metaverse is the next great storytelling frontier”, Bob Chapek – CEO Disney

Toepassingen metaverse

De eerste ontwikkelingen rondom digitale werelden zijn al lang geleden zijn gezet, maar de metaverse begint nu pas echt bekend te raken bij het grote publiek. Doordat de metaverse eigenlijk nog in de kinderschoenen staat is het nog even afwachten hoe bedrijven hier exact invulling aan gaan geven. Er zijn nu al talloze virtuele werelden te vinden online, maar voornamelijk toepassingen met VR en AR zijn momenteel in ontwikkeling.

Gaming in de metaverse

Wat opvalt is dat verschillende technologiegiganten overnames hebben gedaan in de game-industrie. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de overname van Activision Blizzard door Microsoft. Bedrijven willen hiermee inspelen op de snelgroeiende markt voor gamen in de metaverse, waarbij via VR-brillen interactie mogelijk is tussen gamers. Op deze manier zal de grens tussen realiteit en gaming de komende jaren steeds verder vervagen. Het creëert namelijk een interactieve en levensechte ervaring.

In de cryptowereld zien we al dat veel games de mogelijkheid bieden om spelend geld te verdienen (Play-To-Earn). Spelers krijgen in games, die gebaseerd zijn op blockchaintechnologie, de mogelijkheid om digitale munten te verdienen. Ook NFT’s kennen veel populariteit, doordat doormiddel van deze digitale certificaten een bewijs van eigendom kan worden geclaimd. Bepaalde in-game voorwerpen kunnen op deze manier worden doorverkocht, waardoor er spelend cryptocurrency kan worden verdiend.

Met name de gaming-industrie lijkt de komende jaren dan ook de vruchten te gaan plukken van de metaverse. Voor gaming is voornamelijk hardware nodig. Dus de strijdt op de markt zal waarschijnlijk vooral gaan om de verkoop van hardware – wie heeft de snelste headset of de coolste bril met de langste batterijduur? Maar uiteraard is het ook belangrijk wat je dan uiteindelijk met deze headset kan. Welke software gaat worden gebruikt en welke games kunnen worden gespeeld? Deze aankopen van content in digitale winkels zouden wel eens veel meer waard kunnen zijn.

Overige toepassingen

Hoewel toepassingen in de gaming-industrie voor de hand liggen, denken sommige daar anders over. Zowel Mark Zuckerberg als Bill Gates zien een toekomst voor zich waarin mensen alledaagse dingen doen in de virtuele wereld. Zij denken bijvoorbeeld aan vergaderen, shoppen, socializen en sporten in de metaverse. Om deze activiteiten te beleven zijn brillen nodig. Microsoft verkoopt momenteel al een augmented reality-headset genaamd HoloLens. Verwacht wordt dat Apple zijn VR-headset nog dit jaar zal onthullen.

Beleggen in metaverse ETF’s

Nu de populariteit rondom de metaverse in de lift zit, zijn ETF-aanbieders er natuurlijk ook als de kippen bij. De meeste ETF’s zijn pas in de afgelopen paar maanden gelanceerd. Doormiddel van metaverse ETF’s kunnen beleggers exposure krijgen in bedrijven die actief zijn in het creëren van virtuele werelden, VR & AR. Zodoende kunt u dus met ETF’s beleggen in de metaverse.

Opvallend genoeg poppen de metaverse ETF’s als paddenstoelen uit de grond in Zuid-Korea. Daar zijn nu 8 metaverse ETF’s beschikbaar, waar al voor ruim $ 1 miljard in is geïnvesteerd. Ruim 70% van de instroom van kapitaal komt van retail beleggers. Ook in de VS zijn al diverse trackers beschikbaar, maar het aanbod voor Europeanen is nog beperkt. Voor nu kunnen ETF’s zoals de L&G Robotics & Artificial Intelligence ETF (AIAI) een interessant alternatief zijn. Zodra er Europese Metaverse ETF’s beschikbaar komen zullen wij deze uiteraard toevoegen aan dit artikel.

Metaverse aandelen

In een rapport van Grayscale Research wordt geschat dat de digitale wereld in de nabije toekomst kan uitgroeien tot een markt van 1 biljoen dollar. Uiteraard willen diverse bedrijven daar de vruchten van plukken. Deze bedrijven kunnen we zien als echte metaverse aandelen. Hieronder zetten we een vijftal aandelen op een rij van bedrijven die momenteel fors investeren in de metaverse.

Loading ...
Bedrijfsnaam Tickercode ISIN Laatste koers 1D 1M
Meta Platforms FB US30303M1027 500,23 -2,28 % 3,33 %
Microsoft MSFT US5949181045 413,64 -1,96 % -0,67 %
NVIDIA NVDA US67066G1040 859,62 -2,52 % -2,13 %
Snap Inc. SNAP US83304A1060 10,34 -4,70 % -7,60 %
Roblox RBLX US7710491033 36,66 -4,46 % -6,57 %

Let op: deze lijst met beste metaverse aandelen is op willekeurige volgorde gerangschikt.

1. Meta Platforms (FB)

Facebook lijkt echt een stroomversnelling in gang te hebben gezet met zijn naamswijziging tot Meta Platforms. Niet veel later volgden vele bedrijven met overnames of ambitieuze plannen. Bij Meta ligt de focus voornamelijk op VR-brillen om mee te gamen. Hiermee kunnen ook allerlei aankopen worden gedaan in de Quest store content. Denk bijvoorbeeld aan VR games, diverse apps en overige entertainment, maar Meta ontwikkelt ook een bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten, een beetje wat Alphabet vorig decennia voor ogen had met Google Glass.

In 2021 investeerde Meta ruim $ 24,6 miljard in research and development (R&D). Hoeveel daar exact van naar de metaverse-activiteiten ging is onduidelijk. Meta verkoopt momenteel al diverse VR-brillen onder de divisie Reality Labs en de omzet groeit hier snel. In 2019 werd $ 501 miljoen verdiend en in 2020 ruim $ 1,13 miljard. Afgelopen jaar verdubbelde de omzet tot $ 2,27 miljard. Door de hoge kosten en uitgaven ($ 12,46 miljard) werd hier een operationeel verlies van $ 10,19 miljard geboekt. Deze investeringen namen een flinke hap uit de winsten van de legacy activiteiten die in 2021 ruim $ 56 miljard in het laatje brachten.

Volgens Meta zullen investeringen in Reality Labs in de toekomst meer infrastructuurcapaciteit kunnen vergen, maar is daar momenteel geen grotere capaciteit voor nodig. Ook vormen deze investeringen volgens Meta geen belangrijke drijvende kracht achter de stijgende uitgaven in 2022. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Meta Platforms gezien kan worden als een écht metaverse aandeel.

2. Roblox (RBLX)

Dit bedrijf, dat al in 2006 werd opgericht, heeft met name dankzij zijn beursnotering veel bekendheid verworven. Na de IPO begin 2021 steeg de koers van pakweg $ 70 naar een hoogtepunt van $ 141 in november 2021. De Amerikaanse ontwikkelaar van videogames biedt tools aan gebruikers om hun eigen games en werelden te bouwen. Het spelletje is voornamelijk populair bij erg jonge kinderen en kan dan ook op veel kritiek rekenen. Volgens critici worden spelers namelijk blootgesteld aan kinderarbeid.

De spellen bevatten bovendien gokelementen en ook grensoverschrijdend gedrag ligt op de loer. Roblox verkoopt virtuele valuta aan spelers, die worden gebruikt om digitale items in het spel te kopen. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden ook deals gesloten met verschillende grote merken, zoals de NFL en Nike.

Bij de bekendmaking van de laatste kwartaalresultaten viel de koers met ruim 26% omlaag. Het bedrijf boekte een omzet van $ 770 miljoen in het laatste kwartaal van 2021, iets lager dan de verwachting van analisten. Het verlies per aandeel kwam uit op $ 0,25, vele malen slechter dan het verlies van $ 0,13 waar analisten op hadden gerekend. De omzet van het bedrijf groeide de afgelopen jaren wel met dubbele cijfers. Winst maken blijkt echter lastig, waardoor het hier echt een groeiverhaal betreft voor zeer speculatieve beleggers. Ondanks de kritiek op het bedrijf, is het echter vanzelfsprekend dat Roblox onder de meest bekende metaverse aandelen valt.

3. NVIDIA (NVDA)

Voor de metaverse hebben we uiteraard niet alleen VR-brillen of andere hardware nodig. De software is net zo belangrijk, maar voor beide hebben we simpelweg grafische chips nodig. Laat NVIDIA nou net de beste chipmaker ter wereld zijn als het gaat om gaming-chips. De krachtpatser op het gebied van grafische chips heeft zijn eigen metaverse softwareplatform genaamd Omniverse. De oprichter en CEO van het bedrijf, Jensen Huang, zei vorige week dat de metaverse die hij voor ogen heeft “veel groter is dan de fysieke wereld”. Met dit platform hoopt NVIDIA virtuele wereld te creëren en te verbinden met elkaar.

Ontwerpers, onderzoekers en ingenieurs kunnen belangrijke ontwerptools en projecten met elkaar verbinden om samen te werken en te experimenteren in een gedeelde virtuele ruimte. Ontwikkelaars en softwareleveranciers kunnen via Extensies, Apps, Connectors en Microservices bouwen aan het modulaire platform van Omniverse om de functionaliteiten van dit platform uit te breiden. NVIDIA richt zich specifiek op 3D workflows om virtuele werelden te creëren. Zoals bekend groeit NVIDIA enorm hard en analisten verwachten ook voor de komende jaren stevige groeicijfers. Momenteel handelt het aandeel tegen 75 keer de winst over 2021 en bijna 42 keer de verwachte winst over 2024. Daarmee heeft het snelgroeiende bedrijf een stevige waardering, maar dat heeft het eigenlijk al jaren. NVIDIA is in ieder geval goed gepositioneerd om te profiteren van de digitale wereld, wat het terecht een metaverse aandeel maakt.

4. Microsoft (MSFT)

Microsoft heeft ambitieuze plannen als het om de Metaverse gaat. Het bedrijf framede de overname van Activision Blizzard wel als een investering in de Metaverse, maar Activision beschikt niet per se over de technologie om als metaverse-bedrijf te worden beschouwd. Wel haalt het hier veel kennis in huis over de gaming-markt en uiteraard ook een aantal sterke namen van populaire games.

Opvallend genoeg positioneerde Microsoft zichzelf al als een van de pioniers op het gebied van de metaverse voordat het een bod van $ 75 miljard deed op game-ontwikkelaar Activision Blizzard. Al eind 2021 liet het bedrijf weten dat men werkt aan virtuele interactie tussen gebruikers van de Teams-App. Microsoft ziet voornamelijk kansen voor bedrijven om in een virtuele wereld te kunnen werken, vergaderen en presenteren.

Ook kocht het in 2017 al AltspaceVR, een social VR platform. De techniek die het hiermee in huis haalde werd gebruikt voor Microsoft Mesh. Met dit platform hoopt het bedrijf om holografische virtuele samenwerking op meerdere apparaten te verenigen, of het nu VR-headsets, AR, laptops of smartphones zijn. Momenteel verkoopt Microsoft ook de HoloLens 2, een VR headset om de ‘Mesh’-wereld te kunnen gebruiken. Een analyse van de meest recente resultaten van Microsoft leest u hier: Microsoft blijft profiteren van de Cloud

5. Snapchat (SNAP)

Snapchat zou volgens verschillende analisten voorop lopen als het aankomt op het bouwen van een metaverse. Het was een van de eerste bedrijven die succesvol was met AR via haar app. Facebook nam deze techniek later over en maakte het beschikbaar in Instagram.

Vorig jaar verschenen er al berichten dat Niantic en Snapchat samen bouwden aan een real world-metaverse. Niantic is de maker van het spel Pokemon Go, dat enkele jaren geleden populair was bij miljoenen spelers. Deze bedrijven zien dan ook voornamelijk potentie in het combineren van de echte wereld met virtuele ervaringen, augmented reality dus. Het bedrijf investeert miljoenen in de ontwikkeling van nieuwe AR-tools en camera ervaringen voor Snapchat gebruikers. Snapchat is als één van de metaverse aandelen klaar voor de (digitale) toekomst.

Opvallend genoeg steeg het aandeel begin februari met 58% nadat het voor het eerst een winstgevend kwartaal afsloot. De groei van de afgelopen jaren was indrukwekkend, maar toch blijft Snap Inc. een enorm duur aandeel. Zowel hogere omzet als een verbetering van de marges moeten vanaf 2023 voor zwarte cijfers gaan zorgen. Ook dit blijft een groeiaandeel dat u koopt op de belofte en dan betaalt u nog steeds ruim 50 keer de verwachte winst over 2024.

Beleggen in de metaverse aandelen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in de hierboven besproken metaverse aandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Gisteravond kwam het moederbedrijf van Facebook, Meta Platforms, met de resultaten naar buiten. De cijfers kwamen onder de verwachtingen binnen en ook de outlook voor het lopende kwartaal valt tegen. De tegenvallende resultaten zijn opvallend, aangezien branchegenoot Alphabet een dag eerder nog uitstekende cijfers liet zien. In dit artikel bespreken we de laatste resultaten van het aandeel Meta (FB) dat zijn koers na-beurs met 22% in elkaar zag storten.

Aandeel Meta (Facebook)

Meta Platforms (FB) | LYNX Beleggen

Kwartaalcijfers Meta

De omzet in het 4e kwartaal was met $33,67(+20%) miljard redelijk in lijn met de verwachtingen. Door sterk oplopende uitgaven viel de winst echter fors tegen. De totale kosten en uitgaven stegen met 37,8% tot ruim $21 miljard. Er werd daardoor slechts $10,28 miljard winst gemaakt, tegenover $11,21 miljard vorig jaar. Hierdoor bleef de winst per aandeel Meta steken op $3,67, minder dan de verwachte $3,84. Ook het aantal dagelijkse en maandelijkse actieve gebruikers viel tegen. De markt verwachtte 2,95 miljard maandelijkse actieve gebruikers, maar het werkelijke aantal bleef steken op slechts 2,91 miljard. Vooral de rek bij Facebook lijkt eruit, terwijl Instagram en Whatsapp dat weten te compenseren.

Meta heeft naar eigen zeggen last van een combinatie aan factoren. Zo zorgde de privacy-update van Apple’s iOS voor lastige uitdagingen op het gebied van gericht adverteren. Ook wees het bedrijf naar de inflatieperikelen en de supply chain crisis die het advertentiebudget van zijn klanten onder druk zou zetten. Opvallend genoeg hebben we Alphabet daar niet over gehoord.

Verder verwijst Meta naar de toegenomen concurrentie, zoals TikTok. Het bedrijf benadrukt zich midden in een transitie te bevinden, waarin een verandering plaatsvindt in het gebruik van de apps. Zo wordt Instagram steeds meer gebruikt voor de korte video’s, de zogeheten Reels. CEO Zuckerberg denkt dat het tijdig switchen naar de juiste trends ten koste gaat van korte termijn winst, maar op lange termijn juist voor betere resultaten zal zorgen. De zojuist genoemde Reels leveren namelijk minder op dan de traditionele Feed en Stories in de app.

Vooral de stevig stijgende kosten en uitgaven vallen op. Hierdoor zakte de operationele marge in het 4e kwartaal van 2021 naar 37%, die lag in Q4-2020 nog op 46%. Volgens Meta worden hogere uitgaven gedreven door investeringen in nieuw talent en infrastructuur gerelateerde kosten. Ook in 2022 verwacht Meta dat de uitgaven blijven toenemen. Onder andere door investeringen in data centers, servers en nieuwe kantoorfaciliteiten. Uiteraard nemen ook de kosten voor AI en machine learning toe bij de ontwikkeling van nieuwe metaverse gerelateerde activiteiten.

Outlook 2022

Meta liet zich ook voorzichtig uit over de komende periode, waarin men verwees naar toenemende concurrentie en een verandering in het gebruik van hun apps. Beleggers schrokken dan ook vooral van de matige prognoses die het bedrijf deed. In het eerste kwartaal van dit jaar mikt Meta op een omzet tussen de $27 en $29 miljard, terwijl analisten eerder uitgingen van een omzet van $30,15 miljard. Hiermee mikt Meta dus op een jaar-over-jaar groei van slechts 3-11%, wat flink lager is dan we in het verleden hebben gezien.

Tijdens de Earnings Call werden 7 investeringsprioriteiten besproken door CEO Mark Zuckerberg. Meta wil zich in 2022 focussen op Reels, community messaging, commerce, ads, privacy, AI en natuurlijk de metaverse. Aan deze gebieden zal het bedrijf meer talent en meer budget toewijzen.

Opvallend is het feit dat Meta aangeeft te bouwen aan een nieuwe infrastructuur rondom ads om toch weer kwalitatieve en persoonlijke advertenties te kunnen aanbieden, ondanks de iOS veranderingen. Over de AI is het bedrijf ook enthousiast, zeker gezien het rendement op de investeringen hoger blijkt dan eerder verwacht. Kunstmatige intelligentie gaat ook een grote rol spelen bij het bouwen van de metaverse die het bedrijf voor ogen heeft.

Er is zoveel vertrouwen in de metaverse dat Facebook vorig jaar zelfs zijn naam omtoverde in Meta Platforms. Momenteel bouwt het bedrijf aan een AI Research SuperCluster, die zodra deze af is de snelste supercomputer ter wereld zal moeten worden. Daarmee worden nieuwe AI-modellen mogelijk die kunnen leren van triljoenen voorbeelden en honderden talen kunnen begrijpen. Deze supercomputer ligt aan de basis van de metaverse die het bedrijf voor ogen heeft. De Metaverse is kortgezegd een virtuele wereld waar we kunnen werken, gamen of kunnen afspreken met vrienden.

Verder ligt de focus op hardware om die metaverse te kunnen betreden. Daarvoor kun je nu al gebruik maken van de VR-headset van het bedrijf genaamd Oculus Quest 2. De Quest 2 werd eind 2020 onthuld en de gebruikers daarvan hebben al meer dan $1 miljard uitgegeven aan Quest store content. Ook werkt Meta aan een nieuwe high-end virtual reality headset die later dit jaar moet verschijnen. Verder wordt er vooruitgang geboekt met het project genaamd Nazare, dat hun eerste (normale) bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten moet worden. Bij de divisie Reality Labs, die de hardware voor VR en AR maakt, steeg de omzet naar $877 miljoen, tegenover $717 miljoen een jaar eerder.

Ticker wijziging

In de eerste helft van 2022 verwacht Meta nog dat Nasdaq de ticker van het aandeel Meta Platforms zal wijzigingen van FB naar META.

Aandeel Meta verwachtingen koers

In heel 2021 steeg de omzet met 37% tot $117,92 miljard. De uitgaven stegen met 34% tot $71,17 miljard en de nettowinst kwam 35% hoger uit op $39,37 miljard. Met een totale winst per aandeel van $13,77 in 2021 en een koers van $260 wordt het aandeel Meta momenteel verhandeld tegen slechts 18,9 keer de winst over 2021. Analisten verwachten in 2022 een minimale winstgroei, maar over 2023 zijn ze een stuk positiever. Gemiddeld verwacht men een winst van $47 miljard, waarmee de K/W-verhouding bij de huidige beurswaarde slechts 15,4 zal bedragen.

Daarmee lijkt het aandeel Meta optisch erg goedkoop vergeleken met andere techgiganten. Beleggers vrezen blijkbaar dat de investeringen in de Metaverse niet dezelfde rendementen zullen behalen als het bedrijf tot nu toe behaalde met de verkoop van advertenties. Het is uiteraard nog te vroeg om daar conclusies over te trekken, maar het aandeel Meta heeft zich in ieder geval nog te bewijzen. Ondertussen groeien de advertentie-inkomsten overigens gewoon door, maar ook de concurrentie neemt toe. En dat zorgt dus weer voor hogere kosten. Tegelijkertijd heeft Meta nog veel potentieel bij bestaande diensten zoals WhatsApp, die nu nog niet veel omzet opleveren.

Mogelijke risico’s liggen ook bij nieuwe wetgeving rondom privacy. Bemoedigend is het feit dat Meta met de Oculus Quest 2 wel al een goed werkende VR-bril heeft. Als dit product verder aanslaat dan zullen de apps en games die hiervoor verkocht worden voor een stevige upswing zorgen van de omzet van het bedrijf.

Meta Platforms (FB) | LYNX Beleggen

Beleggen in Meta Platforms (FB) via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Meta Platforms (FB). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Meta Platforms: Analyses & tips



Waarom in aandelen van Meta Platforms beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Meta Platforms. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Meta Platforms kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Meta Platforms

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Meta Platforms : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Meta Platforms: Bedrijfsinformatie Meta Platforms Inc.

Meta Platforms is de opvolger van Facebook dat werd opgericht in 2004 en haar hoofdkantoor heeft in Californië. Het bedrijft beheert de website Facebook.com en verbindt zo alle Facebookgebruikers online. Meta Platforms beheert eveneens Instagram, Messenger, WhatsApp en Oculus. Eind 2017 had het toenmalige Facebook dagelijks meer dan 1,4 miljard actieve gebruikers. Het bedrijf kwam al enkele malen in opspraak in het kader van schending van de privacy. Meta Platforms haalt haar inkomsten uit advertenties. De CEO Mark Zuckerberg liet weten dat hij de toekomstplannen voor Meta Platforms in de richting van metaverse ziet gaan. Wereldwijd werken er 27.000 werknemers voor Facebook.