Artikel laten voorlezen
De Belgische olietankerrederij Euronav bracht op donderdag 7 mei zijn eerste kwartaalresultaten uit. Daarin staat te lezen dat het zijn kwartaalwinst tot elf keer heeft zien toenemen. Dat komt door de ongeziene oliecrisis van de afgelopen weken.

Als gevolg van dit rapport steeg de koers donderdag bijna tien procent, uitzonderlijk voor een aandeel ten tijde van de coronacrisis. Beleggers sprongen massaal op de boot, mede om aanspraak te kunnen maken op het hoge dividend.

Waarom steeg de koers van het aandeel Euronav? Wat met de komende kwartalen? U leest het hier.

Wat u hier te weten komt over het aandeel Euronav:

 

Aandeel Euronav: buitengewone kwartaalresultaten

Aandeel Euronav: buitengewone kwartaalresultaten

Het aandeel Euronav sprong donderdag bijna tien procent omhoog na de bekendmaking van de eerste kwartaalresultaten. Daarin stond te lezen dat de winst voor het eerste kwartaal € 225,61 miljoen bedroeg. Dat is meer dan elf keer zoveel dan het kwartaalresultaat van vorig jaar, € 19,53 miljoen.

1e kwartaalresultaten aandeel Euronav
1e kwartaalresultaten aandeel Euronav (bron: www.euronav.com/investors)

Door de uitbraak van de coronacrisis daalde de vraag naar olie drastisch. Tegelijkertijd heerst er een conflict tussen Rusland en Saoedi-Arabië, waardoor een olie-overaanbod is op de markt. Daardoor zakte op 20 april de olieprijs (WTI) op de futuresmarkt voor het eerst in de geschiedenis onder de nul dollar. Wie van zijn leverbare WTI-olie af wou geraken, diende per contract tot 40 dollar bij te betalen.

Als gevolg van het overaanbod aan olie is er ook een opslagtekort om de olie-excessen op te slaan. Het International Energy Agency (IEA) stelde dat de wereldwijde olie-opslagcapaciteiten al voor 2/3e vol zaten. De rederijen, zoals het aandeel Euronav, bouwden hun olietankers om tot opslagfaciliteiten om het overaanbod te kunnen opvangen.

Hoewel de olieprijs zelf sterk gedaald is, steeg de spot rate, of de prijs die Euronav overeenkomt met klanten, om olie op te slaan flink. Hieronder ziet u de gemiddelde dagelijkse prijs om een VLCC, of een Very Large Crude Carrier, te huren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze staan in contrast met de break-evenprijs voor een VLCC, namelijk $27.000. Euronav is in handen van zo’n 42 VLCC’s en 25 kleinere Suezmax-olietankers, daarmee is de rekensom snel gemaakt.

Kwartaalresultaten aandeel Euronav
1e kwartaalresultaten aandeel Euronav (bron: www.euronav.com/investors)

Er dient opgemerkt te worden dat dit gaat over gemiddelde dagprijzen. Na de olieprijzenoorlog tussen Rusland en Saoedi-Arabië steeg de dagprijs voor een VLCC bijvoorbeeld naar $200.000 per dag.

De vraag is nu of oliebedrijven met zo’n hoge huurprijzen toch nog winst kunnen boeken. Hierbij spreken we over een ‘contango’. Dat wil zeggen dat de toekomstige prijs van de grondstof momenteel hoger is dan de huidige prijs.

Gevolg voor eigenaren aandeel Euronav

Allereerst is het logische gevolg van een gerealiseerde koerswinst op het aandeel Euronav. Daarnaast biedt het aandeel ook nog eens een stevig dividendrendement. Het dividend bedraagt $0,81 per aandeel Euronav voor het eerste kwartaal. Het slotdividend bedroeg al $0,29. Op basis van de slotkoers op woensdag 06/05 geeft dat een dividendrendement van twaalf procent.

Met dank aan de volatiele periode en onzekere toekomstperspectieven blijft Euronav optimistisch. De vraag naar opslagruimte zou volgens het IEA stijgen, waardoor alle ruimte tegen de zomer zou vol zitten. Dat zou dus kunnen resulteren in nog hogere huurprijzen indien het aanbod verder zou dalen.

In de kwartaalpresentatie stond al te lezen dat de prijzen voor het tweede kwartaal inmiddels nog verder gestegen zijn. Momenteel bedraagt de gemiddelde spot rate $95.000 per dag voor VLCC’s, en $65.500 per dag voor Suezmax-olietankers.

Op 20 mei organiseert Euronav zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Aandeel Euronav: technische analyse

Weekgrafiek aandeel Euronav

Op de langetermijngrafiek van Euronav merken we op dat het aandeel op dit moment in een grote range beweegt. Technische analisten zullen pas bullish worden op de lange termijn wanneer de horizontale weerstandslijn rond €11 per aandeel Euronav doorbroken wordt. Het wordt technisch gezien echt bearish voor Euronav wanneer de prijs sluit onder de €6. Dit zou de prijs vermoedelijk leiden naar €3 per aandeel Euronav.

De koers van het aandeel Euronav zit boven de mid range. Wat ons technisch gezien nog steeds bullish maakt. Het sentiment wordt bearish wanneer de prijs onder de mid range zakt. Wanneer dit het geval is, is het volgende target de range low die komt te liggen rond €6. Van een risk:reward standpunt is het niet verstandig om nu een positie aan te gaan in het aandeel Euronav aangezien we in het midden van de bovenste range bewegen. Wanneer prijs terug naar de mid range komt (+/- 8,5), zullen technische analisten en algoritmes de volgende kans hebben om het aandeel Euronav te kopen.

Aandeel Euronav: technische analyse Weekgrafiek

Vooruitzichten aandeel Euronav

Op dit moment blijft de vraag naar olietankers en opslagruimte hoog. CEO Hugo De Stoop verwacht dat dit gedurende 2020 zo zal blijven, en de situatie volatiel zal blijven. Het verband tussen het contango en de hoge olieproductie zullen die vraag in de hand werken.

Het management gelooft ook dat de heropening van de economie stap per stap zal gebeuren. De markt zal bijgevolg niet direct op het oude niveau draaien.

Tot nu bedroeg de dagprijs voor een VLCC in het tweede kwartaal $95.000, en werden 71 procent van de beschikbare dagen gevuld. Suezmax-olietankers worden verhuurd aan $65.400 en daarvan werden 57 procent van de dagen gevuld.

Meer informatie over de beste olie-aandelen 2020 vindt u hier.

Zelf beleggen bij LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Beleggen in aandelen

 

Editorial credit: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart