Aandeel Solvay: fundamentele analyse door Bonconsul

Aandeel Solvay is één van onze Belgische parels en wereldleider in materiële en chemische oplossingen, met € 11,2 miljard omzet (2019) en meer dan 24.100 werknemers wereldwijd. Sinds 2012 heeft het via niet minder dan vijftig overnames zijn activiteit omgevormd van een pure grondstofspeler in chemicaliën naar een bedrijf dat zich in de nichemarkt van geavanceerde materialen en gespecialiseerde chemicaliën positioneert. Dit bracht natuurlijk een belangrijke goodwill met zich mee op de balans die licht weegt op de waardering van het aandeel Solvay.

Onderwerpen die worden besproken over het aandeel Solvay:

 

Top drie in de wereld, focus op ontwikkelde economieën

Het bedrijf is een wereldleider, en dat mag u letterlijk nemen. Voor de kernactiviteiten behoort het tot de top drie ter wereld. De omzet is mooi verdeeld tussen de drie belangrijkste regio’s namelijk Noord-Amerika (30%), Europa (28%) en Azië/rest van de wereld (31%), wat bescherming biedt tegen regionale economische crisises en hen doet meesurfen op snellere (Aziatische) groei in de opkomende, doch reeds semi-ontwikkelde landen, met name China. Desondanks moet u bij Solvay toch vooral denken aan ontwikkelde economieën die vraag hebben naar de hoogtechnologische oplossingen van deze chemiereus.

Meer pricing power dan op het eerste gezicht zou blijken

Het bedrijf opereert in een zeer competitieve omgeving met grote concurrenten als BASF, Evonik, Bayer, Air Liquide, Akzo, Covestro. Normaal gezien zouden we dan stellen dat het prijszettingsvermogen klein is. Echter in deze hight-tech chemische sector zijn klanten vooral geïnteresseerd in op maat gemaakt oplossingen. Hiervoor willen ze ook betalen. Vandaar dat we toch kunnen spreken van ‘pricing power’ voor Solvay. Hoe hoger de pricing power, hoe hoger de potentiële marges en hoe beter de mogelijke gevolgen voor het aandeel Solvay.

De grote winsten komen pas bij een volgende economische boom

Nu is het zo dat de klanten van Solvay niet de meest beloftevolle zijn op dit moment. Het grootste deel van de omzet komt van de geplaagde automobiel/luchtvaarsector (25% van de omzet). Vooral deze laatste lijkt met de pandemie een chronische ontsteking te hebben opgelopen. Wordt de luchtvaart nog zoals voorheen? We beginnen hier serieus aan te twijfelen. De olie- en gasindustrie (17%) is ook niet meer de meest beloftevolle. Gas nog wel, maar de consumptie van olie heeft nu wel zijn piek bereikt. Daarbij is het vooral olie waar Solvay het van moet hebben. De mijnbouw (14%) is iets wat niet weg zal gaan, al is het voor een hoge vraag wachten tot de volgende economische boom (2023?). U leest het, meer dan de helft van de omzet moet dus komen van geplaagde sectoren. Beleggers zagen deze bui duidelijk al komen, nog vóór de pandemie insloeg.

Technische analyse van het aandeel toont beperkte potentiële stijging van de koers op korte termijn

Onderstaande grafiek van het aandeel Solvay toont duidelijk aan hoe de koers meebeweegt met de algemene gezondheid van de economie. Met name nog steeds vooral deze van Noord-Amerika en Europa. We kunnen duidelijk twee piekmomenten (2015 en 2017) registreren op € 132,5 wat dient als weerstand. We zien het aandeel dus, zelfs in de volgende boom, gaan vechten met deze weerstand. Maar eens doorbroken, is het aandeel Solvay wel ontketend. Aan de onderzijde zien we ook een duidelijke support op € 59,23. Bonconsul kocht in maart van dit jaar op dat laagtepunt (€ 60,0) om een maand later te verkopen aan € 74,1. Ondertussen staat het aandeel Solvay vandaag € 81,2 en lijkt er op korte termijn nog wat rek op te zitten al is het wel niet meer bijzonder veel. De algemene cyclus is er een van neerwaartse vorm. In die context zien we nog marge voor het aandeel Solvay om te stijgen tot € 95, maar dan is de kous wel af.

De lange termijn business opportuniteiten zijn ruim

Op lange termijn zijn er nochtans wel mogelijkheden. Zo zijn er macro-economische trends die de vraag naar haar oplossingen zullen doen toenemen. Denk aan de urbanisatie, met twee derde van de wereldbevolking die tegen 2030 in steden zal wonen. Een op vier mensen zullen boven de vijfenzestig jaar oud zijn. Beiden zorgen voor een verhoogde vraag naar oplossingen in mobiliteit (elektrisch rijden), maar ook gezondheidszorg en milieu.

De waardering verschilt enorm van parameter tot parameter

In termen van waardering zien we dat de voorbije vijf jaar gemiddeld jaarlijks € 650 miljoen vrije kasstroom werd gegenereerd of € 6,3 per aandeel.  Dit waren toch niet de slechtste economische jaren, maar ook niet de allerbeste. Op basis van deze cash generatie zien we nog rek in de koers, tot € 107 per aandeel Solvay. Dat is echter buiten beschouwing van de andere parameters die de waarde van een Solvay aandeel bepalen. We denken aan de aangepaste ‘Bonconsul boekwaarde’ die bij dit bedrijf niet bijzonder is (door de hoge goodwill die wij aan nul euro waarderen), alsook de multipel van Enterprise value op EBITDA. Daartegenover staat dan weer een geloof van schuldeisers in het bedrijf. Dit doet de overnameprijs van het bedrijf hoog eindigen. Indien er dus opeens een overnamekandidaat zou worden, menen we dat de Solvay koers zou moeten stijgen naar €141 per aandeel. Dit is geen beleggingsadvies, maar een eigen analyse en mening van de huidige situatie.

Weet dat het aandeel Solvay op de dag van zijn halfjaarresultaten nog een pandoering kreeg van -7,2% tot € 66,16. Echter zagen wij bij Bonconsul geen reden tot paniek, integendeel als opportuniteit. En maar goed ook. In tussentijd is het aandeel gestegen tot € 81 en is vanwege die stijging ons aanbeveling geëvolueerd naar Buy. Koersdoel nog steeds € 97,1.

Dividend is heilig mede dankzij holding Solvac

Het bedrijf heeft sinds het begin van onze berekeningen (2008) nog nooit een dividend overgeslagen of verlaagd. Sterker nog, het beleid is er duidelijk een van een consistent, licht stijgend dividend. Solvay belooft letterlijk nooit een dividend te zullen verlagen. Deze transparantie is goud waard en een sterk argument om voor dit bedrijf te kiezen. Weliswaar aan de juiste prijs. Het niet verlagen van het dividend heeft natuurlijk ook te maken met zijn grootste aandeelhouder en holding Solvac. Deze bezit 31% van de aandelen en is voor eigen dividendbetaling in belangrijke mate afhankelijk van wat qua dividend binnenkomt vanuit Solvay. Een dividend van € 3,75 per aandeel, zelfs aangehouden in het jaar van de pandemie, betekent middels de koers van vandaag een rendement van 4,62% bruto. Dit terwijl zeer vele andere bedrijven op zijn minst het dividend verlaagden. Dat is niet veel, maar toch allesbehalve weinig. Dit dividend kost het bedrijf € 388 miljoen en we zien geen reden dat dit ‘tempo’ niet aangehouden kan worden. Zeker nu het bedrijf qua vrije kasstroom het jaar van de pandemie ziet eindigen op het niveau van 2019. Hoe het erna verloopt met de vlieg-olie-mijnsectoren is af te wachten. Er is in ieder geval alvast een sterke buffer om het dividend op peil te houden.

Kwalitatieve parameters boven het gemiddelde

Bij Bonconsul kijken we niet alleen naar de cijfers van het bedrijf, maar geven we ook een score van één tot vijf voor verschillende kwalitatieve parameters. Dit zou een belangrijke motivatie van uw aandeelhouderschap moeten zijn. Hier scoort het bedrijf beter dan het gemiddelde aandeel, met goede tot zeer goede scores voor elke parameter. Behalve die van het vooruitzicht voor de komende twaalf maanden. Dit vanwege de moeilijkheden in de helft van zijn klantensectoren.

Kwaliteitsparameters Solvay

Insider selling in 2018

Tot slot is het nuttig te vermelden dat eind 2018, een belangrijke insider selling is opgetreden aan prijzen tussen € 102 en € 116 per aandeel. Ook dat bevestigt dat zonder economische boom een Solvay aandelenkoers van boven de € 100 niet als interessant beschouwd mag worden. Voor een gedetailleerde uitleg over insider trading, lees het artikel ‘Wat is insider trading’ op het Kennisportaal van LYNX.

Conclusie fundamentele analyse aandeel Solvay: Dit is een mooi bedrijf, met macro-economische trends die zowel in haar voordeel spelen, maar sinds de pandemie ook in haar nadeel. Voor dat laatste denken we vooral aan de luchtvaartsector. Hiervan weten we niet wanneer en of die nog ooit wordt zoals voorheen. In alle geval noteert het aandeel vandaag nog aantrekkelijk, al is de echte rek er wel uit.

Bonconsul

Bonconsul

Bonconsul is een one stop shop solution voor mensen die hun zoektocht naar de juiste aandelen gemakkelijk en boeiend willen maken. Het platform is 24/7 online bereikbaar en u krijgt bovendien én nieuwsberichten én waardering én dagelijkse beurstips direct in uw mailbox. Gedaan dus met wachten op dat wekelijkse magazine.

Daarnaast kan u perfect de  transacties vrijwillig volgen indien u dat wenst. Dankzij de samenwerking met LYNX kost een jaarabonnement slechts €199 in plaats van €299. Meer info op www.bonconsul.be of contacteer Bonconsul voor een één op één rondleiding op het platform.

Gerelateerde artikelen