EMIR en LEI Informatie


Op de EMIR en LEI Informatie pagina in het Account Management kunnen rekeninghouders wie onderworpen zijn aan de EMIR regulatie, hun EMIR keuze wijzigen.

Over EMIR en LEI

European Markets and Infrastructure Regulations (EMIR) is een regulatie vanuit de Europese Unie welke ontwikkeld is om het handelen via de derivaten markten transparanter te maken door tegenpartijen van derivaten transacties te verplichten transacties, posities, onderpand en waarderingen te laten rapporteren aan de European Securities and Markets Authority (ESMA), het Europese regulerende orgaan. Alle tegenpartijen met rapporteringsverplichtingen onder de EMIR dienen een Legal Entity Identifier (LEI) te bezitten om verrichtingen te kunnen rapporteren.

Al onze klanten, welke onderworpen zijn aan de EMIR regulatie, zullen het EMIR Keuze Formulier zien of al hebben gezien wanneer zij inloggen in het Account Management. Wanneer u het EMIR Keuze proces heeft doorlopen, zult u toegang verkrijgen tot het algemene Account Management, en kunt u op de EMIR en LEI Informatie pagina uw keuze aanpassen, afhankelijk van welke keuze u voorafgaand had gemaakt. Let op dat u enkel het EMIR Keuze Formulier in het Account Management zult zien wanneer u een keuze dient te maken. Daarna zult u dit formulier enkel zien wanneer u zelf navigeert naar deze pagina.

Voor wie geldt de EMIR Regulatie?

Al onze klanten met een zakelijke rekening, waarvan de entiteit zijn oorsprong vindt in de Europese Unie, dienen te voldoen aan de EMIR regulatie (ook burgerlijke maatschappen 1). Individuele en gezamenlijke rekeningen zijn niet onderworpen aan deze regulatie en zullen derhalve de bijbehorende pagina op het Account Management niet zien.

Voor meer informatie over de EMIR Regulatie of het aanvragen van een LEI nummer bij GSI Belgium & Luxembourg kunt u de onderstaande websites raadplegen:

Febelfin: https://www.febelfin.be/nl/legal-entity-identifier-lei-praktische-aspecten-verbonden-aan-die-nieuwe-regel-voor-ondernemingen

GS1: https://www.gs1belu.org/nl/lei-legal-entity-identifier

Tarief (kost): https://www.gs1belu.org/nl/tarieven-1

Burgerlijke Maatschappen: https://abpartners.be/lei-code-nodig-en-hoe/


Hoe kan ik mijn EMIR Keuze (en LEI) opgeven?

Om uw EMIR Keuze op te geven, kunt u de volgende stappen volgen:

  1. Klik op Manage Account > Account Information > EMIR and LEI Information.
  2. Lees het formulier geheel door en zorg ervoor dat u alle bijgevoegde informatie volledig begrijpt.
  3. Scroll helemaal naar beneden, en herzie uw EMIR keuze.
  4. U kunt een keuze maken uit een van de volgende opties:
    a) Instrueer ons om u op te geven voor een LEI. U zult gevraagd worden een eenvoudig formulier in te vullen en een overeenkomst te tekenen. (optie 1)
    b) Verstrek uw LEI nummer, welke u al in uw bezit heeft. U zult worden gevraagd om uw LEI nummer in te voeren. (optie 2)
    c) Doe niets (U bent niet in het bezit van een LEI en de EMIR regulatie is niet op u van toepassing). (optie 3)
  5. Klik op Continue.
  6. Vervolgens dient u een van de volgende acties te verrichten:
    a) Indien u de eerste optie heeft geselecteerd, dient u het onderstaande formulier compleet in te vullen, en te klikken op Continue.
    b) Indien u de tweede optie heeft geselecteerd, dient u het onderstaande formulier compleet in te vullen, de overeenkomst te ondertekenen (het kopiëren van uw volledige tenaamstelling volstaat als handtekening) en te klikken op Continue.

Bij Counterparty type vult u in welk type bedrijf u bent.
Financieel of niet financieel. Bij niet financieel dient u aan te geven of u boven een bepaalde grens zit of onder. Meer informatie kunt u vinden via volgende link:
Website ESMA

 

  1. Een bevestigingsnummer zal direct verstuurd worden naar het gekoppelde e-mailadres. Vul het bevestigingsnummer in, en klik op Confirm.

Indien u geen bevestigingsnummer heeft ontvangen, kunt u op Resend Confirmation Number klikken om een nieuwe te ontvangen. Indien u daarna nog steeds geen e-mail heeft ontvangen, dan kunt u te allen tijde telefonisch contact opnemen met onze servicedesk.

U bent wellicht ook geïnteresseerd in

Heeft u nog verdere vragen?

U kunt contact met ons opnemen via chat, telefoon of e-mail. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8:30 tot 20 uur (vrijdag tot 18:00 uur). Onze ervaren servicemedewerkers helpen u graag verder.

Direct contact opnemen

Ignace De Vloo
Ignace De Vloo
Service Manager
Contact icon Bel naar
09 223 23 20
Contact icon E-mail naar
klantendesk@lynx.be
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker