Terugboeking
Om geld terug te storten vanaf uw effectenrekening naar een bankrekening, dient u een opnameverzoek aan te maken in het Account Management. Hieronder vindt u de instructies om dit te doen.
Log in
- Open internet en ga naar het Account Management.
- Log in met uw inloggegevens.
- Verifieer uw inlogpoging middels de tweestapsverificatiemethode.
Terugboeking aanmaken
Selecteer in het menu bovenaan Transfer & Pay en vervolgens Transfer Funds. Om een nieuwe terugboeking aan te maken, selecteert u Withdrawal.
Nadat u heeft geklikt op Make a Withdrawal dient u de bankrekening te selecteren waarnaar u het geld wilt terugboeken. Op de pagina vindt u een lijst met opgeslagen bankrekeningen, mocht u willen terugboeken naar een nieuwe bankrekening dan kunt u kiezen voor Use a new Withdrawal Method.
Als u een nieuwe bankrekening voor terugboekingen wilt gebruiken, vindt u de uitleg bij de Veelgestelde Vragen hieronder.
Bankrekeninggegevens invullen
Als u een eerder opgeslagen bankrekening heeft geselecteerd, hoeft u alleen het bedrag in te vullen dat u wilt terugboeken onder Withdrawal Amount. U kunt het maximumbedrag zien dat beschikbaar is voor terugboeking naast Cash available for Withdrawal.
Wanneer u het vakje ‘Make this a recurring transaction’ aanvinkt, wordt het opgegeven bedrag automatisch en op vaste tijdstippen van uw effectenrekening opgenomen. Tot slot klikt u op Create Withdrawal.
Uw bankgegevens worden veilig en versleuteld opgeslagen in overeenstemming met de toepasselijke voorschriften inzake gegevensbescherming (bv. GDPR). Zorg ervoor dat u uitsluitend uw eigen persoonlijke bankrekeninggegevens invoert en deel uw inloggegevens nooit met derden. Voor uw eigen veiligheid zijn terugboekingen alleen toegestaan naar geverifieerde rekeningen op uw eigen naam. LYNX zal u nooit vragen om uw inloggegevens voor uw bankrekening via e-mail of chat te versturen.
Bevestig uw terugboekingsverzoek
Na het indienen van de aanvraag dient u deze aanvraag te bevestigen met uw inloggegevens: Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Hierna wordt u gevraagd om uzelf te verifiëren met behulp van uw tweestapsverificatie. Klik hierna op Continue.
Het bedrag wordt binnen 1-3 werkdagen op uw bankrekening gestort. U kunt dit verzoek terugvinden als u op de kolom Transfer & Pay klikt en Transaction History selecteert.
Veelgestelde Vragen
Hoe kan ik een nieuwe terugboekingsmethode instellen?
Wenst u een nieuwe terugboekingsmethode te gebruiken, selecteer dan Use a new withdrawal method. U dient dan de valuta te selecteren en tot slot kiest u welke terugboekingsmethode u wilt gebruiken. Als u niet zeker weet welke methode u moet gebruiken, neem dan contact op met uw bank voor hulp. Voor opnames in EUR binnen de Europese Economische Ruimte (EER) wordt doorgaans SEPA gebruikt.
Klik op Use this Method naast de terugboekingsmethode om uw bankgegevens in te vullen.
- Bank Country – Selecteer het land waar uw bank is gevestigd.
- International Bank Account Number (IBAN) – Vul het IBAN van uw bankrekening in.
Na het invoeren van uw IBAN zal het systeem u de gegevens van uw bank geven. Controleer of deze correct zijn:
- Bank Name
- Bank Address
- SWIFT/BIC Code
- Account Nickname – dit is de bijnaam die u wilt geven aan de gewenste bankrekening
Vervolgens kunt u klikken op Save Bank Information. U dient deze aanvraag te bevestigen met uw inloggegevens.
- Vul uw Gebruikersnaam en Wachtwoord in.
Hierna wordt u gevraagd om uzelf te verifiëren met behulp van uw Tweestapsverificatie.
In het geval dat de nieuwe bankrekening niet dezelfde bankrekening is die is gebruikt voor een eerdere storting, wordt u gevraagd om bewijs te leveren dat de bankrekening op uw eigen naam staat (bijvoorbeeld: door een bankafschrift te verstrekken). U ontvangt een e-mail met instructies voor het uploaden van dit document of u kunt het zelf uploaden in de Client Zone van LYNX+.
Uw bankrekening is nu gekoppeld. Ter afsluiting ziet u een samenvatting van de specifieke gegevens die u hebt opgegeven. U kunt nu geld terugboeken naar uw bankrekening.
Wanneer wordt mijn terugboeking bijgeschreven op mijn bankrekening?
Terugboekingen worden ontvangen op uw bankrekening na 1 tot 3 werkdagen.
Wat als ik een terugboeking in een andere valuta wil doen?
Als u een terugboeking doet in een andere valuta dan u eerder heeft gebruikt, dient u Use a new withdrawal method te selecteren. In de eerste stap kunt u de gewenste valuta selecteren.
Waar kan ik de status van mijn terugboekingsverzoek controleren?
U kunt dit terugboekingsverzoek en alle eerdere verzoeken vinden als u klikt op de kolom Transfer & Pay en Transaction History selecteert.
Kan ik geld terugboeken naar een rekening die niet op mijn eigen naam staat?
Nee, terugboekingen zijn alleen mogelijk naar een bankrekening die op uw naam staat. Overboekingen vanaf uw privé-rekening naar zakelijke rekeningen zijn niet toegestaan, zelfs als het bedrijf volledig uw eigendom is.
Kan ik geld terugboeken naar mijn persoonlijke bankrekening met een periodieke terugboeking?
Ja, dat kan. Bij het invullen van de bankgegevens kunt u het vakje Make this a recurring transaction aanvinken.
Hier vindt u de optie om systematisch geld op te nemen van uw effectenrekening voor een gewenste periode en met de frequentie die u heeft geselecteerd.
Let op: Periodieke terugboekingen worden uitgevoerd op basis van uw beschikbare cash en worden mogelijk niet uitgevoerd als er onvoldoende cash is of als er restricties op de rekening zijn.
Zijn er bepaalde limieten voor terugboekingen?
Ja, het aantal terugboekingen op één handelsdag of binnen vijf handelsdagen is om veiligheidsredenen beperkt tot bepaalde bedragen. Deze bedragen variëren afhankelijk van het type beveiliging dat u gebruikt.
| Beveiligingsmiddel | Maximaal opnamebedrag per handelsdag | Maximaal opnamebedrag binnen 5 handelsdagen |
|---|---|---|
| Geen | USD 50 000 | USD 100 000 |
| Security Code Card | USD 200 000 | USD 600 000 |
| SMS | USD 200 000 | USD 600 000 |
| LYNX Key | USD 1 000 000 | USD 1 000 000 |
| Digital Security Card+ | Geen limiet | Geen limiet |
Houd er rekening mee dat de bedragen worden weergegeven in Amerikaanse dollars, wat betekent dat de limieten voor opnames in andere valuta kunnen fluctueren.
Valutaconversies en wisselkoersschommelingen kunnen van invloed zijn op het uiteindelijke terugboekingsbedrag in uw lokale valuta.
Wat is het verschil tussen SEPA of Wire Transfer?
Een SEPA overboeking heeft betrekking op Europese landen en wordt uitsluitend in euro’s uitgevoerd. Een WIRE overboeking daarentegen is een wereldwijd betalingssysteem dat verschillende valuta ondersteunt en gebruikt kan worden om geld naar bijna elk land ter wereld te sturen.
Hoeveel bedraagt de maximumhoeveelheid die ik kan terugboeken?
Het is niet mogelijk om geld op te nemen in een valuta als uw saldo negatief is of negatief zou worden na de opname. Indien nodig kunt u vreemde valuta omwisselen naar de basisvaluta voor opname.
Om veiligheidsredenen is het aantal opnames per handelsdag of binnen vijf handelsdagen beperkt, afhankelijk van het type beveiliging dat u gebruikt. Raadpleeg voor meer informatie deze FAQ: “Zijn er bepaalde limieten voor terugboekingen?“.
Houd er rekening mee dat als u al uw geld opneemt (zonder open posities in uw portefeuille), uw effectenrekening automatisch kan worden afgesloten.
Als u wilt voorkomen dat uw account automatisch wordt gesloten, zorg er dan voor dat er een cash saldo of een open positie op uw effectenrekening blijft staan. Neem contact op met de Servicedesk als u twijfelt.
Waarom herkent het systeem mijn SWIFT/BIC code niet?
Het kan voorkomen dat een SWIFT/BIC-code niet wordt geaccepteerd, ook al bestaat de identificatiecode. De reden hiervoor is dat de betreffende bank niet is aangesloten op het SWIFT-netwerk. Geef in dat geval de BIC/SWIFT-code van de moederbank.
Waarom is mijn rekening geblokkeerd om terugboekingen uit te voeren?
Wanneer u meerdere tegenrekeningen toevoegt, kan onze financiële afdeling om veiligheidsredenen één van deze rekeningen blokkeren voor terugboekingen. Als uw account is geblokkeerd, neem dan contact op met de Servicedesk.
Deze veiligheidsmaatregel helpt fraude en ongeautoriseerde toegang tot uw rekening te voorkomen.
Bankrekeningen buiten de EU/EER
Houd er rekening mee dat stortingen en terugboekingen van en naar landen buiten de EU/EER niet mogelijk zijn. Dergelijke transacties kunnen niet worden verwerkt en het bedrag wordt teruggestort op de rekening van herkomst.
Zorg ervoor dat uw bankrekening zich binnen de EU/EER bevindt. Overboekingen naar of vanuit landen buiten de EU/EER (met uitzondering van Zwitserland) zijn niet toegestaan omwille van regelgeving en compliance, waaronder de toepasselijke anti-witwasregels (AML/CFT).
Let op: dit heeft geen invloed op transacties met rekeningen in Zwitserland.
Waarom is mijn opneembaar bedrag lager dan het totaal aantal cash op de rekening?
Wanneer u een terugboeking initieert, kan het bedrag dat beschikbaar is voor terugboeking lager lijken dan het totale contante geld dat op uw rekening wordt weergegeven. Dit verschil kan om verschillende redenen voorkomen:
Cash accounts:
Het beschikbare bedrag voor terugboeking kan lager zijn dan verwacht als het geld nog niet is verrekend. Settlementperiodes zijn cruciaal voor houders van een cash account. Als u onlangs een transactie of een valutaconversie hebt uitgevoerd, moet u wachten op de settlementperiode voordat het geld beschikbaar wordt voor terugboeking. Over het algemeen duurt dit voor de meeste financiële producten één tot twee werkdagen.
Raadpleeg de volgende link voor meer informatie over settlementperiodes: Settlement | Service Center | LYNX Broker
Margin accounts:
Net als bij cashrekeningen kunnen niet-afgewikkelde transacties het beschikbare bedrag voor terugboeking beïnvloeden. Daarnaast kunnen sommige fondsen op een marginrekening worden gebruikt als onderpand voor andere posities of om negatieve cashposities te dekken. Dit kan het bedrag dat beschikbaar is voor terugboeking verlagen. Let op: Houd er rekening mee dat als u al uw cash opneemt (zonder open posities in uw portefeuille), uw effectenrekening automatisch kan worden gesloten.
Meer informatie over onderpand bij margin trading vindt u hier: Margin Trading | Service Center | LYNX Broker
Is het toegestaan om de rekening te gebruiken voor het converteren van valuta en het vervolgens terugboeken van deze gelden?
Nee, de effectenrekening is hoofdzakelijk bedoeld voor het verhandelen van financiële instrumenten en is niet bedoeld om voornamelijk te gebruiken voor valutaconversies en daaropvolgende opnames. Interactive Brokers (IB) biedt valutaconversiediensten aan voor klanten die voornamelijk handelen in buitenlandse effecten of financiële derivaten.
Houd er rekening mee dat als uw effectenrekening hoofdzakelijk wordt gebruikt voor valutaconversies en daaropvolgende terugboekingen, IB restricties kan opleggen voor het terugboeken van geconverteerde valuta.
Waarom kan ik het geld dat ik zojuist heb gestort niet terugboeken?
Houd er rekening mee dat gestort geld pas kan worden opgenomen na een wachtperiode van 3 werkdagen (Withdrawal Hold). Deze wachtperiode van 3 werkdagen is een veiligheidsmaatregel om de veiligheid van uw geld te garanderen en te voldoen aan de wettelijke vereisten. Het biedt bescherming tegen mogelijke frauduleuze activiteiten.
De wachtperiode verwijst naar het aantal dagen dat een klant moet wachten voordat hij of zij het gestorte geld kan opnemen. De wachtperiode begint op de stortingsdatum en eindigt bij het sluiten op de derde werkdag.
Voorbeeld: Als u op maandag geld stort, eindigt de wachtperiode op woensdag aan het einde van de werkdag. U kunt uw gestorte geld vanaf donderdag opnemen.