Wat is de koers en verwachting van het aandeel Amazon? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.
Het aandeel Amazon ging afgelopen vrijdag onderuit na de bekendmaking van zijn cijfers over het 1e kwartaal.
Hoewel de cijfers beter waren dan verwacht, schrokken beleggers van de getemperde verwachtingen over de clouddivisie van het bedrijf, tijdens de earnings call. AWS, de clouddienst van Amazon, was opnieuw een belangrijke factor voor de groei van het bedrijf in het afgelopen kwartaal.
Op donderdagavond 27 april 2023 maakte de e-commerce gigant zijn cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar bekend. De omzet steeg op jaarbasis met 9% tot $ 127,4 miljard, terwijl analisten rekenden op $ 124,5 miljard. Indien men rekening houdt met de negatieve invloed van valutaschommelingen, steeg de omzet zelfs met 11%. Met 60% van de omzet blijft Noord-Amerika nog altijd de belangrijkste regio voor het bedrijf. In de eerste drie maanden van 2023 lag de omzet in deze regio 11% hoger dan een jaar eerder en kwam uit op $ 76,8 miljard.
Het operationele resultaat liet in Noord-Amerika eveneens een flinke verbetering zien. Een verlies van $ 1,57 miljard in Q1’22 werd omgezet in een winst van $ 989 miljoen in Q1’23. Internationaal zag de e-commerce gigant zijn omzet toenemen met 12,5% tot $ 29,12 miljard. Het operationele verlies bleef echter nagenoeg gelijk, het bedrijf verloor $ 1,25 miljard.
Om de omzet verder aan te jagen werkt Amazon onder andere aan het versnellen van de leveringen. In 2023 verwacht het bedrijf zijn snelste Prime-leveringen ooit te realiseren. Vorig jaar besloot Amazon zich ook actiever op de advertentiemarkt te gaan richten. Met behulp van investeringen in machine learning, die klanten helpen relevante informatie te verkrijgen voor adverteren, vertoonde deze tak van sport een sterke groei van 23%.
De belangrijke winstmotor voor Amazon blijft nog altijd Amazon Web Services. De web- en clouddiensten waren met $ 21,35 miljard in het eerste kwartaal goed voor 17% van de omzet. Dit betekende een stijging van 15,8% op jaarbasis. Onder aan de streep daalde de operationele winst met 21% tot $ 5,12 miljard. Dit had vooral te maken met de forse stijging van de operationele uitgaven, die gingen omhoog van $ 11,9 miljard naar $ 16,23 miljard. Desondanks haalt Amazon hier met de minste omzet wel de meeste winst binnen.
Op jaarbasis steeg de totale operationele winst met 30% tot $ 4,77 miljard. Onder aan de streep bleef een nettowinst van $ 3,17 miljard over, wat een flinke verbetering was ten opzichte van het verlies van $ 3,84 miljard in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Destijds moest Amazon maar liefst $ 7,6 miljard afwaarderen op het belang in elektrische autobouwer Rivian. Afgelopen kwartaal werd ‘slechts’ voor $ 500 miljoen afgeschreven op dit belang.
Met een verder herstel van het operationele inkomen lijkt het aandeel Amazon beetje bij beetje uit het diepe dal te kruipen van 2022. Het belangrijkste doel voor het bedrijf blijft echter ook om de vrije kasstroom op orde te krijgen. Hiervoor besloot het bedrijf onder andere 27.000 personeelsleden te ontslaan, de grootste ontslagronde in 29 jaar tijd. In het 1e kwartaal verbeterde de uitstroom tot $ 3,3 miljard voor de eerste twaalf maanden, vergeleken met een uitstroom van $ 18,6 miljard voor de eerste twaalf maanden eindigend op 31 maart 2022. Andere manieren om kosten te besparen is door steeds meer gebruik te maken van robots die werknemers in de warenhuizen helpen om effectiever, efficiënter en veiliger te werken.
Zwakke cloud outlook
Amazon voorziet op lange termijn nog veel potentie voor zijn clouddiensten. Deze divisie wordt echter steeds groter, waardoor de procentuele groeipercentages steeds moeilijker zijn om waar te maken. De omzetgroei van 16% in het afgelopen kwartaal was een stuk zwakker dan de 20% in Q4’22. Tijdens de Earnings Call benadrukte de CFO Brian Olsavsky ook nog maar eens dat bedrijven hun clouduitgaven de afgelopen maanden hebben teruggeschroefd. Amazon ziet de afname van de groei in het 2e kwartaal dan ook doorzetten, nadat in april de omzetgroei al ongeveer 5% lager lag dan in het eerste kwartaal.
In reactie op deze uitspraak viel het aandeel Amazon stevig omlaag, na eerst nog op een winst van 10% te hebben gestaan na de bekendmaking van de cijfers.
Outlook Q2
De omzet zal in het 2e kwartaal van 2023 naar verwachting uitkomen tussen de $ 127 miljard en $ 133 miljard, wat neerkomt op een groei van 5% tot 10% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. De operationele winst zal naar verwachting tussen de $ 2 miljard en $ 5,5 miljard liggen, vergeleken met $ 3,3 miljard vorig jaar.
Een interessant gegeven voor de langere termijn is het feit dat Zoox, Amazon’s zelfrijdende robottaxi, een vergunning heeft gekregen voor het testen van autonome voertuigen van het California Department of Motor Vehicles. Dit vormt een belangrijke stap naar de commercialisering van de zelfrijdende robottaxi voor het grote publiek. Met deze vergunning heeft Zoox de eerste pendeldienst voor werknemers van het hoofdkantoor in Foster City, Californië, voltooid, waarmee het de eerste speciaal gebouwde robottaxi is die op de openbare weg in Californië rijdt.
Waardering aandeel Amazon
Amazon.com heeft tijdens de coronaperiode een enorme omzetspurt meegemaakt. Tijdens deze groeiperiode zijn echter ook veel investeringen gedaan in onder andere extra personeel en distributiecentra. De hogere kosten hebben de marges in 2022 zwaar onder druk gezet en het bedrijf in de rode cijfers gedrukt. Dit jaar gaat Amazon aan de slag met kostenbesparingen, onder andere in de vorm van grote ontslagrondes. Dit moet ook de e-commerce tak van het bedrijf weer winstgevend maken. Ondertussen zijn de grootste afwaarderingen in Rivian gedaan en vormt AWS (clouddivisie) van het bedrijf een stevige basis wat betreft de winstgevendheid.
Voor 2023 rekenen analisten op een omzetstijging van ruim 9% tot $ 560 miljard. De operationele marges moeten verbeteren van 2,38% in 2022 naar 3,8% dit jaar, om vervolgens in 2023 verder te herstellen naar 5,4%. In 2023 moet de nettowinst uitkomen op $ 15,44 miljard en in 2024 zal de winst naar verwachting verder stijgen tot $ 26,5 miljard. Dat betekent dat het aandeel Amazon momenteel wordt gewaardeerd op 67x de verwachte winst voor 2023 en pakweg 40x de winst voor 2024. Daarmee handelt het aandeel Amazon nog altijd op een vrij stevige waardering, gelet op het huidige beursklimaat. Historisch gezien is het aandeel Amazon wel momenteel goedkoper dan in de afgelopen 5 jaar. De gemiddelde PE-ratio over de afgelopen 5 jaar ligt namelijk op 93.
Analisten voorzien voor de komende jaren echter wel aanhoudende omzetgroei. Amazon heeft leidende posities in zowel de e-commerce- als de cloudmarkt. Met een marktaandeel van 32% in Q1’23 blijft Amazon zijn concurrenten als Microsoft Azure (23%) en Google Cloud (10%) ver voor. Bovendien heeft Amazon met verschillende investeringen in autonome voertuigen, machine learning en AI de potentie om op lange termijn meer kosten te besparen met zijn e-commerce activiteiten. Lange termijn beleggers kunnen bovenstaande zeker meenemen in hun afwegingen om te beleggen in het aandeel amazon.com
Technische analyse Aandeel Amazon
Het aandeel Amazon vertoonde het afgelopen jaar lagere toppen en bodems. Het aandeel beweegt ook onder het 200-daags gemiddelde (rode lijn). Dit geeft aan dat het aandeel Amazon zich nog altijd in een neergaande fase bevindt. Op korte termijn zagen we de afgelopen weken/maanden wel hogere bodems.
Rond de $ 114 ligt een belangrijke top die de trigger kan vormen voor hogere koersen. Hierboven komt er ruimte vrij voor een stijging richting de weerstand op $ 146,5 en hoger. Op korte termijn moeten beleggers alert zijn op de vorige bodems en het 55-daags gemiddelde (blauwe lijn). Breekt het aandeel Amazon het patroon van hogere bodems af dan komt er ruimte vrij voor een correctie richting de dieptepunten van maart en januari eerder dit jaar.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon is sinds zijn hoogtepunt gehalveerd. Hoge inflatie en stijgende kosten zetten de marges van het bedrijf onder druk.
Ook in het 3e kwartaal werd een verlies gerealiseerd bij de retail-activiteiten. Amazon Web Services (AWS) compenseert de verliezen, maar beleggers zijn ontevreden. Het bedrijf geeft ook voor het laatste kwartaal van 2022 een zwakke outlook af. We bespreken de resultaten.
Op donderdag 27 oktober kwam e-commerce gigant Amazon met de cijfers over het 3e kwartaal naar buiten. De koers van Amazon dook stevig omlaag na de bekendmaking van de cijfers en deze is inmiddels ongeveer gehalveerd sinds zijn hoogtepunt van eind 2021. Het bedrijf verloor daarmee al zo’n $950 miljard aan beurswaarde. Wat is hier precies aan de hand?
Amazon zag zijn omzet in het 3e kwartaal van dit jaar met 15% stijgen tot $127,1 miljard. Dit betekende slechts een kleine mis wat betreft de voorspelde $127,46 miljard door analisten. Sinds de pandemie heeft Amazon echter ook te kampen met stijgende kosten (inflatie) die de marges en dus de winstgevendheid onder druk zetten. De operationele uitgaven stegen namelijk nog iets sneller met 17,5% tot $124,6 miljard. Daardoor zagen we bijna een halvering van de operationele winst tot $2,5 miljard, tegenover de $4,9 miljard van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Met de e-commerce activiteiten werden zelfs operationele verliezen geboekt van $0,4 miljard in Noord-Amerika en $2,5 miljard in het internationale segment.
De winst werd overeind gehouden door Amazon Web Services, dat zijn winst zag stijgen tot $5,4 miljard. Dit cloud-segment zag zijn omzet toenemen met 27,5%, de traagste groei sinds 2014. De nettowinst kwam uit op $2,87 miljard, tegenover de $3,16 miljard een jaar geleden. Dit resulteerde in een winst per aandeel van $0,28.
Tijdens de pandemie was de vraag enorm hoog en investeerde het bedrijf volop in uitbreiding. Nu de vraag terugvalt is de focus noodgedwongen verlegt naar kostenbesparingen. Onder de nieuwe CEO, Andy Jassy, probeert Amazon de stijgende kosten onder controle te houden. De afgelopen maanden werd er al in de kosten gesneden, door magazijnruimtes af te stoten, enkele projecten stop te zetten en volledig te stoppen met zijn telehealth servicedienst Amazon Care. Ook heeft het bedrijf een stop gezet op de aanwerving van nieuwe werknemers voor in de detailhandel-tak.
Zwakke outlook
Beleggers schrokken van de zwakke vooruitzichten die Amazon meegaf. Het bedrijf rekent op een omzet van $140 a $148 miljard in de laatste 3 maanden van het jaar. Dat lag fors onder de verwachtingen van analisten, die eerder nog op $155 miljard aan omzet rekenden. Daarmee lijkt Amazon een mager holiday season te verwachten. Vooral de hoge inflatie en de daarbij horende sombere economische vooruitzichten lijken de reden hiervoor.
Ook voor het lopende kwartaal is winstgevendheid niet zeker. Amazon geeft een vrij brede bandbreedte af. Het bedrijf schat de operationele winst in van tussen de $0 en $4 miljard. Een jaar geleden werd een winst van $3,5 miljard gerealiseerd in het laatste kwartaal.
Waardering aandeel Amazon
Amazon draait enorme omzetten die nog steeds met dubbele cijfers groeien. De afgelopen jaren groeide de omzet van het bedrijf van $280 miljard in 2019 tot $469 miljard in 2021. Het bedrijf is hard op weg om de omzet dit jaar te laten groeien tot $510 miljard. In de eerste 9 maanden van 2022 steeg de omzet uit retail activiteiten met 6% tot ruim $306 miljard. Tegelijkertijd steeg de omzet uit de clouddiensten (AWS) met 32% tot $58 miljard. AWS groeit dus veel sneller en neemt steeds een groter deel van de bedrijfsactiviteiten voor zijn rekening.
Bovendien is het afgelopen jaar gebleken dat winstgevendheid een probleem is geworden bij de e-commerce tak. Daarmee is Amazon voor zijn winstgevendheid ook steeds afhankelijk geworden van zijn clouddiensten. In de afgelopen 9 maanden werd een operationeel verlies van $8,1 miljard geboekt met de retail-activiteiten. AWS zorgde echter voor een operationele winst van $17,6 miljard.
Tussen 2019 en 2021 steeg de nettowinst van Amazon van $11,59 miljard tot $33,36 miljard. Dit jaar staat de winst dus stevig onder druk en analisten verwachten zelfs een verlies van $850 miljoen. Indien het Amazon lukt om de kosteninflatie onder controle te krijgen dan kunnen uiteraard ook de e-commerce weer winst opleveren. Belangrijk blijft natuurlijk ook in hoeverre de vraag vanuit de consumenten op peil blijft. Analisten voorspellen een positieve vrije kasstroom van ruim $23 miljard in 2023. Dat betekent dat het aandeel Amazon momenteel wordt verhandeld tegen ongeveer 42 keer de vrije kasstroom (P/FCF). Daarmee blijft Amazon nog altijd een duur aandeel. Het is echter wel een stuk goedkoper dan de gemiddelde P/E ratio van boven de 100 die het de afgelopen 5 jaar kende.
Technische analyse Aandeel Amazon
De koers van Amazon bevindt zich overduidelijk in een dalende trend. In de weekgrafiek hieronder is een dalend trendkanaal met rode lijnen ingetekend. Na de resultaten is het aandeel verder onder druk komen te staan. Inmiddels lijkt de koers onder de steun rond $101 te zijn gebroken. Met de doorbraak hieronder wordt de dalende trend hervat. De volgende steunzone ligt rond de $81, waar de koers meerdere bodems vormde in 2019 en2020. Daaronder zien we pas steun rond de $65 a $70.
Een eerste verbetering treedt op bij een terugkeer boven de $105. Voor wat meer bevestiging willen we een doorbraak boven de weerstand op $121/$123 zien, waar de toppen uit oktober liggen. Voor een duurzame verbetering op lange termijn is een uitbraak uit het dalende trendkanaal noodzakelijk.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon beweegt al sinds de zomer van 2020 per saldo zijwaarts. Amazon heeft te maken met lastige economische uitdagingen, zoals inflatie, toenemende kosten en supply chain problemen. Door het belang in Rivian heeft de e-commercegigant zelfs een verlies geboekt. Ook geeft het bedrijf minder positieve omzetprognose af voor het komende kwartaal. In dit artikel bespreken we de laatste kwartaalcijfers.
Amazon heeft een lastig kwartaal achter de rug. Daarbij wijst het e-commerce bedrijf op aanhoudende uitdagingen van de coronapandemie. Voornamelijk de online verkopen vielen tegen, waardoor de omzet uitkwam op slechts $ 116,44 miljard. Dat was licht hoger dan de $ 116,3 miljard die werd verwacht, maar dit betekende slechts een groei van 7%. Dat is de traagste groei sinds 2001 en bovendien het tweede kwartaal op rij van ééncijferige groei. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een omzetgroei van 44% gerealiseerd. Toen kon het bedrijf echter fors profiteren van de coronacrisis. Nu heeft het bedrijf vooral veel last van stijgende kosten voor personeel en brandstof. Ook de oorlog in Oekraïne wordt aangewezen als oorzaak van tegenvallende resultaten.
Amazon Web Services, waaronder de clouddiensten vallen, deden het wel beter dan verwacht. Afgelopen kwartaal groeide de omzet met 36,5% tot $ 18,44 miljard, hoger dan de verwachte $ 18,27 miljard. De operationele winst van AWS steeg zelfs met 57% tot $ 6,5 miljard. Met advertenties wist Amazon $ 7,88 miljard omzet binnen te halen, minder dan de $ 8,17 miljard die analisten hadden voorspeld. Wel was de groei van 23% bij dit segment hoger dan bij concurrenten Google (+22%) en Facebook (+6,1%).
Met de groeivertraging gaat eveneens een lagere winstgevendheid gepaard. Door hogere kosten en zwakke pricing power staan de marges onder druk. De operationele marge, het geld dat overblijft na aftrek van de bedrijfskosten, daalde in het eerste kwartaal tot 3,15%, tegen 8,17% een jaar eerder. Het operationele resultaat (EBIT) kwam uit op $ 3,67 miljard, ruim 58% lager dan de $ 8,87 miljard in hetzelfde kwartaal van 2021.
Onder aan de streep bleef zelfs een netto kwartaalverlies over van ruim $ 3,8 miljard. Amazon moest namelijk $ 7,6 miljard afschrijven op het belang van 20% in Rivian (RIVN). De koers van de elektrische autobouwer is afgelopen kwartaal meer dan gehalveerd. Sinds de beursgang is het aandeel Rivian zelfs 75% aan waarde verloren. Amazon was een vroege investeerder in Rivian, maar is verplicht de waarde van het belang af te schrijven. Vorig kwartaal zorgde het belang juist nog voor een boekhoudkundige verdubbeling van de winst.
Vrije kasstroom stort in
Wat verder opvalt in negatieve zin is de vrije kasstroom. Dit is het kapitaal dat een onderneming daadwerkelijk overhoudt en kan gebruiken om te investeren, aandelen terug te kopen of dividend uit te betalen. De free cash flow daalde in het eerste kwartaal met 171% en was daarmee $ 18,62 miljard negatief. Gelukkig heeft Amazon nog een netto kaspositie van $ 66 miljard, maar met zulke bedragen kunnen deze reserves snel opraken.
Belang in Rivian
Het belang in Rivian heeft Amazon niet zomaar. Amazon heeft 100.000 auto’s bij Rivian besteld en die moeten voor 2030 worden geleverd. Amazon hoopt in de toekomst namelijk dat deze elektrische auto’s de transportkosten drastisch zullen verlagen. De e-commerce gigant maakte echter onlangs bekend ook elektrische busjes bij Stellantis te bestellen.
Ook heeft Amazon een belang van 5% in het door Uber gesteunde bedrijf Aurora Innovation. Dit bedrijf houdt zich op zijn beurt weer bezig met autonoom vervoer. Amazon’s einddoel is dan ook dat chauffeurs op termijn worden vervangen door robots. Dit kan de kosten voor de bezorging nog eens drastisch doen verminderen.
Outlook 2022
Amazon houdt voor het lopende kwartaal rekening met verdere groeivertraging. Zo mikt het concern voor het tweede kwartaal op een omzet van tussen de $ 116 en $ 121 miljard, wat neerkomt op een groei van tussen de 3% en 7%. Deze magere outlook was dan ook de reden voor beleggers om het aandeel te verkopen. In de nabeurshandel werd het aandeel Amazon ruim 8% lager gezet. Analisten gingen eerder namelijk nog uit van een omzet van ruim $ 125 miljard in het tweede kwartaal van 2022.
Naar verwachting komt het operationele resultaat uit tussen $ 1 miljard verlies en $ 3 miljard winst. In het tweede kwartaal van 2022 werd er nog een operationele winst van $ 7,7 miljard geboekt. Amazon blijft dus pessimistisch over de komende periode.
Wel gaf Amazon aan dat het jaarlijks terugkerende koopfestijn Prime Day dit jaar zal plaatsvinden in juli. Vorig jaar hield Amazon Prime Day nog in juni. Door het tweedaagse kortingsevenement naar het derde kwartaal te verplaatsen, zullen de jaar-op-jaarvergelijkingen voor de omzet in het tweede kwartaal niet helemaal opgaan. De resultaten in het derde kwartaal worden op deze manier juist weer extra gestimuleerd.
Waardering aandeel Amazon
Het aandeel amazon kent een historie van overwaardering. Beleggers waren altijd bereid een premium te betalen voor de fantastische groeicijfers. Nu deze groei lijkt te vertragen worden beleggers voorzichtiger en dat uit zich in meer verkoopdruk. Het aandeel staat momenteel zo’n 30% onder zijn all-time high.
Analisten denken overigens wel dat Amazon in staat is de omzetgroei de komende jaren voort te zetten. Zij maken zich echter wel zorgen over stijgende kosten en dalende marges. Hierdoor staat de winstgevendheid onder druk, waardoor de waardering stijgt. In 2021 werd $ 33,36 miljard winst geboekt en werd het aandeel op 51,4 keer de winst verhandeld. Voor 2022 houden analisten rekening met een daling van de winst naar slechts $ 7,87 miljard, waarmee een P/E ratio van 202 is gemoeid.
In het meest gunstige geval weet Amazon de kosten te verlagen en keren de marges terug. Voor 2023 houden analisten rekening met een omzet van $ 625 miljard en een winst van $ 35,7 miljard. Daarmee wordt het aandeel verhandeld op circa 42 keer de verwachte winst van 2023.
Technische analyse Aandeel Amazon
De koers van Amazon bewoog sinds de zomer van 2020 voornamelijk zijwaarts. In de afgelopen maanden kwam het aandeel steeds verder onder druk te liggen. Dit zorgde voor een lagere top rond de $ 3400 en ook belandde de koers onder het 200-daags gemiddelde.
Met de daling van vandaag zakt de koers ook onder de steun rond $ 2700. Hiermee krijgt de dalende trend meer kracht en lijkt een verdere daling niet uitgesloten. Steun zien we rond de $ 2200 – $ 2300, waar het aandeel in mei 2020 twee bodems vormde. Een herstel tot minimaal boven de 200EMA op $ 3200 is nodig voor een technische verbetering.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon is in 2021 flink achtergebleven bij de brede markt. Voornamelijk de forse toename van de kosten lieten beleggers in twijfel. Dit jaar leek de koers verder af te dalen, maar de kwartaalcijfers van gisteren laten interessante dingen zien. In de nabeurshandel bereikte de koers van Amazon zelfs even een plus van 17,5%, om vervolgens rond een winst van 14% de dag af te sluiten.
Aandeel Amazon.com
Amazon was een van de laatste technologische zwaargewichten die nog met cijfers moest komen en de verwachtingen waren hooggespannen. Zeker na al het koersgeweld dat we de afgelopen dagen hebben gezien bij Meta, Alphabet en Netflix. In reactie op een hogere winst en een beter dan verwachte omzet in de cloud, schoot het aandeel omhoog.
Amazon kwartaalcijfers
Amazon verloor gisteren gedurende de normale beursuren nog 7,8% aan beurswaarde. Na de bekendmaking van de cijfers schoot de koers in de nabeurshandel echter met ruim 14% omhoog. De koersbeweging was enigszins opvallend, want de cijfers zijn op het eerste gezicht niet heel denderend.
De omzet van Amazon steeg het afgelopen kwartaal weliswaar met 10% tot $ 137,4 miljard. Echter hadden analisten vooraf gerekend op $ 137,6 miljard, een kleine miss dus. De product sales bleven nagenoeg gelijk met een bedrag van $ 71,41 miljard. De groei kwam enkel uit services, die met 19% toenamen tot bijna $ 66 miljard. Beleggers lijken dan ook vooral enthousiast te reageren op de groei van 40% voor de clouddivisie. In totaal bracht AWS hiermee vorig kwartaal $ 17,8 miljard binnen. Ook de advertentie-inkomsten van het bedrijf zitten in de lift. Nog niet eerder rapporteerde het bedrijf hierover in detail. Advertenties brachten $ 9,7 miljard in het laatje, een stijging van 32% op jaarbasis.
Kosten
Vervolgens vallen voornamelijk de hogere kosten in negatieve zin op. Door de krappe arbeidsmarkt (en mogelijk ook matige werkomstandigheden bij Amazon) is het bedrijf veel meer geld kwijt aan personeel. Maar ook de cost of sales, marketing- en technologiekosten stijgen fors. In totaal stegen de uitgaven met bijna 13% tot $ 133,95 miljard. Onder aan de streep bleef daardoor een operationele winst over van slechts $ 3,5 miljard, tegenover $ 6,9 miljard in hetzelfde kwartaal van 2020. De operationele cash flow daalde met 30% tot $ 46,3 miljard. De vrije kasstroom was zelfs negatief met $ 9,1 miljard, tegenover een plus van $ 31 miljard een jaar eerder.
Om de extra uitgaven te compenseren komt Amazon met een prijsverhoging voor zijn Prime abonnementen. Dit abonnement biedt leden een streamingdienst en allerlei andere voordelen en wordt in de VS per jaar $ 20 duurder. De kosten van het maandelijkse Prime lidmaatschap zullen ook met $ 2 stijgen naar $ 14,99. Ondanks de licht tegenvallende resultaten in de core business lijken beleggers de groei bij services, zoals cloud, advertenties en prime-diensten te kunnen waarderen.
Hogere nettowinst dankzij Rivian stake
Dankzij eenmalige inkomsten van Rivian Automobile kon Amazon boekhoudkundig alsnog een flink hogere winst in de boeken noteren. Amazon heeft namelijk 18,1% van de elektrische automaker Rivian in handen en dankzij de IPO kon het bedrijf hiermee een waarde van $ 11,4 miljard bijschrijven. Mede hierdoor kwam de winst flink hoger uit op $ 14,3 miljard, tegenover $ 7,2 miljard een jaar eerder. De winst per aandeel steeg hierdoor tot $ 27,75 per aandeel. Zonder deze inkomsten werd een winst per aandeel van $ 5,80 gerealiseerd.
Het belang in Rivian heeft Amazon overigens niet zomaar. De e-commercegigant maakte zelfs bekend dat het zijn belang in de elektrische autobouwer heeft vergroot tot 18,1%. Bij de huidige koers is dit belang bijna $10 miljard waard. Amazon heeft 100.000 auto’s bij Rivian besteld en die moeten voor 2030 worden geleverd. Amazon hoopt in de toekomst namelijk dat deze elektrische auto’s de transportkosten drastisch zullen verlagen.
Ook heeft Amazon een belang van 5% in het door Uber gesteunde bedrijf Aurora Innovation. Dit bedrijf houdt zich op zijn beurt weer bezig met autonoom vervoer. Amazon’s einddoel is dan ook dat chauffeurs op termijn worden vervangen door robots. Dit kan de kosten voor de bezorging nog eens drastisch doen verminderen.
Outlook 2022
Voor het lopende kwartaal rekent Amazon op verbeteringen, maar de afgegeven range is wel erg breed. Het bedrijf voorziet een operationele winst van tussen de $ 3 en $ 6 miljard bij een omzet van $ 112 tot $ 117 miljard. Ook blijft Amazon hiermee achter bij de verwachtingen van analisten. Zij rekenden eerder nog op een operationele winst van $ 6,4 miljard, bij een omzet van ruim $ 120 miljard.
Het afgelopen kwartaal ondervond Amazon ook hinder van supply chain problemen en inflatie. Het bedrijf denkt dat deze problemen zich nog wel even zullen voortzetten, maar het blijft wel optimistisch over de toekomst. Tijdens de earnings call liet Amazon weten dat men afgelopen kwartaal maar liefst $ 4 miljard extra kwijt was aan personeelskosten. Ook ontstaat er momenteel een tekort aan personeel, doordat veel mensen thuiszitten met een coronabestemming. De verwachting is dat deze problemen richting de zomer zullen afnemen.
Aandeel Amazon: verwachtingen koers 2022
Amazon heeft het even lastig. De hogere kosten wegen zwaar op de resultaten. Over heel 2021 boekte het e-commerce bedrijf tot een 22% hogere omzet bij een bedrag van $ 469,8 miljard. De operationele winst steeg tot $ 24,9 miljard, tegenover $ 22,9 miljard in 2020. De nettowinst steeg tot $ 33,4 miljard, tegenover $ 21,3 miljard in 2020. Maar daar zit wel de eenmalige winst van Rivian bij.
Per saldo lijkt de winst van Amazon het afgelopen jaar een beetje stil te staan. De belangrijkste taak van het bedrijf is nu om de kosten in toom te houden. De snelle groei vanuit services is bemoedigend, zeker omdat de marges hierop veelal beter zijn dan bij de e-commerce tak. Als deze groei doorzet zal Amazon straks meer inkomsten uit services dan uit product sales weten te behalen. Voornamelijk de positie die het heeft in de cloud met Amazon Web Services is indrukwekkend te noemen. In heel 2021 wist deze tak ruim $ 61 miljard aan omzet binnen te harken, ongeveer 21% van de totale omzet. Opvallend is ook dat de groei van de AWS services weer lijkt te versnellen en hetzelfde zien we bij de advertentie-inkomsten. Voornamelijk deze groei maakt beleggers enthousiast over de toekomst van Amazon en dat is begrijpelijk. Bijkomende voordeel is het feit dat Amazon wel winst (+5,3 miljard) maakt op haar clouddiensten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alphabet dat hier nog altijd een operationeel verlies boekt.
Waardering aandeel Amazon
Nog altijd betalen beleggers op de huidige koers een flinke premium. Bij de huidige koers van $ 3090 en een nettowinst van $ 33,4 miljard betaalt u nu namelijk 46,5 keer de winst over 2021. Deze winst bevat echter zoals eerder gezegd een eenmalige opbrengst van Rivian. Als we kijken naar de verwachte winst over 2022 ligt deze rond de $ 25,6 miljard. Daarmee handelt het aandeel dus op circa 60 keer de verwachte winst over 2022. Kijken we iets verder vooruit dan rekenen analisten op een winst van $ 39,5 miljard in 2023, een forwarded PE van 39,5 dus. De waardering is dus vrij fors, maar vooral de groei bij services (+34% in 2021) maakt Amazon nog echt een groeiaandeel. En bij dergelijke groeipercentages zien we op de beurs wel vaker hogere waarderingen.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon.com laat al jaren prachtige prestaties zien op de beurs. De forse omzetgroei komt de laatste jaren ook ten goede aan de winst. Veel bedrijven verdwenen van de beurs nadat de internetzeepbel was geknapt, maar Amazon vocht zich terug en groeide uit tot de koning van de e-commerce.
In dit artikel bespreken we het succesverhaal van Amazon.com en de recente ontwikkelingen van de internetreus. Ook bekijken we of het aandeel Amazon koopwaardig is.
De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:
Update 30 april 2021: Amazon groeit stevig door – kwartaalcijfers Q1
Ik ben al jaren positief over het aandeel Amazon, maar de stevige omzetgroei stond de winstgevendheid van het bedrijf lange tijd in de weg. Tijdens de coronacrisis is de groei in een versnelling geraakt, maar in het eerste kwartaal van 2020 zorgde dat toen ook weer voor een daling van de winst. In de loop van het jaar 2020 wist de omzet echter sterker toe te nemen dan de kosten, waardoor de winstgevendheid in 2020 alsnog sterk is verbeterd. In 2020 is de winst uiteindelijk met 83,9% gestegen tot $ 21,3 miljard. Ter vergelijking: in 2017 werd er slechts een nettowinst van $ 3 miljard gerapporteerd. Dankzij de coronacrisis lijkt Amazon.com nu te blijven profiteren van de toename in online shopping.
Dat bleek ook gisterenavond uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2021. De omzet van januari tot maart steeg met 44% tot $ 108 miljard. De winst liet zelfs een verdrievoudiging zien ten opzichte van Q1-2020 en steeg tot $ 8,1 miljard. De winst per aandeel kwam daarmee uit op $ 15,79, veel hoger dan de $ 9,54 die analisten hadden voorspeld. Uit de resultaten van het bedrijf blijkt dat de vraag naar zijn enorme online retailactiviteiten sterk blijft. De omzet van de cloud-computing divisie groeide met 32% tot een omzet van $ 13,5 miljard. Uit de categorie ‘other’ blijkt dat de advertentie-inkomsten met 77% zijn toegenomen tot $ 6,9 miljard.
De verwachtingen van Amazon voor het tweede kwartaal impliceren dat het bedrijf verwacht dat het momentum zal aanhouden. Het bedrijf verwacht een omzet tussen $ 110 en $ 116 miljard, meer dan de eerdere door analisten voorspelde $ 108,6 miljard dollar. Beleggers zullen blij zijn met de positieve verwachtingen waarmee de onzekerheid over een groeivertraging na het coronatijdperk wordt weggenomen. In de nabeurs-handel steeg Amazon.com aanvankelijk met ruim 3% en bereikte daarmee een nieuwe all-time high.
Geschiedenis van het aandeel Amazon.com
In de jaren 90 kwam Jeff Bezos met het geniale idee om boeken te gaan verkopen op het internet. De oprichter van Amazon.com las op een website dat het internet groeide met 2300% per jaar. Bezos was werkzaam op Wall Street, en zag dus het enorme potentieel van het wereldwijde web. In 1994 richt hij Amazon.com op om boeken te gaan verkopen en dit groeide al snel uit tot een succes. Binnen 3 jaar boekte het bedrijf een omzet van $ 16 miljoen en had het 180.000 klanten uit meer dan 100 verschillende landen.
Vanwege Bezos zijn achtergrond besloot hij het bedrijf snel naar de beurs te brengen. In 1997 ging het aandeel Amazon.com al naar de beurs en op de eerste handelsdag sloot het aandeel op een koers van $ 1,72 per stuk. Amazon.com groeide hard door, maar tijdens de internetbubbel kwam er ook veel fantasie in de koers. Het bedrijf groeide hard, maar maakte geen winst. De koers van Amazon liep op tot een high van $ 112 en crashte tijdens het leeglopen van de internetzeepbel met maar liefst 95% (!) tot slechts $ 5,50. Amazon.com had onder andere geïnvesteerd in start-ups als Pets.com en Kozmo.com die bezweken onder de schuldenlast.
Saillant detail: Inmiddels staat de koers van het aandeel Amazon op zo’n $ 3500. Dus zelfs als je op de top in 1999, aandelen Amazon.com had gekocht voor $ 112, had je nu een rendement van ruim 3000% gehad.
Wat doet Amazon.com?
Zoals bekend heeft Amazon.com vanaf het begin altijd flink geïnvesteerd in groei. De website groeide snel uit tot een breder assortiment. Amazon.com is dan ook vooral bekend als grootste webshop ter wereld. Amazon Marketplace is daarnaast ook nog eens de grootste online ‘marktplaats’ ter wereld, waar gebruikers onderling (tweedehands) spullen aan elkaar kunnen verkopen. Het bedrijf investeert en experimenteert ook ontzettend veel met nieuwe innovaties. Een aantal voorbeelden daarvan zijn Amazon Prime, Amazon Web Services en Kindle. Hieronder bekijken we in welke segmenten de e-commercereus actief is.
Online stores (51%) – $ 197,3 miljard omzet in 2020
Amazon zelf maakt een scheiding tussen online- en fysieke winkels. Online verkoopt bedrijf verkoopt eigenlijk vrijwel alles wat je je kunt bedenken. Van boeken tot ijskasten, maar vooral elektronische apparatuur vindt tegenwoordig gretig aftrek. Telefoons en iPads verkopen ook goed en er kan verder worden geshopt in de Kindle store. Deze sectie in de webshop van Amazon geeft je de mogelijkheid om miljoenen e-books direct te downloaden naar je tablet.
Niet de spannendste inkomstenbron van het bedrijf, maar wel de belangrijkste. Ruim de helft van de omzet komt van dit onderdeel. Het percentage dat dit onderdeel uitmaakt van de totale omzet is de afgelopen jaren afgenomen omdat de andere segmenten zo hard groeien. Dit is overigens iets goeds, want zo wordt het risico beter gespreid.
Verder focust Amazon sterk op technologische thema’s. Met Amazon Echo (Alexa) wil het bedrijf inspelen op de trend van Internet of Things. Amazon Echo is een apparaat dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en gretig aftrek vindt in de webshop. Het is een slim apparaat met een geïntegreerde spraak assistent die kan communiceren met andere slimme apparaten met zogeheten Alexa Skills. Dit zijn geprogrammeerde vaardigheden en er zijn momenteel meer dan 100.000 Alexa Skills.
Physical stores (4,5%) – $ 16,2 miljard omzet in 2020
Amazon.com heeft ook een aantal fysieke winkels, genaamd Amazon Go. Deze opbrengsten van $16,2 miljard maken zo’n 4% van de omzet uit. Het zijn echter niet zomaar winkels. Het bedrijf hoopt uiteraard de slecht lopende fysieke retailmarkt open te breken. Door middel van deze fysieke winkels kan het ook beter het gedrag van klanten in kaart brengen. Bovendien kunnen de fysieke winkels een oplossing bieden voor de uit de hand lopende bezorgkosten. Nu moeten veel klanten de pakketjes terugsturen, maar het terugbrengen van de producten naar winkels kan een uitkomst bieden. De winkels bevatten ook de nieuwste technologieën, zoals winkelen zonder kassa’s.
Maar Amazon is sinds 2017 ook eigenaar van de Amerikaanse supermarkt Whole Foods Market. Amazon’s “Prime Pantry”-service zorgt ervoor dat klanten online hun boodschappen kunnen doen. De infrastructuur van Amazon maakt het mogelijk om die boodschappen ook thuis geleverd te krijgen.
Ruim een vijfde van de omzet komt van de fees die Amazon.com ontvangt van externe verkopers. Net als op Bol.com, kun je jezelf aanmelden als verkoper. Je kunt dan producten verkopen op de webshop van Amazon.com. In ruil hiervoor betaal je een kleine vergoeding aan Amazon. Je betaalt $ 0,99 per verkocht product als individuele verkoper. Als je echter meer dan 40 producten per maand verkoopt, ben je volgens Amazon een professionele verkoper. Dan betaal je voor een abonnement $ 39,99 per maand. De professionelere verkoper betaalt in plaats van de $ 0,99 per product, een percentage van de verkoopprijs variërend van 6% tot 25%.
Amazon Web Services (AWS) (11,5%) – $ 45,3 miljard omzet in 2020
Dit onderdeel van Amazon werd in 2006 opgericht en is procentueel gezien een van de snelst groeiende onderdelen van het bedrijf. Mede hierdoor is de koers van het aandeel Amazon.com de laatste jaren zo fors opgelopen. Momenteel komt circa 12% van de omzet van deze zeer snel groeiende clouddienst. In 2018 werd hier $ 25 miljard verdiend, in 2019 steeg dit tot $ 35 miljard en in 2020 was de omzet al gestegen tot $ 45 miljard. Het onderdeel groeit snel en is belangrijk voor de winstgevendheid van Amazon. De kosten voor het opzetten van deze business zijn reeds gemaakt en de huidige vaste kosten zijn laag. Hier ligt dus veel groeipotentieel.
Cloud computing steeds belangrijker voor Amazon
Amazon is uitgegroeid tot een van de grootste cloudaanbieders ter wereld. Amazon Web Services (AWS) werd overigens al in 2006 opgericht, maar maakte vooral de afgelopen 5 jaar grote stappen. AWS helpt organisaties bij het opbouwen van een snelle, flexibele IT-omgeving, zonder investeringen vooraf en tegen een scherp tarief. AWS biedt bovendien kant-en-klare AI-oplossingen voor bedrijven hun applicaties en workflows. Met AWS kan elk bedrijf (van start-up tot multinational) gebruik maken van de meest geavanceerde technologieën tegen zeer lage kosten. De kosten worden namelijk in rekening gebracht op basis van het verbruik, waardoor er geen grote investeringen vooraf nodig zijn. Dit maakt de Amazon Web Services enorm schaalbaar.
Amazon subscription services / Amazon Prime Video (6,5%) – $ 25,2 miljard omzet in 2020
Amazon biedt verschillende soorten abonnementen aan die goed zijn voor 6,5% van de omzet. Ten eerste gaat het om de abonnementen voor externe verkopers, zoals hierboven besproken. In 2005 werd Amazon prime opgericht wat een soort abonnementendienst is waarmee klanten snel en gratis pakketjes konden laten bezorgen. In 2006 begon Amazon met het aanbieden van beperkte videocontent onder de naam Amazon Unbox als extra dienst van de bezorgservice Amazon Prime. De naam van de videodienst werd enkele keren veranderd en heet nu officieel Prime Video.
In 2016 werd besloten om Prime Video los te koppelen van Amazon Prime. Met de op zichzelf staande streamingdienst wil de techgigant direct de concurrentie aangaan met marktleider Netflix. Amazon Prime Video is de internetvideo-on-demand service die ontwikkeld, eigendom is van en wordt beheerd door Amazon. De afgelopen jaren heeft Amazon meerdere deals gesloten met partners om het aanbod van content te vergroten.
Naast films heeft Amazon ook de rechten gekocht voor het uitzenden van sportwedstrijden zoals tennis. Vanaf 2019 gaat Amazon ook Engelse voetbalwedstrijden uitzenden. Met een prijs van $ 8,99 per maand voor een abonnement dat door 2 personen tegelijk gebruikt kan worden zit Prime Video nog onder de prijs van Netflix. Voor $ 12,99 per maand krijgt u Amazon Prime + Video samen. Ongeveer 148 miljoen mensen hebben en Amazon Prime abonnement.
Other (5,5%) – $ 21,4 miljard omzet in 2020
Verder komt nog circa 5,5% van de omzet uit overige inkomsten. Hierbij kunt u denken aan inkomsten van advertenties en overige verkopen.
Omzetontwikkeling van Amazon
De omzetgroei bij Amazon.com is al jarenlang indrukwekkend te noemen. In 2011 lag de omzet nog op ‘slechts’ $ 48 miljard en in 2020 werd er een omzet van ruim $ 386 miljard geboekt. De groeipercentages zijn oprecht indrukwekkend te noemen, zeker gezien de omvang van de bedragen. Lange tijd investeerde Amazon een groot deel van de opbrengsten weer in verdere groei, maar inmiddels blijft er ook een leuke winst over waardoor de optische waardering flink is afgenomen.
In 2017 was de nettowinst slechts $ 3 miljard, maar in 2020 bleef er onder aan de streep $ 21,3 miljard over. De komende jaren zal de winstgevendheid verder moeten toenemen. Analisten verwachten in 2021 een winst van $ 24,8 miljard en in 2022 zelfs $ 35,8 miljard. De vrije kasstroom kwam in 2020 uit op $ 25,9 miljard en in de toekomst kan er mogelijk zelf worden gedacht aan dividend.
In de tussentijd worden aandeelhouders overigens gecompenseerd door mooie koersstijgingen. Mogelijk kan het bedrijf in de toekomst ook weer besluiten om haar eigen aandelen inkoopprogramma te hervatten. Amazon kan tot $ 5 miljard aan eigen aandelen terugkopen, als onderdeel van een programma dat in februari 2016 is gestart, zonder einddatum. De techreus heeft echter sinds 2012 geen eigen aandelen meer ingekocht. In 2012 kocht het bedrijf voor ruim $ 960 miljoen zo’n 5,3 miljoen eigen aandelen in.
Jaar
Omzet
YoY Growth %
2011
USD 48.077.000.000
40%
2012
USD 61.093.000.000
27%
2013
USD 74.400.000.000
22%
2014
USD 89.000.000.000
20%
2015
USD 107.000.000.000
20%
2016
USD 135.987.000.000
27%
2017
USD 177.866.000.000
31%
2018
USD 232.887.000.000
31%
2019
USD 280.522.000.000
20%
2020
USD 386.064.000.000
38%
2021 (e)
USD 473.520.000.000 (expected)
23% (e)
2022 (e)
USD 557.833.000.000 (expected)
25% (e)
Stevige waardering van Amazon.com neemt langzaam af
De P/E-ratio van Amazon is altijd al hoog geweest, maar wordt gerechtvaardigd door de stevige groei. Doordat de koers alsmaar blijft stijgen kan de koers/winst-verhouding slechts lichtjes dalen. Amazon wordt momenteel verhandeld op 83,7 keer de winst over 2020. Als Amazon in 2021 een winst per aandeel van 53,3 kan behalen zal de P/E-ratio dalen naar 65 en met de winstverwachtingen van 2020 tot onder de 50. Als de koers echter blijft stijgen, dan zal Amazon alsmaar optisch duur lijken.
De verwachting van beleggers en analisten is dus duidelijk dat de winst de komende jaren met grote sprongen blijft toenemen. Beleggers zien dus veel potentie in het bedrijf, maar dit is dan ook al verwerkt in de koers van het aandeel Amazon.com.
Groei in Europa
In sommige landen in Europa is Amazon al erg populair, zoals in Duitsland bijvoorbeeld. Bestellingen die elders in Europa werden gedaan werden lange tijd vanuit Duitsland verzonden en kwamen ook vaak ook binnen enkele dagen aan. Echter, er was voor veel landen bijvoorbeeld nog geen eigen website of klantenservice in de eigen taal beschikbaar. Hierdoor bleef het marktaandeel van Amazon enigszins beperkt.
Het bedrijf werd recentelijk pas actiever in veel Europese landen en het bedrijf kan hiermee mogelijk meer marktaandeel veroveren. De afgelopen jaren creëerden Amazon 18.000 nieuwe banen in Europa. Sinds 2010 heeft Amazon al ruim $ 27 miljard geïnvesteerd in Europa. Amazon begon in 2013 in Nederland met een Development Center in Den Haag maar de distributie werd vanuit Duitsland geregeld. Twee jaar geleden opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. En pas sinds dit jaar is er voor Nederlanders een compleet eigen website beschikbaar: www.amazon.nl.
Het bedrijf heeft bovendien een nieuw distributiecentrum aan de grens met Nederland in Mönchengladbach laten bouwen. Dit distributiecentrum wordt naar verluidt voorzien van vergaande robotisering. De plek is populair bij andere grote e-commerce spelers als Zalando en Esprit, en zou kunnen zorgen voor snelle leveringen aan Nederland. De introductie van betalen met iDeal en de Nederlandse lancering van het Prime Day zijn eveneens indicaties dat Amazon de Benelux nu serieus gaat nemen.
Bol.com voelt hete adem in de nek
Bij Nederlanders is Amazon.com momenteel nog niet een erg populaire webshop. Maar bol.com en moederbedrijf Ahold zijn wel bang voor deze geduchte concurrent. De e-commerce reus kan mogelijk betere prijzen aanbieden en kan zo snel marktaandeel veroveren. Toen in 2017 bekend werd dat Amazon de Amerikaanse supermarkt Whole Foods overnam daalde de koers van Ahold flink.
Technische analyse aandeel Amazon.com
De koers van Amazon heeft de afgelopen 9 maanden niet veel bewogen. Na de sterke opmars in de eerste helft van 2020 is de koers zijwaarts gaan consolideren. Momenteel lijkt de koers uit dit zijwaarts koerspatroon te gaan breken, waarmee een technische verbetering is opgetreden. De formatie kan worden gezien als een bullflag en geeft de uitbraak enorm veel potentieel. Een stijging richting de $ 4000 of veel hoger ligt voor de hand.
Conclusie aandeel Amazon.com
Amazon.com is een prachtig aandeel met enorm veel potentie. Dit potentieel zien beleggers al jaren waardoor de koers constant op de waardering vooruit loopt. Indien u gelooft in een verdere uitbouw van het ecosysteem van Amazon.com dan kunt u dit aandeel aanhouden in uw lange termijn portefeuille.
Aandeel Amazon.com (AMZN) via LYNX
U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het TWS handelsplatform kunt u ook het aandeel Amazon kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:
De coronacrisis heeft een schokbeweging op de markten teweeggebracht.
In dit artikel bespreek ik mijn kijk op de huidige ontwikkelingen op en rondom de financiële markten. Welke scenario’s zijn denkbaar en hoe gaat u hier als belegger mee om? Beleggen in lange termijn groeitrends zoals cloud & kunstmatige intelligentie bieden kansen op rendement.
Van coronacrisis tot recessie?
Het zijn hectische tijden. De coronacrisis heeft voor een crash gezorgd op de aandelenbeurzen. Als belegger gaat u op zoek naar verklaringen. Had u deze beweging kunnen zien aankomen? Waren we verblind door de lage rente en extreem lage volatiliteit? Zou deze beweging hoe dan ook hebben plaatsgevonden, of was het een klassieke Black Swan?
Black-Swan is een begrip uit de economische wetenschap dat een onverwachte gebeurtenis aanduidt. Een gebeurtenis die (bijna) niemand van tevoren heeft zien aankomen of heeft voorspeld. Deze gebeurtenissen hebben vaak een enorme impact op de wereld en zijn veelal schadelijk voor de economie & maatschappij. Kenmerkend is het feit dat het achteraf vaak juist allemaal logisch te verklaren is en dat iedereen het had kunnen zien aankomen.
Vergelijkingen met 1929
In tijden van enorme schokbewegingen ga je in extremen denken en alle mogelijke scenario’s afwegen. Blijft het bij de huidige paniekdaling van zo’n 30%? Of gaan we weer 50% dalen zoals in 2000 en 2008? Grote beursdalingen komen echter vaker voor dan u wellicht denkt. Sinds de S&P 500 van start ging in 1957 is deze index maar liefst 15 keer ‘stevig’ gedaald. Ik heb het hier over dalingen van tussen de 20% en 56%.
Het kan zelfs erger. In 1929, tijdens de crisis van de jaren 30, daalde de Dow Jones index zelfs met circa 90%. De ‘Grote Depressie’ ontstond als gevolg van de beurskrach van 1929, waarbij de aandelenkoersen op Wall Street ongekend snel kelderden. De crisis was een direct gevolg van de Eerste Wereldoorlog. De Amerikaanse boeren verleenden in die tijd veel voedselhulp aan Europa. Toen Europese boeren weer zelf voedsel gingen verbouwen kwamen de Amerikaanse boeren met een overschot te zitten, waardoor de prijzen hard daalden. Dit zorgde voor enorme schulden, wat nadelig was voor de Amerikaanse plattelandsbanken.
Meer informatie leest u in het artikel over beurscrashes.
Bedrijven die rendabel en solvabel waren konden ineens geen leningen meer aangaan door de liquiditeitscrisis na de beurscrash van 1929. Hierdoor was het voor ondernemingen niet meer mogelijk om investeringen te doen en werknemers te betalen. Doordat de werknemers niet meer betaald konden worden volgden er een heleboel ontslagen. Tegen 1933 zou meer dan een kwart van de Amerikaanse bevolking werkloos zijn geweest.
Toen de Verenigde Staten in 1929 door de crisis in eigen land deze steun opzegden, werd ook Duitsland in de recessie meegezogen. Werkloosheid nam enorm toe, bestedingen en investeringen namen af. Mede door de zwakke economie kon Adolf Hitler in 1933 als populistische rechts-extremist gemakkelijk aan de macht komen. Zonder hier een vergelijking te maken tussen Hitler en Trump: Zou een grote recessie dan juist in het voordeel kunnen werken voor rechtse (populistische) leiders zoals Trump? De odds zijn vooralsnog 50/50 tussen Trump en Biden volgens de populaire wedkantoren.
Samenvattend: Het gebrek aan vertrouwen en een liquiditeitscrisis lagen ten grondslag aan de grote depressie van 1929. De centrale banken en overheden proberen ook nu de economie weer overeind te houden. Maar hebben beleggers nog genoeg vertrouwen? En krijgen we niet weer te maken met een liquiditeitscrisis? Door de ‘lock-down’ situaties komt een groot deel van de economie tot stilstand. Economen en banken in de VS voorspellen voor het 2e kwartaal van 2020 een economische krimp van maar liefst 24%. Morgan Stanley denkt zelfs aan een historische daling van 30%.
Paradigmaverschuivingen
De huidige beurscrash en mogelijke recessie die eraan zit te komen biedt enorm veel kansen voor beleggers. Deze huidige daling biedt kansen om te kunnen profiteren van de volgende industriële revolutie. Een recessie zorgt namelijk historisch gezien voor prachtige ontwikkelingen en innovatie. Mensen en bedrijven gaan op zoek naar nieuwe ideeën en juist deze bedrijven zullen sterker uit de crisis komen. Dit zijn veelal ook de winnaars op de beurs van de komende 10-20 jaar. Daarover later meer.
Een industriële revolutie kan ook wel gezien worden als een bepaald tijdperk. Elk tijdperk heeft zijn eigen unieke kenmerken. In de geschiedenisboeken staan de laatste 3 tijdperken aangegeven als de 1e, 2e en 3e industriële revolutie. Mensen (en beleggers) kijken zelf graag nog wat korter. Periodes van 10 jaar helpen ons om dingen in perspectief te zetten. Bedrijven stellen ook vaak doelen voor het einde van een decennium.
Elke periode van 10 jaar zou je kunnen zien als een klein tijdperk binnen een groot tijdperk van bijvoorbeeld een industriële revolutie. Na elk tijdperk treden er veranderingen op. Soms zijn die zo groot dat we kunnen spreken van een revolutie. In de wetenschap gebruikt men om een revolutie aan te duiden ook wel het woord paradigmaverschuiving. Volgens de Amerikaanse wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn is dat een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid. Vaak ontstaat bij zo’n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders van het nieuwe paradigma.
Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe (wetenschappelijke) inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers/mensen worden ondersteund. Een nieuw paradigma kan kansen bieden voor beleggers. Indien u de nieuwste trends als eerste ontdekt dan zult u bovengemiddelde rendementen behalen. Kijk maar eens naar de stijgingen van de aandelen van de winnaars van de 3e industriële revolutie. De Alphabet’s, Apple’s & Facebook’s van deze wereld.
Paradigmaverschuiving vereist ‘anders’ denken
Wat opvalt is dat er na een enorme periode van groei vrijwel altijd een recessie ontstaat. Meestal ontstaan er tijdens periodes van groei veel schulden. Zolang de economie echter harder groeit dan de schuld toeneemt gaat het goed. Men denkt dan vrijwel altijd dat deze situaties doorgaan tot in het oneindige. De bomen groeien als het ware tot in de hemel. Hierdoor kunnen prijzen van aandelen, vastgoed en obligaties voor een zeer lange periode blijven stijgen. Beleggers krijgen hierdoor vertrouwen en zullen uiteindelijk meer risico nemen.
De afgelopen jaren nam beleggen met geleend geld bijvoorbeeld enorm toe. Dit had te maken met de langdurig lage volatiliteit. Beleggers gingen er vanuit dat deze volatiliteit wel laag zou blijven, waardoor zij meer risico’s namen. Beleggers gaan er dus keer op keer weer vanuit dat een bepaalde ontwikkeling zich voortzet. Zo bleven de schulden in aanloop van 1929 en 2008 maar toenemen omdat iedereen er vanuit gaat dat dit goed is, zolang het goed gaat. En ook de afgelopen 10 jaar hebben we weer hetzelfde gezien. De stijging van deze schulden is (zonder inflatie) uiteindelijk onhoudbaar en wellicht is er een soort reset nodig.
Beleggers kijken te veel achteruit
Dat brengt ons op een belangrijk punt. Zoals u wellicht vaker gehoord heeft prijzen financiële markten de verwachtingen in voor de toekomst. Eigenlijk de verwachtingen van beleggers, die juist keer op keer te enthousiast of niet juist blijken. Uit onderzoek blijkt dat beleggers veelal denken dat bepaalde trends zich voortzetten, waardoor zij zich te weinig focussen op nieuwe ontwikkelingen. Juist hierdoor ontstaan er enorme schokbewegingen op de aandelenmarkten. Deze verschuivingen van tijdperken leiden er namelijk vaker wel dan niet toe dat markten en economieën zich meer tegengesteld gedragen dan dat ze zich in het vorige paradigma gedroegen.
Een goed voorbeeld hiervan zijn misschien vastgoedfondsen die actief zijn in winkelcentra. Al enkele jaren dalen de koersen van vrijwel alle winkelcentra vastgoedaandelen. Beleggers willen de daling maar niet geloven en denken een buitenkans te zien. In werkelijkheid vindt er een transitie plaats van fysiek naar online. Deze verschuiving is zo groot, dat beleggingen in deze markt tot een ondergemiddeld rendement leiden. Stel dat u als belegger de aandelen van een bedrijf dat typemachines maakt had gekocht, terwijl tijdens de nieuwste industriële revolutie een computer is uitgevonden. Rekent u dan op een bovengemiddeld beleggingsresultaat?
De digitale transformatie verandert de maatschappij en economie. De uitdaging is om de voornaamste trends en de beste gepositioneerde bedrijven te selecteren. En om juist die bedrijven die zich niet aanpassen te vermijden.
Einde tijdperk lage rente?
In de afgelopen 10 jaar zijn een aantal interessante dingen gebeurd die de aandelenkoersen tot grote hoogtes hebben doen stijgen. Zo deden bedrijven massaal aan aandelen inkoopprogramma’s. Er vonden veel fusies en overnames plaats en er werden enorm veel bedrijven uit de grond gestampt in Sillicon Valley. Deze bedrijven konden dat doen met behulp van extreem goedkoop kapitaal vanwege de lage rente. De alsmaar dalende rente zorgden ervoor dat obligaties tot recordhoogtes stegen.
De extreem lage rente heeft er ook voor gezorgd dat aandelen en vastgoed tot ongekend hoge niveaus konden stijgen. Wellicht ligt daar de inflatie wel verstopt. Hierdoor werden de meer vermogenden steeds rijker en is de inkomensongelijkheid de afgelopen jaren steeds verder toegenomen. Dit paradigma lijkt door de huidige beurscrash echter op zijn einde te lopen.
Veel overheidsobligaties geven negatieve rendementen en ook die situatie lijkt niet lang houdbaar. Het huidige paradigma zal wellicht eindigen zodra die rentes gaan stijgen. De kans dat deze eerdaags gaan stijgen lijkt aanwezig. De afgelopen weken zagen we de belangrijkste 10-jaars rentes van bijvoorbeeld Duitsland en Nederland al flink oplopen. De stijging van de rentes zal voor een liquiditeitscrisis kunnen zorgen, die ook in 1929 en 2008 voor veel problemen heeft gezorgd. Bij een hogere rente horen ook andere waarderingen. Mogelijk zal de gemiddelde koers/winst-verhouding van aandelen de komende jaren dan ook afnemen.
Om te kunnen begrijpen waarin u dient te beleggen, bespreek ik eerst de industriële revoluties van de afgelopen 300 jaar.
De eerste industriële revolutie, de introductie van stoommachines en gietijzeren productiestraten, stamt uit 1750 en bracht enorme veranderingen met zich mee in de maatschappij. Deze periode duurde ongeveer 130 jaar tot omstreeks 1880.
Omstreeks 1880 begon de tweede industriële revolutie met als belangrijkste ontwikkelingen de elektriciteit en de stoomkracht. Dit tijdperk kenmerkte zich door talloze mede hierdoor werd deze ook wel de technologische revolutie genoemd. In deze periode werden talloze revolutionaire uitvindingen gedaan, zoals gloeilampen, de auto, fotografie, telegrafie, vliegtuigen, radio en film. De veranderingen die hierdoor ontstonden waren enorm en vele uitvindingen uit die periode zijn momenteel een redelijke primaire levensbehoefte geworden. Deze periode duurde ongeveer 90 jaar tot circa 1970.
De derde revolutie startte rond 1970, toen de eerste eerste computers gesignaleerd werden en de automatisering zijn intrede deed. Deze periode staat ook wel bekend als de digitale revolutie en heeft het leven ook drastisch veranderd. Allerlei uitvindingen veranderde onze manier van communicatie waardoor globalisering mogelijk werd. Tijdens deze periode trad een enorme spurt op in de ontwikkelingen van televisies, computers, internet en smartphones. Deze periode duurde ongeveer 45 jaar tot circa 2015.
De vierdeindustriële revolutie is omstreeks 2015 van start gegaan. Deze revolutie kenmerkt zich door dingen als het ‘internet of things, 3D-printing, cloudcomputing, virtual- en augmented reality, chipimplantaten en blockchain. Hardware komt steeds meer op de achtergrond te staan. Alles draait om de cloud, data, algoritmes, waarbij alles en iedereen met elkaar ‘geconnect’ wordt.
Steeds sneller
De ontwikkelingen lijken steeds sneller te gaan. Zo duurde de eerste industriële revolutie nog 130 jaar. De tweede was met 90 jaar al een stuk korter. De derde revolutie duurde slechts 45 jaar. Het zou zomaar kunnen dat de 4e revolutie die recentelijk is gestart nog korter gaat duren. Wellicht een jaar of 15 a 20. Wist u dat bedrijven tegenwoordig gemiddeld nog maar 7 jaar lang bestaan? De gemiddelde levensduur van bedrijven loopt hard terug: In 1958 bestond een bedrijf gemiddeld nog 61 jaar en in 1980 was dit nog maar 25 jaar.
Daarom is het belangrijk om trends op tijd te zien aankomen. Als vuistregel kunt u aanhouden dat een bedrijf minstens 20 jaar relevant moet zijn, anders is de kans groot dat het geen blijvertje is. Kent u de vijf grootste mobiele telefoon producenten ter wereld uit 2000 bijvoorbeeld nog? Nokia, Motorola, Ericsson, Siemens & Panasonic. Circa 16 jaar later zijn deze allemaal vervangen door Samsung, Apple, Huawei, Xiaomi & Oppo. Dit zijn de winnaar van vandaag. Maar zijn dit ook de winnaars van morgen, ofwel over pakweg 10 jaar?
4e industriële revolutie – Beleggen in bedrijven van de toekomst
De huidige beurscrash geeft ons de tijd en kansen om te kunnen profiteren van de volgende revolutie. Een recessie leidt historisch gezien namelijk voor prachtige ontwikkelingen en innovatie. De 4e industriële revolutie is omstreeks 2015 van start gegaan. Deze revolutie kenmerkt zich door dingen als het ‘internet of things, 3D-printing, cloudcomputing, virtual- en augmented reality, chipimplantaten en blockchain. De eerste jaren van ‘innovatie-triggers’ en torenhoge verwachtingen zijn voorbij. Nu wordt het tijd dat deze sectoren volwassen gaan worden.
Mijns inziens gaat het om de volgende technologische thema’s.
Artificial Intelligence
Cloud Computing
Internet of Things
Blockchain
Beleggen in trends
Artificial Intelligence
En een van de meest baanbrekende nieuwe ontwikkelingen in technologie is ‘Artifical Intelligence’, ofwel kunstmatige intelligentie. AI is bijvoorbeeld nodig voor zelfrijdende auto’s, nieuwe gespecialiseerde medische & chirurgische behandelingen en tal van andere toepassingen.
Apparaten of robots die (straks) gebruik maken van AI reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en nemen op basis daarvan zelfstandig beslissingen. Bovendien moet dit apparaat al deze informatie meenemen en ervan leren. Het gaat bij AI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen.
Volgens de analisten van McKinsey kunnen bedrijven die AI volledig in hun bedrijfsvoering integreren, hun omzet in 2023 verdubbelen. Zij denken dat AI de komende tien jaar circa $ 13 biljoen aan extra omzet genereren.
Cloud Computing
Cloud computing houdt in dat allerlei IT-diensten via internet worden verleend, zoals software, databases, servers en netwerken. Eindgebruikers hebben zo altijd en overal toegang tot hun software en applicaties. Cloud is de afgelopen jaren sterk in opkomst geweest. Volgens kenners staat de overstap naar de cloud echter nog steeds in de kinderschoenen. De verwachting is dat bedrijven steeds meer data en besturingsfuncties zullen overbrengen naar de cloud.
Bekende clouddiensten zijn Microsoft Azure, Amazon Web Services & Google Cloud.
Internet Of Things & 5G
Het internet der dingen, in het Nederlands, refereert aan de situatie waarbij alledaagse apparaten verbonden zijn met een netwerk en via dat netwerk gegevens kunnen uitwisselen. Simpele voorbeelden van Internet of Things zijn een slimme koelkast of een slimme thermostaat. Je kunt dan deze apparaten bedienen met je telefoon, en je kunt zelfs meldingen krijgen als bijvoorbeeld je koelkast leeg raakt. In de toekomst zou je er ook aan kunnen denken dat deze apparaten zelf beslissingen gaan maken. Stel dat de koelkast merkt dat jouw melk op is, dan zou deze alvast een bestelling kunnen plaatsen bij de supermarkt. De slimme thermostaat Nest, is een voorbeeld van een apparaat dat nu al in gebruik is.
Een super snel 5G-netwerk is essentieel voor een goed functionerend Internet of Things. Het zou wel eens het missende puzzelstuk kunnen zijn om van de zelfrijdende auto’s een succesverhaal te maken. Omdat een autonome auto zodanig veel informatie dient te verwerken, moet er kunnen gerekend worden op een razendsnel netwerk met een zo klein mogelijke latentie. Enkel op deze manier kan een zelfrijdende auto op een veilige manier geïntroduceerd worden. De investeringen in autonoom rijden lopen in de miljarden, bijna alle grote autobedrijven zetten vol in op elektrisch en autonoom rijden.
Blockchain
De blockchain technologie is een openbare database waarbij het simpelweg gaat over dataoverdracht. Alles gebeurt real time en moet worden goedgekeurd door iedereen in de blockchain volgens de regels die door de blockchain zijn vooropgesteld. Fraude wordt tegengegaan doordat alle participanten een kopie hebben van de blockchain en elke transactie moeten valideren. De blockchain technologie heeft het potentieel om de samenwerking tussen bedrijven, overheden en particulieren veilig, efficiënt en goedkoop te laten verlopen.
In 2008 werd de Bitcoin gelanceerd, de eerste volledig uitgebouwde blockchain. Bitcoin is een peer-to-peer elektronisch betalingssysteem. Kort na de lancering van Bitcoin, werd gerealiseerd dat de achterliggende technologie van Bitcoin ook gebruikt kon worden in andere domeinen. Inmiddels denken veel partijen dat blockchain aan de basis zou kunnen liggen voor de volgende wereldwijde revolutie.
Via welke aandelen kunt u beleggen in deze technologieën?
De grote namen die zich al jaren bezighouden met de hierboven besproken technologische thema’s zijn:
Alphabet
Amazon.com
Alibaba.com
Apple
Salesforce
Microsoft
Baidu
Tesla
IBM
Intel
NVIDIA
Twilio
Ik zal een aantal van deze bedrijven verder toelichten. Ik weet uiteraard niet of nu het juiste moment is om in te stappen. Maar dit zijn in ieder geval bedrijven waarin ik vertrouwen heb voor de toekomst. Aandelen die ik op mijn radar heb staan en bij een grotere daling alleen maar goedkoper en interessanter zie worden voor de lange termijn.
Maar er zijn ook nog de kleinere minder bekende bedrijven zie actief zijn in deze thema’s. Echter zijn deze bedrijven veelal (nog) niet beursgenoteerd of onderdeel van een ander bedrijf. Hierbij kunt u denken aan: AlphaSense, Cloudminds, Datarobot en OpenAI.
Nvidia Corp (NVDA)
De producent van computerhardware Nvidia is de afgelopen jaren hard gegroeid door haar sterke positie in grafische chips verder uit te breiden. Nvidia maakt de meest geliefde videokaart voor gamers en heeft daardoor geprofiteerd van deze sterke groeimarkt. Om deze reden behoort Nvidia tot een van de beste game-aandelen. Andere belangrijke groeimarkten voor Nvidia zijn datacentra, producten voor geautomatiseerd rijden en kunstmatige intelligentie. Die laatste 2 hebben nog niet voor veel winst gezorgd bij het bedrijf.
Wel heeft NVIDIA de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in grafische processoren die autonoom rijden, high-performance gaming, cloud computing en vele andere gebieden die een diepgaand leerproces vereisen. Minder bekend bij het grote publiek, maar NVIDIA is volop aan het testen met haar eigen zelfrijdende auto’s. Het gaat om auto’s die gebruikmaken van het DRIVE AGX platform. Dit is een schaalbaar, open en autonoom platform voor voertuigen dat dient als het brein voor autonome voertuigen. Als enige hardwareplatform in zijn soort levert NVIDIA DRIVE AGX krachtige, energiezuinige computers voor functioneel veilige AI-aangedreven zelfsturing.
Blockchain
De chips van Nvidia, GPU, zijn uiterst geschikt voor het oplossen van de cryptografische sleutels. Nvidia wordt wereldwijd gezien als een van de belangrijkste leveranciers voor de miners van cryptocurrency zoals Bitcoin. Nvidia is een echte pionier in de artificiële intelligentie. Het machinaal en automatisch leren vergt enorm veel rekenkracht. Eigenlijk iets wat te vergelijken is als het minen van crypto’s. Verder worden de GPU chips ook gebruikt in de medische sector. Ze zouden in de toekomst in staat moeten zijn om een onderscheid te maken tussen kankercellen en gezonde cellen.
Alphabet (GOOGL)
Alphabet is in mijn ogen een van de meest interessante bedrijven ter wereld. Steeds meer mensen gebruiken het internet en Google weet steeds meer geld te verdienen met de verkoop van onder andere advertenties. De zoekmachine Google is verantwoordelijk voor circa 85% van de omzet van Alphabet. En die omzet kunnen ze goed gebruiken voor onderzoek & ontwikkeling (R&D).
Google gebruikt al jaren machine learning om betere zoekresultaten voor haar gebruikers te tonen. Het moederbedrijf van Google heeft recentelijk ook besloten om grote stappen te maken in de cloud. In die tak wordt veel geld verdiend en Alphabet kan natuurlijk niet achterblijven bij Amazon en Microsoft. Onder de nieuwe clouddivisiebaas Thomas Kurian werden vorig jaar vier bedrijven in deze sector aangekocht.
Naast cloud computing houdt de techgigant zich bezig met een scala aan andere activiteiten. Een van de bekendste is Waymo, het onderdeel dat zich bezighoudt met de zelfrijdende auto: Google Driverless Car. Een ander bekend voorbeeld is de Nest theromostaat die in Nederland al vrij bekend is geworden bij Nederlandse huishoudens. Deze slimme verwarmingsregelaar is gemakkelijk te plaatsen zonder dat een installateur nodig is.
Met dit product brengt Alphabet big data en het Internet Of Things naar onze woonkamers. Alphabet heeft de laatste jaren een aantal kleine IoT-bedrijven opgekocht om zijn kennis, en daarmee zijn marktaandeel te vergroten. Het bedrijf heeft grootste plannen op dit gebied. Het heeft tenslotte een zeer groot marktaandeel op het internet en we zien nu al dat het deze informatie steeds meer gebruikt om ons van alle gemakken te voorzien. Aan de andere kant wordt met deze informatie uiteraard flink verdiend door middel van gerichte advertenties.
Minder bekend bij het grote publiek is het gegeven dat Alphabet zich sterk focust op AI. In 2013 probeerde ze het al eens met Google Glass, een bril die de wereld en virtual reality (VR) samen zou moeten brengen. Dit werd echter geen succes. Alphabet heeft in 2017 ‘Google AI’ opgericht, dit is een divisie van Google die uitsluitend gewijd is aan kunstmatige intelligentie. Op hun website https://ai.google kun je bekijken op welke manieren zij AI de komende jaren willen gaan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie met augmented reality, waarbij straatborden in het buitenland kunnen worden vertaald door middel van de camera op uw telefoon. Google wil kant-en-klare AI oplossingen gaan aanbieden die bedrijven in hun producten of diensten kunnen integreren voor een hogere opbrengst en efficiëntie.
Amazon.com (AMZN)
Amazon.com begon ooit als retailer, maar heeft net als Alphabet zijn inkomsten altijd gebruikt om verdere te innoveren. Zo heeft Amazon inmiddels een van de grootste clouddiensten ter wereld. Amazon Web Services (AWS) werd overigens al in 2006 opgericht, maar maakte vooral de afgelopen 5 jaar grote stappen. Vandaag de dag is AWS het grootste en meest uitgebreide public cloud platform ter wereld.
AWS helpt organisaties bij het opbouwen van een snelle, flexibele IT-omgeving, zonder investeringen vooraf en tegen een scherp tarief. AWS biedt bovendien kant-en-klare AI-oplossingen voor bedrijven hun applicaties en workflows. Met AWS kan elk bedrijf (van start-up tot multinational) gebruik maken van de meest geavanceerde technologieën tegen zeer lage kosten. De kosten worden namelijk in rekening gebracht op basis van het verbruik, waardoor er geen grote investeringen vooraf nodig zijn. Dit maakt de Amazon Web Services enorm schaalbaar.
Momenteel komt circa 15% van de omzet van deze, zeer snel groeiende clouddienst. Het onderdeel groeit snel en wordt steeds belangrijk voor de winstgevendheid van Amazon. De kosten voor het opzetten van deze business zijn reeds gemaakt en de huidige vaste kosten zijn laag.Mede hierdoor is de koers van het aandeel Amazon.com de laatste jaren zo fors opgelopen.
Verder focust Amazon ook op andere eerder genoemde thema’s. Met Amazon Echo (Alexa) wil het bedrijf inspelen op de trend van Internet of Things. Het is een slim apparaat met een geïntegreerde spraakassistent die kan communiceren met andere slimme apparaten met zogeheten Alexa Skills. Dit zijn geprogrammeerde vaardigheden en er zijn momenteel meer dan 90.000 Alexa Skills. Met Alexa krijg je een ‘slim huis’, doordat het spraakbesturingssysteem gekoppeld is met je slimme producten die je van weer met je stem bedient. Amazon Echo is een apparaat dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en gretig aftrek vindt in de webshop van Amazon.
Microsoft (MSFT)
Microsoft dat van oudsher bekend staat als maker van computer software doet ook zijn best om mee te doen in de volgende revolutie. In februari 2014 stapte Steve Ballmer op en werd opgevolgd door Satya Nadella, die daarvoor Microsoft Cloud en Enterprise onder zijn hoede had. Onder de leiding van Satya Nadella richtte Microsoft zich meer op de cloud. Het bedrijf besloot bovendien om grote afschrijvingen te doen op de overname van het ouderwetse en stoffige Nokia en veel van de voormalig werknemers te ontslaan. Deze besluiten hebben goed uitgepakt, want cloudplatform Microsoft Azure is momenteel een van de winnaars op het gebied van cloud services.
Dat Microsoft zich momenteel ook sterk focust op thema’s van de toekomst blijkt uit de deal die het sloot met Providence St. Joseph Health voor het gebruik van Azure en verschillende AI tools. Dit moet het ziekenhuizen van St. Joseph Health helpen om data beter te analyseren over operaties en de resultaten van kanker therapieën te verbeteren. Providence baadt 7 ziekenhuizen uit in de VS en zal haar data en applicaties verplaatsen van haar eigen datacentra naar Microsoft’s cloud. Als onderdeel van deze vijf jaar durende deal krijgen 119.000 doktoren en verplegers toegang tot Microsoft Office en Microsoft Teams.
Microsoft concurreert met Amazon en Alphabet in de cloud. De focus op specifieke niches is een strategie om dominantie in dit soort niches te veroveren vooral met behulp van focus op speciale toegesneden software en AI dat werkzaamheden moet automatiseren.
Alibaba Group
In de afgelopen 20 jaar is Alibaba Group uitgegroeid tot een e-commerce bedrijf met een spectaculaire omvang. Maar het bedrijf doet meer. In 2009 werd Alibaba Cloud opgericht en investeerde het afgelopen decennium miljarden in de uitrol hiervan. Vandaag de dag staan er 19 data centra van Alibaba Cloud verspreid over de gehele wereld. De cloud computing divisie liet het afgelopen kwartaal een groei zien van 64% en is inmiddels verantwoordelijk voor 8% van de omzet.
Alibaba concurreert uiteraard met Microsoft, Amazon.com en Alphabet in de cloud. Deze Amerikaanse bedrijven zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste cloud providers ter wereld. De focus op deze specifieke niche is zeer aantrekkelijk. Volgens recente onderzoeken is de cloudmarkt namelijk nu al zo’n $ 214 miljard waard. En analisten verwachten dat deze markt nog veel groter zal worden.
Recentelijk onthulde Alibaba een AI-chip om de cloudprestaties te verbeteren. Met de zogeheten Neural Processing Unit (NPU) kunnen e-commerce activiteiten beter worden gestroomlijnd. Met de nieuwe chip duurt het classificeren en afstemmen van productaanbevelingen op het e-commerceplatform Taobao en Alibaba slechts 5 minuten, terwijl dat eerder een uur in beslag nam. De chip wordt ook gebruikt om de zoekfunctie binnen de site te optimaliseren en automatische vertalingen aan te bieden aan internationale shoppers.
Tesla (TSLA)
Tesla is een goed voorbeeld van een bedrijf dat de afgelopen jaren al enorm hard heeft geprofiteerd van de hype rondom deze nieuwe technologieën. Als autobouwer lijkt de waardering van het aandeel extreem. Het bedrijf is ten eerste de koploper op het gebied van elektrisch rijden. Maar het revolutionaire autobedrijf heeft ondertussen ook enorm veel AI-kennis in huis gehaald.
Hoewel details over de AI-technologie schaars zijn, is het wel bekend dat Tesla voorheen samenwerkte met NVIDIA. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd is op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 a 15 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’.
Zelf beleggen in aandelen van de toekomst via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in bovengenoemde technologieaandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Amazon. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Amazon kunt halen.
Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.
Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Amazon voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.
There are no dividend distributions for this company
Jaar
Dividend
Valuta
Yield (rente)
Aandeel Amazon: Bedrijfsinformatie Amazon.com Inc.
Amazon werd opgericht in 1994 en heeft haar hoofdkantoor in Seattle. Het bedrijf is actief in de e-commerce en is hierin ook de grootste ter wereld. Amazon is onderverdeeld in drie divisies. North America, International en Amazon Web Services (AWS). De omzetverdeling over deze divisies is respectievelijk 60-, 30- en 10 procent. Via North America en International worden allerlei producten verkocht via het internet. De derde divisie, AWS, wordt steeds populairder. Via AWS worden abonnementen verkocht voor digitale televisie. Evenals clouddiensten en databasediensten. Wereldwijd staat Amazon onder druk omdat het sinds de oprichting zeer weinig belastingen heeft betaald. Wereldwijd werken er 340.000 werknemers voor Amazon.
Address
AMAZON.COM INC.
Terry Avenue North 410
98109 Seattle, WA
USA