Aandeel Air France-KLM

Wat is de verwachting van het aandeel Air France-KLM? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel.

ISIN: FR0000031122
Tickercode: AF | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

EUR

---EUR
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Air France-KLM kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Air France-KLM

De koers van het aandeel Air France-KLM heeft door de coronacrisis in 2020 een historisch dieptepunt laten zien. De resultaten over vorig jaar waren dramatisch en in feite is de vliegmaatschappij technisch failliet. Met overheidssteun wist de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij overeind te blijven. Is de lage koers een unieke koopkans of moeten beleggers voorzichtig blijven met het aandeel KLM?

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen:

 

Aandeel Air France-KLM

Nieuws aandeel Air France-KLM: kwartaalcijfers – Q1 2021

Op 7 mei heeft Air France-KLM de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar bekendgemaakt. Vanwege de coronacrisis en de negatieve reisadviezen worden vliegmaatschappijen nog altijd hard geraakt. Air France-KLM heeft ook in het eerste kwartaal van 2021 weer flinke verliezen geboekt. Het aantal passagiers daalde in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 met 73% tot slechts 4,8 miljoen. Als gevolg hiervan zag het bedrijf zijn omzet halveren tot slechts € 2,2 miljard. Onder aan de streep zorgde dit voor een verlies van € 1,5 miljard. De schuld steeg hierdoor tot € 12,55 miljard en daarmee is het bedrijf nog lang niet uit de problemen.

Over heel 2020 leed de combinatie van Air France en KLM nog een verlies van ruim € 7 miljard. Het bedrijf heeft miljarden aan overheidssteun ontvangen om de salarissen en rekeningen voor onder andere onderhoud te kunnen doorbetalen. Nu er in Europa steeds meer mensen gevaccineerd worden, ziet de toekomst voor de vliegmaatschappij er iets beter uit. De Nederlandse overheid liet op 15 mei de negatieve reisadviezen vervallen. En landen als Spanje hebben al toegezegd toeristen toe te zullen laten deze zomer, met een coronapaspoort.

Overheidssteun houdt Air France-KLM overeind

Begin april 2021 ontving Air France nog eens € 4 miljard van de Franse overheid door nieuwe aandelen Air France-KLM uit te geven. Nederland besloot niet aan die uitgifte mee te doen, waardoor de Franse overheid de nieuwe aandelen in handen kreeg. Circa € 1 miljard van het bedrag betreft het omzetten van een lening in een zogeheten eeuwigdurende achtergestelde obligatie. Dat komt er op neer dat Air France dat geld niet hoeft terug te betalen en daarmee de zwaar wegende schuldenlast terugbrengt.

Frankrijk heeft door de nieuwe uitgifte bijna 30 procent van Air France-KLM in handen. Het belang van de Nederlandse overheid is juist verwaterd van 14 tot slechts 9,3%. Eerder in 2020 gaf het Nederlandse kabinet nog € 3,4 miljard uit aan het noodlijdende bedrijf. De steun bestond destijds uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal € 2,4 miljard en een directe lening door de staat van maximaal € 1 miljard.

Technische analyse aandeel Air-France KLM koers

De afgelopen zes maanden bewoog de koers van het aandeel Air France-KLM in een  zijwaartse bandbreedte tussen pakweg € 4,50 en € 5,50. Binnen deze neutrale range is recentelijk de onderkant weer bereikt. Koopjesjagers en speculanten zouden een long positie kunnen innemen om in te spelen op een herstel richting de bovenkant van de range op € 5,50. Indien de steun breekt, zal de koers van het Air France-KLM aandeel echter kunnen dalen tot € 3,50 of lager. Het gebruik van een stop-loss is dan ook aan te raden.

Aandeel Air France-KLM | Air France-KLM koers | Beleggen in Air France-KLM | Kosten aandeel Air France-KLM

Concurrenten Air France-KLM

Vliegmaatschappijen bevinden zich in een lastige business. Het is een zeer kapitaalintensieve branche en de concurrentie is moordend. De barrières om mee te doen zijn beperkt, alleen blijkt het verdraaid lastig om ook daadwerkelijk winstgevend te zijn en te blijven. In de gehele wereld zijn er ruim 5.000 geregistreerde vliegmaatschappijen. Circa 2.300 daarvan zijn gevestigd in de Verenigde Staten.

Air France-KLM concurreert met traditionele bedrijven zoals Lufthansa en International Airlines Group. De laatste jaren heeft de vliegmaatschappij echter voornamelijk last van prijsvechters zoals Ryanair (RYA), Easyjet (EZJ) en Wizz Air.  Vergeleken met deze partijen valt het dan ook op dat Air France-KLM samen met Lufthansa de laagste operationele marge heeft met 7,4%. Prijsvechter Easyjet heeft een marge van 7,7%. AIG doet het iets beter met een operationele marge van circa 10% en Ryanair doet het erg goed met een marge van 15,7%.

Deze partijen weten blijkbaar met goedkoper personeel en lagere operationele kosten de prijzen te drukken en toch winstgevend zijn. Door haar historisch hoge kosten en dure personeel heeft Air France-KLM het de afgelopen jaren lastig gehad. KLM heeft daardoor wel relatief nieuwe en goed onderhouden vliegtuigen. Het heeft daarnaast sterke posities op de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle, maar is blijkbaar niet dominant genoeg om hoge winsten af te dwingen.

Door consolidatie lijkt dit in Amerika nu wel te gebeuren. Dit zorgt ervoor dat de winstgevendheid van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen als Delta Airlines (DAL) en Southwest Airlines (LUV) wel oploopt, terwijl die van Europese luchtvaartmaatschappijen achterblijft. Nu met het coronavirus zakken alle koersen weg, maar zullen de zwakkere partijen harder getroffen worden. Zo zijn de koersen van laatstgenoemde aandelen ook al veel harder hersteld, terwijl de koers van het aandeel Air France-KLM achterblijft. De koers van Southwest Airlines staat bijvoorbeeld alweer boven de niveaus van voor de coronacrisis. 

Aandeel Air France-KLM | Air France-KLM koers | Beleggen in Air France-KLM | Kosten aandeel Air France-KLM

Belang overheid in Air France-KLM

Overheden bemoeien zich historisch gezien veel met de luchtvaart. De Franse overheid had altijd al een belang in Air France, dat later samenging met KLM. De Nederlandse overheid kocht zich begin 2019 ook in en destijds hadden zowel Frankrijk als Nederland een belang van circa 14% in de combinatie. Met de recente ontwikkelingen en nieuwe aandelenuitgiftes is het belang van de Franse staat opgelopen tot bijna 30% en is het Nederlandse belang verwaterd tot 9,3%.

Sinds 2019 is de koers van het aandeel Air France-KLM hard weggezakt en kijkt de Nederlandse overheid tegen een fors verlies aan. Andere belangrijke aandeelhouders zijn het Amerikaanse Delta Airlines en China Eastern Airlines, die eveneens hun belang afgelopen jaar zagen verwateren.

Het belang van de overheid reikt verder dan enkel het aandelenbelang. Voor Nederland is het namelijk belangrijk dat Schiphol zijn hub functie behoudt. Dit betekent dat er relatief veel vluchten naar Schiphol komen en dat Nederland daardoor een aantrekkelijke plek is voor een (Europees) hoofdkantoor. Dit levert weer meer goede banen op en maakt Nederland aantrekkelijk als vestigingsland. Om deze belangen te beschermen en de vele banen te beschermen, bemoeien overheden zich veel met deze sector.

Balans en waardering aandeel Air France-KLM

Air France-KLM boekte in 2019 nog een winst van € 290 miljoen, maar in 2020 werd er ruim € 7 miljard verloren. Het kost de vliegmaatschappij jaren om deze verliezen weer goed te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de schulden die afgelopen jaar zijn opgelopen. Een groot deel daarvan zal moeten worden terugbetaald, maar een klein deel kan Air France-KLM min of meer als gift van de overheid beschouwen.

De beurswaarde van het bedrijf is gedaald tot onder de € 3 miljard. De schuld is echter opgelopen tot € 12,25 miljard en dat betekent dat het bedrijf dus vier maal zoveel schuld heeft dan dat het bedrijf waard is. Daarnaast heeft het bedrijf langlopende financiële verplichtingen in de vorm van langlopende huurcontracten voor vliegtuigen.

Indien we rekenen met de winst over 2019 dan komt er een K/W uitrollen van 10 en daarmee lijkt het aandeel Air France-KLM optisch gezien goedkoop. Het probleem is echter dat de schulden daarin niet worden meegenomen. Kijk je bijvoorbeeld naar de vrije kasstroom ten opzichte van de bedrijfswaarde, dan is het aandeel Air France-KLM een stuk minder aantrekkelijk. Door hoge investeringen was de vrije kasstroom zelfs in een normaal jaar als 2019 negatief. In dat jaar kostten alle activiteiten van het luchtvaartbedrijf € 385 miljoen.

De hoge schuld in combinatie met de lage winstgevendheid zijn een reden tot zorg. Het is niet onaannemelijk dat het jaren gaat duren voordat het bedrijf de coronacrisis weer te boven is. Het is bovendien nog steeds onduidelijk hoe lang het gaat duren voordat alles weer normaal is. Nieuwe aandelenuitgiftes zijn daardoor niet uit te sluiten. Bovendien is de olieprijs recentelijk fors gestegen, wat opnieuw een tegenvaller is voor vliegmaatschappijen.

Op 31 maart 2021 had KLM de beschikking over € 8,5 miljard aan liquiditeiten en kredietlijnen. In april kwam daar € 4 miljard bij door de nieuwe financiële steun van Frankrijk. Het land heeft wel afgesproken om dat belang in de komende jaren terug te brengen. Het land is sowieso niet van plan om het belang tot boven de 30% te laten komen, want dan moet het verplicht een bod doen op het hele bedrijf.

Conclusie aandeel Air France-KLM

De luchtvaartsector is erg cyclisch en het bedrijf heeft naast de coronacrisis last van veel concurrentie. Het aandeel Air France-KLM lijkt misschien goedkoop, maar je koopt ook een grote berg schulden. De schulden en de hoge kostenpositie maken het bedrijf echter kwetsbaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de recente opleving van de olieprijs.

Historisch gezien is het aandeel Air France-KLM volatiel en het rendement over de afgelopen jaren was teleurstellend. Beleggers in Air France-KLM nemen een groot risico, al kunnen de grote koerssprongen natuurlijk ook gunstig uitpakken. Het aandeel is in mijn ogen voornamelijk interessant voor speculanten en korte ritjes. Winstgevende vliegmaatschappijen in de VS, zoals Delta of Southwest Airlines, zijn mogelijk interessanter voor lange termijn beleggers.

 

Zelf aandelen Air France-KLM kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Air France-KLM. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Deze maand regent het winstwaarschuwingen van bedrijven uit de luchtvaartsector. De verschillende incidenten die in Europa hebben plaatsgevonden en de politieke onzekerheden worden onder andere als reden opgegeven voor de somberheid over de winst van het komende kwartaal. Bekende namen als Lufthansa, EasyJet en Ryanair maakten afgelopen week bekend dat zij het lastig hebben. Uiteraard ontkomt het aandeel Air France-KLM niet aan deze malaise. De koers van het aandeel KLM ligt de afgelopen weken flink onder vuur, terwijl de Europese indices juist flink zijn opgelopen.

aandeel klm

Vliegtuigmaatschappijen en aandeel KLM een blijvend zorgenkindje

Om te beginnen ben ik voor zowel de korte als de lange termijn geen voorstander om aandelen te kopen van luchtvaartmaatschappijen. De enorme afschrijvingen op vliegtuigen brengt deze sector ten opzichte van andere sectoren in het nadeel. Daarnaast hebben de Europese airliners veel last van de oneerlijke concurrentie uit het Midden-Oosten.

Om nog maar niet te denken aan de financiële risico’s die luchtvaartmaatschappijen lopen door externe factoren. Vertragingen vanwege het weer of ongelukken hebben direct grote impact op de koers van een aandeel. Het bekendste voorbeeld hiervan is Malysian Airlines. Vervelend om over dergelijke gebeurtenissen na te denken, maar het zijn wel risico’s die in deze sector spelen, iets wat in andere sectoren een stuk minder is.

Tot slot nog de stakingen waar luchtvaartmaatschappijen bovengemiddeld vaak door worden getroffen en dus ook het aandeel KLM. Vorig jaar hebben we bij AirFrance kunnen zien dat de kosten voor deze acties in de honderden miljoenen kunnen lopen. Kortom, de luchtvaartsector is bij voorbaat een sector waar ik liever ver vandaan blijf.

Prestaties Air France-KLM t.o.v. concurrenten

Zoals gezegd is de luchtvaartsector niet een sector waar ik graag in beleg. Dit komt terug in de koersprestaties van de aandelen. In onderstaande grafiek vergelijk ik het aandeel AirFrance-KLM met concurrenten. Om een goed beeld te krijgen heb ik ook het koersverloop van de AEX-index toegevoegd.

In de grafiek is duidelijk terug te zien dat de Europese luchtvaartmaatschappijen het zwaar hebben. De rode lijn laat zien dat de AEX-index het afgelopen jaar beter heeft gepresteerd dan de aandelen uit deze sector. Uiteraard hebben de recente incidenten in Europa een groot aandeel in deze underperformance.

De koersprestaties van Air France-KLM en Lufthansa lopen redelijk gelijk met elkaar op. Prijsvechter EasyJet heeft verreweg het slechtste jaar achter de rug. Een opvallend gegeven, aangezien alleen voor dit bedrijf een omzetstijging wordt verwacht in 2016.

Dit is onder andere te verklaren door de Brexit, het Britse bedrijf werd extra hard geraakt door de uitslag van het referendum. Terwijl de Britse FTSE-100 index de schade alweer snel te boven was, noteert EasyJet momenteel zelfs onder het dieptepunt van de Brexit.

De problemen bij Air France-KLM

De samenwerking tussen de Fransen en de Nederlanders lijkt nog altijd niet goed te boteren. Dit heeft met name te maken met het gedrag van Air France ten opzichte van KLM. De Fransen presteren al tijden slechter dan KLM. Omdat medewerkers van KLM steeds meer het gevoel krijgen dat de verliezen uit Frankrijk worden opgevuld met geld uit Nederland, begint de samenwerking steeds meer weg te hebben van een tikkende tijdbom.

Door middel van afspraken met Nederlandse vakbonden, heeft KLM het voor elkaar gekregen om flinke kostenbesparingen door te voeren. Bij Air France loopt dit proces een stuk minder vlot. Nadat de plannen bekend werden over nieuwe kostenbesparingen, werden kort daarna nieuwe stakingen aangekondigd. Komende week gaat het cabinepersoneel van Air France staken.

De reactie van het KLM personeel op de Franse staking is een duidelijk voorbeeld dat de Nederlanders het gedrag bij Air France meer dan zat zijn. Bijna 8000 medewerkers van KLM protesteerden tegen de huidige staking in Frankrijk, die naar verwachting € 5 miljoen per dag kost.

Wat deze stakingen voor schade aan kunnen richten werd in oktober vorig jaar pijnlijk duidelijk, toen piloten van Air France voor een langere tijd het werk neerlegden. Alle kostenbesparingen die de luchtvaartcombinatie in een jaar had kunnen opbouwen, werden in één klap tenietgedaan. De staking kostte het bedrijf uiteindelijk ruim een half miljard euro.

Het is een uitdagende klus voor de nieuwe topman Janaillac om beide kemphanen weer dichter bij elkaar te krijgen. Tijdens de halfjaarcijfers benadrukte de topman dat KLM niet bang hoeft te zijn dat het aandeel KLM volledig wordt opgeslokt door Air France.

aandeel klm 2Hopelijk lukt het de nieuwe CEO om de neuzen weer bij elkaar te krijgen, anders kan de bom in de komende jaren nog wel eens gaan barsten. Tot die tijd bekijk ik dit allemaal van een veilige afstand en ga ik mij als belegger niet in deze ruzie mengen.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

 

Waarom in aandelen van Air France-KLM beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Air France-KLM. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Air France-KLM kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Air France-KLM

Laatste koers
Verschil in EUR
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Air France-KLM : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Air France-KLM: Bedrijfsinformatie Air France KLM SA

Air France-KLM biedt luchttransport diensten aan zowel passagiers als vrachttransport. Het Air France-KLM netwerk biedt klanten toegang tot 314 bestemmingen in 116 landen via haar vier merken. Deze merken zijn Air France, KLM Royal Dutch Airlines, Transavia en Air France HOP. Air France-KLM is onderdeel van de SkyTeam Alliance en heeft hubs in Paris-Charles de Gaulle en Amsterdam-Schiphol.