Geschatte leestijd: 6 minutes

In deze update bespreken we de cijfers en de waardering van het aandeel Tesla. Bent u op zoek naar een broker om te handelen in aandelen, klik dan hier.
Aandeel Tesla: koersdata
Aandeel Tesla | Tickercode | Laatste koers | 1D | 1M | 1Y | YTD |
---|---|---|---|---|---|---|
Tesla Motors Inc | TSLA | 243,84 | 0,49 % | 13,60 % | 36,19 % | 97,95 % |
Aandeel Tesla: kwartaalcijfers Q3
- Omzet: $23,35 miljard, vs $24,1 miljard verwacht
- Winst per aandeel: $ 0,66, vs $ 0,73 verwacht
- Koers Tesla ruim 9% lager
Op 18 oktober nabeurs maakte Tesla de resultaten over het 3e kwartaal openbaar. Beleggers wilden uiteraard maar één ding weten: hoe ontwikkelen de marges zich? Eerder dit jaar zagen we de operationele marges namelijk ieder kwartaal verder dalen. Daarmee staat de winstgevendheid van de elektrische autobouwer onder druk. Gisteren bleek dat de operationele marge is gedaald tot 7,6%, het laagste niveau sinds 2020. De koers van het aandeel Tesla ging gisteren vervolgens met ruim 9% onderuit.
In het 3e kwartaal van dit jaar leverde Tesla slechts 435.000 auto’s af. Maar om de verkopen aan te jagen, verlaagde het bedrijf meermaals de verkoopprijzen van zijn voertuigen. De autoverkopen leverden het bedrijf bijna $ 19,63 miljard op, een omzetstijging van slechts 5% op jaarbasis. Verder werd er $ 1,56 miljard omzet geboekt met de energieopslag divisie van het bedrijf, een stijging van 40% op jaarbasis. De omzet uit diensten en overige liet een stijging zien van 32% naar een record van bijna $ 2,17 miljard. In totaal realiseerde Tesla een omzet van $ $ 23,35 miljard, wat iets lager was dan verwacht, maar wel 9% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De bruto winstmarge daalde voor het 4e kwartaal op rij naar 17,9%. Tegelijkertijd zagen we een stijging van de operationele uitgaven van 43% op jaarbasis tot $ 2,41 miljard. Hierdoor daalde ook de operationele marge tot 7,6%, het laagste niveau sinds 2020. Onderaan de streep zagen we de nettowinst met 44% dalen tot $ 1,85 miljard. Een jaar geleden boekte Tesla nog een winst van $ 3,29 miljard in het 3e kwartaal. En in het 2e kwartaal van dit jaar lag de nettowinst op $ 2,7 miljard.

Concurrentie neemt toe
Tesla zei dat de winstgevendheid werd gedrukt door een daling van de gemiddelde verkoopprijs van zijn voertuigen, negatieve wisselkoerseffecten en hogere bedrijfskosten in verband met de productie van de Cybertruck. Ook investeert het bedrijf meer geld in kunstmatige intelligentie en andere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten.
De marges van Tesla zijn voornamelijk geslonken doordat het bedrijf herhaaldelijk de prijzen van veel van zijn modellen heeft verlaagd vanwege de zwakke binnenlandse vraag en de toenemende concurrentie van Chinese automakers zoals BYD en NIO. Maar ook traditionele automerken zoals Volkswagen en Stellantis bieden steeds meer alternatieven.
Een prijzenoorlog voor EV’s is goed voor consumenten. Dat de betaalbaarheid toeneemt blijkt ook wel uit de verkoopcijfers in de hele sector, die in de VS in het derde kwartaal een record van 300.000 voertuigen bereikten. Het marktaandeel van Tesla neemt echter fors af. Het bedrijf heeft nu nog maar de helft van de thuismarkt in handen, het laagste marktaandeel ooit en een daling ten opzichte van de 62% in het eerste kwartaal van dit jaar.
Eerder deze maand zei Tesla dat de leveringen in het derde kwartaal, een indicatie voor de verkoop, 435.000 bedroegen, minder dan de voorspellingen van analisten. De productie daalde van 480.000 in het tweede kwartaal naar ongeveer 430.000 in het 3e kwartaal. Het bedrijf schreef de productiedaling toe aan geplande stilstand voor fabrieksupgrades.
Earnings call
Beleggers reageerden teleurgesteld op uitspraken van CEO Elon Musk tijdens de earnings call. Musk uitte zich onder meer pessimistisch over de toestand van de wereldeconomie en zorgen over de hoge rente. Volgens hem maken deze ontwikkelingen het moelijker voor consumenten om auto’s te kopen. Nu de verkoopprijzen flink zijn gezakt, zei Musk ook dat Tesla werkt aan het verlagen van de kosten van zijn auto’s. Het zal aan kostenefficiëntie de prioriteit geven, voordat het bedrijf start met de bouw van een nieuwe fabriek in Mexico.
Verder zei Musk ook dat hij de verwachtingen voor de Cybertruck wilde temperen. Hij merkte op dat het een jaar of langer zal duren voordat het voertuig een “significante positieve bijdrage aan de cash flow” levert en dat het een uitdaging zal zijn om het voertuig in massaproductie te nemen. Opvallend genoeg zei hij zelfs: “We hebben ons eigen graf gegraven met de Cybertruck,”
Outlook Tesla 2023
Tesla blijft van plan om de productie zo snel mogelijk te laten groeien, in lijn met de doelstelling van 50% CAGR waar ze begin 2021 naar begonnen te streven. Die productiedoelstellingen lijken ze wel te halen, maar dit jaar gaat het wel ten koste van de winstgevendheid.
Voor 2023 verwachten ze de langetermijndoelstelling van 50% CAGR te overtreffen met ongeveer 1,8 miljoen geproduceerde voertuigen. Tesla heeft bovendien voldoende liquiditeit om de roadmap, uitbreidingsplannen op lange termijn en andere uitgaven te financieren. Op lange termijn verwachten ze nog altijd dat de hardware gerelateerde winsten gepaard zullen gaan met een versnelling van de winsten op het gebied van AI, software en overige inkomsten. De leveringen van Cybertrucks liggen nog steeds op schema voor later dit jaar.
Aandeel Tesla waardering
Tesla is momenteel ongeveer $ 690 miljard waard en heeft een kaspositie van ruim $26 miljard en weinig tot verwaarloosbare schulden. Gedurende het jaar zijn analisten steeds somberder geworden, waarbij de omzet- en winstverwachtingen voor de komende jaren neerwaarts zijn bijgesteld. In 2022 boekte Tesla een omzet van $ 81,46 miljard en een nettowinst van $ 12,55 miljard. Voor heel 2023 denken analisten gemiddeld aan een omzet van $ 97 miljard en een winst van $ 9,2 miljard. We zien de omzet dus stijgen, maar door de lagere marges de winst dalen.
Toch voorzien analisten voor 2024 een herstel van de operationele marge tot 12%. Bij een omzet van $ 122 miljard moet de elektrische autobouwer vervolgens een winst van $ 13,77 miljard kunnen realiseren. Dat is een stuk lager dan de $ 16,13 miljard winst die afgelopen zomer nog werd voorzien. Het aandeel Tesla wordt daarmee verhandeld op pakweg 83x de verwachte winst voor 2023 en 58x de verwachte winst voor het jaar 2024. Daarmee is het aandeel Tesla nog altijd schrikbarend duur en de snelle omzetstijging kan deze hoge waardering slechts gedeeltelijk verantwoorden.
Het aandeel Tesla mag gezien de groeipercentages nog altijd worden beschouwd als groeiaandeel. Maar als u gelooft in de groeiplannen van Musk dan moet u bereid zijn daar een stevige prijs voor te betalen.
Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Gebruikte bronnen:
https://www.cnbc.com/2023/10/19/tesla-shares-sink-6percent-following-earnings-commentary-by-elon-musk.html
https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure
https://www.cnbc.com/2023/10/18/tesla-tsla-earnings-q3-2023.html
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart