Aandeel Tesla

Alles wat u moet weten over het aandeel Tesla: van de actuele beurskoers en grafiek tot nieuws en analyses van het aandeel.

Tesla Motors Inc

ISIN: US88160R1014
Tickercode: TSLA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Tesla kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Tesla

Tesla heeft op 20 april wederom uitstekende resultaten laten zien. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2022 wist Tesla zowel de omzet- als winstverwachtingen te overtreffen. We bespreken de kwartaalcijfers en kijken waar het elektrische autobedrijf nog meer mee bezig is. In reactie op de cijfers schoot de koers met ruim 10% omhoog, maar het zwakke marktsentiment zorgde op 22 april echter voor een winst van slechts 3,23% bij het slot van de markten.

Aandeel Tesla: koersdata

Tesla kwartaalcijfers

Het meest waardevolle autobedrijf ter wereld heeft alle verwachtingen verslagen. Ondanks verstoringen in de logistiek en stijgende prijzen werden een recordaantal auto’s afgeleverd. In het eerste kwartaal van 2022 wist Tesla 310.048 voertuigen af te leveren. De omzet bij de automotive tak steeg op jaarbasis met 87% tot $ 16,86 miljard, waarvan $ 679 miljoen afkomstig was van de verkoop van regulatory credits. De omzetgroei werd gedreven door een combinatie van hogere autoverkopen en verhoogde prijzen. De marges bij automotive stegen opvallend genoeg tot een record van 32,9%. Hoewel Tesla te maken heeft met gestegen grondstoffenprijzen, kon het profiteren van eerder gemaakte prijsafspraken. De operationele winst in de automotive tak kwam daarmee uit op $ 5,54 miljard.

Verder werd er bijna $ 1,9 miljard omzet behaald met de verkoop van services, software, zonnepanelen en laadpalen. In totaal kwam de totale omzet daarmee uit op ruim $ 18,75 miljard, een stijging van 81% op jaarbasis. De uitgaven stegen op jaarbasis met slechts 15% tot $ 1,86 miljard. Ook de operationele marge lag met 19,2% op een record, waardoor de totale operationele winst uitkwam op $3,6 miljard. Onderaan de streep bleef een nettowinst (non-GAAP) over van $ 3,74 miljard, een stijging van 658% op jaarbasis. De winst per aandeel kwam hierdoor uit op $ 3,22, terwijl analisten gemiddeld $ 2,26 hadden voorspeld.

Tesla verlaagde zijn schuld met $ 2,1 miljard, waardoor de totale schuld daalde tot minder dan $ 100 miljoen. De vrije kasstroom kwam desondanks met $ 2,23 miljard zo’n 660% hoger te liggen dan in Q1’21. De elektrische autobouwer heeft bovendien zo’n $ 18 miljard in kas. Dat het marktaandeel van Tesla verstevigt in alle regio’s is te zien in de afbeelding hieronder.

Marktaandeel Tesla per regio | Aandeel Tesla

Productie wordt verder opgevoerd

In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg Tesla te maken met uitdagingen in de wereldwijde toeleveringsketen, transport, arbeid en andere productie-uitdagingen. Hierdoor konden de fabrieken niet op volle capaciteit draaien. Nieuwe coronamaatregelen in China zorgde daarnaast voor tijdelijke sluitingen van de fabriek in Shanghai.

Goed nieuws kwam uit de VS, waar Model Y vanaf april van de band in de nieuwe fabriek in Austin, Texas kwam rollen. Ook de productie in de nieuwe fabriek in Berlijn is in maart van start gegaan. De productie in beide fabrieken zal gedurende het jaar verder worden verhoogd, waardoor Tesla in staat moet zijn om nog meer auto’s af te leveren.

Productiecapaciteit Tesla | Aandeel Tesla

Full Self Driving technology (FSD) vertraagt

Tijdens de vorige kwartaalpresentatie was CEO Elon Musk nog razend enthousiast over de voortgang van autonoom rijden. Destijds zei hij dat hij verbaasd zou zijn als de Full Self-Driving technologie dit jaar niet veiliger zou zijn dan een mens. Ditmaal uitte hij juist zijn teleurstelling in de voortgang, waar hij wees op een reeks van valse hoop.

Musk moedigde dan ook mensen aan om deel te nemen aan Tesla’s FSD Beta-programma. Daarvoor moeten Tesla-eigenaren eerst het FSD premium driver assistance pakket aanschaffen en vervolgens een hoge veiligheidsscore behalen. Dat pakket kost $ 12.000 of $ 199 per maand, maar maakt Tesla’s voertuigen (nog) niet volledig autonoom. Het helpt Tesla wel bij het vergaren van data en het zelflerende systeem te verbeteren. Tesla wil de FSD Beta nog dit jaar beschikbaar maken voor alle FSD klanten.

“With respect to full-self driving, of any technology development I’ve ever been involved in, I’ve never really seen more kind of false dawns where it seems like we’re going to break through but we don’t.” – Elon Musk, CEO Tesla

Robotaxi en Optimus

Elon Musk zit vol met goede ideeën, die zeker niet altijd werkelijkheid worden. Zo wachten mensen al enkele jaren op de Cybertruck en de Tesla roadster. De productie van deze voertuigen wordt echter keer op keer uitgesteld.

Zijn nieuwste ideeën betreffen een autonome taxidienst en een robot. Het bedrijf wil dit jaar veel tijd en middelen besteden aan de ontwikkeling van zijn mensachtige robot. Deze robot moet Optimus gaan heten en vooral vuile en saaie taken van mensen overnemen. Ook denkt Tesla deze robots in de fabrieken in te kunnen zetten.

Sinds april werkt het bedrijf aan een robotaxi, waarbij mensen kunnen worden vervoerd in taxi’s zonder menselijke chauffeur. Onder andere Alphabet werkt met Waymo al langer aan een soortgelijke dienst. Musk gaf aan dat Tesla in 2023 een robotaxi event zal houden en verwacht dat de voertuigen zelf in 2024 in productie zullen gaan.

Tesla’s services

Tesla heeft al vaker aangegeven in de toekomst minder afhankelijk te willen zijn van de autoverkopen. Hierom focust het bedrijf ook sterk op services en andere diensten. De marges hier zijn nog verliesgevend (-0,6%), maar naderen wel snel winstgevendheid. De verbeteringen komen van verkopen van tweedehands auto’s, merchandise, schadeherstel en andere diensten.

Dat Musk veel verwacht van de verzekeringstak heeft hij al eerder aangegeven. Volgens het kwartaalrapport zijn deze diensten onlangs uitgebreid naar Colorado, Oregon en Virginia. In deze staten treedt Tesla op als de verzekeringsmaatschappij, wat betekent dat zij de verzekeraar zijn en dus ook het financiële risico dragen.

Marges van Tesla's services | Aandeel Tesla

Outlook 2022

Zoals hierboven gezegd blijft de focus van Tesla op de uitbreiding van de productiecapaciteit. Het bedrijf verwacht de komende jaren een gemiddelde jaarlijkse groei van 50% in voertuigleveringen te realiseren. Wel geeft Tesla aan dat het tempo zal afhangen van operationele efficiëntie en de toeleveringsketen. Zo draaiden de fabrieken het afgelopen jaar steeds onder de maximale capaciteit, omdat er problemen waren met de bevoorradingsketen. Tesla verwacht de rest van 2022 ook nog last te houden van deze omstandigheden.

Ondertussen werken ze bij het bedrijf door aan het efficiënter maken van de productieketen om de kosten te drukken. Op lange termijn verwacht het bedrijf nog steeds dat winsten uit software en andere diensten van grote invloed zullen zijn op de resultaten.

Analisten lijken keer op keer de activiteiten van Tesla te onderschatten. Met aanhoudende sterke resultaten laat Tesla zien de extreem hoge verwachtingen ook echt waar te maken. Voor heel 2022 houden analisten rekening met een omzet van $ 86,1 miljard. Met een verwachte winst van $ 12,4 miljard in 2022 zitten analisten naar mijn mening weer wat aan de lage kant. Voor 2023 rekenen analisten gemiddeld op een nettowinst van $ 16 miljard. Dat betekent dat de waardering van het aandeel Tesla de komende jaren fors zal afnemen. Van een verwachte P/E van 95x in 2022 tot 73x in 2023. Dat is natuurlijk nog steeds aan de hoge kant, maar Tesla verwacht zelf de komende jaren met 50% per jaar te groeien. Bovendien zijn de marges bij services zoals verzekeringen vaak ook erg goed.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van het aandeel Tesla is de afgelopen maanden erg volatiel gebleken. Na een record vlak onder de $ 1250 in november bereikte het aandeel een dieptepunt vlak onder de $ 700, zo’n 44% lager dan de all-time high. Vervolgens veerde de koers weer hard op en stabiliseert het aandeel krachtig boven het 200-daags gemiddelde.

Over de koerstoppen van de afgelopen maanden kan een weerstandslijn worden getekend. Een doorbraak hierboven zal ongetwijfeld veel nieuwe kopers naar de markt lokken. Technisch gezien kan Tesla nieuwe records gaan neerzetten na het doorbreken van deze barrière. Koersen van rond de $ 1500 zijn dan zeker niet uitgesloten. Bij een doorbraak onder de steun op $ 962 wordt een test van de 200 EMA op $ 900 waarschijnlijk. Een doorbraak onder de 200 EMA kan tot felle verkopen leiden en een daling veroorzaken richting de steunniveaus op $ 750 en $ 700.

Technische analyse Tesla | Aandeel Tesla

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Wellicht wel het meest gehate aandeel onder analisten. Het aandeel Tesla heeft in 2021 echter weer uitstekend gepresteerd met een stijging van 50%. Vrijwel alle traditionele analisten vinden het aandeel al jaren te duur en Tesla lijkt maar moeilijk van dat imago af te komen. Ondertussen timmert het bedrijf aan de weg en spreken de resultaten boekdelen. In deze update bespreken we de laatste kwartaalcijfers van 26 januari 2022.

Aandeel Tesla

Kwartaalcijfers

Tesla heeft de verwachtingen van analisten ruimschoots waar weten te maken. In het 4e kwartaal werden 308.600 auto’s afgeleverd. Het merendeel (296.850) daarvan betrof Model 3 en Y en slechts een klein deel (11.750) betrof Model S en X. De autoverkopen brachten ruim $15,96 miljard(+71%) in het laatje, waarvan $314 miljoen afkomstig was van de zogeheten regulatory credits. Tegelijkertijd steeg de operationele marge naar 30,6%, het hoogste niveau ooit. Hierdoor bleef onder aan de streep van de automotive-tak een operationele winst van $4,88 miljard over, een stijging van maar liefst 118%.

Verder wordt er nog bijna $2 miljard omzet gehaald uit de verkoop van services, software, zonnepanelen en laadpalen. In totaal kwam de omzet daarmee uit op ruim $17,71 miljard, een stijging van 65%. Met een marge van 27,4% steeg de operationele winst tot $4,85 miljard. De nettowinst steeg op jaarbasis zelfs met een indrukwekkende 760% tot $2,32 miljard.

Jaarcijfers

Volgens CEO Elon Musk was het een fantastisch jaar en wist Tesla sterk te groeien ondanks problemen in de supply-chain. Door het gebrek aan chips moest men soms langer dan gebruikelijk wachten en konden de fabrieken van Tesla niet te allen tijde op volle capaciteit draaien. Ook kreeg het bedrijf te maken met stijgende kosten voor grondstoffen, transport en arbeid.

Toch wist het bedrijf in heel 2021 maar liefst 936.172 auto’s af te leveren en dat betekende een record en een stijging van 87% ten opzichte van 2020. De totale omzet steeg vorig jaar met 71% tot $53,82 miljard. Over heel 2021 lag de marge op 25,3%, een stijging van 4,26% ten opzichte van 2020. De operationele winst steeg met 105% tot $13,6 miljard en de netto jaarwinst kwam 665% hoger uit op $11,62 miljard. Tesla is vorig jaar ook voor het eerst winstgevend geworden sinds de oprichting. Alle investeringen sinds de oprichting in 2003 zijn nu eindelijk terugverdiend.

Focus op Full Self Driving technology (FSD)

Op de lange termijn denkt Elon Musk dat de Full Self Driving (FSD) technology de meeste winst gaat opleveren voor Tesla. Deze technologie waarbij auto’s zich volledig zelfstandig bewegen zonder tussenkomst van een mens is zeer waardevol. In de nabije toekomst kunnen taxi’s en pakketvervoer bijvoorbeeld volledig autonoom gebeuren. Elon Musk denkt dan ook dat robot taxi’s een betere manier zijn om transportkosten te verlagen dan goedkopere EV’s.

Dit is niet alleen veel goedkoper, maar ook effectiever en zelfs veiliger. Al jaren worden testritjes gedaan met deze techniek en het aantal ongevallen ligt drastisch lager dan bij menselijke bestuurders. Het is echter onduidelijk wanneer overheden in de vorm van wetgeving deze technieken mogelijk zullen maken.

FSD ging in oktober 2020 van start in een beta testfase voor een prijs van $8000 voor een selecte groep. In de periode daarna werd de prijs al een aantal keren verhoogd. Sinds 17 januari jongstleden is de prijs van de FSD software opnieuw verhoogd naar $12.000. Inmiddels rijden al bijna 60.000 auto’s van Tesla met de FSD Beta versie rond in de Verenigde Staten.

“I would be shocked if we do not achieve Full Self-Driving safer than a human this year.” – Elon Musk, CEO Tesla

Outlook 2022

Eind 2021 is de Gigafactory in Texas opengegaan en Tesla verwacht dat deze fabriek 600.000 auto’s per jaar kan produceren. Ook in Californië konden al ruim 1 miljoen auto’s worden geproduceerd. In de fabrieken van Berlijn en Texas worden momenteel nog de laatste apparatuur testen uitgevoerd. Naar verwachting zal de fabriek in Berlijn in de eerste helft van dit jaar al 30.000 voertuigen kunnen maken. Op volledige capaciteit zou de Gigafactory in Duitsland zelfs in staat moeten zijn om 700.000 auto’s van de band te laten rollen.

In 2022 heeft het bedrijf dus naar alle waarschijnlijkheid genoeg capaciteit om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Aanhoudende problemen in de supply chain kunnen overigens in 2022 nog voor problemen blijven zorgen, denkt Tesla. Op lange termijn denkt de elektrische autobouwer dat het aantal afgeleverde voertuigen jaarlijks met 50% kan stijgen. Hoewel Tesla zal blijven innoveren om de productie- en bedrijfskosten te verlagen, verwacht het bedrijf dat juist de softwaretak zal zorgen voor een significante stijging van de winst.

Aandeel Tesla: verwachtingen koers 2022

Tesla laat nu al ruim een jaar zien prima winstgevend te kunnen opereren. Door de stijgende marges wordt het bedrijf ook nog eens steeds winstgevender. De vrije kasstroom kwam in 2021 uit op ruim $5 miljard. Met een kaspositie van $17,5 miljard hebben ze voldoende liquiditeit om toekomstige projecten te financieren. Tesla heeft nog slechts een totale schuld van $1,4 miljard als men de financiering van energieproducten en voertuigen buiten beschouwing laat.

Waardering aandeel Tesla

Hoewel Tesla vaak aangeduid wordt als het meest overgewaardeerde aandeel op Wall Street is dat al lang niet meer waar. Analisten lijken keer op keer het potentieel van de SFD technologie te onderschatten. Musk heeft inmiddels al meerdere keren aangegeven dat hij verwacht dat Tesla in de toekomst meer geld zal verdienen met additionele zaken dan met de verkoop van auto’s. Het gaat Musk echt om het creëren van een volledig ecosysteem, waarbij de auto slechts de eerste stap is. Vervolgens zullen klanten ook andere onderdelen van het bedrijf afnemen zoals laadpalen, software en services, maar denk ook aan bijvoorbeeld verzekeringen.

Met een beurswaarde van $941 miljard en een omzet van $53,8 miljard betaalt u nu 17,5 keer de omzet. De winst lag in 2021 op $5,51 miljard en dat betekent dus dat u 170 maal de winst betaalt. Dat is inderdaad nog vrij fors, maar de verwachting is dat deze winst de komende jaren fors kan gaan stijgen. Naar verwachting kan de winst in 2022 stijgen tot ruim $10,6 miljard en in 2023 zelfs tot $13,5 miljard. Daarmee zal de K/W-verhouding de komende jaren dus al zakken naar respectievelijk 88,7 en 69,7. Aangezien Elon Musk voorspelt op lange termijn jaarlijks een stijging van 50% te verwachten als het gaat om het aantal afgeleverde voertuigen, dan zijn bovenstaande schattingen wellicht nog aan de voorzichtige kant. Bovendien blijft het lastig inschatten hoe winstgevend de andere plannen van Tesla zullen worden. Een ding is zeker, Tesla heeft een aanzienlijke voorsprong opgebouwd op de concurrentie. Voor deze concurrentie geldt dan ook dat zij Tesla niet snel in kunnen halen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla bevindt zich op een enorm interessant niveau. Aan het begin van 2020 werd een top gevormd rond de $900. Na een forse correctie wist Tesla deze weerstand in oktober 2021 weer te overwinnen. Daarop volgde een stevige rally tot ruim $1200. In de afgelopen maanden was de koers enorm volatiel en momenteel is het aandeel voor de tweede keer teruggevallen tot $900.

Deze oude toppen zorgen voor een sterk vangnet, waarop steeds weer kopers actief lijken te worden. Een eventuele doorbraak onder dit niveau op basis van een slotkoers kan echter zorgen voor een diepere correctie richting $760. Een doorbraak boven de weerstandszone rond $1200 zal daarentegen een grotere stijging uitlokken richting de $1500.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Elon Musk is ongetwijfeld de meest omstreden CEO van dit moment. Door velen geliefd, maar ook door net zoveel gehaat. De Canadees-Amerikaanse ondernemer met Zuid-Afrikaanse roots laat menig belegger met zijn of haar mond vol tanden staan als hij zich weer eens op Twitter heeft uitgelaten. Tijdens video-opnames van de populaire podcast The Joe Rogan Experience in 2018, nam Musk een hijs van een joint. En in 2019 grapt hij dat hij Tesla van de beurs wil halen voor $420 per aandeel. Wat heeft de gekke geniaal de afgelopen weken weer allemaal uitgespookt?

Elon Musk gaat tekeer op Twitter

Wat de revolutionaire denker allemaal uitkraamt over crypto coin doge zal menig belegger een worst wezen. Maar de beste man doet ook bizarre uitspraken die aandeelhouders van Tesla niet zo op prijs stellen. Op zaterdag 6 november plaatste hij namelijk een poll op Twitter, waarin hij vraagt of hij 10% van zijn aandelen Tesla moet verkopen.

Van de ruim 3,5 miljoen Twittergebruikers die stemden, vond 57,9% dat Musk moest verkopen. De vraag van Elon kwam nadat de Democraten een voorstel hadden ingediend om de superrijken meer belasting te laten betalen. Ook zou het bezit van aandelen zwaarder belast moeten worden. In daaropvolgende tweets geeft de CEO van Tesla ook aan dat hij het geld gaat gebruiken om te voldoen aan zijn belastingverplichtingen. Op maandag 8 november sluit het aandeel Tesla bijna 5% lager.

Aandelen Tesla kopen of verkopen | Koers Tesla

Voor $ 6,9 miljard aan Tesla aandelen verkocht

In de week van 8 november tot 12 november is de koers van Tesla met ruim 15% gedaald. Beleggers verkopen in angst hun aandelen, omdat ze bang zijn dat Musk zijn verkopen een daling veroorzaken. Gedurende de week wordt duidelijk dat de Tesla-oprichter wel degelijk heeft bijgedragen aan de rode candles op de grafiek.

Musk heeft namelijk ruim 5,1 miljoen aandelen voor een totale waarde van $ 6,9 miljard verkocht. Of dit bedrag genoeg is om zijn belastingen te betalen is nog maar de vraag. Volgens sommige analisten moet de CEO van Tesla namelijk voor circa $ 15 miljard aan belastingen betalen. Mogelijk volgen er dus nog meer verkopen de komende tijd.

Echt medelijden hoeft u overigens niet te hebben met de rijkste man ter wereld, Musk bezit namelijk nog steeds meer dan 166 miljoen aandelen Tesla. Deze vertegenwoordigen momenteel een waarde van circa $ 166 miljard dollar. Daarnaast heeft hij nog meerdere optiecontracten die hem de mogelijkheid geven om aandelen Tesla tegen een veel lagere koers te kopen. Die opties komen meestal vrij na het behalen van vooraf gestelde doelen.

Koers Tesla | Aandeel Tesla | Laatste beursnieuws aandeel Tesla

Musk zoekt confrontatie met Bernie Sanders

Op 13 november laat de Amerikaanse senator Bernie Sanders op Twitter zijn mening horen over ultrarijken die meer belasting zouden moeten betalen. Vervolgens reageert Musk met een eigenaardige tweet waarin hij aangeeft dat hij steeds vergeet dat Bernie nog leeft. In een tweet die daarop volgt vraagt Elon Musk aan Bernie of hij vindt dat hij nog meer aandelen Tesla moet verkopen. Daarmee hint Musk mogelijk op de verkoop van nog meer aandelen. Dit is goed mogelijk gezien de $ 15 miljard aan belasting die hij naar verluidt nog moet betalen. In reactie op de berichten daalde de koers van Tesla op maandag 15 november opnieuw met ruim 4%.

Aandeel Tesla kopen | Koers Tesla daalt

Aandeel Tesla: analyse van de resultaten

Bovenstaande betreft een korte update van de meest recente ontwikkelingen. Voor een uitgebreidere analyse van het aandeel Tesla kunt u bij het artikel hieronder terecht. In het artikel van 22 oktober 2021 bespreken we de laatste kwartaalcijfers en de waardering van de elektrische autobouwer Tesla.

Aandeel Tesla kopen

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot 135 beurzen in ruim 30 landen. Bekijk het aanbod:

De shorters zijn verdwenen, maar toch blijft het aandeel Tesla de gemoederen bezighouden. De forse koersdaling van eerder dit jaar is vrijwel helemaal goedgemaakt en een nieuwe all-time high lonkt. Veel beleggers vragen zich af of dit het juiste moment is om aandelen tesla te kopen of juist te verkopen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen van het bedrijf. Uiteraard bespreken we ook de meest recente kwartaalcijfers.

Aandeel tesla | Kopen of verkopen?

Aandeel Tesla

3e kwartaalcijfers

Tesla heeft een geweldig kwartaal achter de rug. Het bedrijf behaalde een recordomzet en ook de winst was nog nooit zo hoog. En dat terwijl het bedrijf te kampen had met lastige omstandigheden, zoals chiptekorten, vertragingen in havens en meerdere stroomstoringen bij fabrieken.

De elektrische autoproducent wist in het 3e kwartaal 241.300 voertuigen af te leveren. De omzet van de autoverkopen steeg hiermee jaar-op-jaar met 58% tot $12,06 miljard. Zo’n $279 miljoen was afkomstig uit de verkoop van regulatory credits. Daarnaast wist het bedrijf $806 miljoen aan omzet binnen te harken met producten voor zonne-energie en energieopslag. Zo’n $894 miljoen werd verdiend met de services tak. In totaal kwam de omzet daarmee uit op een bedrag van $13,76 miljard.

De marges voor het autosegment verbeterden sterk en tot een record van 30,5%. De winst steeg mede daardoor met 389% op jaarbasis tot $1,62 miljard en de winst per aandeel kwam uit op $1,86. De cashpositie van Tesla daalde met $164 miljoen tot $16,1 miljard, voornamelijk vanwege de afbetaling van schulden.

Koersontwikkeling aandeel Tesla

De koers van Tesla is altijd een veelbesproken onderwerp. De volatiliteit is erg hoog en daarom is het aandeel ook interessant voor actieve handelaren. In 2020 steeg de koers vooral hard vanwege een short squeeze, maar inmiddels is de short interest ratio gezakt naar een all-time low van 1,1%. Sinds het dieptepunt van medio mei is de koers alweer met 60% gestegen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla is de weerstand rond $900 genaderd. Deze top werd begin dit jaar gevormd en bijna 10 maanden later is de koers weer dit niveau genaderd. Een eventuele uitbraak zal de koers naar nieuwe recordhoogtes brengen. De afgelopen maanden steeg de koers in een stijgend trendkanaal en signaleerden de steeds hogere toppen en bodems toenemende vraag onder beleggers.

Aangezien Tesla geruime tijd heeft bewogen in een bandbreedte van pakweg $350 tussen $550 en $900 kunnen we hiermee een koersdoel bepalen. We tellen de $350 op bij $900 en kunnen op deze manier een technisch koersdoel berekenen van $1250. Bij een eventuele terugval ligt er steun rond $855 en daaronder rond $765. Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde (rode lijn) ligt echter pas rond $676.

Grafiek Tesla | LYNX Beleggen

De toekomst van Tesla

Hoewel er steeds meer concurrentie op komst is, lijken beleggers daar voorlopig geen gevaren in te zien. Volgens verschillende analisten heeft Tesla nog altijd een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Het revolutionaire autobedrijf heeft bovendien enorm veel AI-kennis in huis. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd zijn op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’. Bovendien liggen hier kansen voor Tesla om op termijn meer te gaan verdienen aan ‘services’ dan aan autoverkopen.

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen ten behoeve van de veiligheid.

Tesla ontwikkelt deze batterijen zelf en heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China. Ook in Duitsland is een Gigafactory gebouwd, maar milieuorganisaties proberen de productie tegen te gaan. Topman Elon Musk hoopt binnen enkele weken toch toestemming te krijgen om auto’s in de fabriek te bouwen. Dat zou betekenen dat deze batterijenfabriek waarschijnlijk in november operationeel zal zijn. Tesla denkt dat er vervolgens wekelijks zo’n 5.000 auto’s/batterijen geproduceerd kunnen worden en dat er uitgebreid kan worden tot 10.000.

Alternatieve accu’s

Recentelijk maakte Tesla bekend over te stappen op goedkopere accu’s nu de grondstoffenprijzen van Nikkel en Kobalt fors zijn gestegen. Tesla maakt daarbij gebruik van zogeheten LFP-accu’s die gemaakt zijn van lithium, ijzer en fosfaat. Een deel van de batterijen wordt ingekocht bij bedrijven in China zoals Contemporary Amperex Technology, de grootste fabrikant van het land. 

Solar roofs

Al sinds 2016 belooft Tesla uw daken te transformeren tot energie-opwekkende panelen. Tesla kocht destijds voor $2,6 miljard het kwakkelende SolarCity en beloofde revolutionaire zonnepanelen te gaan bouwen. Deze zogeheten solar roofs zouden 3x sterker zijn dan normale dakpannen en ruim 30 jaar mee moeten gaan. Uiteraard kunt u met de Tesla-app uw energieproductie in real-time volgen en kan de energie worden opgeslagen zodat u 24/7 stroom heeft.

Toch kwam deze divisie de afgelopen jaren niet goed van de grond, maar daar lijkt nu wel verandering in te komen. Deze tak is veelbelovend en kan de komende decennia zomaar een belangrijk onderdeel van Tesla gaan worden. Volgens sommige analisten kan het bedrijf met zijn Solar Roof de zonnepanelen markt gaan domineren in de VS.

In het afgelopen kwartaal verdubbelde het aantal installaties van zonnepanelen. Ook gaf Tesla aan verdere kostenbesparingen door te voeren als het om installeren gaat. Deze besparingen zijn nodig om de winstgevendheid van deze verliesgevende tak te verbeteren.

Concurrentie op komst

Vrijwel alle traditionele autobedrijven hebben de afgelopen jaren bekendgemaakt dat ze zich ook in de markt voor elektrische auto’s willen begeven. In China is er directe concurrentie van autobouwers als NIO en Xpeng die ook wel erg op de auto’s van Tesla lijken. In Europa lijkt Volkswagen de grootste concurrent te worden. Recentelijk ging de koers van de Duitse autobouwer hard omhoog, want ook op het welbekende Reddit forum werd het aangewezen als de nieuwe Tesla.

Volkswagen heeft ambitieuze doelstellingen op de kaart gezet en wil in 2025 al de grootste elektrische autobouwer ter wereld zijn. Met miljarden investeringen gaat het bedrijf in enkele jaren tijd meerdere fabrieken bouwen, batterijen ontwikkelen en de elektrische auto voor de gewone man beschikbaar maken. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Waardering aandeel Tesla

Als autobouwer oogt de optische waardering van het aandeel Tesla extreem, maar Tesla is meer dan dat. Het bedrijf heeft een ware revolutie ontketent. In principe is Tesla een pionier en staat het nog steeds aan het begin van enorme innovaties. Topman Elon Musk noemde Tesla tijdens de laatste kwartaalpresentatie ‘a chain of startups‘. Daarmee doelt hij op het feit dat nog ontzettend veel nieuwe producten en services in de kinderschoenen staan. Hoewel Tesla bekend staat als autobouwer, maakt het ook batterijen en zonnepanelen. Verder is het bedrijf ontzettend ver in autonoom rijden, chips en is de big data ook weer geld waard. Momenteel kijkt het bedrijf of het ook autoverzekeringen kan aanbieden. Musk denkt dat een verzekeringstak kan uitgroeien tot 30-40% van de totale inkomsten.

Financiële kengetallen

Tesla is momenteel $885 miljard waard en boekte in 2020 een omzet van $31,5 miljard. De omzet groeit echter hard, want alleen al in de eerste 3 kwartalen van 2021 is een omzet van $36 miljard behaald. Naar verwachting boekt het concern in het 4e kwartaal een omzet van zo’n $15 miljard, waarmee de totale omzet van dit jaar op $51 miljard wordt geraamd. Daarmee wordt Tesla momenteel verhandeld op circa 17 keer de verwachte omzet over 2021.

De winstgevendheid is door hogere marges sterk aan het verbeteren. Vorig jaar lagen die in het 3e kwartaal nog op 27,7%, maar inmiddels zijn de marges op de auto’s gestegen tot 30,5%. In het eerste kwartaal werd een winst per aandeel van $0,93 gerealiseerd en in het 2e kwartaal $1,45. De WPA lag in het 3e kwartaal op $1,86 en in het 4e kwartaal komt deze naar verwachting rond de $2 per aandeel uit. Bij een WPA van $6,24 zal de koers/winst-verhouding in 2021 uitkomen op circa 143.

Deze waardering is dan nog altijd zeer hoog, maar het groeipotentieel is duidelijk aanwezig. Voor 2023 rekenen analisten bijvoorbeeld op een winst van $11 miljard en in 2025 zelfs $17 miljard. Het blijft echter lastig inschatten in welk tempo bijvoorbeeld de zonnepanelen-tak gaat groeien. Ook nieuwe initiatieven als de verkoop van verzekeringen zijn veelal niet meegenomen in de schattingen van analisten. Het is dus ook goed mogelijk dat Tesla sneller zal groeien dan hetgeen waar analisten nu rekening mee houden. Bovendien zit Tesla met zijn focus op schone energie in de perfecte business, voor de komende decennia misschien wel.

Conclusie: aandelen Tesla kopen of verkopen?

Met aandelen Tesla heeft u een unieke groeier in de portefeuille. Op lange termijn zal Tesla naar verwachting steeds verder uitbreiden naar producten en diensten die zich richten op schone energie. Daarbij zullen de elektrische auto’s slechts een onderdeel blijken van een veelzijdig bedrijf dat hoge winsten binnenharkt met services. Hoewel de extreme koersstijging en de hoge waardering veel beleggers afschrikken, zullen beleggers die geloven in de uitbouw van het Tesla ecosysteem geloven in de verdere groei van dit bedrijf.

Beleggen in Tesla

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Tesla gooide hoge ogen in 2020 en was zonder twijfel één van de meest besproken aandelen van het jaar. Ook in 2021 is de storm nog niet gaan liggen rond het aandeel Tesla. TSLA is waarschijnlijk het meest ingedrukte symbool op elk beleggingsplatform. De koers van het aandeel Tesla is zo sterk opgelopen, dat sommige beleggers hoogtevrees krijgen. Is dit terecht? Of missen ze net een kans uit de duizenden? We bekijken het in dit artikel.

De onderwerpen die worden besproken in het artikel over het aandeel Tesla:

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers aandeel Tesla (TSLA)

Koers aandeel Tesla

Update 9 juni: Tesla roept bijna 9000 auto’s terug

Tesla heeft op 3 juni een aankondiging vrijgegeven waarin staat dat ze 7696 voertuigen moeten terugroepen die in de VS zijn gestationeerd. De voertuigen bestaan uit 5530 Model 3 auto’s die tussen 2018 en 2020 zijn geproduceerd, omdat de bevestingsvijzen, waarmee de veiligheidsgordel van de voorstoel wordt vastgezet, mogelijk niet goed zijn bevestigd. De andere 2166 zijn Model Y-voertuigen die tussen 2019 en 2021 zijn geproduceerd, omdat opnieuw de bevestingsvijzen op de veiligheidsgordel op de achterbank niet goed waren bevestigd. In China heeft Tesla om dezelfde reden ook 734 Model 3 voertuigen moeten terugroepen.

De terugroepactie is het gevolg van een rapport van de National Highway Traffic Safety Administration. Tesla zelf was niet op de hoogte van ongevallen of verwondingen gerelateerd aan de specifieke problemen met de veiligheidsgordels. Desondanks zal Tesla de auto’s inspecteren en de bevestigingsmiddelen vervangen als dat nodig is.

Tesla ziet omzetgroei in eerste kwartaal

Tesla heeft eind april de financiële resultaten over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Het bedrijf zag een voortzetting van de groei in het eerste kwartaal. De inkomsten stegen met ongeveer 74 procent op jaarbasis, vooral dankzij een stijging van 109 procent in de levering van voertuigen in het eerste kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Het aandeel Tesla is een echt groeiaandeel geworden. Het bedrijf ziet groei op alle fronten. Tesla’s goedkopere Model 3 en Y leveringen stegen met 140 procent op jaarbasis. De Model S en X voertuigen zagen een dergelijke groei niet, de leveringen voor deze twee modellen daalde met 83 procent. Tesla heeft de productie van deze modellen echter opgeschort, omdat ze deze modellen hebben herontworpen. Momenteel zitten deze voertuigen nog maar in de beginfase van de productie. De groei in productie en leveringen is een record voor Tesla en het is vooral opmerkelijk gezien de huidige situatie van toevoerketenproblemen als gevolg van de toegenomen vraag.

Het nettoresultaat van Tesla bedroeg $ 438 miljoen over het eerste kwartaal. Het resultaat kreeg een duwtje in de rug door subsidies ter waarde van $ 518 miljoen. Anderzijds ontving Elon Musk een aandelenvergoeding van $ 299 miljoen wegens nieuwe mijlpalen die werden bereikt in termen van marktkapitalisatie en andere operationele verwezenlijkingen. De op aandelen gebaseerde compensatie beïnvloedde ook het nettoresultaat. Als Tesla zowel de subsidies als de op aandelen gebaseerde compensatie buiten beschouwing had gelaten, zou het bedrijf nog steeds winstgevend zijn geweest. Dit is natuurlijk zeer positief voor het aandeel Tesla.

Tesla maakte ook bekend dat de Model 3 ‘s werelds best verkochte premium sedan is. Op basis van verklaringen van Tesla heeft de Model 3 de BMW 3-serie en Mercedes E-Klasse overtroffen. Deze laatste twee auto’s zijn al heel lang de meest succesvolle auto’s in de industrie.

Mercedes wordt een gevaarlijke concurrent voor Tesla

Tesla zal moeten letten op de stappen die de Duitse automaker Daimler heeft gemaakt op het gebied van elektrische voertuigen. Het bedrijf Daimler benadrukte zijn EQS luxe sedan, de elektrische versie van de Mercedes-Benz S-Klasse. Daarnaast onthulde het bedrijf zijn elektrische compacte EQB SUV terug in april op de Mercedes-EQ nacht in Shanghai. Beide auto’s zullen rechtstreeks concurreren met Tesla. De nieuwe auto’s zullen deze zomer in de VS en Europa in de verkoop gaan en China zal deze auto’s begin 2022 te zien krijgen. Tesla is eerder in 2021 al begonnen met het verschepen van hun Model Y SUV vanuit hun fabriek in Shanghai.

Recordaantal voertuigen geleverd in het eerste kwartaal van 2021

Tesla blijft aantonen dat het in staat is om een gestage groei te realiseren, wat het bedrijf nodig heeft als ze willen dat het aandeel Tesla blijft presteren.

Het bedrijf publiceerde in april het rapport over de leveringen van voertuigen in het eerste kwartaal. Het rapport overtrof met gemak de verwachtingen van analisten en vestigde zelfs een nieuw record. Tesla was in staat om 184.800 voertuigen af te leveren in het eerste kwartaal van 2021, dit betekent een stijging van 109 procent op jaarbasis. Analisten gingen uit van een levering van ongeveer 170 duizend voertuigen.

De afgeleverde auto’s waren uitsluitend Model 3’s en Model Y’s. Dit zijn Tesla’s meest voordelige voertuigen. De Model Y was de uitblinker, omdat Tesla de productie van dit model voor het eerst startte in zijn fabriek in China. De Model S en X zagen lang niet zo veel leveringen, maar dit is te wijten aan het feit dat Tesla nieuwe versies van die voertuigen introduceerde die zich nog in de vroege fases van de productie bevinden.

Tesla verwacht dat de groei zal aanhouden. De autofabrikant verwacht in 2021 meer dan 750 duizend voertuigen af te leveren. Geen onmogelijke klus, maar nog steeds een ambitieus doel, gezien het feit dat Tesla gemiddeld 190 duizend voertuigen per kwartaal zou moeten leveren.

Aandeel Tesla | Tesla vehicle sales

Update 24 maart: Tesla accepteert Bitcoin

Het is nu officieel mogelijk om een Tesla te kopen met de cryptomunt Bitcoin. Elon Musk maakte dit bekend via Twitter. Niet onbelangrijk; Tesla zal de cryptomunt niet omzetten naar de Amerikaanse dollar wanneer een elektrische auto gekocht wordt met Bitcoin. Elon blijkt zeer overtuigd te zijn dat Bitcoin een betere hedge is tegen inflatie dan de Amerikaanse dollar. In februari investeerde Tesla voor $ 1.5 miljard in Bitcoin. Voorlopig is het enkel nog maar mogelijk voor klanten uit de VS, maar Musk vertelt er meteen bij dat het later dit jaar mondiaal mogelijk wordt.

Tesla betaling met Bitcoin (TSLA)

Tesla verhoogt prijzen

Volgens de website van Tesla zijn de prijzen voor enkele modellen aanzienlijk gestegen. Model Y Long Range is gestegen met $ 1.000 en Model S Plaid plus met $ 10.000. Het Model 3 Standard Range Plus is gestegen met $ 491. Model 3 Long Range AWD steeg $ 500 in prijs. Voorlopig lijkt de prijs van de Performance Model Y gelijk te blijven.

Volkswagen heeft Tesla in het vizier

Volkswagen is de tweede grootste autobouwer ter wereld. Vorig jaar verkocht Volkswagen 9.3 miljoen auto’s, waarvan 231.000 elektrisch. De Duitse autobouwer heeft nu tijdens hun ‘Investors Day’ het stappenplan van de toekomst voorgesteld. Volkswagen zal 6 fabrieken bouwen die zullen instaan voor de productie van batterijen. Hiermee zullen ze het meeste in-house gaan produceren. Het bedrijf maakt zich sterk dat de kosten voor de batterijen zo kunnen dalen met 50%. Dit geeft ruimte om Tesla het vuur aan de schenen te leggen, aldus het management van Volkswagen. Deutsche Bank reageerde meteen door het koersdoel op te trekken van € 185 naar € 270. De toekomstplannen en ook de stijgende brutomarge spelen in de kaarten voor een hogere koersdoelbepaling. Tesla zal meer en meer rekening moeten houden met de stijgende concurrentie.

Update 28 januari: kwartaalcijfers aandeel Tesla

De elektrische autobouwer kwam gisteren nabeurs met resultaten. Dit zorgde ervoor dat het aandeel Tesla nabeurs meer dan 5% is gezakt wegens de teleurstellende cijfers.

Voor het vierde kwartaal kwam de EPS uit op 80 cent terwijl de verwachting lag rond $ 1,05. Tesla realiseerde het afgelopen kwartaal een netto-inkomen van $ 903 miljoen. Ook hier hadden analisten een hogere verwachting. De consensus van Wall Street lag op $ 1,13 miljard. Nu alle cijfers gekend zijn voor 2020, lijkt het interessant om eens te kijken hoe Tesla heeft gepresteerd. Tesla had een kwartaalomzet van $ 10,74 miljard. Wanneer we dit vergelijken met 2019, dan heeft het bedrijf een groei doorgemaakt van 46%. Wall Street verwachtte dat Tesla een jaaromzet zou realiseren van $ 10,46 miljard. Hier doet het bedrijf dus beter dan verwacht. Tesla heeft in 2020 exact 499.550 auto’s geleverd. Dat is iets minder dan de 500.000 die Elon voor ogen had.

Analyse van de autosector

De autosector is sterk onderhevig aan lokale wetgeving die snel wijzigt. Verder worden verschillende incentives gegeven om het gedrag van de consument enigszins te sturen. Voorlopig in het voordeel van de producenten van milieuvriendelijke auto’s. Hieronder vindt u informatie die uw kennis van de autosector op kruissnelheid moet brengen.

Brexit

Nu brexit een feit is, moeten we kijken wat exact in het brexit-akkoord staat. Het brexit-handelsakkoord  bevat een clausule die impact kan hebben op de automobielsector in het Verenigd Koninkrijk. Auto’s waarbij 45% (of meer) van de waarde uitgaat van onderdelen die hun oorsprong vinden buiten de EU, zullen vanaf 31 december 2026 onderhevig zijn aan een importtarief van 10%. Wanneer de autosector uit het Verenigd Koninkrijk toegang wil tot de Europese markt zonder invoerrechten te betalen, zullen de autoconstructeurs en toeleveranciers waarschijnlijk hun huidige supply chain moeten wijzigen.

China

China Association of Automobile Manufacturers besluit dat de Chinese verkoop van plug-in hybride en elektrische auto’s met 40% zal stijgen in 2021 ten opzichte van 2020. Een reden voor de groei in de Chinese vraag, is de aanwezigheid van heel wat Chinese elektrische autoconstructeurs in de autosector, aldus China Association of Atuomobile Manufacturers. Denk hierbij aan BYD, Nio, Xpeng, Li en ook Tesla heeft een grote Chinese fabriek. De Chinese overheid heeft in 2020 heel wat incentives geïntroduceerd voor de aankoop van elektrische auto’s. Dit was om de Chinese economie te behoeden voor de economische gevolgen van de coronacrisis. Dit jaar wordt verwacht dat de Chinese overheid deze incentives zal verlagen met 20%.

Europa

Europa heeft een aantal uitstoot reductiedoelstellingen voor de Europese automarkt. Sinds 2021 is het uitstoot objectief voor nieuwe auto’s gedaald tot een maximale gemiddelde uitstoot van 95 g CO²/km. Elke nieuwe ingeschreven auto moet aan dit objectief voldoen. Autoconstructeurs die hier niet aan voldoen, zullen boetes moeten betalen. Door de nieuwe uitstootnorm, verdwijnen auto’s met traditionele verbrandingsmotors uit het aanbod en doen meer elektrische auto’s hun intrede. De meeste Europese landen voeren individueel ook een beleid die aanzet tot het kopen van elektrische wagens. Vermoedelijk zal de vraag naar deze voertuigen dan ook toenemen.

Verenigde Staten

De verkoop van elektrische auto’s blijft in de Verenigde Staten sterk achter op andere grote economieën, zoals China en Europa. Doordat we in 2020 te maken kregen met COVID-19, is de verkoop van (elektrische) auto’s achteruit gegaan. Nu er licht is aan het einde van de tunnel, voorziet LMC Automotive dat de autoverkoop wereldwijd terug zal toenemen met 12% op jaarbasis tot 87 miljoen auto’s.

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers Tesla

Bron: https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/global-electric-car-sales-by-key-markets-2015-2020

Joe Biden heeft tijdens zijn campagne altijd sterk gehamerd op het belang van het milieu en klimaat. Ook zal hij enkele besluiten die werden ingevoerd onder Trump, terugdraaien. De Verenigde Staten zal meteen terug aansluiten bij het klimaatakkoord van Parijs. Joe Biden beloofde tijdens zijn campagne om de aankoop van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Mogelijks zet de Amerikaanse elektrische autoverkoop nu een inhaalbeweging ten opzichte van de rest van de wereld in.

Vergroening is het nieuwe modewoord

Er zijn overal ter wereld bepaalde trends aan de gang om aan de gewenste vergroening te bekomen. Dit speelt in de kaarten van beleggers met Tesla aandelen. Oude auto’s met een traditionele verbrandingsmotor mogen bepaalde steden niet meer in. Ook bij ons is dit het geval in Antwerpen en Gent. De lage-emissiezones dienen als transitie naar het Europese zero emissie-doel. Leuk weetje, Europa was in 2020 de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s.

Welke landen willen in eerste instantie de verkoop van auto’s met gewone verbrandingsmotor bannen?

Land Jaartal
Noorwegen 2025
Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland en Zweden 2030
Californië, China en Japan 2035
Canada, Egypte, Singapore, Spanje Taiwan 2040

*Peildatum 20/01/2020

Zoals u kan zien zijn er al behoorlijk wat landen die meedoen aan dit initiatief. Nu Biden officieel de Amerikaanse president is, kunnen we verwachten dat ook hij, hier ergens zal aansluiten de komende jaren. Uiteraard mag niet uit het oog verloren gaan dat deze elektriciteit ook ergens opgewekt moet worden. Verder moet er gigantisch geïnvesteerd worden in oplaadpalen. Dit zal tot gevolg hebben dat Tesla en andere autobouwers van elektrische voertuigen, heel wat grondstoffen nodig zullen hebben. Het subsidiëren van de noodzakelijke vergroening, kan voor mooie beleggingskansen zorgen in grondstoffen zoals koper, lithium, zilver en andere grondstoffen.

Toekomstplannen: Tesla breekt traditionele automarkt open

Tesla tracht meer te zijn dan een traditionele autobouwer. In Texas zou Elon Musk eind 2020 de eerste stappen gezet hebben om een nieuwe Tesla-verzekering aan te kunnen bieden. In Californië is dit al het geval trouwens. Dit moet gebeuren via Tesla Insurance Services. Waar zit het verschil met de traditionele verzekeraars? Tesla wil de vernuftige technologie gebruiken om alle administratieve rompslomp, wat eigenlijk de achilleshiel is van de verzekeringssector, te automatiseren.

Naast het gebruiksgemak zou er ook een kostenverlaging kunnen inzitten voor de Tesla-rijders. Een efficiënt verzekeringssysteem komt hen rechtstreeks ten goede. Volgens Elon Musk kunnen eigenaars van een Tesla tot 30% besparen op hun verzekeringspremie. Het goedkoop aanleveren van Tesla-onderdelen aan bepaalde partijen zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Kortom, met Tesla Insurance Services wil Tesla een betere en goedkopere autoverzekering aanbieden. Hoe innovatiever Tesla omspringt met dergelijke zaken, hoe aantrekkelijker het wordt om een Tesla aan te schaffen, hoe beter uiteindelijk voor het aandeel Tesla.

Elon tracht met Tesla voet aan wal te krijgen in ieder werelddeel waar hij veel Tesla’s kan verkopen. Uiteraard, hij is en blijft een entrepreneur. India lijkt de volgende op de kaart te zijn. Tesla registreerde begin januari Tesla India Motors en Energy Private Ltd in India. India gaat in 2021 voor $ 4,60 miljard aan incentives geven aan bedrijven om geavanceerde productiesites te bouwen voor batterijen.

De visionair in Musk wil naast elektrische auto’s, ook elektrische vrachtwagens produceren en commercialiseren. De Tesla Semi moet de vrachtwagen van de toekomst worden. In 2021 zouden de eerste vrachtwagens van de band rollen. De Tesla Semi is een grote concurrent voor de elektrische vrachtwagens van Nikola. Het succes van de Tesla Semi, zou het succes kunnen betekenen voor het aandeel Tesla. De verkoop en de dienstverlening na verkoop in de vrachtwagenmarkt, is in 2022 goed voor $ 2.366 miljard. Geen kleine markt dus die Elon wil aansnijden, en ook dit komt het aandeel Tesla ten goede.

Supply chain van Tesla

Voor Tesla zijn de batterijen het belangrijkste onderdeel van de auto. Daar probeert elke fabrikant van elektrische auto’s het verschil te maken. Het is dan ook van essentieel belang dat er zich geen verrassingen voordoen in de supply chain. Soms hoort u wel eens in het financieel nieuws dat Tesla zich beter ook zou kunnen storten op de mijnindustrie. Een constante toestroom van grondstoffen zoals lithium, kobalt, nikkel en koper zijn namelijk zeer belangrijk.

Tijdens de ‘battery day’ die werd georganiseerd door Tesla, liet Elon weten om zelf op kleine schaal lithium te produceren. Dit zou gebeuren op de gronden van Nevada. Elon Musk geeft zo het signaal aan de mijnindustrie dat ze snel de productie moeten kunnen opschalen. Kunnen ze dat niet, dan zal Tesla het zelf doen.

Beleggers met Tesla aandelen doen er goed aan om de grondstofprijzen in het oog te houden. Een explosie in de grondstofprijs kan nadelige gevolgen hebben voor Tesla en dus ook voor de aandeelhouders van Tesla.

Lithium

In 2018 had Tesla een overeenkomst met het Chinese Ganfeng Lithium voor drie jaar. Tesla heeft nu een nieuwe overeenkomst getekend met het Chinese bedrijf Sichuan Yahua. Zij zullen nu de Amerikaanse autobouwer voorzien van lithium voor de komende vijf jaar. Het akkoord zou een waarde hebben van $ 630 miljoen tot $ 880 miljoen. De nieuwe lithiumleverancier heeft de productie midden 2020 opgetrokken tot 20.000 ton per jaar. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 40 KG aan lithium nodig. Sinds 2018 zit de Chinese spotprijs van Lithium Carbonate in een dalende trend door een overaanbod. Verder zal Panasonic uit Japan Tesla de lithium-ion-accu aanleveren.

Nikkel

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Tesla meer nikkel nodig zal hebben in de toekomst. Kobalt is een andere grondstof die vandaag wordt gebruikt in de Tesla batterij. Tesla is van plan om de toekomstige batterijen niet meer te voorzien van kobalt, omdat de productie te duur is. Dat kan ervoor zorgen dat de vraag naar kobalt ferm kan slinken. Kobalt moet dan plaats maken voor extra nikkel. Dit blijkt niet zonder gevaar te zijn, aangezien extra nikkel het brandgevaar zou kunnen verhogen.

De vraag naar nikkel zou sterk aangevuurd kunnen worden door de Chinese vraag. De reden hiervoor is dat Nikkel ook in grote hoeveelheden wordt gebruikt voor roestvrij staal en de Chinese economie een grote afnemer is van deze metaalsoort. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 55 KG nikkel nodig. Dit zou in de toekomst kunnen toenemen aangezien kobalt zal vervangen worden door extra nikkel.

Koper

Fundamenteel gezien is koper één van de meest belovende grondstoffen voor het komende decennium. Dit heeft alles te maken met de stijgende vraag afkomstig van hernieuwbare energie, elektrische wagens en de wereldwijde stijgende inzet op infrastructuur. In het afgelopen decennium zijn 16 kopermijnen van de in totaal 224 ontdekt. Zelf in de veronderstelling dat er plots meerdere ‘high grade’ mijnen worden gevonden, dan nog duurt het gemiddeld 7 jaar alvorens een kopermijn operationeel is. Er speelt hier een stijgende vraag en een potentieel dalend tot stabiel aanbod. Een hogere koperprijs speelt niet mee in de kaarten van Tesla of een andere elektrische autobouwer. Tesla heeft voor elk instapmodel zo’n 80 KG koper nodig.

Zoals u waarschijnlijk al heeft opgemerkt, zijn kwalitatieve grondstoffen van levensbelang voor deze opkomende industrie. Eén van de mogelijke risico’s is dat de stijgende vraag naar grondstoffen, de prijzen enorm aanzwengelt. Het zou duurder kunnen worden om elektrische auto’s te produceren, wat sowieso zal doorgerekend worden aan de consument.

Koers Tesla (TSLA) | Nasdaq TSLA

Aandeel Tesla: TSLA op Nasdaq

Tesla deed in juni 2010 zijn beursintroductie en haalde $ 226 miljoen op. De IPO-prijs werd $ 17. U vindt het aandeel Tesla onder het symbool TSLA met notering op de Nasdaq. Vandaag de dag is Tesla één van de populairste en meest gevolgde aandelen op de populaire Amerikaanse beurs. U kan het aandeel Tesla ook vinden op de beurs in Frankfurt en op de Mexicaanse beurs. Het spreekt voor zich dat het volume op deze twee beurzen pakken lager ligt.

Tesla heeft tijdens het schrijven van dit artikel een marktkapitalisatie van $ 581 miljard. Ter vergelijking, Facebook en Berkshire Hathaway hebben respectievelijk een marktkapitalisatie van $ 933 miljard en $ 660 miljard. Wat nog opvalt is dat het aandeel Tesla gretig geshort wordt. Van de ongeveer 770 miljoen uitstaande, verhandelbare Tesla aandelen zijn er 39 miljoen geshort. Dit is een percentage van 5,15%. Voor aandelen zoals Apple en consorten ligt dit percentage onder de één.

Het aandeel Tesla kent een hoge volatiliteit. Ideaal voor daytraders. De bèta voor Tesla aandelen ligt op 2,11. Deze Griekse letter geeft in de financiële wereld aan hoe bewegelijk een aandeel is ten opzichte van het marktgemiddelde. Een waarde boven 1 geeft aan dat het betreffende aandeel sterker beweegt dan het marktgemiddelde. Gezien de grote prijsbewegingen van het aandeel Tesla, is de bèta van 2,11 niet zo verwonderlijk. Wat het sectorgemiddelde betreft, ligt de bèta op 1,1.

Via LYNX heeft u de mogelijkheid om het aandeel Tesla premarket te handelen. U kan met andere woorden, voorbeurs uw aandelen Tesla van de hand doen of net aankopen. Verder kan u bij LYNX ook nabeurs handelen wat ervoor zorgt dat u van een maximale flexibiliteit geniet. Voor meer informatie over voorbeurs- en nabeurs handelen, lees gerust het artikel ‘Voorbeurs en nabeurs handelen bij LYNX, geen fictie’.

De grootste aandeelhouders van het aandeel Tesla

Hoe zit het met de verdeling van al dat aandelenkapitaal? Zijn het eerder de particuliere beleggers die hun pijlen hebben gericht op het aandeel Tesla of zijn de institutionele beleggers ook van de partij? Uiteraard zijn ze van de partij. Het aandeel Tesla zou nooit dergelijke opwaartse beweging kunnen maken met enkel particulier beleggingskapitaal. 42,77% van Tesla is in handen van fondsen, brokers en investment managers. 19,63% is in handen van strategische entiteiten/personen waaronder Elon Musk en 37,60% is free float. Hieronder vindt u de grootste aandeelhouders van het bedrijf Tesla Inc.

Financiële partijen Strategische entiteiten/personen
Naam Hoeveelheid aandelen Naam Hoeveelheid aandelen
Vanguard Group 58,60M Elon Musk 170,49M
Capital World Investors 40,93M Lawrence Ellison 15,01M
BlackRock 33,53M Jeffrey Straubel 1,38M
State Street Global Adv. 29,43M Antonio Gracias 1,31M
Baillie Gifford & Co 16,22M Kimbal Musk 599.74K
Geode Capital 11,97M Matthew Ehrenpreis 118.83K

 

Advies Tesla aandelen

Door de populariteit van Tesla, wordt het door vele beurshuizen gevolgd. Zij komen dan ook frequent met advies rond de Tesla aandelen. U kan deze raadplegen in het handelsplatform van LYNX. De actuele prijs van het aandeel Tesla is $ 604.

Beurshuis Advies Koersdoel ($) Datum (2021)
Morgan Stanley Kopen 900 Juni 03
Wells Fargo Kopen 880 Mei 24
Merrill Lynch Neutraal 700 Mei 21
New Street Kopen 900 Mei 18
Credit Suisse Houden 800 Mei 10
Goldman Sachs Kopen 860 Mei 10
J.P. Morgan Verkopen 155 Mei 10
Barclays Verkopen 230 Mei 10

 

Tesla’s zitje in de S&P 500 index

Het feit dat Tesla werd opgenomen in de S&P 500 heeft heel wat institutionele beleggers gedwongen om Tesla aandelen te kopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ETF-aanbieders die een tracker hebben met de S&P 500 als benchmark. Door de zware weging van Tesla in de aandelenindex, zou het niet verantwoord zijn het Tesla aandeel niet aan te kopen. Op de reguliere beurs werden op 18 december meer dan 220 miljoen aandelen Tesla verhandeld. Er is die dag met andere woorden voor meer dan $ 145 miljard aan waarde Tesla aandelen verhandeld. Dit is een recordbedrag in de geschiedenis.

Aandeel Tesla koersgrafiek

Maar het werkelijke volume lag nog een pak hoger. We moeten namelijk rekening houden met ATS (Alternative Trading Systems). Naast het verhoogde volume, zagen we ook een hoger volume in de darkpools. De Amerikaanse darkpools vallen onder ATS (Alternative Trading Systems) en moeten aan bepaalde publicatieverplichtingen voldoen. In de week van 14 december 2020 werden er meer dan 21 miljoen aandelen Tesla verhandeld onder de institutionele beleggers via de darkpools. U vindt hieronder de data met een onderverdeling per darkpool. Let wel: het gaat hier enkel over Amerikaanse darkpools.

Darkpool aandeel Tesla (TSLA) | Beleggen in Tesla

bron: https://otctransparency.finra.org/

Fundamentele analyse aandeel Tesla

Er zijn verschillende manieren om een fundamentele analyse uit te voeren voor het aandeel Tesla. Er kan gekeken worden naar de cijfers, verwachtingen, toekomstgerichtheid business model en zoveel meer. In deze sectie zullen we het aandeel Tesla op een fundamentele wijze benaderen.

Business model Tesla

Wanneer we een fundamentele analyse willen maken van het aandeel Tesla, is de eerste vraag die we ons moeten stellen: ‘Hoe duurzaam is het business model van Tesla?’. We kunnen besluiten dat het business model voorlopig duurzaam is. De transitieperiode die de wereld is ingeslagen, zorgt dat het bedrijf Tesla als een toekomstbestendig bedrijf beschouwd kan worden. De toekomst staat in het teken van vergroening en dit zal niet snel wijzigen.

Een groot verschil met andere autoconstructeurs is dat Tesla rechtstreeks aan de consument verkoopt. Er wordt geen beroep gedaan op franchising. Tesla heeft een wereldwijd netwerk uitgebouwd van showrooms waar elektrische auto’s verkocht worden. Volgens Elon Musk is het franchisemodel inefficiënt, duur en te weinig vatbaar voor innovatie. Er kan met andere woorden niet snel genoeg geschakeld worden. Laat Tesla nu net de auto zijn waar u niet hoeft te schakelen.

Balans aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Cash + KT-investeringen 3.393.216 3.367.914 3.686.000 6.268.000 19.384.000
Totale activa 22.664.076 28.655.372 29.740.000 34.309.000 52.148.000
Netto schuld 5.194.899 8.762.949 10.142.000 8.429.000 632.000
Totale schuld 8.588.115 12.130.863 13.828.000 14.697.000 11.739.000
Current ratio 1,07 0,86 0,83 1,14 1,66
Quick ratio 0,67 0,51 0,46 0,71 1,59
Totale schuld / EBITDA 28,49 NA 8,39 5,63 3,35

 

Winst-en-verliesrekening aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Omzet 7.000.132 11.759.000 21.461.000 24.578.000 31.536.000
Brutowinst 1.599.257 2.223.000 4.042.000 4.069.000 6.630.000
Nettoresultaat -674.914 -1.962.000 -976.000 -862.000 721.000
EBITDA 301.459 4.000 1.648.000 2.187.000 4.224.000

 

Cash Flow aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Netto cash 2.532.509 198.000 312.000 2.506.000 13.118.000
Capex -1.440.471 -4.081.000 -2.319.000 -1.432.000 -3.167.000
Netto werkkapitaal -1.161.537 -1.735.040 833.287 -102.000 98.000
Vrije kasstroom 573.671 -1.470.085 -909.537 1.454.875 1.298.625

 

Wat is de PEG-ratio van het aandeel Tesla?

De PEG-ratio is een kengetal die de koers-winstverhouding vergelijkt met de verwachte winstgroei van een bedrijf. De PEG-ratio wordt vaak gebruikt om de intrinsieke waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Wanneer een aandeel een PEG-ratio van 1 heeft, wordt dit als normaal beschouwd. Een waarde boven de 1 wordt als duur beschouwd en een waarde onder de 1 als goedkoop.

Op dit moment heeft Tesla PEG-ratio van 3,57. Dit is zonder enige twijfel verschrikkelijk duur. Het aandeel Tesla is hiermee één van de duurste, om niet te zeggen de duurste in de volledige autosector. De verwachte PEG-ratio voor 2022 is 5,46. Voor veel beleggers is een PEG-ratio van meer dan 1 al extreem duur. Waardebeleggers zullen meestal op zoek gaan naar aandelen met een PEG-ratio lager dan 1, wat theoretisch betekent dat het aandeel ondergewaardeerd is.

Er zijn echter heel wat andere variabelen waar iemand naar zou moeten kijken vooraleer te beslissen of de PEG-ratio betekent dat het aandeel Tesla duur is. De industrie en het type bedrijf zijn variabelen die moeten worden gebruikt om conclusies te trekken over PEG-ratio. Het is echter duidelijk dat het aandeel Tesla nog steeds vrij duur is, zelfs als we in overweging nemen dat Tesla zich vooral richt op groei.

Wat is de EPS Growth van het aandeel Tesla?

EPS growth staat voor earnings per share growth. In het Nederlands staat het voor de groei in de winst per aandeel. Deze ratio vertelt wat over hoe sterk de winstgevendheid groeit. Doorgaans geldt de regel, hoe hoger de EPS growth, hoe meer beleggers geïnteresseerd zijn in het aandeel. Het aandeel Tesla kan een YoY EPS Growth voorleggen van 165%.

Wat is de Debt/EBITDA ratio van Tesla?

Debt/EBITDA is een ratio die de totale schuld zet tegenover het EBITDA.  De totale schuld zijn zowel de kort- als langlopende schulden. EBITDA staat voor earnings before interest taxes depreciation and amortisation. EBITDA geeft weer hoe rendabel een bedrijf is. Wanneer we EBITDA vergelijken met de totale schuld, krijgen we een idee hoelang het zou duren om alle schulden terug te betalen. Natuurlijk met de assumptie dat zowel EBITDA als de totale schuld constant blijft. Voor Tesla komt deze ratio uit op 2,37. In vergelijking met andere traditionele autobouwers doet Tesla het op vlak van deze ratio goed. Daimler, Toyota Motors en Volkswagen scoren op deze ratio respectievelijk 9.24, 5.03, en 4.30.

Wat is de Current Ratio van Tesla?

Via de current ratio kunnen we achterhalen of Tesla zijn korte termijn schulden kan betalen met de liquide activa en de vlottende activa. Het zegt met andere woorden wat over de solvabiliteit van Tesla op korte termijn. Indien we een ratio hebben boven 1, kunnen we veronderstellen dat de solvabiliteit op korte termijn in zekere zin veilig is. Tesla levert hier ook goed werk ten opzichte van de concurrentie en doet beter dan het sectorgemiddelde.

Current ratio Tesla

Is Tesla financieel gezond?

Een belangrijke parameter om de financiële gezondheid van een bedrijf te bepalen is de kasstroom, en voornamelijk de vrije kasstroom. Tesla had in 2019 voor de eerste keer een positieve vrije kasstroom op jaarbasis. In 2020 kon Tesla een vrijekasstroom van 2.7 miljard rapporteren. Een gigantisch verschil met de voorgaande jaren. Wanneer we de vrije kasstroom per aandeel bekijken, zien we dat Tesla op dit moment positief staat. Tesla doet hier beter dan het sectorgemiddelde.

Vrije kasstroom aandeel Tesla

Wat is de brutomarge van Tesla?

De brutomarge of gross margin, geeft weer hoe efficiënt Tesla zijn omzet genereert en de kosten in het gareel houdt. Tesla doet hier zeer goed werk. Zelfs met de enorme opschaling van productie, blijft de brutomarge van Tesla stabiel. Met een actuele brutomarge van 21,18% doet Tesla het beter dan concurrenten zoals Toyota Motor, Nio, Volkswagen en Daimler.

Brutomarge aandeel Tesla

Wenst u meer fundamentele data over Tesla, neem gerust een kijkje op de pagina ‘Fundamentele cijfers Tesla Motors Inc’.

Tesla en andere Aziatische concurrentie

Tesla heeft ongetwijfeld de first-mover advantage. Deze term refereert naar het concurrentievoordeel die een bepaald bedrijf geniet, doordat ze de eerste waren die een bepaald product en masse aan bood. Het is geen understatement indien we stellen dat Tesla een first-mover advantage heeft op zijn concurrenten. Wat opvalt is dat een groot deel van de concurrentie uit Azië komt. Hieronder een greep uit de concurrentie van Tesla samen met enkele fundamentele cijfers.

Bedrijf Markt-kapitalisatie 

($M)

Totale schuld 

($000)*

BVPS 

($)*+**

EBITDA 

($000)*

EBIT  

($000)*

Land
Thor Industries 5.949 1.636.957 43,22 660.661 460.642 VS
Harley Davidson 6.359 9.563.836 11,70 433.219 235.234 VS
BAIC Motor 3.174 3.932.109 0,95 4.004.257 3.210.451 China
Mitsubishi 3.309 5.183.658 3,65 -92.580 -770.765 Japan
Isuzu 6.865 2.966.243 12,45 1.611.037 828.066 Japan
BYD 88.131 9.313.105 3,38 2.988.861 1.488.264 China
Subaru 14.933 3.227.339 21,38 3.333.847 1.436.687 Japan
PT Astra International 19.177 6.074.729 0,27 2.269.960 1.331.204 Indonesië
Mazda 4.770 9.228.985 16,29 548.595 -337.581 Japan
Suzuki 21.438 7.631.366 30,58 3.059.294 1.649.501 Japan
Dongfeg 9.881 9.458.183 2,31 224.599 -220.586 China
Tesla 800.549 15.163.000 16,91 4.019.000 1.723.000 VS

*Laatste 12 maanden
*BVPS = Book value per share

Aandeel Tesla: grafiek

Eerder in het artikel hebben we een fundamentele analyse gemaakt van het aandeel Tesla. Tot slot vindt u hier een technische analyse van dit aandeel. Tesla heeft sinds begin januari wat moeilijkheden ondervonden. Het aandeel Tesla daalde in een paar weken tijd met 40 procent. De redenen zijn talrijk, maar één van de redenen voor deze daling was het veranderende marktsentiment. Tesla is een groeiaandeel, dit soort aandelen hebben het tijdens de pandemie bijzonder goed gedaan.

Nu zijn beleggers echter geïntimideerd door deze extreem hoog gewaardeerde groeiaandelen. Deze beleggers zijn elders gaan shoppen, bijvoorbeeld meer in waardeaandelen. Sectoren zoals energie en financiën hebben het de laatste maanden heel goed gedaan, omdat de aandelen in deze sectoren tijdens de pandemie werden verwaarloosd en vrij ondergewaardeerd waren. De aanhoudende inflatievrees heeft beleggers ook uit deze groeiaandelen weggejaagd en het sentiment doen verschuiven naar stabielere aandelen, zoals aandelen van bedrijven die niet-duurzame consumptiegoederen produceren of aandelen van bedrijven die grondstoffen ontginnen. Een andere reden voor de daling van Tesla is hun betrokkenheid bij Bitcoin. De prijsbewegingen van deze twee effecten hebben een hogere correlatie gekregen.

Technisch gezien ziet het aandeel Tesla er eigenlijk niet zo aantrekkelijk uit. Op de grafiek zien we een dalend driehoekspatroon. Dit zijn bearish patronen die een ommekeer van een opwaartse trend kunnen signaleren. Op zichzelf heeft het patroon niet veel autoriteit, maar het feit dat het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde neerwaarts is doorbroken, is een extra bevestiging dat beleggers moeten oppassen voor een mogelijke (heftige) daling van het aandeel Tesla. Het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde is een belangrijk instrument in de technische analyse. Een aandeel dat het voortschrijdend gemiddelde breekt, signaleert zwakte die serieus moet worden genomen.

Een breuk uit de dalende driehoek zou betekenen dat het aandeel Tesla een nieuwe neerwaartse trend ingaat, met een potentieel koersdoel van $ 188 per aandeel op basis van de meetdoelstelling van het patroon. Dit zou het koersdoel van J.P. Morgan bevestigen dat zij een maand geleden hebben geïnitieerd. Dit betekent echter nog niet dat u het aandeel Tesla gelijk moet gaan shorten. Een opwaartse trend is immers moeilijk om te keren. Tenzij de koers de horizontale grens van de dalende driehoek doorbreekt, is de opwaartse trend theoretisch nog intact.

Technische analyse koers aandeel Tesla

Indien u zich een idee wil vormen waar de marktparticipanten denken dat de prijs van het aandeel Tesla zal heengaan, doet u er goed aan om de opties te bekijken. Meer bepaald de open interest. De open interest van een zekere optie geeft weer hoeveel opties er actief zijn van de desbetreffende strikeprijs en vervaldatum. Hoe hoger de open interest, hoe meer interesse van de marktparticipanten in het aandeel aan de betreffende strikeprijs.

Aandeel Tesla kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:


Editorial credit: Tattoboo / Shutterstock.com – Paul2015 / Shutterstock.com

Gerelateerde artikels over aandeel Tesla

Tesla: Analyses & tips



Waarom in aandelen van Tesla beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Tesla. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Tesla kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Tesla

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Tesla : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Tesla: Bedrijfsinformatie Tesla Motors Inc

Tesla werd opgericht in 2003 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. De autobouwer legt zich toe op het produceren en commercialiseren van elektrische auto’s en vrachtauto’s. Het verkoopnetwerk is op dit moment relatief klein maar er wordt voorzien om dit spoedig op te drijven. De Amerikaanse autobouwer heeft sinds de opstart van Tesla nog geen enkel jaar winst gemaakt. Tesla had in 2017 wereldwijd meer dan 35.000 voltijdse werknemers in dienst.