Aandeel Tesla

Alles wat u moet weten over het aandeel Tesla: van de actuele beurskoers tot nieuws en analyses van het aandeel.

Tesla Motors Inc

ISIN: US88160R1014
Tickercode: TSLA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Tesla kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Tesla

Wellicht wel het meest gehate aandeel onder analisten. Het aandeel Tesla heeft in 2021 echter weer uitstekend gepresteerd met een stijging van 50%. Vrijwel alle traditionele analisten vinden het aandeel al jaren te duur en Tesla lijkt maar moeilijk van dat imago af te komen. Ondertussen timmert het bedrijf aan de weg en spreken de resultaten boekdelen. In deze update bespreken we de laatste kwartaalcijfers van 26 januari 2022.

Aandeel Tesla

Kwartaalcijfers

Tesla heeft de verwachtingen van analisten ruimschoots waar weten te maken. In het 4e kwartaal werden 308.600 auto’s afgeleverd. Het merendeel (296.850) daarvan betrof Model 3 en Y en slechts een klein deel (11.750) betrof Model S en X. De autoverkopen brachten ruim $15,96 miljard(+71%) in het laatje, waarvan $314 miljoen afkomstig was van de zogeheten regulatory credits. Tegelijkertijd steeg de operationele marge naar 30,6%, het hoogste niveau ooit. Hierdoor bleef onder aan de streep van de automotive-tak een operationele winst van $4,88 miljard over, een stijging van maar liefst 118%.

Verder wordt er nog bijna $2 miljard omzet gehaald uit de verkoop van services, software, zonnepanelen en laadpalen. In totaal kwam de omzet daarmee uit op ruim $17,71 miljard, een stijging van 65%. Met een marge van 27,4% steeg de operationele winst tot $4,85 miljard. De nettowinst steeg op jaarbasis zelfs met een indrukwekkende 760% tot $2,32 miljard.

Jaarcijfers

Volgens CEO Elon Musk was het een fantastisch jaar en wist Tesla sterk te groeien ondanks problemen in de supply-chain. Door het gebrek aan chips moest men soms langer dan gebruikelijk wachten en konden de fabrieken van Tesla niet te allen tijde op volle capaciteit draaien. Ook kreeg het bedrijf te maken met stijgende kosten voor grondstoffen, transport en arbeid.

Toch wist het bedrijf in heel 2021 maar liefst 936.172 auto’s af te leveren en dat betekende een record en een stijging van 87% ten opzichte van 2020. De totale omzet steeg vorig jaar met 71% tot $53,82 miljard. Over heel 2021 lag de marge op 25,3%, een stijging van 4,26% ten opzichte van 2020. De operationele winst steeg met 105% tot $13,6 miljard en de netto jaarwinst kwam 665% hoger uit op $11,62 miljard. Tesla is vorig jaar ook voor het eerst winstgevend geworden sinds de oprichting. Alle investeringen sinds de oprichting in 2003 zijn nu eindelijk terugverdiend.

Focus op Full Self Driving technology (FSD)

Op de lange termijn denkt Elon Musk dat de Full Self Driving (FSD) technology de meeste winst gaat opleveren voor Tesla. Deze technologie waarbij auto’s zich volledig zelfstandig bewegen zonder tussenkomst van een mens is zeer waardevol. In de nabije toekomst kunnen taxi’s en pakketvervoer bijvoorbeeld volledig autonoom gebeuren. Elon Musk denkt dan ook dat robot taxi’s een betere manier zijn om transportkosten te verlagen dan goedkopere EV’s.

Dit is niet alleen veel goedkoper, maar ook effectiever en zelfs veiliger. Al jaren worden testritjes gedaan met deze techniek en het aantal ongevallen ligt drastisch lager dan bij menselijke bestuurders. Het is echter onduidelijk wanneer overheden in de vorm van wetgeving deze technieken mogelijk zullen maken.

FSD ging in oktober 2020 van start in een beta testfase voor een prijs van $8000 voor een selecte groep. In de periode daarna werd de prijs al een aantal keren verhoogd. Sinds 17 januari jongstleden is de prijs van de FSD software opnieuw verhoogd naar $12.000. Inmiddels rijden al bijna 60.000 auto’s van Tesla met de FSD Beta versie rond in de Verenigde Staten.

“I would be shocked if we do not achieve Full Self-Driving safer than a human this year.” – Elon Musk, CEO Tesla

Outlook 2022

Eind 2021 is de Gigafactory in Texas opengegaan en Tesla verwacht dat deze fabriek 600.000 auto’s per jaar kan produceren. Ook in Californië konden al ruim 1 miljoen auto’s worden geproduceerd. In de fabrieken van Berlijn en Texas worden momenteel nog de laatste apparatuur testen uitgevoerd. Naar verwachting zal de fabriek in Berlijn in de eerste helft van dit jaar al 30.000 voertuigen kunnen maken. Op volledige capaciteit zou de Gigafactory in Duitsland zelfs in staat moeten zijn om 700.000 auto’s van de band te laten rollen.

In 2022 heeft het bedrijf dus naar alle waarschijnlijkheid genoeg capaciteit om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Aanhoudende problemen in de supply chain kunnen overigens in 2022 nog voor problemen blijven zorgen, denkt Tesla. Op lange termijn denkt de elektrische autobouwer dat het aantal afgeleverde voertuigen jaarlijks met 50% kan stijgen. Hoewel Tesla zal blijven innoveren om de productie- en bedrijfskosten te verlagen, verwacht het bedrijf dat juist de softwaretak zal zorgen voor een significante stijging van de winst.

Aandeel Tesla: verwachtingen koers 2022

Tesla laat nu al ruim een jaar zien prima winstgevend te kunnen opereren. Door de stijgende marges wordt het bedrijf ook nog eens steeds winstgevender. De vrije kasstroom kwam in 2021 uit op ruim $5 miljard. Met een kaspositie van $17,5 miljard hebben ze voldoende liquiditeit om toekomstige projecten te financieren. Tesla heeft nog slechts een totale schuld van $1,4 miljard als men de financiering van energieproducten en voertuigen buiten beschouwing laat.

Waardering aandeel Tesla

Hoewel Tesla vaak aangeduid wordt als het meest overgewaardeerde aandeel op Wall Street is dat al lang niet meer waar. Analisten lijken keer op keer het potentieel van de SFD technologie te onderschatten. Musk heeft inmiddels al meerdere keren aangegeven dat hij verwacht dat Tesla in de toekomst meer geld zal verdienen met additionele zaken dan met de verkoop van auto’s. Het gaat Musk echt om het creëren van een volledig ecosysteem, waarbij de auto slechts de eerste stap is. Vervolgens zullen klanten ook andere onderdelen van het bedrijf afnemen zoals laadpalen, software en services, maar denk ook aan bijvoorbeeld verzekeringen.

Met een beurswaarde van $941 miljard en een omzet van $53,8 miljard betaalt u nu 17,5 keer de omzet. De winst lag in 2021 op $5,51 miljard en dat betekent dus dat u 170 maal de winst betaalt. Dat is inderdaad nog vrij fors, maar de verwachting is dat deze winst de komende jaren fors kan gaan stijgen. Naar verwachting kan de winst in 2022 stijgen tot ruim $10,6 miljard en in 2023 zelfs tot $13,5 miljard. Daarmee zal de K/W-verhouding de komende jaren dus al zakken naar respectievelijk 88,7 en 69,7. Aangezien Elon Musk voorspelt op lange termijn jaarlijks een stijging van 50% te verwachten als het gaat om het aantal afgeleverde voertuigen, dan zijn bovenstaande schattingen wellicht nog aan de voorzichtige kant. Bovendien blijft het lastig inschatten hoe winstgevend de andere plannen van Tesla zullen worden. Een ding is zeker, Tesla heeft een aanzienlijke voorsprong opgebouwd op de concurrentie. Voor deze concurrentie geldt dan ook dat zij Tesla niet snel in kunnen halen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla bevindt zich op een enorm interessant niveau. Aan het begin van 2020 werd een top gevormd rond de $900. Na een forse correctie wist Tesla deze weerstand in oktober 2021 weer te overwinnen. Daarop volgde een stevige rally tot ruim $1200. In de afgelopen maanden was de koers enorm volatiel en momenteel is het aandeel voor de tweede keer teruggevallen tot $900.

Deze oude toppen zorgen voor een sterk vangnet, waarop steeds weer kopers actief lijken te worden. Een eventuele doorbraak onder dit niveau op basis van een slotkoers kan echter zorgen voor een diepere correctie richting $760. Een doorbraak boven de weerstandszone rond $1200 zal daarentegen een grotere stijging uitlokken richting de $1500.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Elon Musk is ongetwijfeld de meest omstreden CEO van dit moment. Door velen geliefd, maar ook door net zoveel gehaat. De Canadees-Amerikaanse ondernemer met Zuid-Afrikaanse roots laat menig belegger met zijn of haar mond vol tanden staan als hij zich weer eens op Twitter heeft uitgelaten. Tijdens video-opnames van de populaire podcast The Joe Rogan Experience in 2018, nam Musk een hijs van een joint. En in 2019 grapt hij dat hij Tesla van de beurs wil halen voor $420 per aandeel. Wat heeft de gekke geniaal de afgelopen weken weer allemaal uitgespookt?

Elon Musk gaat tekeer op Twitter

Wat de revolutionaire denker allemaal uitkraamt over crypto coin doge zal menig belegger een worst wezen. Maar de beste man doet ook bizarre uitspraken die aandeelhouders van Tesla niet zo op prijs stellen. Op zaterdag 6 november plaatste hij namelijk een poll op Twitter, waarin hij vraagt of hij 10% van zijn aandelen Tesla moet verkopen.

Van de ruim 3,5 miljoen Twittergebruikers die stemden, vond 57,9% dat Musk moest verkopen. De vraag van Elon kwam nadat de Democraten een voorstel hadden ingediend om de superrijken meer belasting te laten betalen. Ook zou het bezit van aandelen zwaarder belast moeten worden. In daaropvolgende tweets geeft de CEO van Tesla ook aan dat hij het geld gaat gebruiken om te voldoen aan zijn belastingverplichtingen. Op maandag 8 november sluit het aandeel Tesla bijna 5% lager.

Aandelen Tesla kopen of verkopen | Koers Tesla

Voor $ 6,9 miljard aan Tesla aandelen verkocht

In de week van 8 november tot 12 november is de koers van Tesla met ruim 15% gedaald. Beleggers verkopen in angst hun aandelen, omdat ze bang zijn dat Musk zijn verkopen een daling veroorzaken. Gedurende de week wordt duidelijk dat de Tesla-oprichter wel degelijk heeft bijgedragen aan de rode candles op de grafiek.

Musk heeft namelijk ruim 5,1 miljoen aandelen voor een totale waarde van $ 6,9 miljard verkocht. Of dit bedrag genoeg is om zijn belastingen te betalen is nog maar de vraag. Volgens sommige analisten moet de CEO van Tesla namelijk voor circa $ 15 miljard aan belastingen betalen. Mogelijk volgen er dus nog meer verkopen de komende tijd.

Echt medelijden hoeft u overigens niet te hebben met de rijkste man ter wereld, Musk bezit namelijk nog steeds meer dan 166 miljoen aandelen Tesla. Deze vertegenwoordigen momenteel een waarde van circa $ 166 miljard dollar. Daarnaast heeft hij nog meerdere optiecontracten die hem de mogelijkheid geven om aandelen Tesla tegen een veel lagere koers te kopen. Die opties komen meestal vrij na het behalen van vooraf gestelde doelen.

Koers Tesla | Aandeel Tesla | Laatste beursnieuws aandeel Tesla

Musk zoekt confrontatie met Bernie Sanders

Op 13 november laat de Amerikaanse senator Bernie Sanders op Twitter zijn mening horen over ultrarijken die meer belasting zouden moeten betalen. Vervolgens reageert Musk met een eigenaardige tweet waarin hij aangeeft dat hij steeds vergeet dat Bernie nog leeft. In een tweet die daarop volgt vraagt Elon Musk aan Bernie of hij vindt dat hij nog meer aandelen Tesla moet verkopen. Daarmee hint Musk mogelijk op de verkoop van nog meer aandelen. Dit is goed mogelijk gezien de $ 15 miljard aan belasting die hij naar verluidt nog moet betalen. In reactie op de berichten daalde de koers van Tesla op maandag 15 november opnieuw met ruim 4%.

Aandeel Tesla kopen | Koers Tesla daalt

Aandeel Tesla: analyse van de resultaten

Bovenstaande betreft een korte update van de meest recente ontwikkelingen. Voor een uitgebreidere analyse van het aandeel Tesla kunt u bij het artikel hieronder terecht. In het artikel van 22 oktober 2021 bespreken we de laatste kwartaalcijfers en de waardering van de elektrische autobouwer Tesla.

Aandeel Tesla kopen

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot 135 beurzen in ruim 30 landen. Bekijk het aanbod:

De shorters zijn verdwenen, maar toch blijft het aandeel Tesla de gemoederen bezighouden. De forse koersdaling van eerder dit jaar is vrijwel helemaal goedgemaakt en een nieuwe all-time high lonkt. Veel beleggers vragen zich af of dit het juiste moment is om aandelen tesla te kopen of juist te verkopen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen van het bedrijf. Uiteraard bespreken we ook de meest recente kwartaalcijfers.

Aandeel tesla | Kopen of verkopen?

Aandeel Tesla

3e kwartaalcijfers

Tesla heeft een geweldig kwartaal achter de rug. Het bedrijf behaalde een recordomzet en ook de winst was nog nooit zo hoog. En dat terwijl het bedrijf te kampen had met lastige omstandigheden, zoals chiptekorten, vertragingen in havens en meerdere stroomstoringen bij fabrieken.

De elektrische autoproducent wist in het 3e kwartaal 241.300 voertuigen af te leveren. De omzet van de autoverkopen steeg hiermee jaar-op-jaar met 58% tot $12,06 miljard. Zo’n $279 miljoen was afkomstig uit de verkoop van regulatory credits. Daarnaast wist het bedrijf $806 miljoen aan omzet binnen te harken met producten voor zonne-energie en energieopslag. Zo’n $894 miljoen werd verdiend met de services tak. In totaal kwam de omzet daarmee uit op een bedrag van $13,76 miljard.

De marges voor het autosegment verbeterden sterk en tot een record van 30,5%. De winst steeg mede daardoor met 389% op jaarbasis tot $1,62 miljard en de winst per aandeel kwam uit op $1,86. De cashpositie van Tesla daalde met $164 miljoen tot $16,1 miljard, voornamelijk vanwege de afbetaling van schulden.

Koersontwikkeling aandeel Tesla

De koers van Tesla is altijd een veelbesproken onderwerp. De volatiliteit is erg hoog en daarom is het aandeel ook interessant voor actieve handelaren. In 2020 steeg de koers vooral hard vanwege een short squeeze, maar inmiddels is de short interest ratio gezakt naar een all-time low van 1,1%. Sinds het dieptepunt van medio mei is de koers alweer met 60% gestegen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla is de weerstand rond $900 genaderd. Deze top werd begin dit jaar gevormd en bijna 10 maanden later is de koers weer dit niveau genaderd. Een eventuele uitbraak zal de koers naar nieuwe recordhoogtes brengen. De afgelopen maanden steeg de koers in een stijgend trendkanaal en signaleerden de steeds hogere toppen en bodems toenemende vraag onder beleggers.

Aangezien Tesla geruime tijd heeft bewogen in een bandbreedte van pakweg $350 tussen $550 en $900 kunnen we hiermee een koersdoel bepalen. We tellen de $350 op bij $900 en kunnen op deze manier een technisch koersdoel berekenen van $1250. Bij een eventuele terugval ligt er steun rond $855 en daaronder rond $765. Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde (rode lijn) ligt echter pas rond $676.

Grafiek Tesla | LYNX Beleggen

De toekomst van Tesla

Hoewel er steeds meer concurrentie op komst is, lijken beleggers daar voorlopig geen gevaren in te zien. Volgens verschillende analisten heeft Tesla nog altijd een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Het revolutionaire autobedrijf heeft bovendien enorm veel AI-kennis in huis. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd zijn op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’. Bovendien liggen hier kansen voor Tesla om op termijn meer te gaan verdienen aan ‘services’ dan aan autoverkopen.

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen ten behoeve van de veiligheid.

Tesla ontwikkelt deze batterijen zelf en heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China. Ook in Duitsland is een Gigafactory gebouwd, maar milieuorganisaties proberen de productie tegen te gaan. Topman Elon Musk hoopt binnen enkele weken toch toestemming te krijgen om auto’s in de fabriek te bouwen. Dat zou betekenen dat deze batterijenfabriek waarschijnlijk in november operationeel zal zijn. Tesla denkt dat er vervolgens wekelijks zo’n 5.000 auto’s/batterijen geproduceerd kunnen worden en dat er uitgebreid kan worden tot 10.000.

Alternatieve accu’s

Recentelijk maakte Tesla bekend over te stappen op goedkopere accu’s nu de grondstoffenprijzen van Nikkel en Kobalt fors zijn gestegen. Tesla maakt daarbij gebruik van zogeheten LFP-accu’s die gemaakt zijn van lithium, ijzer en fosfaat. Een deel van de batterijen wordt ingekocht bij bedrijven in China zoals Contemporary Amperex Technology, de grootste fabrikant van het land. 

Solar roofs

Al sinds 2016 belooft Tesla uw daken te transformeren tot energie-opwekkende panelen. Tesla kocht destijds voor $2,6 miljard het kwakkelende SolarCity en beloofde revolutionaire zonnepanelen te gaan bouwen. Deze zogeheten solar roofs zouden 3x sterker zijn dan normale dakpannen en ruim 30 jaar mee moeten gaan. Uiteraard kunt u met de Tesla-app uw energieproductie in real-time volgen en kan de energie worden opgeslagen zodat u 24/7 stroom heeft.

Toch kwam deze divisie de afgelopen jaren niet goed van de grond, maar daar lijkt nu wel verandering in te komen. Deze tak is veelbelovend en kan de komende decennia zomaar een belangrijk onderdeel van Tesla gaan worden. Volgens sommige analisten kan het bedrijf met zijn Solar Roof de zonnepanelen markt gaan domineren in de VS.

In het afgelopen kwartaal verdubbelde het aantal installaties van zonnepanelen. Ook gaf Tesla aan verdere kostenbesparingen door te voeren als het om installeren gaat. Deze besparingen zijn nodig om de winstgevendheid van deze verliesgevende tak te verbeteren.

Concurrentie op komst

Vrijwel alle traditionele autobedrijven hebben de afgelopen jaren bekendgemaakt dat ze zich ook in de markt voor elektrische auto’s willen begeven. In China is er directe concurrentie van autobouwers als NIO en Xpeng die ook wel erg op de auto’s van Tesla lijken. In Europa lijkt Volkswagen de grootste concurrent te worden. Recentelijk ging de koers van de Duitse autobouwer hard omhoog, want ook op het welbekende Reddit forum werd het aangewezen als de nieuwe Tesla.

Volkswagen heeft ambitieuze doelstellingen op de kaart gezet en wil in 2025 al de grootste elektrische autobouwer ter wereld zijn. Met miljarden investeringen gaat het bedrijf in enkele jaren tijd meerdere fabrieken bouwen, batterijen ontwikkelen en de elektrische auto voor de gewone man beschikbaar maken. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Waardering aandeel Tesla

Als autobouwer oogt de optische waardering van het aandeel Tesla extreem, maar Tesla is meer dan dat. Het bedrijf heeft een ware revolutie ontketent. In principe is Tesla een pionier en staat het nog steeds aan het begin van enorme innovaties. Topman Elon Musk noemde Tesla tijdens de laatste kwartaalpresentatie ‘a chain of startups‘. Daarmee doelt hij op het feit dat nog ontzettend veel nieuwe producten en services in de kinderschoenen staan. Hoewel Tesla bekend staat als autobouwer, maakt het ook batterijen en zonnepanelen. Verder is het bedrijf ontzettend ver in autonoom rijden, chips en is de big data ook weer geld waard. Momenteel kijkt het bedrijf of het ook autoverzekeringen kan aanbieden. Musk denkt dat een verzekeringstak kan uitgroeien tot 30-40% van de totale inkomsten.

Financiële kengetallen

Tesla is momenteel $885 miljard waard en boekte in 2020 een omzet van $31,5 miljard. De omzet groeit echter hard, want alleen al in de eerste 3 kwartalen van 2021 is een omzet van $36 miljard behaald. Naar verwachting boekt het concern in het 4e kwartaal een omzet van zo’n $15 miljard, waarmee de totale omzet van dit jaar op $51 miljard wordt geraamd. Daarmee wordt Tesla momenteel verhandeld op circa 17 keer de verwachte omzet over 2021.

De winstgevendheid is door hogere marges sterk aan het verbeteren. Vorig jaar lagen die in het 3e kwartaal nog op 27,7%, maar inmiddels zijn de marges op de auto’s gestegen tot 30,5%. In het eerste kwartaal werd een winst per aandeel van $0,93 gerealiseerd en in het 2e kwartaal $1,45. De WPA lag in het 3e kwartaal op $1,86 en in het 4e kwartaal komt deze naar verwachting rond de $2 per aandeel uit. Bij een WPA van $6,24 zal de koers/winst-verhouding in 2021 uitkomen op circa 143.

Deze waardering is dan nog altijd zeer hoog, maar het groeipotentieel is duidelijk aanwezig. Voor 2023 rekenen analisten bijvoorbeeld op een winst van $11 miljard en in 2025 zelfs $17 miljard. Het blijft echter lastig inschatten in welk tempo bijvoorbeeld de zonnepanelen-tak gaat groeien. Ook nieuwe initiatieven als de verkoop van verzekeringen zijn veelal niet meegenomen in de schattingen van analisten. Het is dus ook goed mogelijk dat Tesla sneller zal groeien dan hetgeen waar analisten nu rekening mee houden. Bovendien zit Tesla met zijn focus op schone energie in de perfecte business, voor de komende decennia misschien wel.

Conclusie: aandelen Tesla kopen of verkopen?

Met aandelen Tesla heeft u een unieke groeier in de portefeuille. Op lange termijn zal Tesla naar verwachting steeds verder uitbreiden naar producten en diensten die zich richten op schone energie. Daarbij zullen de elektrische auto’s slechts een onderdeel blijken van een veelzijdig bedrijf dat hoge winsten binnenharkt met services. Hoewel de extreme koersstijging en de hoge waardering veel beleggers afschrikken, zullen beleggers die geloven in de uitbouw van het Tesla ecosysteem geloven in de verdere groei van dit bedrijf.

Beleggen in Tesla

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Tesla gooide hoge ogen in 2020 en was zonder twijfel één van de meest besproken aandelen van het jaar. Ook in 2021 is de storm nog niet gaan liggen rond het aandeel Tesla. TSLA is waarschijnlijk het meest ingedrukte symbool op elk beleggingsplatform. De koers van het aandeel Tesla is zo sterk opgelopen, dat sommige beleggers hoogtevrees krijgen. Is dit terecht? Of missen ze net een kans uit de duizenden? We bekijken het in dit artikel.

De onderwerpen die worden besproken in het artikel over het aandeel Tesla:

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers aandeel Tesla (TSLA)

Koers aandeel Tesla

Update 9 juni: Tesla roept bijna 9000 auto’s terug

Tesla heeft op 3 juni een aankondiging vrijgegeven waarin staat dat ze 7696 voertuigen moeten terugroepen die in de VS zijn gestationeerd. De voertuigen bestaan uit 5530 Model 3 auto’s die tussen 2018 en 2020 zijn geproduceerd, omdat de bevestingsvijzen, waarmee de veiligheidsgordel van de voorstoel wordt vastgezet, mogelijk niet goed zijn bevestigd. De andere 2166 zijn Model Y-voertuigen die tussen 2019 en 2021 zijn geproduceerd, omdat opnieuw de bevestingsvijzen op de veiligheidsgordel op de achterbank niet goed waren bevestigd. In China heeft Tesla om dezelfde reden ook 734 Model 3 voertuigen moeten terugroepen.

De terugroepactie is het gevolg van een rapport van de National Highway Traffic Safety Administration. Tesla zelf was niet op de hoogte van ongevallen of verwondingen gerelateerd aan de specifieke problemen met de veiligheidsgordels. Desondanks zal Tesla de auto’s inspecteren en de bevestigingsmiddelen vervangen als dat nodig is.

Tesla ziet omzetgroei in eerste kwartaal

Tesla heeft eind april de financiële resultaten over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Het bedrijf zag een voortzetting van de groei in het eerste kwartaal. De inkomsten stegen met ongeveer 74 procent op jaarbasis, vooral dankzij een stijging van 109 procent in de levering van voertuigen in het eerste kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Het aandeel Tesla is een echt groeiaandeel geworden. Het bedrijf ziet groei op alle fronten. Tesla’s goedkopere Model 3 en Y leveringen stegen met 140 procent op jaarbasis. De Model S en X voertuigen zagen een dergelijke groei niet, de leveringen voor deze twee modellen daalde met 83 procent. Tesla heeft de productie van deze modellen echter opgeschort, omdat ze deze modellen hebben herontworpen. Momenteel zitten deze voertuigen nog maar in de beginfase van de productie. De groei in productie en leveringen is een record voor Tesla en het is vooral opmerkelijk gezien de huidige situatie van toevoerketenproblemen als gevolg van de toegenomen vraag.

Het nettoresultaat van Tesla bedroeg $ 438 miljoen over het eerste kwartaal. Het resultaat kreeg een duwtje in de rug door subsidies ter waarde van $ 518 miljoen. Anderzijds ontving Elon Musk een aandelenvergoeding van $ 299 miljoen wegens nieuwe mijlpalen die werden bereikt in termen van marktkapitalisatie en andere operationele verwezenlijkingen. De op aandelen gebaseerde compensatie beïnvloedde ook het nettoresultaat. Als Tesla zowel de subsidies als de op aandelen gebaseerde compensatie buiten beschouwing had gelaten, zou het bedrijf nog steeds winstgevend zijn geweest. Dit is natuurlijk zeer positief voor het aandeel Tesla.

Tesla maakte ook bekend dat de Model 3 ’s werelds best verkochte premium sedan is. Op basis van verklaringen van Tesla heeft de Model 3 de BMW 3-serie en Mercedes E-Klasse overtroffen. Deze laatste twee auto’s zijn al heel lang de meest succesvolle auto’s in de industrie.

Mercedes wordt een gevaarlijke concurrent voor Tesla

Tesla zal moeten letten op de stappen die de Duitse automaker Daimler heeft gemaakt op het gebied van elektrische voertuigen. Het bedrijf Daimler benadrukte zijn EQS luxe sedan, de elektrische versie van de Mercedes-Benz S-Klasse. Daarnaast onthulde het bedrijf zijn elektrische compacte EQB SUV terug in april op de Mercedes-EQ nacht in Shanghai. Beide auto’s zullen rechtstreeks concurreren met Tesla. De nieuwe auto’s zullen deze zomer in de VS en Europa in de verkoop gaan en China zal deze auto’s begin 2022 te zien krijgen. Tesla is eerder in 2021 al begonnen met het verschepen van hun Model Y SUV vanuit hun fabriek in Shanghai.

Recordaantal voertuigen geleverd in het eerste kwartaal van 2021

Tesla blijft aantonen dat het in staat is om een gestage groei te realiseren, wat het bedrijf nodig heeft als ze willen dat het aandeel Tesla blijft presteren.

Het bedrijf publiceerde in april het rapport over de leveringen van voertuigen in het eerste kwartaal. Het rapport overtrof met gemak de verwachtingen van analisten en vestigde zelfs een nieuw record. Tesla was in staat om 184.800 voertuigen af te leveren in het eerste kwartaal van 2021, dit betekent een stijging van 109 procent op jaarbasis. Analisten gingen uit van een levering van ongeveer 170 duizend voertuigen.

De afgeleverde auto’s waren uitsluitend Model 3’s en Model Y’s. Dit zijn Tesla’s meest voordelige voertuigen. De Model Y was de uitblinker, omdat Tesla de productie van dit model voor het eerst startte in zijn fabriek in China. De Model S en X zagen lang niet zo veel leveringen, maar dit is te wijten aan het feit dat Tesla nieuwe versies van die voertuigen introduceerde die zich nog in de vroege fases van de productie bevinden.

Tesla verwacht dat de groei zal aanhouden. De autofabrikant verwacht in 2021 meer dan 750 duizend voertuigen af te leveren. Geen onmogelijke klus, maar nog steeds een ambitieus doel, gezien het feit dat Tesla gemiddeld 190 duizend voertuigen per kwartaal zou moeten leveren.

Aandeel Tesla | Tesla vehicle sales

Update 24 maart: Tesla accepteert Bitcoin

Het is nu officieel mogelijk om een Tesla te kopen met de cryptomunt Bitcoin. Elon Musk maakte dit bekend via Twitter. Niet onbelangrijk; Tesla zal de cryptomunt niet omzetten naar de Amerikaanse dollar wanneer een elektrische auto gekocht wordt met Bitcoin. Elon blijkt zeer overtuigd te zijn dat Bitcoin een betere hedge is tegen inflatie dan de Amerikaanse dollar. In februari investeerde Tesla voor $ 1.5 miljard in Bitcoin. Voorlopig is het enkel nog maar mogelijk voor klanten uit de VS, maar Musk vertelt er meteen bij dat het later dit jaar mondiaal mogelijk wordt.

Tesla betaling met Bitcoin (TSLA)

Tesla verhoogt prijzen

Volgens de website van Tesla zijn de prijzen voor enkele modellen aanzienlijk gestegen. Model Y Long Range is gestegen met $ 1.000 en Model S Plaid plus met $ 10.000. Het Model 3 Standard Range Plus is gestegen met $ 491. Model 3 Long Range AWD steeg $ 500 in prijs. Voorlopig lijkt de prijs van de Performance Model Y gelijk te blijven.

Volkswagen heeft Tesla in het vizier

Volkswagen is de tweede grootste autobouwer ter wereld. Vorig jaar verkocht Volkswagen 9.3 miljoen auto’s, waarvan 231.000 elektrisch. De Duitse autobouwer heeft nu tijdens hun ‘Investors Day’ het stappenplan van de toekomst voorgesteld. Volkswagen zal 6 fabrieken bouwen die zullen instaan voor de productie van batterijen. Hiermee zullen ze het meeste in-house gaan produceren. Het bedrijf maakt zich sterk dat de kosten voor de batterijen zo kunnen dalen met 50%. Dit geeft ruimte om Tesla het vuur aan de schenen te leggen, aldus het management van Volkswagen. Deutsche Bank reageerde meteen door het koersdoel op te trekken van € 185 naar € 270. De toekomstplannen en ook de stijgende brutomarge spelen in de kaarten voor een hogere koersdoelbepaling. Tesla zal meer en meer rekening moeten houden met de stijgende concurrentie.

Update 28 januari: kwartaalcijfers aandeel Tesla

De elektrische autobouwer kwam gisteren nabeurs met resultaten. Dit zorgde ervoor dat het aandeel Tesla nabeurs meer dan 5% is gezakt wegens de teleurstellende cijfers.

Voor het vierde kwartaal kwam de EPS uit op 80 cent terwijl de verwachting lag rond $ 1,05. Tesla realiseerde het afgelopen kwartaal een netto-inkomen van $ 903 miljoen. Ook hier hadden analisten een hogere verwachting. De consensus van Wall Street lag op $ 1,13 miljard. Nu alle cijfers gekend zijn voor 2020, lijkt het interessant om eens te kijken hoe Tesla heeft gepresteerd. Tesla had een kwartaalomzet van $ 10,74 miljard. Wanneer we dit vergelijken met 2019, dan heeft het bedrijf een groei doorgemaakt van 46%. Wall Street verwachtte dat Tesla een jaaromzet zou realiseren van $ 10,46 miljard. Hier doet het bedrijf dus beter dan verwacht. Tesla heeft in 2020 exact 499.550 auto’s geleverd. Dat is iets minder dan de 500.000 die Elon voor ogen had.

Analyse van de autosector

De autosector is sterk onderhevig aan lokale wetgeving die snel wijzigt. Verder worden verschillende incentives gegeven om het gedrag van de consument enigszins te sturen. Voorlopig in het voordeel van de producenten van milieuvriendelijke auto’s. Hieronder vindt u informatie die uw kennis van de autosector op kruissnelheid moet brengen.

Brexit

Nu brexit een feit is, moeten we kijken wat exact in het brexit-akkoord staat. Het brexit-handelsakkoord  bevat een clausule die impact kan hebben op de automobielsector in het Verenigd Koninkrijk. Auto’s waarbij 45% (of meer) van de waarde uitgaat van onderdelen die hun oorsprong vinden buiten de EU, zullen vanaf 31 december 2026 onderhevig zijn aan een importtarief van 10%. Wanneer de autosector uit het Verenigd Koninkrijk toegang wil tot de Europese markt zonder invoerrechten te betalen, zullen de autoconstructeurs en toeleveranciers waarschijnlijk hun huidige supply chain moeten wijzigen.

China

China Association of Automobile Manufacturers besluit dat de Chinese verkoop van plug-in hybride en elektrische auto’s met 40% zal stijgen in 2021 ten opzichte van 2020. Een reden voor de groei in de Chinese vraag, is de aanwezigheid van heel wat Chinese elektrische autoconstructeurs in de autosector, aldus China Association of Atuomobile Manufacturers. Denk hierbij aan BYD, Nio, Xpeng, Li en ook Tesla heeft een grote Chinese fabriek. De Chinese overheid heeft in 2020 heel wat incentives geïntroduceerd voor de aankoop van elektrische auto’s. Dit was om de Chinese economie te behoeden voor de economische gevolgen van de coronacrisis. Dit jaar wordt verwacht dat de Chinese overheid deze incentives zal verlagen met 20%.

Europa

Europa heeft een aantal uitstoot reductiedoelstellingen voor de Europese automarkt. Sinds 2021 is het uitstoot objectief voor nieuwe auto’s gedaald tot een maximale gemiddelde uitstoot van 95 g CO²/km. Elke nieuwe ingeschreven auto moet aan dit objectief voldoen. Autoconstructeurs die hier niet aan voldoen, zullen boetes moeten betalen. Door de nieuwe uitstootnorm, verdwijnen auto’s met traditionele verbrandingsmotors uit het aanbod en doen meer elektrische auto’s hun intrede. De meeste Europese landen voeren individueel ook een beleid die aanzet tot het kopen van elektrische wagens. Vermoedelijk zal de vraag naar deze voertuigen dan ook toenemen.

Verenigde Staten

De verkoop van elektrische auto’s blijft in de Verenigde Staten sterk achter op andere grote economieën, zoals China en Europa. Doordat we in 2020 te maken kregen met COVID-19, is de verkoop van (elektrische) auto’s achteruit gegaan. Nu er licht is aan het einde van de tunnel, voorziet LMC Automotive dat de autoverkoop wereldwijd terug zal toenemen met 12% op jaarbasis tot 87 miljoen auto’s.

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers Tesla

Bron: https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/global-electric-car-sales-by-key-markets-2015-2020

Joe Biden heeft tijdens zijn campagne altijd sterk gehamerd op het belang van het milieu en klimaat. Ook zal hij enkele besluiten die werden ingevoerd onder Trump, terugdraaien. De Verenigde Staten zal meteen terug aansluiten bij het klimaatakkoord van Parijs. Joe Biden beloofde tijdens zijn campagne om de aankoop van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Mogelijks zet de Amerikaanse elektrische autoverkoop nu een inhaalbeweging ten opzichte van de rest van de wereld in.

Vergroening is het nieuwe modewoord

Er zijn overal ter wereld bepaalde trends aan de gang om aan de gewenste vergroening te bekomen. Dit speelt in de kaarten van beleggers met Tesla aandelen. Oude auto’s met een traditionele verbrandingsmotor mogen bepaalde steden niet meer in. Ook bij ons is dit het geval in Antwerpen en Gent. De lage-emissiezones dienen als transitie naar het Europese zero emissie-doel. Leuk weetje, Europa was in 2020 de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s.

Welke landen willen in eerste instantie de verkoop van auto’s met gewone verbrandingsmotor bannen?

Land Jaartal
Noorwegen 2025
Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland en Zweden 2030
Californië, China en Japan 2035
Canada, Egypte, Singapore, Spanje Taiwan 2040

*Peildatum 20/01/2020

Zoals u kan zien zijn er al behoorlijk wat landen die meedoen aan dit initiatief. Nu Biden officieel de Amerikaanse president is, kunnen we verwachten dat ook hij, hier ergens zal aansluiten de komende jaren. Uiteraard mag niet uit het oog verloren gaan dat deze elektriciteit ook ergens opgewekt moet worden. Verder moet er gigantisch geïnvesteerd worden in oplaadpalen. Dit zal tot gevolg hebben dat Tesla en andere autobouwers van elektrische voertuigen, heel wat grondstoffen nodig zullen hebben. Het subsidiëren van de noodzakelijke vergroening, kan voor mooie beleggingskansen zorgen in grondstoffen zoals koper, lithium, zilver en andere grondstoffen.

Toekomstplannen: Tesla breekt traditionele automarkt open

Tesla tracht meer te zijn dan een traditionele autobouwer. In Texas zou Elon Musk eind 2020 de eerste stappen gezet hebben om een nieuwe Tesla-verzekering aan te kunnen bieden. In Californië is dit al het geval trouwens. Dit moet gebeuren via Tesla Insurance Services. Waar zit het verschil met de traditionele verzekeraars? Tesla wil de vernuftige technologie gebruiken om alle administratieve rompslomp, wat eigenlijk de achilleshiel is van de verzekeringssector, te automatiseren.

Naast het gebruiksgemak zou er ook een kostenverlaging kunnen inzitten voor de Tesla-rijders. Een efficiënt verzekeringssysteem komt hen rechtstreeks ten goede. Volgens Elon Musk kunnen eigenaars van een Tesla tot 30% besparen op hun verzekeringspremie. Het goedkoop aanleveren van Tesla-onderdelen aan bepaalde partijen zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Kortom, met Tesla Insurance Services wil Tesla een betere en goedkopere autoverzekering aanbieden. Hoe innovatiever Tesla omspringt met dergelijke zaken, hoe aantrekkelijker het wordt om een Tesla aan te schaffen, hoe beter uiteindelijk voor het aandeel Tesla.

Elon tracht met Tesla voet aan wal te krijgen in ieder werelddeel waar hij veel Tesla’s kan verkopen. Uiteraard, hij is en blijft een entrepreneur. India lijkt de volgende op de kaart te zijn. Tesla registreerde begin januari Tesla India Motors en Energy Private Ltd in India. India gaat in 2021 voor $ 4,60 miljard aan incentives geven aan bedrijven om geavanceerde productiesites te bouwen voor batterijen.

De visionair in Musk wil naast elektrische auto’s, ook elektrische vrachtwagens produceren en commercialiseren. De Tesla Semi moet de vrachtwagen van de toekomst worden. In 2021 zouden de eerste vrachtwagens van de band rollen. De Tesla Semi is een grote concurrent voor de elektrische vrachtwagens van Nikola. Het succes van de Tesla Semi, zou het succes kunnen betekenen voor het aandeel Tesla. De verkoop en de dienstverlening na verkoop in de vrachtwagenmarkt, is in 2022 goed voor $ 2.366 miljard. Geen kleine markt dus die Elon wil aansnijden, en ook dit komt het aandeel Tesla ten goede.

Supply chain van Tesla

Voor Tesla zijn de batterijen het belangrijkste onderdeel van de auto. Daar probeert elke fabrikant van elektrische auto’s het verschil te maken. Het is dan ook van essentieel belang dat er zich geen verrassingen voordoen in de supply chain. Soms hoort u wel eens in het financieel nieuws dat Tesla zich beter ook zou kunnen storten op de mijnindustrie. Een constante toestroom van grondstoffen zoals lithium, kobalt, nikkel en koper zijn namelijk zeer belangrijk.

Tijdens de ‘battery day’ die werd georganiseerd door Tesla, liet Elon weten om zelf op kleine schaal lithium te produceren. Dit zou gebeuren op de gronden van Nevada. Elon Musk geeft zo het signaal aan de mijnindustrie dat ze snel de productie moeten kunnen opschalen. Kunnen ze dat niet, dan zal Tesla het zelf doen.

Beleggers met Tesla aandelen doen er goed aan om de grondstofprijzen in het oog te houden. Een explosie in de grondstofprijs kan nadelige gevolgen hebben voor Tesla en dus ook voor de aandeelhouders van Tesla.

Lithium

In 2018 had Tesla een overeenkomst met het Chinese Ganfeng Lithium voor drie jaar. Tesla heeft nu een nieuwe overeenkomst getekend met het Chinese bedrijf Sichuan Yahua. Zij zullen nu de Amerikaanse autobouwer voorzien van lithium voor de komende vijf jaar. Het akkoord zou een waarde hebben van $ 630 miljoen tot $ 880 miljoen. De nieuwe lithiumleverancier heeft de productie midden 2020 opgetrokken tot 20.000 ton per jaar. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 40 KG aan lithium nodig. Sinds 2018 zit de Chinese spotprijs van Lithium Carbonate in een dalende trend door een overaanbod. Verder zal Panasonic uit Japan Tesla de lithium-ion-accu aanleveren.

Nikkel

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Tesla meer nikkel nodig zal hebben in de toekomst. Kobalt is een andere grondstof die vandaag wordt gebruikt in de Tesla batterij. Tesla is van plan om de toekomstige batterijen niet meer te voorzien van kobalt, omdat de productie te duur is. Dat kan ervoor zorgen dat de vraag naar kobalt ferm kan slinken. Kobalt moet dan plaats maken voor extra nikkel. Dit blijkt niet zonder gevaar te zijn, aangezien extra nikkel het brandgevaar zou kunnen verhogen.

De vraag naar nikkel zou sterk aangevuurd kunnen worden door de Chinese vraag. De reden hiervoor is dat Nikkel ook in grote hoeveelheden wordt gebruikt voor roestvrij staal en de Chinese economie een grote afnemer is van deze metaalsoort. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 55 KG nikkel nodig. Dit zou in de toekomst kunnen toenemen aangezien kobalt zal vervangen worden door extra nikkel.

Koper

Fundamenteel gezien is koper één van de meest belovende grondstoffen voor het komende decennium. Dit heeft alles te maken met de stijgende vraag afkomstig van hernieuwbare energie, elektrische wagens en de wereldwijde stijgende inzet op infrastructuur. In het afgelopen decennium zijn 16 kopermijnen van de in totaal 224 ontdekt. Zelf in de veronderstelling dat er plots meerdere ‘high grade’ mijnen worden gevonden, dan nog duurt het gemiddeld 7 jaar alvorens een kopermijn operationeel is. Er speelt hier een stijgende vraag en een potentieel dalend tot stabiel aanbod. Een hogere koperprijs speelt niet mee in de kaarten van Tesla of een andere elektrische autobouwer. Tesla heeft voor elk instapmodel zo’n 80 KG koper nodig.

Zoals u waarschijnlijk al heeft opgemerkt, zijn kwalitatieve grondstoffen van levensbelang voor deze opkomende industrie. Eén van de mogelijke risico’s is dat de stijgende vraag naar grondstoffen, de prijzen enorm aanzwengelt. Het zou duurder kunnen worden om elektrische auto’s te produceren, wat sowieso zal doorgerekend worden aan de consument.

Koers Tesla (TSLA) | Nasdaq TSLA

Aandeel Tesla: TSLA op Nasdaq

Tesla deed in juni 2010 zijn beursintroductie en haalde $ 226 miljoen op. De IPO-prijs werd $ 17. U vindt het aandeel Tesla onder het symbool TSLA met notering op de Nasdaq. Vandaag de dag is Tesla één van de populairste en meest gevolgde aandelen op de populaire Amerikaanse beurs. U kan het aandeel Tesla ook vinden op de beurs in Frankfurt en op de Mexicaanse beurs. Het spreekt voor zich dat het volume op deze twee beurzen pakken lager ligt.

Tesla heeft tijdens het schrijven van dit artikel een marktkapitalisatie van $ 581 miljard. Ter vergelijking, Facebook en Berkshire Hathaway hebben respectievelijk een marktkapitalisatie van $ 933 miljard en $ 660 miljard. Wat nog opvalt is dat het aandeel Tesla gretig geshort wordt. Van de ongeveer 770 miljoen uitstaande, verhandelbare Tesla aandelen zijn er 39 miljoen geshort. Dit is een percentage van 5,15%. Voor aandelen zoals Apple en consorten ligt dit percentage onder de één.

Het aandeel Tesla kent een hoge volatiliteit. Ideaal voor daytraders. De bèta voor Tesla aandelen ligt op 2,11. Deze Griekse letter geeft in de financiële wereld aan hoe bewegelijk een aandeel is ten opzichte van het marktgemiddelde. Een waarde boven 1 geeft aan dat het betreffende aandeel sterker beweegt dan het marktgemiddelde. Gezien de grote prijsbewegingen van het aandeel Tesla, is de bèta van 2,11 niet zo verwonderlijk. Wat het sectorgemiddelde betreft, ligt de bèta op 1,1.

Via LYNX heeft u de mogelijkheid om het aandeel Tesla premarket te handelen. U kan met andere woorden, voorbeurs uw aandelen Tesla van de hand doen of net aankopen. Verder kan u bij LYNX ook nabeurs handelen wat ervoor zorgt dat u van een maximale flexibiliteit geniet. Voor meer informatie over voorbeurs- en nabeurs handelen, lees gerust het artikel ‘Voorbeurs en nabeurs handelen bij LYNX, geen fictie’.

De grootste aandeelhouders van het aandeel Tesla

Hoe zit het met de verdeling van al dat aandelenkapitaal? Zijn het eerder de particuliere beleggers die hun pijlen hebben gericht op het aandeel Tesla of zijn de institutionele beleggers ook van de partij? Uiteraard zijn ze van de partij. Het aandeel Tesla zou nooit dergelijke opwaartse beweging kunnen maken met enkel particulier beleggingskapitaal. 42,77% van Tesla is in handen van fondsen, brokers en investment managers. 19,63% is in handen van strategische entiteiten/personen waaronder Elon Musk en 37,60% is free float. Hieronder vindt u de grootste aandeelhouders van het bedrijf Tesla Inc.

Financiële partijen Strategische entiteiten/personen
Naam Hoeveelheid aandelen Naam Hoeveelheid aandelen
Vanguard Group 58,60M Elon Musk 170,49M
Capital World Investors 40,93M Lawrence Ellison 15,01M
BlackRock 33,53M Jeffrey Straubel 1,38M
State Street Global Adv. 29,43M Antonio Gracias 1,31M
Baillie Gifford & Co 16,22M Kimbal Musk 599.74K
Geode Capital 11,97M Matthew Ehrenpreis 118.83K

 

Advies Tesla aandelen

Door de populariteit van Tesla, wordt het door vele beurshuizen gevolgd. Zij komen dan ook frequent met advies rond de Tesla aandelen. U kan deze raadplegen in het handelsplatform van LYNX. De actuele prijs van het aandeel Tesla is $ 604.

Beurshuis Advies Koersdoel ($) Datum (2021)
Morgan Stanley Kopen 900 Juni 03
Wells Fargo Kopen 880 Mei 24
Merrill Lynch Neutraal 700 Mei 21
New Street Kopen 900 Mei 18
Credit Suisse Houden 800 Mei 10
Goldman Sachs Kopen 860 Mei 10
J.P. Morgan Verkopen 155 Mei 10
Barclays Verkopen 230 Mei 10

 

Tesla’s zitje in de S&P 500 index

Het feit dat Tesla werd opgenomen in de S&P 500 heeft heel wat institutionele beleggers gedwongen om Tesla aandelen te kopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ETF-aanbieders die een tracker hebben met de S&P 500 als benchmark. Door de zware weging van Tesla in de aandelenindex, zou het niet verantwoord zijn het Tesla aandeel niet aan te kopen. Op de reguliere beurs werden op 18 december meer dan 220 miljoen aandelen Tesla verhandeld. Er is die dag met andere woorden voor meer dan $ 145 miljard aan waarde Tesla aandelen verhandeld. Dit is een recordbedrag in de geschiedenis.

Aandeel Tesla koersgrafiek

Maar het werkelijke volume lag nog een pak hoger. We moeten namelijk rekening houden met ATS (Alternative Trading Systems). Naast het verhoogde volume, zagen we ook een hoger volume in de darkpools. De Amerikaanse darkpools vallen onder ATS (Alternative Trading Systems) en moeten aan bepaalde publicatieverplichtingen voldoen. In de week van 14 december 2020 werden er meer dan 21 miljoen aandelen Tesla verhandeld onder de institutionele beleggers via de darkpools. U vindt hieronder de data met een onderverdeling per darkpool. Let wel: het gaat hier enkel over Amerikaanse darkpools.

Darkpool aandeel Tesla (TSLA) | Beleggen in Tesla

bron: https://otctransparency.finra.org/

Fundamentele analyse aandeel Tesla

Er zijn verschillende manieren om een fundamentele analyse uit te voeren voor het aandeel Tesla. Er kan gekeken worden naar de cijfers, verwachtingen, toekomstgerichtheid business model en zoveel meer. In deze sectie zullen we het aandeel Tesla op een fundamentele wijze benaderen.

Business model Tesla

Wanneer we een fundamentele analyse willen maken van het aandeel Tesla, is de eerste vraag die we ons moeten stellen: ‘Hoe duurzaam is het business model van Tesla?’. We kunnen besluiten dat het business model voorlopig duurzaam is. De transitieperiode die de wereld is ingeslagen, zorgt dat het bedrijf Tesla als een toekomstbestendig bedrijf beschouwd kan worden. De toekomst staat in het teken van vergroening en dit zal niet snel wijzigen.

Een groot verschil met andere autoconstructeurs is dat Tesla rechtstreeks aan de consument verkoopt. Er wordt geen beroep gedaan op franchising. Tesla heeft een wereldwijd netwerk uitgebouwd van showrooms waar elektrische auto’s verkocht worden. Volgens Elon Musk is het franchisemodel inefficiënt, duur en te weinig vatbaar voor innovatie. Er kan met andere woorden niet snel genoeg geschakeld worden. Laat Tesla nu net de auto zijn waar u niet hoeft te schakelen.

Balans aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Cash + KT-investeringen 3.393.216 3.367.914 3.686.000 6.268.000 19.384.000
Totale activa 22.664.076 28.655.372 29.740.000 34.309.000 52.148.000
Netto schuld 5.194.899 8.762.949 10.142.000 8.429.000 632.000
Totale schuld 8.588.115 12.130.863 13.828.000 14.697.000 11.739.000
Current ratio 1,07 0,86 0,83 1,14 1,66
Quick ratio 0,67 0,51 0,46 0,71 1,59
Totale schuld / EBITDA 28,49 NA 8,39 5,63 3,35

 

Winst-en-verliesrekening aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Omzet 7.000.132 11.759.000 21.461.000 24.578.000 31.536.000
Brutowinst 1.599.257 2.223.000 4.042.000 4.069.000 6.630.000
Nettoresultaat -674.914 -1.962.000 -976.000 -862.000 721.000
EBITDA 301.459 4.000 1.648.000 2.187.000 4.224.000

 

Cash Flow aandeel Tesla
$000 2016 2017 2018 2019 2020
Netto cash 2.532.509 198.000 312.000 2.506.000 13.118.000
Capex -1.440.471 -4.081.000 -2.319.000 -1.432.000 -3.167.000
Netto werkkapitaal -1.161.537 -1.735.040 833.287 -102.000 98.000
Vrije kasstroom 573.671 -1.470.085 -909.537 1.454.875 1.298.625

 

Wat is de PEG-ratio van het aandeel Tesla?

De PEG-ratio is een kengetal die de koers-winstverhouding vergelijkt met de verwachte winstgroei van een bedrijf. De PEG-ratio wordt vaak gebruikt om de intrinsieke waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Wanneer een aandeel een PEG-ratio van 1 heeft, wordt dit als normaal beschouwd. Een waarde boven de 1 wordt als duur beschouwd en een waarde onder de 1 als goedkoop.

Op dit moment heeft Tesla PEG-ratio van 3,57. Dit is zonder enige twijfel verschrikkelijk duur. Het aandeel Tesla is hiermee één van de duurste, om niet te zeggen de duurste in de volledige autosector. De verwachte PEG-ratio voor 2022 is 5,46. Voor veel beleggers is een PEG-ratio van meer dan 1 al extreem duur. Waardebeleggers zullen meestal op zoek gaan naar aandelen met een PEG-ratio lager dan 1, wat theoretisch betekent dat het aandeel ondergewaardeerd is.

Er zijn echter heel wat andere variabelen waar iemand naar zou moeten kijken vooraleer te beslissen of de PEG-ratio betekent dat het aandeel Tesla duur is. De industrie en het type bedrijf zijn variabelen die moeten worden gebruikt om conclusies te trekken over PEG-ratio. Het is echter duidelijk dat het aandeel Tesla nog steeds vrij duur is, zelfs als we in overweging nemen dat Tesla zich vooral richt op groei.

Wat is de EPS Growth van het aandeel Tesla?

EPS growth staat voor earnings per share growth. In het Nederlands staat het voor de groei in de winst per aandeel. Deze ratio vertelt wat over hoe sterk de winstgevendheid groeit. Doorgaans geldt de regel, hoe hoger de EPS growth, hoe meer beleggers geïnteresseerd zijn in het aandeel. Het aandeel Tesla kan een YoY EPS Growth voorleggen van 165%.

Wat is de Debt/EBITDA ratio van Tesla?

Debt/EBITDA is een ratio die de totale schuld zet tegenover het EBITDA.  De totale schuld zijn zowel de kort- als langlopende schulden. EBITDA staat voor earnings before interest taxes depreciation and amortisation. EBITDA geeft weer hoe rendabel een bedrijf is. Wanneer we EBITDA vergelijken met de totale schuld, krijgen we een idee hoelang het zou duren om alle schulden terug te betalen. Natuurlijk met de assumptie dat zowel EBITDA als de totale schuld constant blijft. Voor Tesla komt deze ratio uit op 2,37. In vergelijking met andere traditionele autobouwers doet Tesla het op vlak van deze ratio goed. Daimler, Toyota Motors en Volkswagen scoren op deze ratio respectievelijk 9.24, 5.03, en 4.30.

Wat is de Current Ratio van Tesla?

Via de current ratio kunnen we achterhalen of Tesla zijn korte termijn schulden kan betalen met de liquide activa en de vlottende activa. Het zegt met andere woorden wat over de solvabiliteit van Tesla op korte termijn. Indien we een ratio hebben boven 1, kunnen we veronderstellen dat de solvabiliteit op korte termijn in zekere zin veilig is. Tesla levert hier ook goed werk ten opzichte van de concurrentie en doet beter dan het sectorgemiddelde.

Current ratio Tesla

Is Tesla financieel gezond?

Een belangrijke parameter om de financiële gezondheid van een bedrijf te bepalen is de kasstroom, en voornamelijk de vrije kasstroom. Tesla had in 2019 voor de eerste keer een positieve vrije kasstroom op jaarbasis. In 2020 kon Tesla een vrijekasstroom van 2.7 miljard rapporteren. Een gigantisch verschil met de voorgaande jaren. Wanneer we de vrije kasstroom per aandeel bekijken, zien we dat Tesla op dit moment positief staat. Tesla doet hier beter dan het sectorgemiddelde.

Vrije kasstroom aandeel Tesla

Wat is de brutomarge van Tesla?

De brutomarge of gross margin, geeft weer hoe efficiënt Tesla zijn omzet genereert en de kosten in het gareel houdt. Tesla doet hier zeer goed werk. Zelfs met de enorme opschaling van productie, blijft de brutomarge van Tesla stabiel. Met een actuele brutomarge van 21,18% doet Tesla het beter dan concurrenten zoals Toyota Motor, Nio, Volkswagen en Daimler.

Brutomarge aandeel Tesla

Wenst u meer fundamentele data over Tesla, neem gerust een kijkje op de pagina ‘Fundamentele cijfers Tesla Motors Inc’.

Tesla en andere Aziatische concurrentie

Tesla heeft ongetwijfeld de first-mover advantage. Deze term refereert naar het concurrentievoordeel die een bepaald bedrijf geniet, doordat ze de eerste waren die een bepaald product en masse aan bood. Het is geen understatement indien we stellen dat Tesla een first-mover advantage heeft op zijn concurrenten. Wat opvalt is dat een groot deel van de concurrentie uit Azië komt. Hieronder een greep uit de concurrentie van Tesla samen met enkele fundamentele cijfers.

Bedrijf Markt-kapitalisatie 

($M)

Totale schuld 

($000)*

BVPS 

($)*+**

EBITDA 

($000)*

EBIT  

($000)*

Land
Thor Industries 5.949 1.636.957 43,22 660.661 460.642 VS
Harley Davidson 6.359 9.563.836 11,70 433.219 235.234 VS
BAIC Motor 3.174 3.932.109 0,95 4.004.257 3.210.451 China
Mitsubishi 3.309 5.183.658 3,65 -92.580 -770.765 Japan
Isuzu 6.865 2.966.243 12,45 1.611.037 828.066 Japan
BYD 88.131 9.313.105 3,38 2.988.861 1.488.264 China
Subaru 14.933 3.227.339 21,38 3.333.847 1.436.687 Japan
PT Astra International 19.177 6.074.729 0,27 2.269.960 1.331.204 Indonesië
Mazda 4.770 9.228.985 16,29 548.595 -337.581 Japan
Suzuki 21.438 7.631.366 30,58 3.059.294 1.649.501 Japan
Dongfeg 9.881 9.458.183 2,31 224.599 -220.586 China
Tesla 800.549 15.163.000 16,91 4.019.000 1.723.000 VS

*Laatste 12 maanden
*BVPS = Book value per share

Aandeel Tesla: grafiek

Eerder in het artikel hebben we een fundamentele analyse gemaakt van het aandeel Tesla. Tot slot vindt u hier een technische analyse van dit aandeel. Tesla heeft sinds begin januari wat moeilijkheden ondervonden. Het aandeel Tesla daalde in een paar weken tijd met 40 procent. De redenen zijn talrijk, maar één van de redenen voor deze daling was het veranderende marktsentiment. Tesla is een groeiaandeel, dit soort aandelen hebben het tijdens de pandemie bijzonder goed gedaan.

Nu zijn beleggers echter geïntimideerd door deze extreem hoog gewaardeerde groeiaandelen. Deze beleggers zijn elders gaan shoppen, bijvoorbeeld meer in waardeaandelen. Sectoren zoals energie en financiën hebben het de laatste maanden heel goed gedaan, omdat de aandelen in deze sectoren tijdens de pandemie werden verwaarloosd en vrij ondergewaardeerd waren. De aanhoudende inflatievrees heeft beleggers ook uit deze groeiaandelen weggejaagd en het sentiment doen verschuiven naar stabielere aandelen, zoals aandelen van bedrijven die niet-duurzame consumptiegoederen produceren of aandelen van bedrijven die grondstoffen ontginnen. Een andere reden voor de daling van Tesla is hun betrokkenheid bij Bitcoin. De prijsbewegingen van deze twee effecten hebben een hogere correlatie gekregen.

Technisch gezien ziet het aandeel Tesla er eigenlijk niet zo aantrekkelijk uit. Op de grafiek zien we een dalend driehoekspatroon. Dit zijn bearish patronen die een ommekeer van een opwaartse trend kunnen signaleren. Op zichzelf heeft het patroon niet veel autoriteit, maar het feit dat het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde neerwaarts is doorbroken, is een extra bevestiging dat beleggers moeten oppassen voor een mogelijke (heftige) daling van het aandeel Tesla. Het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde is een belangrijk instrument in de technische analyse. Een aandeel dat het voortschrijdend gemiddelde breekt, signaleert zwakte die serieus moet worden genomen.

Een breuk uit de dalende driehoek zou betekenen dat het aandeel Tesla een nieuwe neerwaartse trend ingaat, met een potentieel koersdoel van $ 188 per aandeel op basis van de meetdoelstelling van het patroon. Dit zou het koersdoel van J.P. Morgan bevestigen dat zij een maand geleden hebben geïnitieerd. Dit betekent echter nog niet dat u het aandeel Tesla gelijk moet gaan shorten. Een opwaartse trend is immers moeilijk om te keren. Tenzij de koers de horizontale grens van de dalende driehoek doorbreekt, is de opwaartse trend theoretisch nog intact.

Technische analyse koers aandeel Tesla

Indien u zich een idee wil vormen waar de marktparticipanten denken dat de prijs van het aandeel Tesla zal heengaan, doet u er goed aan om de opties te bekijken. Meer bepaald de open interest. De open interest van een zekere optie geeft weer hoeveel opties er actief zijn van de desbetreffende strikeprijs en vervaldatum. Hoe hoger de open interest, hoe meer interesse van de marktparticipanten in het aandeel aan de betreffende strikeprijs.

Aandeel Tesla kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:


Editorial credit: Tattoboo / Shutterstock.com – Paul2015 / Shutterstock.com

De koers van het aandeel Tesla is de afgelopen jaren ontzettend hard opgelopen. Door menigeen is de elektrische autobouwer bestempeld als een bubbel, maar de kopers werden rijk en de shorters kregen ongelijk. Recentelijk is de koers gaan corrigeren, maar betekent dit het einde van de stijging of een nieuwe koopkans?

 

Is dit artikel bespreken we de activiteiten van Tesla en de laatste resultaten van het bedrijf. 

 

 

Nieuws aandeel Tesla

Update 24 maart 2021:

Bitcoin-beleggers zijn weer blij gemaakt door Elon Musk. De oprichter en CEO van Tesla maakte bekend via Twitter dat het mogelijk is om een Tesla aan te schaffen met Bitcoin. Nog opvallender is het feit dat Musk aangeeft de inkomsten die voortvloeien uit betalingen met de digitale munt aan te zullen houden. Het feit dat hij de Bitcoins niet omzet naar fiat geeft aan dat de ‘technoking of Tesla’ nog altijd erg enthousiast is over de cryptomunt.

In februari maakte Tesla ook al bekend dat het bedrijf voor $ 1,5 miljard dollar aan bitcoins had gekocht. Het is niet bekend voor welke prijs de bitcoins exact zijn aangeschaft, maar zeker is dat de investering al op een mooie winst staan.  In reactie op het nieuws schoot de koers van de Bitcoin omhoog en werd een nieuwe all-time high neergezet op circa $ 58.000. De investering van het bedrijf is door beleggers in elk geval nog niet in dank afgenomen. Sinds de bekendmaking in februari is de koers van het aandeel Tesla flink gezakt.

Elon Musk, liet zich de afgelopen periode steeds vaker positief uit over cryptocurrency via Twitter. Ook promootte hij Dogecoin, een cryptomunt met een plaatje van een hond dat ooit als grap is begonnen. De koers van Dogecoin is de afgelopen maanden meerdere keren over de kop gegaan.

Update 12 augustus: Tesla gaat voor een stock-split

Tesla maakte gisteren bekend dat het zich klaar maakt voor een zogeheten stock-split. Het bedrijf zal zijn aandelensplitsing doorvoeren met een verhouding van 5-1. De stock-split houdt in dat bestaande aandeelhouders straks 5 aandelen krijgen voor elk aandeel dat zij nu in bezit hebben. Dit betekent ook dat de koers van Tesla op 31 augustus door 5 gedeeld zal worden. Een aandelensplitsing is namelijk simpelweg het verlagen van de nominale waarde (beurskoers) van een aandeel met een bepaalde factor. Tegelijkertijd worden er meer aandelen uitgegeven met diezelfde factor. Hierdoor wordt de prijs van een aandeel dus verlaagd, zonder dat het totale nominale aandelenkapitaal verlaagd wordt. Er komen dus extra aandelen bij, maar er treedt geen verwatering op. De verdeling wordt veranderd, maar de totale waarde van het aandelenbezit blijft gelijk. Op 31 augustus zal de nieuwe prijs van een aandeel Tesla zichtbaar zijn op de koersborden

Voorbeeld: Als Tesla op vrijdag 28 augustus op $ 1.400 sluit, dan zal het aandeel vanaf maandag 31 augustus verhandeld worden op een koers van $ 280.

De elektrische autobouwer kiest voor een splitsing omdat de koers zo hard is opgelopen. Inmiddels betaalt u ruim $ 1.400 voor één aandeel en dat betekent dat het voor de belegger met een kleine portemonnee onmogelijk is om te beleggen in het aandeel. Ook is een hoge koers niet bevorderlijk voor de liquiditeit van het aandeel. Omdat er op een lagere koers meer potentiële beleggers zijn, heeft een stock split dus een positief effect op de liquiditeit van het aandeel. Doordat er meer aandelen in omloop komen, wordt de verhandelbaarheid ook vergroot. Meer beleggers kunnen een stukje van het bedrijf in handen krijgen.

Bovendien kan een hoge prijs, geheel onterecht, (nieuwe) beleggers afschrikken. Mogelijk is de stock-split daarom een voorbode van de uitgifte van nieuwe aandelen. Tesla gaf de afgelopen jaren vaker nieuwe aandelen uit om kapitaal op te halen om te investeren in verdere groei.

Aandeel Tesla

De trend naar een schoner klimaat is onomkeerbaar. Al jarenlang proberen wetenschappers en uitvinders alternatieven te vinden voor de sterk vervuilende benzine- en dieselvoertuigen. Elektrisch rijden lijkt de oplossing en overheden zetten vol in op deze technieken. s’ Werelds bekendste bouwer van elektrische voertuigen is natuurlijk Tesla. De koers van Tesla blijft maar stijgen en onlangs werd Toyota ingehaald als meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Tesla heeft ten tijde van schrijven een beurswaarde van $ 630 miljard. Toyota heeft een marktwaarde van $ 209 miljard en daarna pas komt Volkswagen.

Ter vergelijking: Volkswagen is $ 153 miljard waard. De omzet van Volkswagen was in 2020 echter $ 193 miljard, terwijl Tesla in 2020 een omzet van slechts $ 31,5 miljard behaalde. Ondertussen blijft de koers van Tesla oplopen, terwijl de koersen van traditionele autobouwers het veelal slecht doen. Is Tesla een bubbel of juist de toekomst?

Vrijwel alle autofabrikanten in de wereld zetten nu ook in op elektrisch rijden, maar hebben een jarenlange achterstand opgebouwd. Een alternatief voor elektrisch rijden kan worden gevonden in waterstof. Meer weten over beleggen in waterstof? Bekijk dan ook zeker het artikel: Beleggen in waterstof: Ontdek de beste waterstof aandelen.

Koersgrafiek aandeel Tesla

Na het $ 420-debacle in 2018 zakt de koers hard weg. De verwachtingen waren hooggespannen en vanwege productieproblemen kon Tesla deze niet altijd waarmaken. De productie kwam laat op gang en had veel last van kinderziektes. Een opstapeling van negatief nieuws zorgde ervoor dat Tesla binnen een jaar meer dan halveerde.

Maar de koers van Tesla werd opgevangen rond de $ 180, waar de koers ook tussen 2014 en 2016 al meerdere malen een bodem had gevormd. Sinds dat moment is de koers gaan herstellen en eind 2019 kreeg het aandeel te maken met een short squeeze. Ontzettend veel beleggers hadden de aandelen geshort, maar doordat het aandeel bleef stijgen moesten de shorters verlies nemen. Met als gevolg nog veel meer koersstijging. De short interest ratio loopt bij Tesla regelmatig op tot boven de 25%.

Vlak onder de $ 200 plaatste de de koers een top neer en tijdens de corona-crash daalde het aandeel weer met ruim 60%. Maar ook deze daling bleek een perfect koopmoment te zijn. De koers werd opgevangen door de voormalige weerstand. Het aandeel vormde medio maart een bodem rond de toppen uit 2017-2019. Sindsdien is de koers van Tesla met ruim 1100% gestegen en lijkt het aandeel wederom losgeslagen te zijn van de realiteit. De waardering is extreem en de concurrentie lijkt juist op gang te komen. Kan de koers nog wel hoger?

Technische analyse Tesla

Sommige analisten geven alweer gigantische koersdoelen van $ 3000 mee voor het aandeel Tesla. Als we naar de grafiek kijken lijkt de steun rond $ 539 belangrijk voor het verdere koersverloop van Tesla. Indien de koers hieronder sluit dan lijkt een verdere correctie tot onder de $ 400 niet uit te sluiten waar we de volgende steunzone zien. Bij een opleving ligt de weerstand op $ 900. Een doorbraak hierboven zal een grotere stijging uitlokken.

Aandeel tesla koers | Koers tesla | Beleggen tesla

Wat doet Tesla?

Tesla werd opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Het was pas een jaar later dat Elon Musk aan boord kwam van het bedrijf en een cheque overhandigde van $ 30 miljoen. Het doel van het bedrijf was om aantrekkelijke elektrisch voertuigen op de markt te brengen. Tegenwoordig bouwt Tesla niet alleen volledig elektrische voertuigen, maar ook onbeperkt schaalbare producten voor de opwekking en opslag van schone energie. “Tesla gelooft dat hoe sneller de wereld overstapt van fossiele brandstoffen naar een toekomst zonder CO2-uitstoot, hoe beter.”

Korte tijdlijn

In 2008 werd de Roadster gepresenteerd, en daarmee ook Tesla’s geavanceerde batterijtechnologie en elektrische aandrijflijn. In 2010 ging Tesla naar de beurs voor $17 per aandeel Tesla en in 2016 bracht Tesla zijn Model S op de markt. Van dit model werden er in een jaar tijd zo’n 50.000 verkocht. In 2015 breidde Tesla het assortiment uit met de Model X, de veiligste, snelste en meest capabele SUV in de geschiedenis, met een veiligheidsscore van 5 sterren in elke categorie van de National Highway Traffic Safety Administration.

De jaren 2017 en 2018 waren lastige jaren voor Tesla en Elon Musk. De langverwachte Model 3 werd gelanceerd. maar Tesla kreeg kampen met vertraging en productieproblemen in de supply chain. Eind 2018 stuurde Musk een tweet de wereld in die hem vervolging opleverde. Met de Model 3 wil Tesla een groter deel van de automarkt veroveren. De lagere prijsklasse moet de auto betaalbaarder maken voor het grote publiek. Met het nieuwe model zijn de verkopen van Tesla stevig verder gestegen, maar dit gaat voor een deel ten koste van duurdere modellen.

Tesla onthulde niet veel later een revolutionaire truck genaamd Tesla Semi die zo is ontworpen, dat eigenaren ten minste $ 200.000 alleen al aan brandstofkosten besparen over een miljoen mijlen. In 2019 onthulde Tesla de Model Y, een middelgrote SUV met maximaal zeven zitplaatsen, en de omstreden Cybertruck, die veelzijdiger is dan een conventionele truck en sneller is dan een sportwagen.

Een blik op de afgelopen 2 jaar

Begin 2019 is Tesla gestart met het bouwen verkopen van zijn auto’s in China. China is met haar 1,5 miljard inwoners de grootste automarkt ter wereld. Verder is China, misschien tegen de verwachtingen in, de grootste markt voor luxe auto’s en elektrische auto’s. De ideale mix voor de Amerikaanse autobouwer en Tesla heeft dit veel sneller kunnen realiseren dan verwacht. Tesla’s aandeelhouders reageerden laaiend enthousiast. In het laatste kwartaal van 2019 werd zelfs een operationele winst van $359 miljoen behaald, tegen alle verwachtingen in. Daarvoor had het bedrijf telkens moeite om uit de rode cijfers te komen, waardoor 2019 echt wel gezien kan worden als een belangrijk kantelpunt.

Zelfs in 2020 weet het bedrijf uit te blinken en laat het alle traditionele autobouwers ver achter zich. Ondanks de sluiting van de fabrieken en wereldwijde lockdowns door het coronavirus wist het bedrijf in het 1e kwartaal van 2020 een winst van $16 miljoen te behalen. Vandaag de dag lijkt de perceptie van beleggers duidelijk; Tesla heeft een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Elektrisch + autonoom rijden

Tesla is een goed voorbeeld van een revolutionair bedrijf en de onbetwiste koploper op het gebied van elektrisch rijden. Maar het revolutionaire autobedrijf heeft ondertussen ook enorm veel AI-kennis in huis gehaald. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd is op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’.

Elon Musk: CEO van Tesla

Elon Musk, de onvoorspelbare ondernemer, is geliefd en geroemd om zijn ingenieuze ideeën. Zijn uitspraken doen vaak stof opwaaien en zijn soms even gek als revolutionair. Het aandeel Tesla had misschien nooit zo hoog gestaan zonder Musk. Tesla geeft vrij weinig geld uit aan marketing, want Musk is zelf de marketeer door zijn markante uitspraken op Twitter en tijdens interviews. Bij presentaties van het bedrijf is vaak ook ontzettend veel pers aanwezig.

Nadat Musk PayPal verkocht, besloot hij te investeren in verschillende bedrijven, waaronder Tesla. Tijdens de financiële crisis wist het bedrijf met overheidssteun en investeringen van Daimler en Toyota overeind te blijven. Elon Musk schoot met zijn andere bedrijf Space X een Tesla de ruimte in, wat ook weer als een geniale marketingstunt gezien kan worden.

Funding Secured

Op 7 augustus 2018 laat hij op Twitter weten het bedrijf van de beurs te halen en de aandelen voor een bedrag van $ 420 per aandeel op te kopen. Niet veel later blijkt het om een grap te gaan. Musk vindt het vervelend dat er zoveel beleggers het aandeel geshort hebben en wilde ze hiermee een beetje plagen.

De revolutionaire grappenmaker stapt in september op als bestuursvoorzitter bij Tesla na een schikking met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan marktmanipulatie en zijn uitspraak werd bestempelt als ‘onwaar en misleidend’. Wel bleef hij aan als chief executive officer.

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s zijn al meerdere malen in de brand gevlogen. De techniek is echter nog lang niet klaar. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen.

Tesla Motors heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China.

Koers Tesla Aandeel | Beleggen in Tesla | Tesla aandeel kopen

Gigafabriek Duitsland

Ook in Europa wordt er een zogeheten ‘gigafabriek’ gebouwd. In Duitsland werden duizenden dennenbomen gekapt om plaats te maken voor de eerste Europese ‘gigafactory’ van de Amerikaanse autobouwer. Het gebouw komt op een 300 hectare grote kavel in een bos- en merengebied zo’n 30 kilometer ten zuidoosten van de Duitse hoofdstad Berlijn. De fabriek zal naar verwachting in 2021 in gebruik genomen worden en Tesla belooft dat de fabriek tussen de 9.000 en 12.000 banen zal opleveren. Er liggen ook plannen voor nieuwe gigafabrieken in Texas of Oklahoma voor de productie van de cybertruck.

Solar roofs

Op 1 augustus 2016 maakte Tesla bekend SolarCity over te nemen voor $ 2,6 miljard in aandelen. Deze manoeuvre redde SolarCity dat in financiële problemen was gekomen. Na de overname bouwde Tesla de SolarCity verkopen af en richtte het zich naast het installeren van zonnepanelen meer op de opslag van energie door batterijen. In 2017 konden mensen al reserveringen plaatsen voor zonnepanelen, maar vandaag de dag zijn ze nog altijd niet geleverd. Sommige bestellingen werden geannuleerd, omdat ze ‘buiten het servicegebied’ zouden liggen.

Volgens Amazon vliegen ze in brand en liep het innovatieve idee tegen nogal wat obstakels aan. Onderzoek en ontwikkeling ging wel gewoon door en Musk gaf aan dat de dakpannen zoveel vertraging oplopen, omdat het bedrijf er zeker van wil zijn dat ze dertig jaar lang op een dak kunnen blijven liggen, voordat ze daadwerkelijk bij consumenten geïnstalleerd worden. Nog geen duidelijkheid dus, maar mogelijk wel enorm veel potentie voor deze revolutionaire uitvinding.

Concurrentie op komst

Vrijwel alle traditionele autobedrijven hebben de afgelopen jaren bekend gemaakt dat ze zich ook in de markt voor elektrische auto’s willen begeven. In China is er directe concurrentie van autobouwers als NIO en Xpeng die ook wel erg op de auto’s van Tesla lijken. In Europa lijkt Volkswagen de grootste concurrent te worden. Recentelijk ging de koers van de Duitse autobouwer hard omhoog, want ook op het welbekende Reddit forum werd het aangewezen als de nieuwe Tesla.

Volkswagen heeft ambitieuze doelstellingen op de kaart gezet en wil in 2025 al de grootste elektrische autobouwer ter wereld zijn. Met miljarden investeringen gaat het bedrijf in enkele jaren tijd meerdere fabrieken bouwen, batterijen ontwikkelen en de elektrische auto voor de gewone man beschikbaar maken. Uiteindelijk moet dat er voor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Waardering aandeel Tesla

Tesla heeft momenteel een marktwaarde van ruim $ 600 miljard en heeft in 2020 voor het eerst sinds zijn zeventienjarige bestaan winst geboekt. Tesla leverde in 2020 een recordaantal van 499.550 elektrische auto’s af, een toename van 36% vergeleken met een jaar eerder. De verkopen van auto’s leverde ruim $27,2 miljard op en met de verkoop van zogeheten regulatory credits(groene credits) werd $1,58 miljard binnengehaald. De totale omzet steeg in 2020 met 28% tot $31,53 miljard. Onder aan de streep bleef een nettowinst over van $721 miljoen. In 2019 draaide Tesla nog een verlies van $ 862 miljoen.  De vrije kasstroom lag 158% hoger en kwam uit op $2,78 miljard. De totale kaspositie steeg hierdoor tot $19,38 miljard.

Nu Tesla winst heeft gemaakt kunnen we eindelijk op de reguliere manier proberen Tesla te waarderen. Als we de koers/winst-verhouding bereken komt er een schrikbarend hoge ratio van 839 uitrollen. Deze P/E ratio is 41x zo hoog als het gemiddelde (24) van de Nasdaq. Veel analisten vinden Tesla ondank het groeipotentieel daarom een veel te duur aandeel. Concurrenten als NIO en Xpeng Motors maken echter nog geen winst. Reguliere autobedrijven lopen doorgaans achter in ontwikkeling en moeten nog veel kapitaal investeren.

In 2017 werd een verlies van $ 1,96 miljard geboekt, in 2018 verloor het bedrijf $ 976 miljoen en in 2019 werd een verlies van $ 862 miljoen gerealiseerd. En nu is er dus voor het eerst een winstgevend jaar en dat smaakt naar meer. De omzet stijgt ontzettend hard en Tesla is dan ook het klassieke voorbeeld van een groei-aandeel. Een hogere omzet zal de komende jaren ook zorgen voor steeds hogere winsten, maar is het genoeg om de huidige waardering te rechtvaardigen?

Jaar Omzet YoY Growth %
2015 $ 4,05 miljard 27%
2016 $ 7,00 miljard 75%
2017 $ 11,75 miljard 68%
2018 $ 21,46 miljard 82%
2019 $ 24,58 miljard 14,5%
2020 $ 31,53 miljard 28%
2021 (e) $ 48 miljard (e) 52% (e)

Verwachtingen

Analisten zijn erg positief gestemd over Tesla en verwachten dat het bedrijf in 2021 een omzet van $ 48 miljard kan behalen en dat de winst boven de $ 3 miljard zal uitkomen. Daarmee zakt de P/E ratio snel en komt hij bij de huidige beurswaarde uit op 201. In 2023 denken analisten zelfs dat de omzet op $  82 miljard uitkomt met een winst van $ 7,2 miljard. Als dit waargemaakt kan worden dan zal Tesla bij de huidige koers nog altijd een P/E ratio van 83 hebben. De huidige koers loopt dus erg ver vooruit op de verwachte ontwikkelingen. De vraag is echter in hoeverre de concurrentie de groei van Tesla in de weg gaat zitten.

Conclusie aandeel Tesla

Tesla heeft enorm geprofiteerd van de opkomst van elektrisch rijden, maar de concurrentie neemt toe. Traditionele autobouwers zijn begonnen met het investeren van miljarden in elektrisch rijden. Tesla moet nu bewijzen ook efficiënt te kunnen produceren en ook een goede service te leveren aan een veel groter aantal auto’s. Verder heeft het bedrijf grootste plannen voor vrachtwagens, cybertrucks en zonnepanelen. Deze plannen moeten echter nog waargemaakt worden en gaan mogelijk veel geld kosten. Gelukkig is de kaspositie toereikend voor alle interessante plannen van het bedrijf. Dan moet Tesla overigens niet met te veel geld gaan speculeren op Bitcoin, want dat zullen niet alle aandeelhouders kunnen waarderen. Of dit allemaal gaat lukken is onzeker en daarmee het succes van het aandeel Tesla ook. Er zit in ieder geval veel potentie en know-how in het bedrijf en daarmee veel fantasie in het aandeel Tesla.

Als autobouwer is de waardering van het aandeel extreem. Maar Tesla is meer dan dat. Het is een revolutie. Tesla werkt nu aan haar meest betaalbare auto tot nu toe en is van plan nog meer producten bereikbaar en betaalbaar te maken voor steeds meer mensen. Op deze manier hoopt het bedrijf dat schoon vervoer en schone energie telkens een stap dichterbij komen. De koers is uiteraard veel te ver doorgeschoten en we kunnen wel spreken van een echte bubbel. Dat betekent niet dat er met hypes geen geld kan worden verdiend, in tegendeel.

De grafiek van Tesla is spannend en de koers bevindt zich in een verbazingwekkende achtbaanrit. Waar deze gaat eindigen is zeer lastig te zeggen. Ik kan u er enkel voor waarschuwen om u niet te laten leiden door emoties. Er komt vast wel weer eens een grote correctie voorbij. Juist die correcties kunt u benutten om een klein deel van uw portefeuille te gebruiken voor een belegging in het aandeel Tesla. Uiteraard gaan daar (hoge) risico’s mee gepaard.

Aandeel Tesla kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Tesla (TSLA) U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Tesla: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Tesla beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Tesla. Met directe toegang tot wereldwijde handelsbeurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt gewoon voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdscerschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen van Tesla kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Tesla

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Tesla : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Tesla: Bedrijfsinformatie Tesla Motors Inc

Tesla werd opgericht in 2003 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. De autobouwer legt zich toe op het produceren en commercialiseren van elektrische auto’s en vrachtauto’s. Het verkoopnetwerk is op dit moment relatief klein maar er wordt voorzien om dit spoedig op te drijven. De Amerikaanse autobouwer heeft sinds de opstart van Tesla nog geen enkel jaar winst gemaakt. Tesla had in 2017 wereldwijd meer dan 35.000 voltijdse werknemers in dienst.