Covid 19: Top 15 Meest gestelde Vragen

In de veronderstelling dat u naar het juiste IBAN-nummer heeft overgeschreven (voor een storting in euro is dat het rekeningnummer: DE69 5021 0900 0215 5200 13) is uw geld wel degelijk aangekomen, maar wordt dit nog vastgehouden op de bankrekening van onze partner. Aangezien uw effectenrekeningnummer geen IBAN-nummer is, worden alle stortingen op die Duitse bankrekening verzameld om vervolgens te verdelen naar uw effectenrekening. Het is dan waarschijnlijk dat uw storting op dit ogenblik wellicht nog niet aan de volgende eisen voldoet:

  1. Er werd een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk IBAN-nummer. Door het aanmaken van een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dit kunt u achteraf nog altijd doen.
  2. In de omschrijving van uw overschrijving dient u uw UXXXXX-nummer en uw naam te vermelden. Als dat niet het geval is, kunt u ons een stortingsbewijs van uw bank bezorgen via klantendesk@lynx.be.

Klik hieronder voor de volledige stortingsinstructies.

Volg daarvoor de instructies hieronder. Houd rekening met volgende aspecten:

  1. Let op dat u een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk bankrekeningnummer. Dankzij een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dat kunt u ook na uw storting nog doen.
  2. In de omschrijving van uw overschrijving dient u uw UXXXXX-nummer en uw naam te vermelden. Als dat niet het geval is, kunt u ons een stortingsbewijs van uw bank bezorgen via klantendesk@lynx.be.

Waarschijnlijk handelt u via een margin-rekening en kon u niet meer aan de marginverplichtingen voldoen. Het systeem kan dan binnen 10 tot 30 minuten automatisch posities liquideren om zo voldoende waarborg vrij te maken. In feite zijn er twee mogelijke oorzaken voor een liquidatie:

  1. Een negatieve Huidige Beschikbare Liquiditeit (Current Excess Liquidity).
  2. Een negatieve SMA (Special Memorandum Account) aan het eind van de handelsdag.

Het is dan ook sterk aan te raden om vooraf aan iedere transactie nauwgezet de marginverplichtingen te controleren die de nieuwe transactie met zich meebrengt. Hoe u de marginverplichtingen controleert, kunt u hier lezen.

Hieronder vindt u verder nog enkele links met uitgebreide informatie omtrent de bestedingsruimte en liquidaties, de huidige marginvereisten en de rekeningwaarden.

Uiteraard kunt u steeds  geld overschrijven van uw effectenrekening bij LYNX naar uw gekoppelde bankrekening.

Wenst u een andere bankrekening te gebruiken dan de gekoppelde bankrekening, dan moet u de nieuwe bankrekening eerst registreren in het systeem.

Hieronder vindt u meer informatie over geld terugboeken en het koppelen van een nieuwe bankrekening.

Als voorbeeld nemen we een Europese aandelenoptie, namelijk een put-spread op Shell (RDSA). Stel, het aandeel Shell noteert momenteel 12,50 EUR en de put-spread expireert komende vrijdag. De put-spread is als volgt:

  • 1x long put 12
  • 1x short put 9

Hieronder 3 scenario’s waarbij u de put-spread laat expireren:

  1. Het aandeel Shell noteert vrijdag op expiratie nog steeds 12,50 EUR.
    Beide opties expireren waardeloos. U verliest uw inleg (de aankoopkosten van de put-spread).
  2. Het aandeel Shell noteert vrijdag op expiratie 11 EUR.
    Uw long put 12 is in-the-money en heeft nog een intrinsieke waarde, uw short put 9 is out-of-the-money en dus waardeloos. Dat betekent dat uw long put 12 automatisch en gratis wordt uitgeoefend. U verkoopt dus 100 aandelen Shell tegen 12 EUR per aandeel. Indien u geen 100 aandelen Shell reeds in bezit heeft, wordt een shortpositie geopend. Uw rekening moet de marginvereisten in dat geval wel aankunnen. Kijk hiervoor naar de Post-expiry Excess. Die post voorspelt de marginvereisten en de daaruitvolgende beschikbare liquideiten, mits u opties laat expireren.
  3. Het aandeel Shell noteert vrijdag op expiratie 8 EUR.
    Beide putopties zijn in-the-money. Dit betekent dat zowel de long put 12 als de short put 9 wordt uitgeoefend. Dat zou betekent dat u enerzijds 100 aandelen Shell moet verkopen en anderzijds 100 aandelen Shell moet terugkopen. Het uiteindelijk resultaat is een nuloperatie.

LET OP:  De uitoefening of assignatie van een aandelenoptie resulteert in de aankoop/verkoop van de onderliggende aandelen. LYNX voert die transacties gratis uit. Echter dient u wel rekening te houden met de beurstaks (0,35% over het transactiebedrag) die in beide gevallen verschuldigd is.

Bovenstaande betreft een voorbeeld van een Europese aandelenoptie. Meer informatie over expiratietijden en settlementprijzen vindt u in onderstaande link.

Om real-time koersen te kunnen ontvangen, dient u het gepaste abonnement te activeren. Voor Belgische aandelen is dat Euronext Basic bundle à 3 EUR per maand (exl. btw). Lees hieronder hoe u koersdata-abonnement kunt activeren en check welk abonnement u moet activeren voor welk effect.

U kunt hier de nieuwste versie op onze website downloaden. Die vervangt automatisch de oude versie. Uw instellingen worden standaard op de server opgeslagen en zullen automatisch worden ingeladen wanneer u de nieuwste versie opent.

Daarnaast bieden wij uiteraard ook een vereenvoudigd online platform aan: LYNX Basic.

U kunt op ieder moment een jaaroverzicht opvragen vanuit uw Account Management. Klik hier voor de instructies.

U kunt ook een e-mail sturen naar klantendesk@lynx.be met het verzoek een jaaroverzicht te ontvangen. Gelieve er rekening mee te houden dat het enkele werkdagen kan duren alvorens u het jaaroverzicht per mail ontvangt.

Zie onze tarievenpagina. Hier ziet u de huidige rentetarieven op jaarbasis.

Helaas is dat niet mogelijk. U kunt een nieuwe rekening openen via onze website. Opgelet: de verwerkingstijd duurt langer dan normaal en zakelijke rekeningen kunnen momenteel niet geopend worden.

Indien u niet meer kan inloggen op uw rekening, kan dat 2 oorzaken hebben:

  1. Ofwel gebruikt u een fout wachtwoord om in te loggen. In dat geval kunnen wij voor u een wachtwoord reset aanvragen
  2. Ofwel is uw twee-factorauthentificatie niet langer operationeel. Via het versturen van een tijdelijke code, kunnen wij ervoor zorgen dat u die beveiliging opnieuw kunt activeren.

Het is uiteraard nog steeds mogelijk om een effectenrekening bij LYNX te openen. Houd echter wel rekening met een langere wachttijd dan normaal. Als gevolg van de aanbevelingen van de nationale Veiligheidsraad hebben wij immers beslist om onze werknemers van thuis te laten werken. Bovendien is het aantal medewerkers dat aan uw rekeningaanvraag kan werken een stuk lager.

Dit betekent dat wij nog steeds uw rekeningaanvraag kunnen verwerken, maar dit we dit minder efficiënt en met minder personen kunnen afhandelen.

Om in een bepaald product te handelen, moet u de juiste handelstoestemming te hebben. Indien u m.a.w. de foutmelding “no trading permission” of “geen handelstoestemming” krijgt, betekent dit dat u geen positie kan openen in het gewenste effect door het ontbreken van de handelspermissie.

Via onderstaande knop vindt u de instructies om een handelstoestemming in een bepaald product aan te vragen.

Let op: de handelstoestemming in bepaalde producten is pas mogelijk indien u over voldoende kennis en ervaring in die producten beschikt.

LYNX zal zelf nooit uit eigen beweging munten voor u converteren. Indien u m.a.w. een effect genoteerd in USD wenst aan te kopen, dan zullen wij ook effectief USD afrekenen.

Hebt u geen USD cash maar wel EUR cash op uw effectenrekening? Dan kan het aangewezen zijn om vooraf aan de transactie een deel van uw EUR-saldo te converteren naar USD.

Hieronder vindt u de instructies om een conversie te doen met onze verschillende platformen:

Transacties die in het verleden werden uitgevoerd, kunt u terugvinden via het “activity statement”.

Via onderstaande knop verneemt u hoe u zo’n “activity statement” kan opvragen.

Veelgestelde vragen

Heeft u nog verdere vragen?

U kunt contact met ons opnemen via chat, telefoon of e-mail. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8:30 tot 18:00 uur. Onze ervaren servicemedewerkers helpen u graag verder.

Direct contact opnemen

Ignace De Vloo
Ignace De Vloo
Service Manager
Contact icon Bel naar
09 223 23 20
Contact icon E-mail naar
klantendesk@lynx.be
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker