
Het bedrijfsmodel van Alibaba: een overzicht
Alibaba is een Chinees technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in e-commerce. De Chinese technologiereus is gevestigd in Hangzhou en telt ruim 100.000 medewerkers. Tegen 2024 wil Alibaba de grens van 1 miljard jaarlijkse actieve gebruikers overschrijden. Momenteel zijn er 779 miljoen verschillende mensen die jaarlijks gebruik maken van de diensten van Alibaba.
Alibaba ontstond toen Jack Ma in 1999 de website Alibaba.com oprichtte, samen met 17 vrienden. Onder leiding van Jack Ma groeide Alibaba uit tot één van de grootste beursgenoteerde bedrijven van China. In 2019 stopte hij als CEO van Alibaba en werd hij opgevolgd door Daniel Zhang, voormalig CEO van Taobao en voormalig president van Tmall. Daniel Zhang is ook de man die van ‘Singles day’ in China een online koopevenement gemaakt heeft. Singles day is de Chinese variant van Black Friday. Het online koopevenement heeft ondertussen een bruto-omzet dat driemaal zo hoog ligt als dat van Black Friday en Cyber Monday samen.
Alibaba haalt het grootste deel van hun omzet uit hun e-commerce business. Ze zijn de eigenaar van drie grote e-commerce platforms:
Op elk platform treedt Alibaba op als een tussenpersoon. Dit wil zeggen dat Alibaba zelf niets verkoopt, maar simpelweg kopers en verkopers samenbrengt op hun platformen. Zowel Taobao als Tmall behoren allebei in de top 10 van de meest populaire websites wereldwijd. Alibaba staat op nummer 12 volgens Alexa, een data-analysebedrijf dat eigendom is van Amazon. Het is dus duidelijk dat alle platformen van Alibaba enorm veel gebruikt worden.
Alibaba: B2B
Alibaba.com is een business-to-business handelsplatform, dat fabrikanten en groothandels verbindt met kopers van over de hele wereld. De fabrikanten en groothandels betalen jaarlijks een verkopersvergoeding en een commissie per transactie aan Alibaba. Ze kunnen gratis een beperkt aantal producten aanbieden, maar ze hebben de mogelijkheid om te betalen voor een reeks voordelen, zoals een grotere bekendheid op de website en een onbeperkt aantal productvermeldingen.
Taobao: B2C en C2C
Taobao.com is de grootste online winkel van China. De website is gelanceerd in 2003 en ondertussen zijn er miljoenen verkopers die hun producten verkopen op Taobao.com. Terwijl Alibaba.com een business-to-business platform is, is Taobao gericht op business-to-consumer en consumer-to-consumer. Dit laat kleine bedrijven en individuen toe om hun producten online te verkopen. Taobao is Chinees voor “zoeken naar schatten”.
In tegenstelling tot Alibaba.com, verdient Taobao geen geld door commissies. Mensen kunnen zich gratis aanmelden op de website en hun producten verkopen zonder een commissie of vergoeding te betalen. Hierdoor is Taobao kunnen uitgroeien tot het grootste e-commerce platform in Azië. Verkopers kunnen betalen voor advertenties en andere diensten om hen te helpen opvallen en hiermee de verkoop te stimuleren. Deze advertenties zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor Taobao.
Tmall: grote merken
Tmall is opgericht in 2008 en is een platform waarop grote merken zoals Nike of Apple hun producten kunnen verkopen in China. Dit platform probeert zich te richten op de snelgroeiende middenklasse in China. De grote bedrijven die hun producten willen aanbieden op dit platform moeten daarvoor een jaarlijkse vergoeding en een commissie per transactie betalen.
Overige
Naast e-commerce houdt Alibaba zich ook bezig met een hele reeks andere zaken. Ze zijn nog actief in de cloud-computing markt en in media en entertainment. Zo is Alibaba ook nog eigenaar van Youku, één van de grootste platforms voor online video- en streamingdiensten in China. Daarnaast doet het Chinese bedrijf nog verschillende investeringen in bedrijven die al dan niet beursgenoteerd zijn, zoals Sina Weibo (sociaal netwerk), Lyft (service voor het delen van ritten, zoals Uber) en Snapchat.
Tot slot bezit Alibaba een volledige lijst dochterondernemingen die samen een ecosysteem creëren, om de kern van het bedrijf te ondersteunen. De belangrijkste zijn Alipay, Alimama, Aliyun en China smart logistics. Alipay is een betalingsdienst die helpt bij de betalingen op de platformen van Alibaba. Alimama is een online marketingplatform dat hun diensten aanbiedt aan de verkopers op de platformen van Alibaba. China Smart logistics helpt verkopers de efficiëntie van hun pakketbezorging te verbeteren, en Aliyun ontwikkelt platformen voor cloud computing en gegevensbeheer. Deze platformen helpen Alibaba’s e-commerce websites bij de verwerking van de enorme hoeveelheid verkeers- en transactievolumes.
De actualiteit omtrent het aandeel Alibaba
12 maart 2021: Er hangt Alibaba een boete van 1 miljard dollar boven het hoofd:
De Chinese marktregulator is eind december 2020 een kartelonderzoek gestart tegen Alibaba. Het Chinese bedrijf zou druk uitoefenen op handelaren door hen te verbieden hun producten op een ander platform te verkopen dan de platformen van Alibaba. Het onderzoek loopt ondertussen op zijn einde, er zou sprake zijn van een boete van 1 miljard dollar. Hoewel dit de grootste boete ooit zou zijn voor een bedrijf, is dit een grote opluchting voor het management van Alibaba en zijn beleggers. Een boete van één miljard dollar is slechts een tik op de vingers voor het bedrijf, dat het afgelopen jaar een nettowinst van 20 miljard dollar maakte. Bovendien hoeft het bedrijf geen aanpassingen te doen in zijnkernactiviteiten, waarvoor oorspronkelijk gevreesd werd. Het is wel nog steeds mogelijk dat Alibaba een deel van zijn activiteiten, die geen verband houdt met hun e-commerce handel, zal moeten verkopen.
Het lijkt er dus op dat China het bedrijf niet hardhandig wil aanpakken. De milde straf heeft Alibaba te danken aan hun contributie aan de Chinese economie. Het bedrijf telt 110.000 medewerkers en vorig jaar kochten ruim 700 miljoen Chinezen een product op het platform. Ondanks de milde straf lijkt de boodschap wel duidelijk: de Communistische Partij is de baas. De Chinese regering had het gemunt op twee bedrijven van Jack Ma (Alibaba en Ant Group), nadat hij kritiek had gegeven op de Chinese regulatoren.
1 februari 2021: Alibaba maakt kwartaalcijfers bekend:
Het fiscale jaar van Alibaba start in April, waardoor nu de resultaten voor het derde kwartaal van 2020 bekend gemaakt zijn. Alibaba is één van de bedrijven die heeft kunnen profiteren van het feit dat de hele wereld in quarantaine ging. Analisten van Yahoo Finance hadden een winst van $ 3,18 per aandeel voorspeld dit kwartaal. Alibaba vermeldde een winst van $ 3,35 per aandeel in zijn rapport en overtrof daarmee de verwachtingen van de analisten.
De totale omzet van Alibaba is dit kwartaal jaar op jaar 37 procent gestegen, tot 33,75 miljard dollar. Dit is opnieuw een versnelling van de groei, nadat de omzet vorig kwartaal met 30 procent was gestegen. 87 procent van die omzet is afkomstig van hun kernactiviteiten, namelijk hun e-commerce business. De overige 13 procent is afkomstig van cloud-computing, digitale media en entertainment en andere initiatieven.
Cloud-computing is het snelst groeiende segment binnen Alibaba. De omzet van dit segment is jaar op jaar 50 procent gegroeid, en dit kwartaal kan hun cloud-business voor het eerst een positieve EBITA voorleggen. De digitale media en entertainment afdeling is jaar op jaar slechts 1 procent gegroeid. In dit segment was er wel een opmerkelijke stijging in de verkoop van online games. De digitale media en entertainment afdeling van Alibaba is vooralsnog niet winstgevend.
Ook het aantal jaarlijkse actieve consumenten is sterker gegroeid dan verwacht. Dit kwartaal telt Alibaba 779 miljoen jaarlijkse actieve consumenten. Een jaar geleden was dit nog 711 miljoen, en vorig kwartaal hadden ze er 757 miljoen. Dit is een belangrijk cijfer voor investeerders, omdat het bijhoudt hoeveel mensen minstens één bestelling hebben geplaatst in de afgelopen 12 maanden via een platform van Alibaba. Hoe hoger dit cijfer is, hoe beter Alibaba in staat is om advertentiekosten te genereren bij verkopers. Daarnaast betekent een hoger cijfer ook dat er meer mensen worden blootgesteld aan de cloud en entertainment activiteiten van Alibaba. Beiden belangrijke segmenten voor de toekomstige groei van het bedrijf.
11 november 2020: Alibaba behaalt een verkooprecord van 74,1 miljard dollar op Singles Day:
11 november was het de Chinese equivalent van Black Friday, namelijk Singles day. Op die dag werd er voor 74,1 miljard dollar aan producten verkocht op de platformen van Alibaba. Dit is bijna een verdubbeling van het vorige record, dat op 38,4 miljard dollar stond. Het vorige record werd gemeten op 11 november 2019. Singles Day is de laatste dag van het elfdaagse shopfestival georganiseerd door Alibaba. Het coronavirus gaf een extra boost aan de toenemende populariteit van online winkelen. Alibaba zette het evenement dit jaar extra in de kijker met een optreden van de Amerikaanse popster Katy Perry.
3 november 2020: China blokkeert de beursgang van Ant Group:
Normaal gezien zou de Chinese betaalspecialist Ant Group op 5 november 2020 de grootste beursgang ooit maken, maar daar staken Chinese toezichthouders een stokje voor. Ant is de eigenaar van Alipay, een Chinese betalingsdienst die vergelijkbaar is met PayPal, maar veel groter is. Er zijn 80 miljoen handelaren aangesloten bij de betalingsdienst en het platform telt ruim 1,3 miljard gebruikers. Dit is bijna vier keer zoveel als PayPal. Alibaba is de moedergroep van het fintechbedrijf en is voor 33 procent eigenaar ervan. Ant Group zou een beurswaarde gekregen hebben van 320 miljard dollar bij hun beursintroductie.
De Chinese overheid wil dat fintechbedrijven zich houden aan nieuwe en strengere regels, die in grote lijnen overeenkomen met de regelgeving voor klassieke banken. Daarnaast werd Ant Group terecht gewezen, omdat het misbruik gemaakt zou hebben van hun dominante marktpositie en daarmee hun concurrenten een hak zette. Er werd ook kritiek geuit op de manier waarop Ant Group omging met de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens van haar klanten. De betalingsdienst gebruikte de gegevens van haar klanten om kredietscores op te stellen voor leningen. Het bedrijf zette geen kapitaal aan de kant voor deze leningen, maar schoof ze door naar banken en nam een commissie op de lening.
Ondertussen heeft de centrale bank van China laten weten dat Ant Group zijn business model zal moeten aanpassen. Er zal een financiële holding moeten opgezet worden die voldoende kapitaal aanhoudt. Daarnaast zal ook hun kredietratingsegment moeten worden aangepast, zodat de bescherming van de persoonlijke gegevens van hun klanten gegarandeerd wordt. Dit zal een zeer grote invloed hebben op de winstgevendheid van de betaaldienst.
18 oktober 2020: Alibaba investeert $ 3,6 miljard in winkelketen Sun Art Retail
Alibaba legt $ 3,6 miljard op tafel om zijn belang in de winkelketen Sun Art Retail te verdubbelen tot 72 procent. In 2017 kocht de Chinese internetgigant al een belang van 36 procent in de winkelketen. Met deze investering probeert Alibaba verder in te zetten op het segment van online boodschappen. Sun Art heeft een enorm distributienetwerk. Ze baten 484 hypermarkten uit en 30 kleinere winkels verspreid over 232 steden in China. Het is opvallend dat steeds meer e-commercebedrijven beginnen te investeren in fysieke winkels. Enkele jaren geleden maakte ook het Amerikaanse Amazon dezelfde beweging met hun overname van Whole Foods.
Fundamentele analyse van het aandeel Alibaba
In dit deel nemen we de financiële cijfers van Alibaba onder de loep. Aan de hand van financiële ratio’s en verwachtingen kunnen we, rekening houdend met de onzekere factoren, een inschatting maken van de aantrekkelijkheid van het aandeel. Hierbij is het belangrijk dat we rekening houden met de duurzaamheid van de activiteiten van Alibaba.
De duurzaamheid van Alibaba
Ruim 85 procent van de inkomsten van Alibaba zijn afkomstig van zijn hoofdactiviteit: e-commerce. Door de recente gebeurtenissen, waarin de hele wereld thuis moest zitten, is er een versnelling ontstaan in de verschuiving naar online winkelen. Verschillende marktonderzoeken wijzen erop dat deze markt zal blijven groeien in de toekomst. Men verwacht dat China in 2021 het eerste land zal zijn waar meer dan de helft van de detailhandel online zal gebeuren. Volgens eMarketer, een Amerikaans marktonderzoeksbedrijf, zou dit tegen 2024 al ruim 58 procent zijn. Met een marktaandeel van meer dan 50 procent in China is Alibaba dus uitstekend geplaatst om te kunnen profiteren van deze verwachte groei.
Verder is Alibaba onlangs ook begonnen met cloud-computing diensten aan te bieden. Deze sector levert momenteel 8 procent van hun omzet. In de toekomst zal ook de vraag naar cloud-computing diensten alleen maar toenemen. Marktonderzoeken wijzen op een samengesteld jaarlijks groeipercentage tussen de 15 en 18 procent voor de komende 6 jaar. Momenteel groeit dit segment van Alibaba ruim 50 procent per jaar. Op dit moment is het marktaandeel in China ruim 40 procent en in Azië-Pacific 28 procent. Daarmee zijn ze de grootste in deze regio, maar op globaal vlak moeten ze wel grote spelers als Amazon, Google, Microsoft en Apple voor laten.
Balans Alibaba
In de onderstaande tabel vindt u onder andere de evolutie terug van de boekwaarde per aandeel voor het Aandeel Alibaba. De onderstaande cijfers, behalve die bij de boekwaarde per aandeel, zijn weergegeven in miljoen dollar.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
TTM |
Gemiddelde groei |
Cash |
23 023 |
32 093 |
31 018 |
55 453 |
70 559 |
32,31% |
Totale activa |
77 376 |
109 485 |
147 340 |
200 456 |
249 659 |
34,02% |
Totale schuld |
14 005 |
19 168 |
20 504 |
19 150 |
17 969 |
6,43% |
Boekwaarde per aandeel |
16,79 |
21,68 |
29,01 |
42,90 |
53,06 |
33,37% |
Winst-en-verliesrekening Alibaba
In de onderstaande grafiek wordt de evolutie van de omzet, de nettomarge en de winst per aandeel weergegeven van het aandeel Alibaba. De omzet wordt in miljoen dollar weergegeven.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021E |
Gemiddelde groei |
Omzet |
24 164 |
38 209 |
57 533 |
77 818 |
108 316 |
45,51% |
Netto marge |
27,59% |
25,57% |
23,25% |
29,28% |
25,82% |
/ |
Winst per aandeel |
2,80 |
5,02 |
5,99 |
10,35 |
10,26 |
38,30% |

Wat is de PEG ratio van het Aandeel Alibaba?
De PEG-ratio vertelt ons hoe een bedrijf gewaardeerd is, rekening houdend met de verwachte toekomstige prestaties van het bedrijf. Deze maatstaf weegt de verwachte koers/winst verhouding af aan de voorspelde winstgroei van het bedrijf. Een PEG-ratio gelijk aan 1 wordt als normaal beschouwd. Een aandeel met een PEG ratio onder 1 wordt als ondergewaardeerd gezien en een aandeel met een PEG ratio boven 1 is duur.
Volgens de analisten van simplywall.st zullen de inkomsten van Alibaba de komende jaren gemiddeld 13,4 procent per jaar groeien. Dat brengt de PEG-ratio van Alibaba op 1,90. Op basis van deze meeteenheid lijkt het aandeel Alibaba dus overgewaardeerd. Toch is deze PEG-ratio minder hoog dan de PEG-ratio van de markt waarin Alibaba actief is. Daarnaast heeft Alibaba er in het verleden ook een gewoonte van gemaakt om de verwachtingen van analisten te overtreffen. Als dit in de toekomst zou blijven gebeuren, dan overschatten we de huidige PEG ratio. Enkel de toekomst zal uitsluitsel kunnen brengen.
Wat is de netto marge van het aandeel Alibaba?
De netto marge, of winstmarge, geeft aan wat overblijft van de omzet nadat alle kosten, taxen, interesten en afschrijvingen ervan zijn afgetrokken. Alibaba doet het hier heel goed. De winstmarge van Alibaba is ongeveer 25 procent op basis van de afgelopen 12 maanden. Dat hebben ze te danken aan hun bedrijfsmodel. Doordat Alibaba zich niet bezighoudt met de logistiek van alle pakketjes, zijn hun marges veel hoger dan van concurrenten. Alibaba moet dus minder omzet draaien om een even grote winst te behalen als pakweg Amazon.
Risico’s verbonden aan het aandeel Alibaba
Alibaba is een Chinees bedrijf, hier komen enkele risico’s bij kijken. Ten eerste is er het valutarisico. Wanneer u belegt in bedrijven die actief zijn in het buitenland, loopt u de kans om geld te verliezen ten gevolge van ongunstige wisselkoersschommelingen. Ten tweede verbiedt de Chinese wetgeving dat Chinese internetbedrijven in buitenlandse handen komen. De grote Chinese internetbedrijven maken gebruik van een achterpoortje, waardoor het aandeel Alibaba toch verkrijgbaar is op de New York Stock Exchange. De Chinese overheid laat dit momenteel toe, maar het blijft een juridische structuur die niet waterdicht is. Ook dat brengt risico met zich mee. De kans op een ingreep van de overheid is in China namelijk groter dan bij ons.
Vervolgens is Alibaba ook actief in een heel competitieve markt. Op het vlak van e-commerce krijgen ze steeds meer concurrentie uit het binnenland met bedrijven zoals Pinduoduo en JD.com. Ook in de cloud-computing markt is de concurrentie verschrikkelijk hoog, met spelers zoals Amazon, Microsoft of Apple en in het binnenland Tencent. Ten slotte is Alibaba van plan om grote investeringen te doen met het oog op een verdere groei van het bedrijf. Dit kan in de toekomst een invloed hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.
Advies aandeel Alibaba
In de onderstaande tabel vindt u per beurshuis het koopadvies en koersdoel voor het aandeel Alibaba. Het gemiddelde opwaartse potentieel volgens de onderstaande koersdoelen is 50 procent.
Datum |
Beurshuis |
Aandeel Alibaba advies |
Alibaba koersdoel |
1 apr |
Macquari |
Outperform |
$407 |
25 mrt |
Truist Securities |
Buy |
$330 |
2 mrt |
Citigroup |
Buy |
$345 |
2 mrt |
Raymond James |
Strong-Buy |
$350 |
2 mrt |
Mizuho |
Buy |
$285 |
2 mrt |
HSBC |
Buy |
$330 |
De concurrentie van Alibaba
Aandeel Amazon vs Aandeel Alibaba
Amazon en Alibaba hebben veel gemeen. Ze begonnen beiden in e-commerce, werden de grootste speler op de markt in hun thuisland en begonnen daarna andere markten te verkennen, zoals de cloud-computing markt.
Alibaba wordt vaak gezien als het ‘Chinese Amazon’. Hoewel ze beiden actief zijn op de e-commerce markt, is hun manier van werken toch anders. In tegenstelling tot Amazon, houdt Alibaba Group geen voorraad aan en heeft het geen magazijnen. Alibaba beperkt zich dus tot het creëren van softwareplatformen die de uitwisseling van goederen en diensten vergemakkelijken, maar het neemt de logistiek niet op zich. Daardoor zullen de inkomsten van Alibaba lager liggen dan die van Amazon, maar zal het wel hogere bedrijfsmarges en winstmarges hebben.
Alibaba domineert momenteel de e-commerce en cloud computing-diensten in China, terwijl Amazon (AMZN) die industrieën domineert in de meeste andere groeiende markten over de hele wereld. Alibaba heeft de doelstelling om tegen 2024 jaarlijks een miljard actieve kopers te hebben. Om deze doelstelling te bereiken wil Alibaba ook internationaal groeien, waardoor Amazon waarschijnlijk tot de grootste concurrent zal uitgroeien in bepaalde landen en geografische regio’s.
Aandeel JD.com vs Aandeel Alibaba
Alibaba haalt 72 procent van hun omzet uit hun e-commerce activiteiten in China zelf. China heeft de grootste online retailmarkt van de wereld. Volgens eMarketer was de totale omzet van de online handel in China 2297 miljard dollar in 2020. Daarbij komt dat de omzet in deze markt nog eens 21 procent zou groeien tegen het einde van 2021. Uit de cijfers van eMarketer blijkt dat de e-commerce markt in China in 2021 ruim driemaal zo groot zal zijn als in de Verenigde Staten. Het lijkt mij daarom interessant om Alibaba eens te vergelijken met de nummer twee in China, namelijk JD.com.
JD.com (JD) is opgericht in 2004 en is één van de belangrijkste binnenlandse concurrenten van Alibaba op het gebied van e-commerce. Alibaba en JD.com zijn de twee grootste e-commercebedrijven in China. In mei 2019 bedroeg het Chinese marktaandeel van Alibaba 55,9% en dat van JD.com 16,7%, volgens een rapport van eMarketer.
Het bedrijfsmodel van JD.com is vergelijkbaar met dat van Amazon, omdat zij naast de verkoop ook instaan voor de voorraad van goederen en het verzenden van de goederen via hun eigen netwerk. Doordat ze meer controle hebben over hun supply chain of productieketen, hebben ze een goede reputatie kunnen opbouwen. Klanten associëren JD.com met een snelle en betrouwbare levering voor authentieke producten. Alibaba daarentegen moet soms vechten tegen het vooroordeel dat ze namaakgoederen zouden verkopen. Het aandeel JD.com rapporteerde in 2020 een omzet van $ 114,3 miljard. Dat is een stijging van 29,3 procent ten opzichte van 2019.
In de onderstaande tabel worden enkele belangrijke statistieken en waarderingsmaatstaven van de drie grote e-commerce spelers met elkaar vergeleken.
|
Alibaba |
Amazon |
JD.com |
Bruto handelsvolume (GMV) |
$ 1075 miljard |
$ 490 miljard |
$ 398 miljard |
Jaarlijkse actieve gebruikers |
779 miljoen |
150 miljoen* |
471 miljoen |
Omzet |
$ 77,8 miljard |
$ 386,1 miljard |
$ 114,3 miljard |
Nettowinstmarge |
24,93% |
5,53% |
6,71% |
Koers/winst |
25,43 |
75,57 |
17,49 |
Omzetgroei afgelopen 5 jaar |
46,20% |
29,30% |
32,70% |
Beurswaarde |
$ 607 miljard |
$ 1592 miljard |
$ 112 miljard |
* Amazon geeft niet zo gemakkelijk cijfers vrij over het aantal gebruikers als de andere e-commerce spelers. Bij Amazon gaat het over 150 miljoen Amazon Prime leden.
Aandeel Alibaba: Grafiek
Het aandeel Alibaba presteerde het afgelopen jaar in eerste instantie beter dan de S&P500, maar dat is niet blijven duren. Het aandeel bereikte eind oktober een piek met een notering van $ 319 per aandeel op de New York Stock Exchange, maar kelderde wanneer de Chinese overheid de beursintroductie van Ant Group blokkeerde. Eind december kreeg de koers van Alibaba opnieuw een deuk, nadat een onderzoek gestart was tegen monopoliepraktijken bij de e-commerce speler. Sindsdien heeft de koers van het aandeel een korte opflakkering gehad, maar die was van korte duur. Alibaba noteert ondertussen terug aan $ 230 per aandeel. Dat is een daling van 27 procent sinds zijn piek in oktober.
