Artikel laten voorlezen
|
Het is geen hele ingewikkelde term, maar ik zal de betekenis van dead cat bounce in dit artikel toelichten met een paar bijbehorende voorbeelden.
Wat is een dead cat bounce?
Een dead cat bounce is simpelweg een kortstondige opleving van (aandelen)koersen, voordat de markt zijn daling weer hervat. Zo een dead cat bounce geeft beleggers vaak valse hoop. Men denkt dan dat de daling voorbij is en dat er een nieuwe stijging is begonnen. Niets is echter minder waar, de korte opleving is slechts een adempauze voordat de beren opnieuw zullen toeslaan.
Waardoor ontstaat een dead cat bounce?
Zo een dead cat bounce kan plaatsvinden op zowel een kort als een langer timeframe. De oorzaken liggen bij de shorters en de koopjesjagers. Na een stevige daling willen shorters hun winsten veiligstellen. Een deel van de shorters zullen posities terugkopen, wat een stijging veroorzaakt. Daarnaast, wanneer een grote daling dan tot stilstand komt, willen koopjesjagers hun slag slaan.
Â
In sommige gevallen treedt dan een short squeeze op. In het geval van een dead cat bounce wordt de opleving echter snel weer de kop ingedrukt. Indien de onderliggende waarde fundamentele zwakte vertoont en er weinig redenen zijn tot optimisme, zal de dalende trend zich in de meeste gevallen vroeg of laat weer voortzetten. Hierdoor ontstaat er dus na een kleine opleving, opnieuw een daling.
Waar komt de benaming vandaan?
De financiële wereld is altijd al creatief geweest met de benamingen van bepaalde fenomenen. De bekendste termen op de beurs zijn misschien wel de bull en bear markt. Maar waar komt de opvallende dead cat bounce benaming vandaan?
Hoogstwaarschijnlijk is de term bedacht door de Engelsman Raymond F. DeVoe Jr. die werkte bij een investeringsfirma. DeVoe stelde voor een sticker voor een autobumper te printen met de quote “Beware the Dead Cat Bounce”. Hij stelde dat dit geldt voor een aandeel of grondstof dat in een vrije val is terechtgekomen en dan een korte opleving laat zien. Hij licht toe: “Als je een dode kat van de 50e etage gooit, zal hij wellicht op straat stuiteren”. “Je moet de stuiter echter niet verwarren met een nieuw leven, het blijft een dode kat.”
De uitspraak raakte bekend bij het groter publiek nadat het in de Financial Times of London verscheen in 1985.
Saillant detail: begin jaren ’90 werd naar deze valse opleving gerefereerd als een Baghdad bounce, nadat president George Bush en Tony Blair te vroeg enthousiast waren over de val van Baghdad tijdens de oorlog in Irak. Bush dacht dat de Golfoorlog ten einde was en begon de troepen terug te trekken. De Verenigde Staten lieten de eerder aangemoedigde rebellen in de steek. Door de kritiek moesten de troepen langer blijven.
Voorbeelden van een dead cat bounce
Steinhoff:
Als eerste zal ik u een voorbeeld laten zien van het geplaagde aandeel Steinhoff. Dit Zuid-Afrikaanse bedrijf komt van grote hoogtes, maar het aandeel is eind vorig jaar door boekhoudproblemen compleet in elkaar gedonderd. Het woonwinkelbedrijf stond afgelopen zomer vlak onder de € 0,08, waarna er een klassieke dead cat bounce plaatsvond. Het aandeel verdrievoudigde tot circa € 0,25 en speculatieve beleggers vlogen bovenop het aandeel. De opleving bleek echter van korte duur en de beren namen de scepter weer over. Het aandeel halveerde weer kort na de opleving om vervolgens enkele maanden zwak en zijwaarts te bewegen. Op deze grafiek is dus duidelijk een dead cat bounce te te herkennen.
S&P 500:
Als tweede voorbeeld laat ik u een intraday grafiek zien van de S&P 500 future. Ook in indices zien we vaak dead cat bounces na een plotselinge koersdaling. In onderstaande grafiek ziet u de daling die begin oktober werd ingezet. Na de daling zagen we een stevige rally waardoor sommige beleggers dachten dat de daling alweer voorbij was. Ook hier was de opleving slechts van korte duur want inmiddels staan we weer een aardig stukje lager.
Zelf beleggen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod: