Beursgang Uber - beleggingsopportuniteit 2019

Zoals we allemaal weten, heeft het coronavirus een aanzienlijke crash op de markt veroorzaakt: in februari werd in zes dagen tijd 6 biljoen dollar aan waarde weggeveegd van de wereldmarkten. De markten hebben zich inmiddels herpakt. Het aandeel Uber heeft ook een behoorlijke crash ondervonden. Maar vóór de nieuwe uitbraak van het coronavirus begon het aandeel Uber na een aantal moeilijke kwartalen stoom te winnen.

Het multinationalbedrijf verloor in 2019 bijna $ 9 miljard en analisten waren van mening dat de langverwachte IPO een gegarandeerde mislukking zou worden. Maar het managementteam heeft stappen ondernomen om Uber op het pad van winstgevendheid te brengen.

De onderwerpen die worden besproken:

Koers aandeel Uber

Het aandeel Uber heeft sinds hun IPO weinig succes kunnen boeken. Het coronavirus heeft het aandeel Uber ook een flinke tik gegeven maar die neerwaartse prijsdaling is ondertussen al bijna helemaal weggewerkt. Uber voert een heel aantal investeringen uit. Die investeringen dienen tot het uitbreiden van hun bestaande business maar ook voor het toe te treden tot nieuwe industrieën. Ook hun bestaande producten worden verbeterd door samenwerking met andere gespecialiseerde bedrijven. Dit zou wel eens zichtbaar kunnen worden in de waardering van het aandeel Uber in de nabije toekomst.

Koers Aandeel Uber

Wat is Uber?

Uber Technologies, beter bekend als Uber, is een Amerikaans multinationaal die een mobiele applicatie exploiteert. Deze applicatie maakt personenvervoer mogelijk tegen zeer aantrekkelijke prijzen. De app fungeert als een communicatiemiddel tussen iemand die vervoerd wil worden en iemand die deze persoon in kwestie wil vervoeren. Het bedrijf is gevestigd in San Francisco en heeft vestigingen in meer dan 785 grootstedelijke gebieden wereldwijd. De platforms zijn toegankelijk via hun websites en mobiele apps.

Maar Uber gaat nog een stapje verder. Nieuwe Uber-diensten zoals Uber Eats, Uber for Business, JUMP Bikes, Uber Freight en Uber Air zijn volop aan het uitrollen. Heeft u een zakenpartner die moet opgehaald worden? Of bestelt u graag iets uit uw lievelingsrestaurant om dit thuis gezellig op te eten? Uber maakt het via haar diensten allemaal mogelijk met enkele drukken op uw smartphone.

In 2019 had Uber naar schatting meer dan 110 miljoen gebruikers wereldwijd. In de Verenigde Staten had Uber eind 2019 een marktaandeel van 70 procent voor ride-sharing en een marktaandeel van 27 procent voor voedselbezorging. Wereldwijd heeft Uber zo’n 2,5 miljoen vervoerders actief. Uber is zo prominent aanwezig in de deeleconomie dat de veranderingen in de industrie ‘uberisation’ genoemd worden.

Net als bij andere transportnetwerkbedrijven wordt Uber bekritiseerd vanwege oneerlijke behandeling van chauffeurs, verstoring van taxibedrijven en de toename van verkeerscongestie. Het bedrijf is ook bekritiseerd vanwege zijn agressieve strategie in de omgang met regelgevers en voor verschillende onwettige of twijfelachtige praktijken.

Nieuws over aandeel Uber

16 juli 2020: Uber neemt Routematch over

Uber werkt sinds 2015 samen met openbaarvervoersbureaus over de hele wereld om efficiëntere en toegankelijkere openbaarvervoersnetwerken te bouwen voor de miljoenen die ervan afhankelijk zijn.

Uber heeft Routematch overgenomen, een softwareleverancier die meer dan 500 transitbureau-partners bedient in stedelijke en landelijke gemeenschappen over de hele wereld. Routematch werkt samen met grote en kleine doorvoerbedrijven, die lokaal in de Verenigde Staten beginnen en wereldwijd uitbreiden.

Deze acquisitie brengt Uber’s expertise in mobiliteitstechnologieën samen met de mogelijkheden van Routematch voor transit, betalingen, tools voor vaste routes en reisplanningsdiensten.

7 juli 2020: Uber onthult boodschappenbezorging

Uber heeft aangekondigd dat gebruikers in geselecteerde Latijns-Amerikaanse en Canadese steden nu boodschappen kunnen bestellen via de Uber- en Uber Eats-apps, in samenwerking met Cornershop, de populaire startup voor het bezorgen van boodschappen in Santiago, Chili.

Dit volgt op de overeenkomst die de bedrijven in 2019 hebben gesloten. Uber heeft een belang in Cornershop verworven, dat naar verwachting de komende dagen zal worden voltooid. Dit is de eerste samenwerking van Uber en Cornershop.

De technologie van Cornershop brengt nieuwe expertise voor Uber. Met deze nieuwe integratie worden boodschappen die op Uber en Uber Eats zijn geplaatst, gefaciliteerd en geleverd door teamleden van Cornershop. Net als bij het bestellen van een rit of een maaltijd bij Uber, kunnen klanten bij elke stap van het proces hun boodschappen volgen.

Aandeel Uber

6 juli 2020: Uber neemt Postmates over

Uber en Postmates hebben aangekondigd dat ze een definitieve overeenkomst hebben gesloten. Uber zal Postmates voor ongeveer 2,65 miljard dollar overnemen in een aandeel transactie.

Deze transactie brengt het wereldwijde Rides and Eats-platform van Uber samen met de bezorgactiviteiten in de VS van Postmates. Postmates heeft sterke relaties met kleine en middelgrote restaurants opgebouwd, vooral lokale favorieten die klanten naar het merk Postmates trekken. Bovendien was Postmates een vroege pionier op het gebied van ‘bezorging-als-een-dienst’, wat een aanvulling vormt op de groeiende inspanningen van Uber in de bezorging van boodschappen, benodigdheden en andere goederen.

Voor restaurants zullen Postmates en Uber Eats samen meer tools en technologie aanbieden om kosteneffectieve verbinding te maken met een grotere consumentenbasis. Consumenten zullen profiteren van een grotere keuze in een breder scala aan restaurants. Bezorgers zullen ook meer kansen krijgen om inkomen te verdienen door grotere hoeveelheden van bestellingen.

7 Mei 2020: Eerste kwartaalresultaten van Uber

Uber verloor 2,9 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020, het grootste verlies in drie kwartalen. Het bedrijf rapporteerde ook een omzet van $ 3,54 miljard. De bruto-bestellingen voor hun vervoer segment daalde met 3 procent, terwijl de bestellingen voor Uber Eats jaar op jaar met meer dan 54 procent stegen dankzij de toegenomen vraag naar voedsel-leveringen.

Uber’s vervoer activiteiten zijn sterk gedaald als gevolg van wereldwijde lockdowns als gevolg van de pandemie. Het bedrijf kondigde aan dat het 3.700 fulltime werknemers, of ongeveer 14 procent van hun personeel, zou ontslaan.

Aandeel Uber versus aandeel Lyft

Soms is het veiliger of handiger om de rij- en verkeershoofdpijn aan iemand anders over te laten. Dit is het idee achter bedrijven als Uber en Lyft. Deze twee alternatieve taxidiensten lijken onderling hetzelfde, maar er zijn verschillen tussen de twee grootste transportnetwerkdiensten, hier zullen we het aandeel Uber met het aandeel Lyft vergelijken.

Marktaandeel

Zowel Uber als Lyft zijn sterke concurrenten in de ridesharing-industrie en zijn snel bekende namen geworden. Uber staat echter bekend om een aanzienlijk groter marktaandeel, bijna 70 procent van de Amerikaanse markt, vergeleken met bijna 30 procent van Lyft. Uber heeft ook een aanzienlijk grotere internationale dekkingskaart dan zijn concurrent. Uber heeft de voorbije jaren echter wel wat voorsprong verloren aan Lyft.

Omzet in miljard

Uber leverde meer dan 5 miljard reizen versus 620 miljoen voor Lyft in 2018. Uber heeft de opperhand, gedreven door hun grotere klantenbestand en activiteiten in 63 landen. Ter vergelijking: Lyft is alleen actief in de Verenigde Staten en Canada.

De omzet van Uber ligt hoger dan die van Lyft, vanwege het grotere aantal geleverde reizen. De inkomsten van Lyft per reis zijn echter ongeveer 35 procent hoger dan die van Uber, omdat het alleen actief is in de meer waardevolle Amerikaanse en Canadese markt.

Aandeel Uber versus aandeel Lyft

Netto-inkomen in miljard

Beide bedrijven boeken extreem grote verliezen. In dit geval is het snellere tempo van Uber een slechte zaak.

Lyft rapporteert een verlies van $ 1,8 miljard. Een beter cijfer dan eind 2019, waar het verlies $ 2,5 miljard bedroeg. Uber boekte een verbluffend verlies van $ 9,3 miljard, vergeleken met $ 8,3 miljard in het voorgaande kwartaal.

Beide bedrijven boeken angstaanjagende verliezen. Beide bedrijven hebben wel een gezonde kasreserve, maar de vraag blijft: hoelang kunnen ze deze verliezen aanhouden voordat ze alle reserves hebben verbrand?

Aandeel Uber versus aandeel Lyft netto inkomen

Operating Margin (%)

Het is verleidelijk om alleen op het netto-inkomen te vertrouwen om winstgevendheid te meten, maar het geeft niet altijd een duidelijk beeld van een bedrijf.  Winstmargeratio’s kunnen beleggers daarentegen een dieper inzicht geven in de efficiëntie van het beheer.  Het kennen van operational margin stelt een investeerder ook in staat om vergelijkingen te maken tussen bedrijven.

Het is ook hier duidelijk dat beide bedrijven het niet zo spectaculair doen. Wat wel interessant is hier is dat Lyft plots voor de eerste keer het wel wat beter heeft gedaan dan Uber in het meest recente kwartaal.

Aandeel Uber versus aandeel Lyft operating margin

Beide bedrijven bieden opmerkelijke groeimogelijkheden gecombineerd met een aanzienlijk risico. Hoewel elk bedrijf een vergelijkbaar regelgevend risico loopt, zijn de uitdagingen van het aandeel Uber op dat gebied groter.

Aan de andere kant van de medaille is het groeipotentieel van het aandeel Uber aanzienlijk groter vanwege de internationale focus en hun positie in de snelgroeiende voedselbezorgingsactiviteiten.
Kiezen tussen één van deze twee aandelen is moeilijk. Toch moeten beleggers, gezien het hoge risico, op zoek gaan naar grote rendementen. Daarom kunnen de groeivooruitzichten van het aandeel Uber het een betere koop maken dan het aandeel Lyft.

Aandeel Uber: Technische analyse

De grafiek van het aandeel Uber geeft sinds hun IPO een dalende trend weer. Er vormt echter een groot hoofd- en-schouderpatroon. Zo een patroon signaleert een potentiële trendverandering in het aandeel Uber eens de neklijn (blauwe neerwaartse trendlijn) wordt gebroken.

Soms zijn er kleinere patronen die vormen binnen een groter patroon. Dit is het geval bij het aandeel Uber. De rechtse schouder van het groot hoofd- en-schouderpatroon is zelf ook een klein hoofd-schouder patroon. Het kleine hoofd- en-schouderpatroon wordt hier een lanceringspatroon genoemd omdat het de grotere hoofd-schouder patroon zou kunnen lanceren. Dit kan zorgen voor een grote nieuwe trend voor het aandeel Uber. Een potentiële long positie kan dus geïnitieerd worden bij een breuk van het kleine hoofd- en-schouderpatroon of bij een breuk van het grotere hoofd- en-schouderpatroon.

Aandeel Uber: Technische analyse

Hoe ziet de toekomst eruit voor Uber?

Het bedrijf werd hard getroffen door de pandemie van het coronavirus. Wereldwijde bestellingen in april is met 80 procent gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Wall Street was echter positief over het aandeel Uber en hun recente winstresultaten vanwege een hernieuwde focus op kostenbesparing en winstgevendheid.

Zoals eerder ook vermeld, het meest recente kwartaal dat op 31 maart eindigde, was zeer bewogen. Uber rapporteerde een verlies van $ 2,9 miljard, meer dan dubbele schattingen van analisten. Het bedrijf ontving ook een rechtszaak van de staat Californië met betrekking tot de classificatie van hun werknemers, een probleem dat Uber al vóór hun IPO had geplaagd. Verder kondigde het bedrijf een reductie aan van 14 procent van het personeelsbestand, bestaande uit 3.700 medewerkers in klantenondersteuning en wervingsteams. Met deze maatregelen voorspelt Uber een jaarlijkse besparing van $ 1 miljard aan vaste kosten.

Hoewel Khosrowshahi, de CEO van Uber misschien optimistisch is over het feit dat zijn bedrijf snel winstgevend zal worden, staat het aandeel ​​Uber voor een aantal moeilijke uitdagingen. Zoals eerder al vermeld, is de rechtszaak die door de staat Californië is opgelegd een nieuwe wegversperring waar het bedrijf mee te maken heeft. Uber biedt een belangrijke waarde voor klanten en een belangrijke dienst aan de samenleving, beide noodzakelijke ingrediënten voor een langetermijninvestering. Naast het constante spervuur ​​van rechtszaken, opereert het bedrijf in een zeer competitieve ruimte. Uber’s vervoersactiviteiten concurreren niet alleen met tal van andere vervoersaanbiedingen wereldwijd, maar ook met andere transportmethoden zoals openbaar vervoer. Daarnaast moet u rekening houden met nieuwkomers als Tesla en Alphabet, wiens focus op autonoom rijden de hele dynamiek van de industrie zou kunnen veranderen. Het aandeel Uber is voor velen een riskante belegging maar de potentiële winsten kunnen immens zijn als Uber hun kosten kunnen controleren.

Aandeel Uber kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Uber. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandelen kopen bij LYNX


Redactionele bronvermelding: Tero Vesalainen / Shutterstock.com

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart