Kan het aandeel TUI voldoende steun verkrijgen en opnieuw beginnen te stijgen? We bespreken het in dit artikel.
De volgende onderwerpen komen in dit artikel aan bod:
- Het aandeel TUI in vogelvlucht
- Steunpakketten voor TUI
- Bespreking van de jaarresultaten aandeel TUI
- Technische analyse aandeel TUI
- Conclusie van het aandeel TUI
- Aandeel TUI kopen bij LYNX
Het aandeel TUI in vogelvlucht
Het bedrijf TUI Group is een multinationaal bedrijf dat actief is in de toeristische sector. De onderneming exploiteert hotels en resorts onder de merknamen the Robinson, Riu, TUI Blue, Blue diamond en TUI Magic Life Brands. In totaal heeft TUI 1.600 reisbureaus, 5 luchtvaartmaatschappijen met zo’n 150 vliegtuigen en 16 cruiseschepen. Verder heeft TUI ongeveer 400 hotels die het exploiteert. Het hoofdkantoor van TUI bevindt zich in Hannover. Dit is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Nedersaksen.
In België is TUI actief op de luchthaven van Zaventem en is het daar de op één na grootste luchtvaartmaatschappij na Brussels Airlines. Buiten Zaventem is TUI actief in Antwerpen, Oostende, Charleroi en Luik. Over heel België biedt TUI 89 bestemmingen aan en 150 routes.
Doordat het bedrijf verschillende toeristische diensten aanbiedt, is het ook één van de grootste toeristische bedrijven ter wereld. Het aandeel TUI herbergt de klassieke vormen van toerisme in tegenstelling tot Airbnb die de toerismemarkt met een innovatief model binnendringt.
Het aandeel TUI heeft een marktkapitalisatie van iets meer dan € 4 miljard tijdens het schrijven van dit artikel. TUI heeft zowel een notering op Frankfurt als op Londen. Het volume op Frankfurt ligt ongeveer dubbel zo hoog in vergelijking met Londen. Het aandeel TUI heeft een bèta van 1,93 wat betekent dat TUI op dit moment dubbel zo volatiel is als het marktgemiddelde.
Het aandeel Tui neemt duikvlucht
Het aandeel TUI heeft de voorbije jaren een heel wisselvallige koers gekend. De koers bereikte de voorbije 5 jaar een hoogtepunt in 2018 met 20 euro. Het aandeel TUI begon het dramatische jaar 2020 met een koers van iets meer dan 7 euro waarna het tot een dieptepunt zakte in maart en het aandeel een prijs van 1,48 euro had. Dit is een daling met 78 procent.
Het jaar 2020 begon nochtans goed voor TUI, ze hadden een recordaantal boekingen in de maand januari.
Deze daling heeft natuurlijk alles te maken met alle vluchten die werden afgelast, cruisen die niet doorgingen en het toerisme dat zo goed als niet meer bestond. Ook nu ligt het toerisme zo goed als stil. Gezien de volledige focus van TUI op de toeristische sector, heeft het aandeel TUI sterk te lijden.
Midden in deze periode werd ook bekendgemaakt dan TUI wereldwijd 8.000 banen zou schrappen. Dit komt neer op een vermindering met 10 procent van het totale personeelsbestand. Mede door deze mededeling is het vertrouwen niet zo groot in het aandeel TUI. Het bedrijf verkondigde tevens dat onder de besparingen die ze van plan zijn, ook loonbesparingen vallen en dat het schrappen van banen noodzakelijk is.
Een reden van deze afslanking is dat TUI meer wil focussen op online verkoop van reizen en hier dan ook efficiënter en met minder kosten omzet uit kan genereren.
Wie interesse heeft om het aandeel TUI op te nemen in de portefeuille, kan ook overwegen om dit te doen met behulp van opties. U kan eenvoudig een LEAP (langlopende optie) kopen. Het maximale verlies is dan de waarde van de optiepremie die u heeft betaald. Voor het aandeel TUI heeft u een enorme flexibiliteit op het vlak van opties. Er zijn talloze strikes en expiratiedatums beschikbaar.
Steunpakketten voor Tui
Om deze moeilijke periode door te komen heeft TUI verschillende steunpakketten gekregen. Het meest recente steunpakket gaat over 1,8 miljard euro die de Duitse overheid ter beschikking stelt om het bedrijf TUI er terug bovenop te helpen. In totaal werd er al 3 miljard euro steun aan TUI gegeven. Om deze steun te verkrijgen mag het bedrijf geen eigen aandelen inkopen en zullen aandeelhouders TUI geen dividend ontvangen. Momenteel is er ook nog geen vermoeden dat het dividend vlug zal terugkeren. Het zal belangrijk zijn dat de uitrol van het vaccinatieprogramma zo snel mogelijk voorbij is.
De Duitse financiële toezichthouder, BaFin, heeft een onderzoek opgestart die te maken heeft met dit steunpakket. Enkele weken voor de bekendmaking van dit steunpakket, zagen ze een uitzonderlijke stijging van het aandeel TUI. Hierdoor waren er vermoedens van handel met voorkennis. Indien dit onderzoek negatief uitdraait, zou het wel eens een serieuze domper kunnen zijn voor de aandeelhouders van TUI. Daarnaast is deze lening al de derde steunmaatregel die het TUI ontvangt. Dit kan een teken zijn dat de Duitse overheid nog steeds vertrouwen heeft in TUI. Uiteraard speelt de werkgelegenheid ook een rol in de Duitse overweging maar indien TUI financieel gezond was voor de coronacrisis, kan het bedrijf terug gezond worden na de crisis. Althans dat is de assumptie die we maken.
Desondanks de moeilijke periode geeft de topman Fritz Joussen aan dat ze in de tweede helft van 2021 denken om weer op 80 procent van het aantal vluchten zitten en dat alle 16 cruiseschepen weer zouden kunnen uitvaren. Dit alles uiteraard onder voorbehoud van de succesvolle vaccinatie-uitrol. In 2022 hoopt TUI terug over de volle capaciteit te beschikken.
Bespreking van de jaarresultaten
In 2019 realiseerde TUI een winst van € 120 miljoen. Dit staat in enorm contrast met de cijfers die het bedrijf bekend maakte over het meest recente boekjaar 2020. Het jaar van de crisis is voor het aandeel TUI op z’n minst dramatisch te noemen. Van de winst het jaar ervoor was geen sprake meer en er werd een verlies opgetekend van meer dan € 2,72 miljard.
2019 | 2020 | Stijging/daling | |
Omzet (€) | 18,93 miljard | 7,95 miljard | -58 procent |
Winst (€) | 120 miljoen | -2,72 miljard | -2366 procent |
Verplichtingen tegenover de bank (€) | 426 miljoen | 3,756 miljard | 782 procent |
Aantal passagiers | 21 miljoen | 8,1 miljoen | -62 procent |
De omzet van het bedrijf is in boekjaar 2020 maar liefst 58 procent gedaald in vergelijk met het vorige boekjaar. De omzet bedroeg € 18,93 miljard en is door de crisis en het beperkt aanbod van diensten gedaald tot een schamele € 7,95 miljard. Deze daling valt onder meer te verklaren door het beperkt aantal passagier dat TUI mocht verwelkomen in 2020. Er waren in 2020 8,1 miljoen passagiers die gebruik maakten van de diensten van TUI. Dit is een daling met 62 procent wanneer we dit vergelijken met het jaar ervoor.
Een enorme stijging zien we ook in de verplichtingen die TUI heeft aan de banken. In 2019 was deze verplichting nog € 426 miljoen en deze is in een jaar tijd enorm gegroeid want in de jaarrekening van 2020 vinden we een bedrag terug van maar liefst € 3,756 miljard. Deze schulden zullen een negatief effect hebben op het bedrijf en zullen ook een ruime tijd in beslag nemen om te reduceren tot het oude niveau.
Een voordeel van deze negatieve effecten is dan TUI serieuze besparingen heeft doorgevoerd in de vaste kosten waardoor het bedrijf nu 300 tot € 400 miljoen per jaar minder uitgeeft. Deze besparingen zouden op de lange termijn een gunstig effect moeten hebben op de cijfers. Daarnaast is de bedrijfsleider hoopgevend en zullen vouchers die vorig jaar verkregen zijn, kunnen worden omgeruild door reizigers. Dit kan voor een kentering zorgen in het aantal reizigers en kan een positieve invloed hebben op de cijfers van het aandeel TUI.
Concurrentie voor TUI
Wie als belegger interesse heeft in de toeristische sector komt zonder al te veel moeite uit bij het aandeel TUI. Een overzicht van de fundamentele cijfers van TUI en zijn concurrenten kan daarom niet ontbreken.
Bedrijf | Markt-kapitalisatie (€M) | Totale Schuld (€000) | BVPS (*) | EBITDA (€000) | EBIT (€000) | Land |
Accor | 7.180,8 | 3.591.000 | 14,21 | -928.000 | -1.252.00 | Frankrijk |
InterContinental
Hotels Group |
9.483,8 | 2.671.816 | -7,30 | 87.736 | -7.449 | VK |
Whitbread | 6.478,6 | 4.197.980 | 26,28 | -45.954 | -215.055 | VK |
Scandic Hotels Group | 609,9 | 3.070.930 | 1,42 | 13.665 | -70.192 | Zweden |
NN Hotel Group | 1.232,9 | 3.194.600 | NA | 112.600 | -187.406 | Spanje |
Melia Hotels International | 1.212,4 | NA | NA | -19.900 | -405.400 | Spanje |
Pierre & Vacances-Center Parcs | 104,5 | 3.415.638 | -58,30 | 93.322 | -252.290 | Frankrijk |
Norwegian Cruise Line | 5.852 | 9.235.132 | 12,28 | -326.208 | -909.168 | VS |
Minor International | 3.574,9 | 6.543.325 | 0,39 | 75.690 | -362.407 | Thailand |
Wyndham Destinations | 3.238,7 | 5.638.292 | -9,64 | 265.692 | 161.402 | VS |
TUI | 4.204,7 | 7.668.900 | -0,76 | -2.697.700 | -3.002.200 | Duitsland |
*BVPS = Book value per share
We kunnen concluderen dat deze sector gebukt gaat onder de schulden. Dit resulteert in vele gevallen in een BVPS (boekwaarde per aandeel) die negatief is. Hoe hoger de schulden, hoe lager de boekwaarde per aandeel. In veel bedrijven uit de toeristische sector, is de BVPS zelfs negatief. Het is ook niet dat TUI nog veel assets heeft die niet onder de boekwaarde vallen (bijvoorbeeld intellectueel eigendom). Want dat is natuurlijk wel een beperking van de ratio boekwaarde per aandeel. We kunnen besluiten dat deze sector het niet makkelijk heeft op dit moment en de cijfers liegen niet. De schulden zijn torenhoog en er staan niet veel assets tegenover aangezien de boekwaarde negatief is.
Aandeel TUI: technische analyse
Hieronder vindt u de maandgrafiek van het aandeel TUI. De prijs is aan een snel tempo richting de steunzone gezakt die komt te liggen rond € 3. Dezelfde steunzone heeft in 2009 en 2011 gezorgd voor een enorme prijsstijging van het aandeel TUI. Vanuit de technische analyse veronderstellen we dat de steunzone zal houden en de prijs terug naar boven kan stuwen. De stochastic oscillator zou een koopsignaal kunnen geven wanneer zowel de D% als K% boven de blauwe lijn (waarde 20) stijgt. Indien het aandeel TUI door de steunzone zakt, kunnen we gebruik maken van de psychologische getallen voor potentiële steunzones, zijnde 2, 1,5, 1 en 0,5.
Conclusie van aandeel TUI
Het aandeel TUI is één van de grootste, zo niet de grootste, aanbieders van toeristische diensten en is het afgelopen jaar enorm afgestraft. Desondanks het bedrijf veel minder inkomsten kon genereren, hebben ze niet stilgezeten en zijn er besparingsrondes opgestart en is er meermaals steun van de overheid binnengekomen. De overheidssteun kan enigszins gezien worden als vertrouwen van de Duitse overheid dat TUI er helemaal bovenop kan komen wanneer COVID-19 achter ons ligt. Het aandeel TUI is sterk afgestraft geweest. Voor sommige beleggers die een hoog risico aanvaarden, in ruil voor een hogere potentiële return kan het aandeel TUI interessant lijken.

Editorial credit: Markus Mainka / Shutterstock.com
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart