Aandeel Sony
Het aandeel Sony heeft door de jaren heen geweldige prestaties geleverd en is een ongelooflijke aanvulling geweest op de portefeuilles van veel beleggers. Het Japanse conglomeraat heeft de ongelooflijk succesvolle PlayStation 5 al gelanceerd. Kan de PlayStation 5 de prestaties van het aandeel verbeteren? Hoe dan ook, de consensus is dat het aandeel Sony klaar is voor verdere prijsstijgingen.

In dit artikel bespreken we het aandeel Sony en hoe de toekomst eruit ziet voor het bedrijf en het aandeel.

De volgende onderwerpen over het aandeel Sony worden besproken:

Aandeel Sony

Het aandeel Sony

Het aandeel Sony is verhandelbaar op twee grote beurzen. U kunt het aandeel natuurlijk vinden op de Tokyo Stock Exchange onder de ticker 6758. Het aandeel Sony staat echter ook op de NYSE onder de ticker SNE. Zoals u kunt zien op de grafiek hieronder, kende het aandeel Sony een mooi traject de voorbije jaren, dit komt door het initiatief van Sony om financiële verliezen weg te werken en hun internationale bereik te verbreden met muziek en films, maar ook door een grotere focus op gaming. Dit zorgde voor een stijgende vraag naar het aandeel Sony en dus ook een stijgende trend.

Aandeel Sony koers

Sony’s geschiedenis

Het bedrijf Sony werd in 1946 in Tokio opgericht door Masaru Ibuka en Akio Morita. Het bedrijf heette eerst ‘Telecommunications Engineering Corporation’ of beter bekend als Totsuko. Masaru Ibuka definieerde het doel van het bedrijf: een ideale fabriek oprichten. Het doel van Sony was daarom om een ​​bedrijf te worden dat zou bijdragen aan de cultuur en samenleving van Japan door middel van technologische innovatie. Het eerste product dat door het bedrijf werd ontwikkeld, was een rijstkoker.

Het bedrijf ontwikkelde ook een magnetische geluidsrecorder in samenwerking met het Japanse leger. Maar Masaru Ibuka had andere plannen, hij wilde alleen producten produceren die direct de Japanse bevolking zou verbeteren. Radio’s werden in die tijd al door andere grote bedrijven geproduceerd. Daarom zochten de oprichters van Sony naar andere manieren om hun bedrijf buiten Japan uit te breiden. Ze kwamen met de zeer populaire cassette- en bandrecorders.

Het bedrijf Totsuko wist Amerika te veroveren met de cassette- en bandrecorder. De naam Totsuko was echter moeilijk uit te spreken in andere delen van de wereld. Dus besloot het bedrijf om het te veranderen naar het huidige Sony. De bedrijfsnaam is gebaseerd op het Latijnse woord sonus (de oorsprong van het woord ‘sound’). Door de jaren heen heeft Sony veel aandacht besteed aan de nieuwste technologieën, van draagbare radio’s, telefoons tot camera’s. Verrassend genoeg voor veel mensen, maar het vroege succes en de uitbreiding van Sony werden mogelijk gemaakt door de radio’s die ze produceerden.

Het is duidelijk dat de kracht van Sony in innovatieve en mooi ontworpen consumentenelektronica ligt. In de jaren 90 domineerde Sony de gamingmarkt met de onthulling en verkoop van de PlayStation 1, nadat Sega en Nintendo die markt domineerden.

In de jaren 80 besloot Sony uit te breiden naar het opbouwen van een media-imperium. Het bedrijf kocht CBS Records, Columbia Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer, Screen Gems en MGM Studios. Sony werd in die tijd een groot mediaconglomeraat en is dat nog steeds, omdat Sony momenteel één van de grootste en meest invloedrijke bedrijven is op de muziek-, televisie- en filmmarkten. Het is om deze reden dat Sony in 1991 Sony Music Entertainment heeft opgericht na de overnames van de eerder genoemde bedrijven. Sony bezit nu ongeveer 52 procent van de wereldwijde muziekmarkt.

De bedrijfssegmenten van Sony

In 2012 werd Kazuo Hirai aangesteld als CEO van Sony, kort daarna introduceerde hij een nieuw initiatief genaamd One Sony, gericht op het financiële herstel van Sony en het uit de wereld helpen van jaren van financiële verliezen. Hij wilde dat Sony zich meer zou concentreren op de drie grootste groeigebieden:

  • Mobiele technologie
  • Gaming-technologie
  • Beeldvormende technologie

Hierdoor heeft Sony zich de laatste jaren steeds meer gericht op games, muziek en films. Camera’s en visuele chips leveren ook nog steeds veel geld op voor het bedrijf, maar het is niet meer de belangrijkste focus. Sony heeft zelf zijn omzet in zes segmenten verdeeld.

Het belangrijkste segment van Sony is Game & Network Services. Dit segment omvat alle winsten uit de verkoop van games, inclusief PlayStation Plus-abonnementen en de verkoop van PlayStation-consoles. De omzet van het segment daalde in 2019 met ongeveer 15 procent tot 18,9 miljard dollar. De belangrijkste reden voor deze daling was de dalende verkoop van de PlayStation 4 en de games ervan. Geen wonder natuurlijk, want de komst van de PlayStation 5 maakte de PlayStation 4 overbodig.

De omzet in de elektronicaproducten daalde met 14 procent tot minder dan 19 miljard dollar. Sony meldde een daling van de verkoop van smartphones en televisies in 2019. Ook werd het bedrijf beïnvloed door sterke wisselkoersvolatiliteit.

Sony is ook actief in verzekeringen en heeft zelfs een aantal goede inkomsten gegenereerd, het rapporteerde een omzet van 12,5 miljard dollar. Sony zag een groei van 2 procent in dit bedrijfssegment dankzij goede resultaten van het Sony Life-verzekeringspakket.

Imaging & Sensing Solutions rapporteerde een sterke omzetgroei van 22 procent tot meer dan 10,2 miljard dollar. Deze divisie is verantwoordelijk voor de productie van zogeheten beeldsensoren – met name voor mobiele telefoons en beveiligingscamera’s. Een beeldsensor is een soort elektronische chip die uit meerdere lichtgevoelige elementen bestaat. Met deze chip kunnen afbeeldingen elektronisch worden vastgelegd.

Sony Pictures was goed voor ongeveer 12,5 procent van de verkopen van Sony. Deze divisie is verantwoordelijk voor film- en televisieproductie. Sony Pictures Entertainment is één van de grootste filmstudio’s ter wereld en een extreem dominante speler in de wereldwijde filmindustrie. In 2019 groeide deze divisie met 3 procent tot 9,7 miljard dollar. Sony Music Entertainment was goed voor 10,5 procent van de totale omzet in 2019. Uiteraard omvat deze divisie alle inkomsten uit muziekprojecten.

De PlayStation 5

Ongetwijfeld dankzij het coronavirus en de lockdowns, meldde Sony een ongekende verkoop van de PlayStation 5. Er zijn ondertussen al wat problemen op vlak van voorraad, in de hele wereld is de PlayStation 5 al compleet uitverkocht. De voorraad is niet beperkt vanwege een tekort aan aanbod, maar vanwege een enorme interesse in de console en gaming in het algemeen.

Sony verwacht in 2020 7,6 miljoen PlayStation 5 eenheden te verkopen, wat meer is dan het aantal verkochte PlayStation 4’s in het lanceringsjaar van die console.

PlayStation Now

Playstation Now is een cloudservice van Sony. Steeds meer bedrijven richten zich op cloud gaming, waarbij alle games op cloud servers staan. De gebruiker heeft dus toegang tot alle games via een abonnement.

Bij Sony hebben klanten toegang tot bijna 800 games voor een abonnement van € 9,99 per maand. Momenteel gebruiken meer dan 2,2 miljoen betalende klanten Playstation Now. Het lijkt erop dat hier in de toekomst een grote groei zal worden gerealiseerd. Een vergelijkbaar model is van toepassing op abonnementen die het bedrijf aanbiedt voor online gaming. Klanten betalen voor deze dienst ongeveer 60 euro per jaar en het wordt al gebruikt door meer dan 41,5 miljoen betalende klanten.

Er zijn al meerdere diensten op de markt die cloud gaming aanbieden, maar het aanbod is nog relatief beperkt. Eén van de grootste obstakels blijft een snelle internetverbinding.

Aandeel Sony: technische analyse

Het aandeel Sony laat ons technisch niets bijzonders zien. Het aandeel Sony is al meer dan een paar jaar aan het stijgen en blijft gestaag doorstijgen. Het hoogtepunt van het jaar 2000 zou heel goed kunnen worden doorbreken, in 2001 verloor Sony zijn positie als leider in een flink aantal markten. De opwaartse trend heeft de trendlijn zeer netjes gevolgd en zou een heel goed punt kunnen zijn om nieuwe posities in het aandeel Sony te initiëren.

Aandeel Sony Technische analyse

Is het een goed idee om Sony aandelen te kopen?

Het is duidelijk dat Sony een geweldig bedrijf is geworden met veel gediversifieerde inkomstenstromen. Het bedrijf heeft zichzelf bewezen als een veerkrachtig bedrijf. Eén van de grootste troeven is natuurlijk het productportfolio en hun positie in de film-, gaming- en muziekindustrie. Games en muziek blijven een aantrekkelijke omgeving voor nog veel meer groei en in die branches heeft Sony een goede positie. Dit kan de komende jaren een enorm potentieel voor het aandeel Sony creëren.

Naast hun monopolies heeft Sony een ongelooflijke balans. Het bedrijf heeft een positieve netto kaspositie met 32 miljard dollar in cash en 17,8 miljard dollar aan schulden, wat betekent dat het bedrijf geen problemen zou moeten hebben om aan zijn verplichtingen te voldoen.

De toekomst zier er dus zeer goed uit voor het aandeel Sony.

Het aandeel Sony kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Microsoft. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandelen kopen via LYNX


Editorial credits: Tada Images – Shutterstock.com

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart