Artikel laten voorlezen

Geschatte leestijd: 6 minutes

beursgang instacart
Na de langverwachte IPO van chipmaker Arm mikt nu ook Instacart op een beursgang in 2023. Amerika’s grootste online supermarktbedrijf heeft zijn plannen al openlijk ingediend bij Amerikaanse toezichthouders.

Instacart, dat eerder al een directe beursgang overwoog, zal een traditionele beursgang op Nasdaq houden. Dat blaast opnieuw leven in de IPO-activiteit in 2023.

In dit artikel bespreken we de activiteit van Instacart en gaan we dieper in op de beursgang. Bent u op zoek naar een online broker waarmee u, na de beursgang, in aandelen van Instacart kunt beleggen? Klik dan hier.

Beursgang Instacart; wat doet het bedrijf?

De Amerikaanse app Instacart neemt het boodschappen doen van u over en is actief in de VS en Canada. Via de app kunt u overigens niet alleen uw eten en drinken laten bezorgen, maar ook andere producten. Naar eigen zeggen is het bedrijf ‘s werelds grootste online boodschappenservice. Ruim 500 miljoen producten zijn beschikbaar bij 40.000 verschillende winkels. De dienst is beschikbaar in ruim 5500 verschillende steden, maar dit aantal breidt snel uit.

Het bedrijf werd in 2012 opgericht door een oud-medewerker van Amazon.com. Deze werknemer kwam erachter dat hij geen tijd had om inkopen te doen als hij laat thuis kwam van werk. In 2015 had Instacart al 200 werknemers in dienst. Saillant detail; de oprichter had voor Instacart al ruim 20 andere bedrijven gestart waarvan het merendeel faalde.

Het platform werkt eigenlijk net als andere bezorgdiensten. Via de app of website plaatst u een order en een persoonlijke shopper zal de producten voor u ophalen. Daarna worden de producten zo snel mogelijk op de gewenste locatie afgeleverd. Het grote voordeel is dus dat uw producten binnen no-time geleverd worden. Tijdens het proces kunt u ook chatten met de bezorger en precies zien waar deze zich bevindt.

De bezorgkosten beginnen bij $ 3,99, maar daar komt nog 5% bovenop als service fee. Net als bij andere taxi- en bezorgdiensten kunt u uw bezorger nog een fooi geven. Voor $ 1,99 kunt u uw boodschappen op een vooraf afgesproken plek komen ophalen. Het bedrijf biedt ook abonnementsdiensten aan waarbij u bij orders boven de $ 35 geen bezorgkosten meer betaalt. Het abonnement kost $ 99 per jaar of $ 9,99 per maand.

Samenwerkingen

Instacart timmert flink aan de weg en heeft al een aantal grote namen weten te strikken voor een samenwerking. Zo sloot het bedrijf deals met Walmart, Staples, Rite Aid en Big Lots. Ook ging Instacart in september 2020 een samenwerking aan met het Amerikaanse 7-Eleven. Opvallend genoeg heeft deze winkelketen al een eigen bezorg-app, maar het bedrijf hoopt via Instacart nog meer klanten te kunnen bereiken.

De concurrentie in de bezorgmarkt is overigens enorm, want ook Amazon, Walmart en Target bieden allemaal same-day delivery aan. Instacart biedt echter het voordeel dat de klant bij meerdere winkels tegelijk kan shoppen via één platform.

Deze samenwerkingen leveren het bedrijf eveneens geld op. Deze winkels betalen een vergoeding over de verkopen. Ruim 80% van de bestellingen wordt nu bij partners geplaatst en Instacart verdient ongeveer 3% per bestelling. Deze 3% kan worden gezien als kosten voor de supermarkten die hun online bestellingen en levering uitbesteden. Bovendien zit hier een stukje marketing in verwerkt.

“The Instacart Effect”

Uit onderzoek is gebleken dat Instacart een positieve invloed heeft op de omzet van winkels en bovendien zorgt voor werkgelegenheid. Overal waar Instacart de markt betreedt wordt een stijging van de omzet gemeten in de boodschappen branche. Ook werden er duizenden nieuwe banen gecreëerd door de komst van het bedrijf. Het gaat hier niet alleen om banen bij Instacart zelf, maar ook bij de winkels zelf die het drukker hebben gekregen. Uit onderzoek van Nera Economist blijkt dat Instacart in 2019 goed was voor $ 620 miljoen aan extra omzet en 23.000 banen in de retail branche.

Groei Instacart

Vóór de pandemie kocht 1 op de 3 Amerikanen online boodschappen. Tijdens de coronaviruscrisis steeg dit cijfer met bijna 80%.  Veel mensen die het gemak van thuis bestellen hebben ontdekt, zullen deze diensten blijven gebruiken nadat de quarantaine is afgelopen. Er wordt verwacht dat de markt voor online voedselbezorging tegen 2025 $100 miljard zal bedragen.

Het bedrijf meldde dit jaar een indrukwekkend aantal van ongeveer 7,7 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, die gemiddeld zo’n 317 dollar per maand besteden via Instacart. Daarnaast heeft het Instacart Plus-lidmaatschapsprogramma een aanzienlijke aanhang van circa 5,1 miljoen leden verworven. 

De omzetgroei van Instacart is indrukwekkend. In 2013 werd een omzet van $10 miljoen geboekt en slechts een jaar later was dat bedrag vertienvoudigd. In 2017 passeerde het bedrijf de grens van $ 1 miljard omzet en in 2019 is dat al $ 3 miljard.  

Het bedrijf kondigde aan dat het zijn financiële prestaties aanzienlijk had verbeterd. Na een nettoverlies van $74 miljoen in de eerste helft van 2022, wist het in de eerste helft van dit jaar een netto-inkomen van $242 miljoen te realiseren. Bovendien liet de totale omzet een indrukwekkende groei van 31 procent zien in de eerste helft van 2023 in vergelijking met de vorige periode en bereikte daarbij een totaal van $1,48 miljard. 

Niettemin gaf Instacart een waarschuwing in zijn officiële verklaring, waarin het wees op een verleden van verlieslatendheid en de mogelijkheid dat het “niet in staat zou kunnen zijn om winstgevendheid te handhaven”  

Beursgang Instacart

De belangrijkste reden voor de beursgang van Instacart is natuurlijk om kapitaal op te halen voor verdere uitbreiding. De beursgang zal het bedrijf waarschijnlijk enkele miljarden dollars opleveren. De CEO van het bedrijf liet tijdens een interview in 2019 doorschemeren dat een beursgang het bedrijf ook sneller op weg zou kunnen helpen naar een stabiele winstgevendheid. 

Een beursgang maakt het ook makkelijker om in de toekomst meer geld op te halen – bijvoorbeeld door nieuwe aandelen uit te geven. Een beursgang zorgt ook voor publiciteit, wat de vraag naar de diensten van het bedrijf kan vergroten. 

Instacart richt zich momenteel vooral op snelle groei. Veel andere snelgroeiende techbedrijven doen hetzelfde. De COVID-19 pandemie is tot nu toe een goudmijn voor het bedrijf, die verdere groei mogelijk maakt. 

De meevallende winst zal worden gebruikt voor verdere uitbreiding. Aangezien het nog niet eens zeker is wat de inschrijvingsprijs per aandeel zal zijn, is het erg moeilijk om op dit moment de vraag te beantwoorden of dit een interessante investeringsmogelijkheid zal zijn. De waardering kende zijn top in 2021 met een prijskaartje van $ 39 miljard. Maar het bedrijf verlaagde zijn interne waardering, gebruikt om de aandelenopties van werknemers te waarderen, naar $12 miljard in mei. 

Mis nooit meer een beursintroductie met de IPO Kalender.

Beleggen in aandeel Instacart via LYNX

Via het TWS handelsplatform kunt u beleggen in aandelen, opties, futures, ETF’s en Sprinters. Na de beursgang kunt u ook beleggen in het aandeel Instacart. Bekijk ons aanbod.

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Jef Dhondt
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.