Aandeel Nike: staat het vast in zijn schoenen?

Er gaat meteen een belletje rinkelen als er gesproken wordt over het aandeel Nike. Deze schoenenproducent geniet al decennia lang van wereldwijde naamsbekendheid, mede dankzij het iconische “Swoosh” logo. Daarnaast rapporteert Nike steeds constante groei en verkent het nieuwe markten.

Voor vele beleggers geldt het daarom als een must-have in de portefeuille. Maar hoe goed presteerde het aandeel Nike eigenlijk? En wat zijn de voor-en nadelen van het aandeel Nike? U leest het hier.

Wat u hier te weten komt over het aandeel Nike:

Aandeel Nike is een toppresteerder

Wie tien jaar geleden een aandeel Nike kocht aan de prijs van ongeveer $17 realiseerde vandaag een winst van meer dan 550 procent. Dat maakt het aandeel Nike één van de absolute toppresteerders op de Amerikaanse beurs, afgezien van de kleine dip begin 2016 en de huidige coronacrisis. Door de uitbraak van het coronavirus viel de koers van het toppunt op ongeveer $104 naar een dieptepunt van $62, een daling van iets meer dan 40 procent. Toch is dat vandaag nog nauwelijks merkbaar.

Ook in de jaarlijkse SEC-aanvraag, of de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, van het aandeel Nike pronkt het bedrijf met de koersevolutie. In de onderstaande grafiek wordt ervan uit gegaan dat er exact vijf jaar geleden $100 werd belegd in het aandeel Nike. Hierbij wordt er een vergelijking gemaakt met enkele van de belangrijkste Amerikaanse (kledings-)indexen. Wat meteen duidelijk wordt, is dat het aandeel Nike opmerkelijk betere prestaties wist neer te zetten dan de indexen.

Figuur 1: 5-jarige vergelijking tussen aandeel Nike en belangrijke indexen (Bron:www.sec.gov)

Bovenstaande vergelijking geeft natuurlijk enkel historische prestaties weer. Als gevolg van de coronacrisis kreeg ook het aandeel Nike enkele rake klappen, die zeker en vast een impact zullen hebben op geheel 2020. Toch zijn er nog steeds factoren die het aandeel Nike aantrekkelijk maken.

Voor- en nadelen Nike

Hieronder worden enkele voor- en nadelen van het aandeel Nike opgesomd. Deze vormen geen beleggingsadvies en de lijst is bovendien niet-limitatief.

Voordelen

Allereerst is de verkoopgroei in Azië, en vooral China, uiterst opmerkelijk. In China zijn de verkopen de afgelopen jaren met meer dan 20 procent toegenomen, en die trend lijkt zich op de lange termijn door te zetten. Let wel op, want ten gevolge van het coronavirus viel de verkoop echter met vijf procent, de eerste afname in 22 opeenvolgende kwartalen van groei. Daarbovenop liet Nike midden mei weten dat alle Nike-winkels in China terug open zijn.

Ten tweede kan Nike nog steeds vertrouwen op een stevige klantenbasis in Noord-Amerika en Europa. Hoewel deze twee niet de sterkste groeiers zijn, staan deze markten samen garant voor twee derde van de totale afzet.

Nike geniet verder van wereldwijde naamsbekendheid dankzij zijn branding. Dit is wellicht een van de belangrijkste punten. Wie de “Swoosh” ziet, associeert het logo meteen met fitness, sterkte, sportiviteit en andere waarden waarvoor Nike staat. Veel bedrijven nemen hier dan ook een voorbeeld aan, want het geldt als een van de meest superieure en succesvolle brandingbedrijven ter wereld.

Aandeel Nike logo

Figuur 2: Branding Nike (bron: www.bizadmark.com)

Door het instellen van de nieuwe CEO John Donahoe, die ervaring heeft als CEO van PayPal en EBay, wil Nike meer inzetten op e-commerce. In november 2019 besloot Nike om de verkoop op Amazon te stoppen, zodat het zich meer op de eigen site en e-commerce zou kunnen richten. Daarnaast vormde Nike daar een directe concurrent voor diens retailers, wat de beslissing in de hand werkte. Het verbeteren van die directe band met de klanten maakt ook deel uit van Nikes “Triple Double”-strategie.

De “Triple Double”-strategie van Nike beoogt om enkele doelstellingen te behalen tegen 2023. Deze zijn: de impact van innovatie verhogen, nieuwe producten sneller op de markt brengen en de directe band met de klanten verbeteren. Op die manier zou Nike zijn winstmarge, momenteel 10,3 procent,  wezenlijk moeten verhogen.

Naast de winstmarge zijn er nog andere positieve fundamentele indicatoren waarover het aandeel Nike beschikt. Hieronder vindt u een lijst met enkele indicatoren. Hier vindt u meer informatie over fundamentele analyse en jaarrekeningen.

2019 2018 2017 2016
Totale inkomstengroei 7% 6% 6% 6%
ROE (Return on Equity) 44,60% 19,70% 34,20% 11,60%
Winstmarge 10,50% 5,30% 12,30% 11,60%
Current Ratio 2,1 2,5 2,93 2,8
Solvabiliteit 0,59 0,57 0,53 0,53

 

Als laatste merken we nog op dat Nike behoort tot de lijst van ondernemingen die “too big to fail” zijn. Dat wil zeggen dat het een bedrijf is die zodanig groot is, dat de overheid het niet zomaar failliet kan laten gaan. Het zou een te grote impact hebben op de economie.

Nadelen

Als eerste argument halen we vanzelfsprekend de impact van het coronavirus aan. Door de uitbraak ervan was Nike genoodzaakt het gros van zijn winkels wereldwijd te sluiten. Dat zal sowieso zijn weerslag hebben op het jaarresultaat van 2020. Daarentegen zag Nike de online verkopen in het derde kwartaal stijgen met maar liefst 36 procent. Sommige analisten suggereren zelfs dat het coronavirus voor een boost zorgde in de verkoop.

Ten tweede worden er quasi geen sportwedstrijden meer gespeeld, iets wat voortvloeit uit de uitbraak van het coronavirus. Daarnaast werden onder andere de Olympische Spelen verplaatst. Dergelijke evenementen zijn belangrijke marketing- en salesdrijvers voor Nike, de annulering ervan tast zeker en vast de business aan.

Nike is bovendien geen dividendaandeel. Het dividend van het aandeel Nike bedraagt maar $0,245 per aandeel, wat een huidig dividendrendement zou geven van amper één procent.

Als laatste argument is het mogelijk dat het aandeel Nike aan de hoge kant gewaardeerd staat. Door de economische onzekerheid weet ook niemand wat er binnenkort zal gebeuren.

Wat is Nike?

Nike werd in 1964 opgericht onder de naam Blue Ribbon Sports door Bill Bowerman, toen een atletiekcoach aan de Universiteit van Oregon, en zijn student Phil Knight. De twee startten een winkel op en lanceerden zelf de Nike-schoen in 1972. Zes jaar later, in 1978, werd het bedrijf wegens het succes omgedoopt tot Nike, Inc.

De naam Nike werd geïnspireerd door de Griekse godin Nikè, die staat voor de overwinning en snelheid. Het iconische logo, de “Swoosh”, werd ontworpen door een medestudente genaamd Carolyn Davidson. Voor het simpele ontwerp ontving zij $35. Later beloonden de succesvolle ondernemers haar met een aanstelling bij Nike, een gouden “Swoosh”-ring, en aandelen van het bedrijf.

Dankzij het enorme succes dat het innovatieve schoenenbedrijf genoot, trok Nike in 1980 naar de beurs. Tegen begin 2000 was het bedrijf actief in meer dan 170 landen, en genoot het internationale erkenning. Die bekendheid was mede door de sponsoring van onder meer Tiger Woods, Michael Jordan, Roger Federer en vele andere topatleten.

Aandeel Nike: technische analyse

Hieronder vinden we een eenvoudige maandgrafiek van het aandeel Nike. We zien een sequentie van hogere toppen en hogere bodems. Hierdoor zit het aandeel per definitie in een stijgende trend. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de koers van Nike een sterke steunzone heeft getest. Gezien de prijsreactie zijn ongetwijfeld sterke kopers overgegaan tot grote kooporders rond het 65-niveau. Hierdoor kunnen we op lange termijn hogere prijzen verwachten.

Aandeel Nike kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, ook het aandeel Nike. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Nike

Editorial credit: Shutterstock.com – Pio3

Jules Lagay

Jules Lagay

Content Writer

Jules Lagay is student Financie- en Verzekeringswezen aan de Hogeschool Gent. Na verschillende financiële vakken zoals portefeuillebeheer was hij gebeten door de beurs. De kers op de taart was een bezoek aan het Mekka van de financiële wereld: Londen. Zijn columns zijn te lezen op het LYNX Kennisportaal.