Geschatte leestijd: 5 minutes
Het merk dat ooit synoniem stond voor innovatie, krijgt nu te maken met stevige concurrentie uit China.
Daarnaast hebben de politieke escapades van Elon Musk het vertrouwen van beleggers op de proef gesteld. Toch lijkt Tesla langzaam de weg omhoog terug te vinden.
Bent u op zoek naar een broker om in aandelen te beleggen, klik dan hier.
Aandeel Tesla
Tesla was jarenlang de absolute nummer één van de elektrische wagens. De traditionele autobouwers laat het bedrijf nog steeds ver achter zich, maar Tesla heeft de laatste tijd wel steeds meer last van Chinese automerken. Deze produceren hun elektrische wagens aanzienlijk goedkoper, waardoor zij steeds meer marktaandeel afsnoepen. De hoge prijs blijft immers een van de belangrijkste obstakels voor particulieren om een wagen te kopen. Chinese autobedrijven zorgen ervoor dat deze wagens beschikbaar worden voor een groter publiek.
Niet enkel de Chinese autobouwers zorgden voor problemen bij Tesla, maar ook de politieke avonturen van oprichter Elon Musk. Musk kreeg een belangrijke overheidsfunctie van president Trump, waardoor hij minder tijd besteedde aan zijn bedrijven. Nu Musk zijn rol in de politieke wereld uitgespeeld lijkt, kan hij zich weer richten op Tesla en zijn andere bedrijven.
De afgelopen kwartalen waren dus niet geweldig voor de autobouwer. Het bedrijf maakte zijn resultaten over het derde kwartaal onlangs bekend en beleggers zochten hier naar signalen die erop wijzen dat de klanten Tesla opnieuw in de armen hebben gesloten.
Aandeel Tesla: koers
In 2024 kende het aandeel van Tesla een enorme stijging. Musk was goed bevriend met president Trump, waardoor beleggers hoopten op een gunstig beleid voor de elektrische autobouwer. In aanloop naar de verkiezingen kende het aandeel een forse stijging, met een extra boost nadat Donald Trump verkozen werd. Beleggers merkten echter dat zij wat voorbarig waren en de kans klein was op een gunstig beleid voor elektrische wagens. Het aandeel daalde en verloor in de laatste handelsdagen van 2024 vijftien procent van zijn waarde.

Toen kwam het nieuwe jaar. 2025 kan op zijn minst beschreven worden als een turbulent jaar voor het aandeel Tesla, met een zeer slechte start. De daling die zich eind 2024 inzette, zette zich voort en versnelde zelfs nog. Tesla zag in de eerste drie maanden van het jaar quasi de helft van zijn beurswaarde in rook opgaan. De hechte band tussen Musk en Trump werd steeds minder, waardoor beleggers het aandeel de rug toekeerden.
In mei werd duidelijk dat de rol van Musk in de regering van Trump uitgespeeld was. Dit werd door beleggers met gejuich onthaald, omdat Musk zich opnieuw meer kon richten op zijn bedrijven. Het aandeel herstelde en noteert voor heel 2025 aan een winst van 17%.
Kwartaalcijfers Tesla Q3 2025
De kwartaalcijfers van Tesla over het derde kwartaal waren gemengd. Hoewel het bedrijf na twee kwartalen van een dalende omzet opnieuw met groei kon aanknopen, schrokken beleggers van de dalende winst.
De totale omzet steeg met 12% tot $28,10 miljard. Analisten hadden gerekend op een omzet van zo’n $26 miljard. De omzet uit de auto-industrie steeg met 6% tot $21,2 miljard, tegenover $20 miljard in dezelfde periode vorig jaar.
De nettowinst daalde met maar liefst 37% tot $1,37 miljard. Tesla verkocht dan wel meer wagens, maar moest dit doen tegen lagere prijzen, om te kunnen blijven concurreren met de goedkope Chinese autobouwers. Daarnaast stegen de bedrijfskosten met 50%, onder andere door dure R&D-projecten. Onderzoek en ontwikkeling is noodzakelijk, maar kosten handenvol geld en het is onduidelijk wanneer en of deze investeringen zich gaan terugverdienen.
Hoewel de omzet van Tesla opnieuw aan het stijgen is, blijft het bedrijf het moeilijk hebben in Europa. Na jarenlang de onbetwiste nummer één te zijn geweest, is dit niet meer het geval. De verkoop van Tesla op het oude continent daalt maand na maand, terwijl Chinese automerken en zelfs traditionele autobouwers een stijging laten zien in de verkoop van elektrische wagens.
Vooruitzichten
Terwijl de meeste bedrijven hun vooruitzichten voor de rest van het jaar nauwkeurig beschrijven, zijn ze daar bij Tesla zeer karig mee. Musk benadrukte wel weer zijn grootse ambities, maar het bedrijf gaf geen prognose voor het aantal wagens dat Tesla in het volgende kwartaal verwacht te verkopen.
Wat wel duidelijk is, is dat Tesla steeds minder een autobedrijf is. Na de Cybertruck heeft het bedrijf geen volledig nieuw model meer op de markt gebracht. Tesla heeft steeds meer zijprojecten zoals het produceren van humanoïde robots. De automarkt is echter nooit ver weg, want ook aan de ontwikkeling van robotaxi’s wordt volop gewerkt.
Hoewel deze zaken uiteindelijk een goede zet kunnen blijken voor het bedrijf, duurt het toch lang voordat alle ambities werkelijkheid worden. Tegen het einde van het jaar zou de helft van de Amerikaanse bevolking al toegang moeten hebben tot zelfrijdende taxi’s, verklaarde Musk eerder. In de praktijk is dit echter nog niet het geval. Daarnaast rijden de huidige robotaxi’s wel autonoom, maar er zit nog steeds een menselijke passagier bij om in te grijpen bij noodgevallen.
Het is dus zeker een positief punt dat de omzet van Tesla opnieuw aan het groeien is. Deze groei kreeg wel een boost door het aflopen van de belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische wagens. Klanten haastten zich nog snel om een wagen te kopen om van dit voordeel te kunnen genieten. Het is onduidelijk hoe groot de impact zal zijn nu de voordelen aflopen. Ook zijn de nevenprojecten van Tesla veelbelovend, maar deze kosten wel handenvol geld en zorgen er ook voor dat het bedrijf steeds verder afdrijft van zijn kernactiviteit. Tesla blijft in de eerste plaats een autobouwer, maar zonder de regelmatige lancering van nieuwe modellen, kunnen klanten op het aanbod uitgekeken raken.
