Aandeel Renault op het laagste niveau sinds 2009
Het aandeel Renault krijgt al een lange periode de wind van voren. Na een achtjarige expansie in de automobielsector na de financiële crisis begon in 2018 een hevige vertraging. Dat was ook duidelijk merkbaar aan de aandelen van enkele grote autoproducenten, inclusief het aandeel Renault.
Aan de hand van de grafiek van het aandeel Renault is duidelijk te zien hoe de koers wegtuimelde tijdens de financiële crisis van 2008. Op iets meer dan een jaar tijd daalde de koers van ongeveer €100 naar €10, een daling van 90 procent. Eens het vertrouwen in de sector terugkwam kende het aandeel Renault een langdurige stijging. De koers testte tijdens die expansie tot driemaal het niveau van €100.

Het testen van dat €100-niveau is opmerkelijk, aangezien het over dezelfde pre-2008 koers gaat. Daarbovenop viel het aandeel Renault onlangs ook tot een dieptepunt, dit keer was dat €12. Het lijkt er dus sterk op dat de koers mogelijkerwijs een historisch patroon volgt. Dat betekent meteen ook dat er een serieus opwaarts potentieel in zit, eens de automobielsector weer wat tractie krijgt.
In tussentijd worden er hier en daar stelselmatig weer autofabrieken geopend.
Let op: dit is geen advies om een positie in te nemen.
Hoe ver zit het aandeel Renault in de problemen?
Uitgaande van de lange termijngrafiek van het aandeel Renault valt af te leiden dat het aandeel al langer in de problemen zit. Dat laat niet staan dat de uitbraak van het coronavirus zeer ongelegen komt, en de koers steviger onder druk zet. Door de uitbraak was Renault genoodzaakt de productie stil te leggen, wat natuurlijk een serieuze impact heeft op de bedrijfsvoering.
Hieronder een opsomming van de vooruitzichten:
- Analisten verwachten dat de bedrijfsmarge tot 2021 onder de 4% zal blijven, 2022 kan ook nog een risico zijn;
- De vrije kasstroom wordt tot 2021 eveneens negatief verwacht;
- Winstgevendheid komt in het gedrang als gevolg van een omzetdaling door verminderde verkoop;
- Renault beschikt over een matige kaspositie;
- De concurrentie in Europa is groot;
- Verminderde verkoop van leasecontracten, die resulteren in forse devaluaties van de auto’s die worden teruggegeven;
- Het installeren van een nieuw management heeft steeds een invloed;
- Emissie-doelen die niet behaald zouden worden, wat zal resulteren in fikse boetes;
- Onzekerheid omtrent de samenwerking met partner Nissan;
- Het schrappen van het dividend;
Toch zijn er zaken die de winstdaling bedrijfsmatig zouden kunnen temperen:
- Renault zal kostenbesparende maatregelen moeten nemen: één daarvan was het achterlaten van de Chinese markt wegens zwakke verkopen;
- De benoeming van een nieuwe CEO, tezamen met nog andere nieuwe senior managers;
- Verlichting van de spanningen met partner Nissan;
Hieruit valt de concluderen dat Renault moeilijke tijden zal tegemoet gaan. De Franse overheid liet eerder al weten dat het zo’n €20 miljard zou vrijmaken om de grote Franse corporaties te steunen. Air France KLM is het eerste bedrijf dat op de lijst staat, het krijgt €7 miljard staatssteun. Renault ontvangt €5 miljard.
Aandeelhouderschap Renault
Het is niks voor niks dat Renault zo’n som krijgt aan staatssteun. Dat komt omdat de Franse overheid voor 15% aandeelhouder is van de automobielproducent. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende aandeelhouders.

Figuur 1: Aandeelhouderschap aandeel Renault in %
Onder strategische entiteiten verstaan we de Franse overheid (15,01%), Nissan Finance Co (15%), Daimler AG (3,1%) en de werknemers van Renault zelf (2,44%).
De institutionele beleggers zijn de grote financiële instellingen die bijvoorbeeld pensioenfondsen of verzekeringsmaatschappijen beheren. Hieronder zijn de grootste aandeelhouders: Amundi Asset Management (2,02%), The Vanguard Group (1,88%), BNP Paribas Asset Management (1,02%) en BlackRock (0,91%).
Er zijn tal van bedrijven waarbij de overheid een van de hoofdaandeelhouders is. Boeing bijvoorbeeld, is daar eentje van.
De geschiedenis van Renault
Renault werd opgericht in 1898 door de gebroeders Louis, Marcel en Fernand Renault. Het eerste Renault model, de “voiturette”, had meteen succes en bracht datzelfde jaar twaalf orders binnen. Vier jaar later volgt de ontwikkeling van de eerste 2-cilindermotor. Daarna bleef het bedrijf talloze successen boeken.

Figuur 2: Eerste 2-cilindermotor van Renault (Bron: https://group.renault.com/)
Tijdens wereldoorlog één begon het bedrijf ook met de productie van militaire vliegtuigmotoren en ammunitie. Na de oorlog startte Renault ook een tractorlijn en nam het Caudron over. Door de overname van Caudron kon Renault de productie van vliegtuigmotoren uitbreiden. Daarnaast verkreeg het ook een groot aandeel in Air France.
Rond deze tijd kwam concurrent Citroën in beeld, en stak het Renault voorbij als grootste autoproducent van Frankrijk. Dat komt omdat de Citroën-modellen iets populairder en innovatiever waren dan die van Renault. Kort daarna volgde de grote depressie na de beurscrash van 1929. Citroën ging failliet en werd overgenomen door Michelin, terwijl Citroën terug overschakelde naar wapen- en tractorproductie.
Tijdens wereldoorlog twee collaboreerde de toenmalige baas, Louis Renault, met de Duitsers door camions te produceren. Na zijn sterfte in de gevangenis werd het bedrijf genationaliseerd. Pas in 1994 waren er terug plannen om het bedrijf weer te privatiseren, de volledige privatisering werd gerealiseerd in 1996.
Drie jaar later sloot het een bondgenootschap met Nissan, de eerste Japans-Franse samenwerking ooit. Renault kreeg initieel 36,8% van de aandelen van Nissan, en Nissan op zijn beurt 15% van de aandelen. Tot op vandaag behoren de merken Dacia, Inifiniti, Alpine, Datsun, Lada en Venucia tot het Renault-Nissan bondgenootschap.
Aandeel Renault: eerste kwartaalcijfers
Zoals verwacht lieten de eerste kwartaalcijfers te wensen over. Door de uitbraak van het coronavirus viel de verkoop van Renault met -25,9%, wat lager uitvalt dan het sectorgemiddelde van -24,6%. De omzet daalde met -19,2% en het dividend aandeel Renault werd geschrapt voor het jaar 2019.
Ook de vooruitzichten voor het jaar 2020 werden negatief bijgesteld. Renault kan moeilijk inschatten wat de precieze impact zal zijn op de resultaten.
Technische analyse aandeel Renault
Hieronder vindt u de maandgrafiek van het aandeel Renault. We merken op dat er een mogelijke ABCD-formatie gevormd is. De prijs noteert rond het psychologische niveau van €15 per aandeel. Wanneer we opzoek gaan naar steun- en weerstandzones, zien we dat de koers van Renault gestopt is met dalen aan de steunzone, die paars gearceerd is. Een laatste punt waarop ik u wil wijzen is de RSI-indicator. Deze is op dit moment oversold op de maandgrafiek. De sterke dalende trend lijkt op dit moment in kracht afgenomen te zijn. Mogelijks krijgen we een fase van consolidatie of een korte heropleving van de koers.
