
Voor de batterijen van elektrische auto’s zijn autoproducenten namelijk sterk afhankelijk van kobalt en lithium. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen bevat een combinatie van deze twee en wordt lithium kobalt oxide genoemd.
Voor beleggers is het mogelijk interessant om te beleggen in lithium aandelen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom lithium en bekijken we de ‘beste lithium aandelen’. Bent u op zoek naar een broker om in lithium en andere grondstoffen te handelen, klik dan hier.
Beleggen in lithium
De prijs van Lithium zat de afgelopen jaren in de lift. De snel toenemende vraag vanuit fabrikanten van elektrische voertuigen was de belangrijkste reden voor deze stijging. Veel van die vraag komt vanuit China, waar bedrijven als BYD, Nio, Xpeng en SGMW de markt domineren. In 2021 steeg de verkoop van elektrische voertuigen in China met 160%. Volgens een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau AlixPartners overweegt meer dan 50% van de Chinese respondenten een elektrisch voertuig als hun volgende auto, het hoogste percentage ter wereld en twee keer het wereldwijde gemiddelde. Aanjager van deze beweging was de Chinese overheid die al sinds 2010 de markt overspoelde met subsidies. Vanaf begin 2023 is China echter volledig gestopt met deze overheidssteun. Alleen al de aankondiging van dit beleid zorgde voor een stevige daling van de lithiumprijs.

Ondanks het einde van de subsidies geloven de meeste analisten dat de markt voor elektrische voertuigen zal blijven groeien. Autobedrijven hebben de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd en de belangstelling van de consument is sterk toegenomen. Bovendien hebben kopers van EV’s in China nog tot eind 2023 recht op een vrijstelling van 10% van de aankoopbelasting, die volgens de oorspronkelijke planning samen met de subsidie zou eindigen.
Verder heeft de Chinese regering meer werk gemaakt van het systeem van groene credits dat jaarlijkse nalevingseisen stelt aan autofabrikanten. Een soortgelijk systeem wordt ook in de Verenigde Staten gebruikt en leverde Tesla in 2022 bijna $1,8 miljard op. Bedrijven die het streefcijfer voor het aandeel EV’s overschrijden, kunnen hun ‘regulatory credits’ verkopen, terwijl bedrijven die dat niet doen, kredieten moeten kopen of een boete moeten betalen. Er gaan ook geruchten op dat verschillende grote Chinese steden tegen 2030 de verkoop van brandstofmotoren gaan verbieden.
In de tabel hieronder zien we dat zowel de productie als de verkoop van EV’s in China in de eerste maand van het nieuwe jaar fors zijn gekelderd. Er is echter ook goed nieuws, want een dalende lithiumprijs zal de winstgevendheid van de autofabrikanten ten goede komen. Dalende kosten kunnen uiteindelijk 0ok weer tot dalende prijzen leiden en dat zal de verkoop van EV’s weer kunnen aanwakkeren.

Wat is lithium?
Lithium is een scheikundig element dat in 1817 werd ontdekt. De naam is afgeleid uit het Griekse woord lithos, dat ‘steen’ betekent. Het is een zilverwit alkalimetaal en wordt het meest gebruikt voor batterijen, maar ook door de keramiek- en glasindustrie.
Lithium-ionenbatterijen worden gebruikt in de meeste draagbare consumentenelektronica, zoals mobiele telefoons en laptops. De afgelopen jaren nam de vraag naar lithium vooral snel toe door de introductie van elektrische voertuigen. Deze zijn namelijk voorzien van herlaadbare accu’s die lithium bevatten.
Lithium-ion-accu
Een lithium-ion-accu is een oplaadbare batterij die vaak in consumentenelektronica en elektrische auto’s wordt gebruikt. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker dan andere batterijen. De meeste onderdelen van lithium-ion batterijen kunnen bovendien worden gerecycled.
De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s en elektrische fietsen vliegen bijvoorbeeld wel eens in brand. Verder onderzoek en verdere ontwikkeling is dan ook nodig om de relatief hoge kosten te drukken, de levensduur te verlengen en de veiligheidsproblemen in verband met oververhitting aan te pakken.
Steeds meer elektrische voertuigen
Het aantal elektrische auto’s neemt rap toe en er verschijnen ook steeds meer producenten. Niet alleen schieten nieuwe autobedrijven als Tesla, Nio, Xpeng en Rivian als paddenstoelen uit de grond; ook traditionele autobouwers maken steeds vaker de overstap. Het grote Volkswagen maakte vorig jaar al bekend ruim de helft van alle uitgaven te investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Eind 2026 verwacht het Duitse autobedrijf dat 25% van alle voertuigen dat het wereldwijd verkoopt elektrisch zal zijn. Op 16 maart 2022 zal Volkswagen het plan updaten, omdat het de verschuiving naar elektrische auto’s wil versnellen
In 2022 werden er wereldwijd 10,5 miljoen nieuwe elektrische voertuigen verkocht. Van dat aantal betrof 73% een volledig elektrische auto aangedreven door batterijen. Het overige aantal zijn plug-in hybride modellen. In totaal betekende dit dat 13% van alle auto’s die wereldwijd werden verkocht een elektrisch voertuig betrof. Dit marktaandeel is de afgelopen jaren exponentieel gestegen.

Wereldwijd zien we dat overheden de aankoop van elektrische auto’s stimuleren, maar ook wet- en regelgeving worden steeds strenger. Noorwegen zal in 2025 zelfs het eerste land ter wereld worden waar een totaalverbod komt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Dat zien we dan ook meteen terug in de verkoopcijfers. In 2022 waren 80% van de verkochte auto’s elektrisch. In 2021 lag dat percentage nog op 65% en in 2018 op 30%.
Subsidies van overheden
Naast Noorwegen lopen ook Duitsland, Frankrijk en het VK voorop in de verkoop van elektrische auto’s. Wat opvalt is dat meerdere landen op het gebied van elektrische mobiliteit belastingvoordelen of andere stimulansen bieden. We zien veelal belastingverlagingen en -vrijstellingen voor elektrische voertuigen. Maar andere stimulansen, zoals het toestaan van het gebruik van busbanen, zijn ook interessant voor de consumenten die bijvoorbeeld files wil vermijden.
In 2022 ging de Amerikaanse regering akkoord met een klimaatplan ter waarde van $ 369 miljard om klimaatverandering aan te pakken. Zo’n $10 miljard daarvan is bedoeld voor investeringen in productiefaciliteiten voor bijvoorbeeld elektrische voertuigen, windturbines en zonnepanelen. En $ 30 miljard gaat naar aanvullende belastingkredieten voor de binnenlandse productie van zonnepanelen, windturbines, batterijen en de verwerking van kritieke mineralen te versnellen. Het plan omvat ook tot $ 20 miljard aan leningen om nieuwe productiefaciliteiten voor schone voertuigen in de VS te bouwen en $ 2 miljard om bestaande autofabrieken aan te passen voor de productie van schone voertuigen.
Burgers kunnen bovendien aanspraak maken op een belastingkrediet van $ 7.500 voor de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen en een krediet van $ 4.000 voor de aankoop van tweedehands elektrische auto’s. Deze kredieten zijn echter alleen beschikbaar zijn voor consumenten met een laag tot gemiddeld inkomen.
Lithium vraag en aanbod
Wereldwijd werden er in 2022 zo’n 10,5 miljoen elektrische voertuigen verkocht. De verwachting is dat het aantal nieuwe elektrische auto’s dat wereldwijd wordt verkocht de komende jaren verder zal toenemen. Momenteel is er ongeveer 150 g lithium nodig om 1 kW/h aan stroom te leveren. Afhankelijk van prestaties en technologische vooruitgang is daardoor naar verwachting 3 tot 10 kg lithium per elektrische auto nodig. Volgens Mineral Intelligence zal de groei van elektrische voertuigen tegen 2030 verantwoordelijk zijn voor meer dan 90% van de vraag naar lithium.
Experts schatten dat er tot zeker 2025 voldoende aanbod is van lithium. Maar na dat jaar vrezen zij voor tekorten. Tussen 2022 en 2023 zal de vraag naar lithium naar verwachting met 300% stijgen. Dat betekent dat lithiumbedrijven de komende jaren zullen moeten blijven investeren in nieuwe mijnen om de productie te verhogen.
Experts vrezen opnieuw lithiumtekorten
Ruim 70% van de wereldwijde lithiumreserves liggen in Chili. Dat land is momenteel echter goed voor ‘slechts’ 23,9% van de lithiumproductie. Want vooral in Australië zijn grote lithiummijnen actief, die momenteel nog zo’n 46% van het wereldwijde productievolume produceren. Ook China (16,2%) en Argentinië (7,2%) behoren tot de grootste lithiumproducenten. China is op zijn beurt de belangrijkste verwerker van de grondstof. Bijna 90% van de lithium wordt in dat land gebruikt en dan voornamelijk voor de productie van batterijen.
In principe is er genoeg lithium op aarde om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag. Er is dan ook geen tekort aan de grondstof, maar het ontbreekt aan voldoende productie en raffinage. Afgelopen twee jaar werd de productie in veel mijnen ook nog eens tijdelijk stilgelegd door corona. Bovendien ondervinden bedrijven wereldwijd tegenstand van milieuactivisten. Verschillende rechtszaken zorgen voor vertragingen in het verlenen van vergunningen. In de VS liggen veel gebieden rijk aan lithium bijvoorbeeld in gebieden van inheemse Amerikaanse stammen. In de VS is er momenteel maar één lithiummijn actief, die van Albemarle in Nevada.
Omdat er de komende jaren nog maar weinig nieuwe mijnen in productie gaan, vrezen veel experts voor een tekort. Het duurt gemiddeld 4 tot 7 jaar voordat mijnen volledig operationeel zijn. Bovendien zijn er hoge investeringen nodig, maar de forse stijging van de lithiumprijzen zijn hiervoor in ieder geval een goede stimulans.
Beleggen in lithium aandelen
Beleggers die de komende jaren willen profiteren van aanhoudende vraag naar lithium, moeten vertrouwen op toonaangevende bedrijven in de branche. De ervaring leert dat de aandelenkoersen van de marktleiders in alle sectoren zich op lange termijn het beste ontwikkelen. Ook in de lithiumsector lijkt het daarom verstandig om te beleggen in bedrijven met een uitstekende marktpositie, ervaring en die al productiefaciliteiten in bedrijf hebben.
De beste lithium aandelen voor 2023
Hieronder presenteren we een lijst van zes interessante lithium aandelen. Vier producenten delen onderling het grootste deel (85%) van de markt, van wie lithium overigens niet eens het hoofdproduct is: Albemarle, FMC, Tianqi Group en Sociedad Química y Minera de Chile. Hieronder bespreken we 3 van deze bedrijven meer in detail.
Company name | Symbol | Market capitalisation | Last trade price | YTD | 1D | 1M | 1Y |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AMG Advanced Metallurgical Group NV | AMG | 0,73 | 22,35 | -35,03 % | -1,11 % | 10,97 % | -39,20 % |
Livent Corp | LTHM | 2,79 | 15,52 | -21,89 % | 7,11 % | 12,87 % | -34,79 % |
FMC Corp. | FMC | 6,97 | 55,88 | -55,22 % | 0,92 % | 9,06 % | -55,86 % |
Sociedad Quimica Minera de Chile | SQM | 7,35 | 51,43 | -35,58 % | -1,10 % | 9,73 % | -43,76 % |
Albemarle Corp. | ALB | 15,02 | 127,99 | -40,98 % | 2,11 % | 9,41 % | -49,46 % |
Albemarle Corporation (ALB)
Als we kijken naar bovenstaande lithium aandelen is het Amerikaanse Albemarle de onbetwiste nummer 1 op het gebied van lithium ter wereld. Albemarle is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in speciale chemicaliën met leidende posities in lithium-, broom- en raffinagekatalysatoren. Door in 2015 concurrent Rockwood over te nemen, is Albemarle uitgegroeid tot ‘s werelds grootste producent van lithium.
Ongeveer 33% van de lithiummarkt is momenteel in handen van Albemarle. Het bedrijf investeert enorm veel kapitaal in Chili en Australië om de lithiumproductie te verhogen. Het grootste deel van de productie komt uit Chili, waar Albemarle als enige buitenlandse partij de rechten heeft om lithium uit de grond te halen. In 2017 verwierf het bedrijf ook lithiumhydroxide- en lithiumcarbonaatmijnen in China, wat inmiddels ook een aanzienlijke bijdrage levert aan de totale productie van het bedrijf. Albemarle heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van vele concurrenten. Het maakt niet alleen batterijen, maar bezit ook de mijnen waar de belangrijkste grondstoffen te vinden zijn.
In 2020 kreeg het bedrijf door corona te maken met een lichte daling van de omzet. De omzet daalde van $3,58 miljard in 2019 tot $3,13 miljard in 2020. Maar in 2021 was alweer herstel zichtbaar en kwam de omzet uit op $3,32 miljard. In 2022 steeg de omzet met ruim 121% tot $ 7,3 miljard. Die enorme stijging is uiteraard een direct gevolg van de de gestegen lithiumprijzen. Maar door nieuwe mijnen in Australië, Chili en China neemt ook het volume nog fors toe. Tegen 2025 verwacht men de lithiumproductie zelfs te verdubbelen ten opzichte van 2022.
In 2023 zal de omzet naar verwachting aanzienlijk toenemen met 56% tot 11,45 miljard, met een geschatte winst van $30,6 per aandeel. De nummer 1 onder de lithium aandelen wordt momenteel verhandeld op $ 250 en dat vertegenwoordigt een beurswaarde van ruim $29 miljard. De verwachte P/E ratio voor 2023 is met slechts 8,2 vrij aantrekkelijk. Wel moet worden opgemerkt dat de vrije kasstroom vanwege investeringen een stuk lager ligt. In 2023 wordt op een vrije kasstroom van $ 890 miljoen gerekend. Het bedrijf keert momenteel een dividend uit van $ 1,58 per aandeel. Op de huidige koers komt dat neer op een dividendrendement van slechts 0,64%. Maar interessant is het gegeven dat Albemarle sinds 1994 ieder jaar het dividend heeft verhoogd.

Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM)
Chili is het land met de meeste lithiumvoorraden ter wereld. Het is dan ook niet verrassend dat een van de grootste lithiumproducenten ter wereld uit dit Zuid-Amerikaanse land komt. Desondanks investeert het bedrijf ook in Argentinië en Australië. Het lithium aandeel Sociedad Quimica Minera is verhandelbaar via een ADR op de Amerikaanse markt. Het symbool waaronder het aandeel Sociedad Quimica Minera noteert is SQM.
Op de lange termijn zou SQM mogelijk betere kaarten in handen moeten hebben dan zijn Amerikaanse concurrent. Naast lithium produceert de groep ook meststoffen, jodium, kalizouten en industriële chemicaliën. Het feit dat Chili veruit het meest lithiumrijke land ter wereld is en bovendien uitstekende contacten met de overheid heeft, heeft bijgedragen aan de sterke marktpositie van SQM. De totale lithiumvoorraad van het land wordt geschat op 7,5 miljoen ton. China komt op de tweede plaats met ongeveer 3 miljoen ton.
De lithiumreserves waartoe SQM toegang heeft, garanderen het bedrijf ook in de nabije toekomst de rol van marktleider. In 2018 werd een uitgebreide overeenkomst bereikt met de Chileense overheid om de lithiumproductie tegen 2025 te verhogen. De jaarlijkse productie ligt momenteel rond de 70.000 ton en zal naar verwachting worden verhoogd tot ten minste 216.000 ton in 2025. De lithiumwinst uit de Chileense zoutmeren is echter moeilijk te berekenen. De reden hiervoor is het verdampingsproces, dat herhaaldelijk wordt belemmerd door natuurlijke vervuiling en vooral door regen. Daarnaast heeft de overheid strenge milieuregels met betrekking tot het waterverbruik. Het bedrijf verwacht het waterverbruik tegen 2030 echter met 40% te verlagen.
Met nieuwe lithiumprojecten in Argentinië , Chili en Australië wordt getracht het marktleiderschap aanzienlijk uit te breiden. Zo komt er in Kemerton een nieuwe lithiumraffinaderij . De SQM-raffinaderij maakt deel uit van de joint venture-overeenkomst die de Chilenen hebben getekend met het Australische bedrijf Kidman Resources.
Omzet en winst schieten omhoog dankzij lithium
Sociedad Quimica heeft in de lithiummarkt momenteel een marktaandeel van 19%. In 2022 ging de omzet met 278% omhoog tot $ 10,6 miljard. Daarmee is SQM een van de snelst groeiende lithiumproducenten ter wereld. Dankzij de gestegen prijzen zullen ook de operationele marges flink verbeteren. Van 20,7% in 2020 en 33,9% in 2021 tot ruim 52% in 2022. De winst zal naar verwachting uitkomen op $3,88 miljard ofwel $13,7 per aandeel. Daarmee wordt het aandeel SQM verhandeld op slechts 6 keer de winst. Analisten voorspellen voor 2023 een soortgelijke omzet, maar dit is grotendeels afhankelijk van de lithiumprijs. Met een dividend van $6,12 per aandeel krijgt u een aantrekkelijk dividendrendement van 7,1%.

Aandeel Advanced Metallurgical Group (AMG)
Het in Amsterdamse metaalbedrijf AMG heeft de afgelopen jaren ook volop ingezet op lithium. Nu de lithiumprijs enorm is gestegen komt dat de omzet van AMG zwaar ten goede. In het 4e kwartaal steeg de omzet met 53% tot $ 176 miljoen, voornamelijk gedreven door hogere vanadium en lithium prijzen. Maar ook de volumes bij de lithiumproductie nam toe. De jaaromzet kwam 36% hoger uit en dat resulteerde in de hoogste omzet, winst en cashflow ooit voor AMG. Bovendien verhoogde het bedrijf zijn outlook.
Met het aandeel AMG profiteert u van de ontwikkelingen rondom lithium, maar krijgt u een iets beter gespreide belegging vanwege de overige metalen. Eind januari kondigde het een deal aan met Freyer Battery om tot 5000 ton gezuiverd lithium te leveren. De verwachting is dat de omzet in 2023 met ruim 5% zal stijgen. Tegelijkertijd weet het de kosten laag te houden en dat zorgt voor betere marges. In 2022 lag de operationele marge op 18,1% en in 2023 stijgt dit naar verwachting naar 20,2%. Bij een verwachte winst van € 194 miljoen euro (€ 6,08 per aandeel) wordt AMG verhandeld op 6,8x de winst. Daarmee is het aandeel aantrekkelijker gewaardeerd dan in de afgelopen jaren. In 2019 en 2020 maakte AMG nog verlies en in 2018 handelde AMG op 10,9x de winst.

Beleggen in lithium aandelen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in alle hierboven besproken lithium aandelen. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart