Lithium aandelen weten volop te profiteren van de fors gestegen lithiumprijs. Oorzaak hiervan is te vinden in een combinatie van de sterk toegenomen vraag vanuit de auto-industrie en een beperkt aanbod.

Voor de batterijen van elektrische auto’s zijn autoproducenten namelijk sterk afhankelijk van kobalt en lithium. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen bevat een combinatie van deze twee en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Voor beleggers is het interessant om aandelen te volgen die zich bezighouden met de productie van deze grondstoffen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom lithium en bekijken we de ‘beste lithium aandelen’.

Beleggen in lithium aandelen

Onderstaande afbeelding maakt snel duidelijk hoe fors de lithiumprijs gestegen is. In 2018 lag de prijs nog op $11,310 per ton; inmiddels moet er ruim $78,000 worden neergelegd voor dezelfde hoeveelheid.

Topman Elon Musk van Tesla grapte onlangs dan ook dat het bedrijf zelf maar in de lithiumsector moet stappen. De enorm hoge lithiumprijzen zorgen namelijk voor steeds hogere productiekosten van accu’s voor Tesla’s. Uiteraard worden deze hogere kosten doorberekend aan de klant, waardoor de forse stijging van de grondstoffen één van de belangrijkste factoren is van de huidige inflatie. Musk geeft vervolgens ook aan dat er helemaal geen tekort aan lithium is, maar wel aan de snelheid van productie en raffinage.

Elon Musk tweet over Lithium | LYNX Beleggen

Wat is lithium?

Lithium is een scheikundig element dat in 1817 werd ontdekt. De naam is afgeleid uit het Griekse woord lithos, dat ‘steen’ betekent. Het is een zilverwit alkalimetaal en wordt het meest gebruikt voor batterijen, maar ook door de keramiek- en glasindustrie.

Lithium-ionenbatterijen worden gebruikt in de meeste draagbare consumentenelektronica, zoals mobiele telefoons en laptops. De afgelopen jaren nam de vraag naar lithium vooral snel toe door de introductie van elektrische voertuigen. Deze zijn namelijk voorzien van herlaadbare accu’s die lithium bevatten.

Lithium-ion-accu

Een lithium-ion-accu is een oplaadbare batterij die vaak in consumentenelektronica en elektrische auto’s wordt gebruikt. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker dan andere batterijen. De meeste onderdelen van lithium-ionbatterijen kunnen bovendien worden gerecycleerd.

De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s en elektrische fietsen vliegen bijvoorbeeld wel eens in brand. Verder onderzoek en verdere ontwikkeling is dan ook nodig om de relatief hoge kosten te drukken, de levensduur te verlengen en de veiligheidsproblemen in verband met oververhitting aan te pakken.

Steeds meer elektrische voertuigen

Het aantal elektrische auto’s neemt rap toe en er verschijnen ook steeds meer producenten. Niet alleen schieten nieuwe autobedrijven als Nio, Xpeng en Rivian als paddenstoelen uit de grond; ook traditionele autobouwers maken steeds vaker de overstap. Het grote Volkswagen is bijvoorbeeld van plan de komende vijf jaren ruim € 89 miljoen euro (ruim de helft van alle uitgaven) te investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Eind 2026 verwacht het Duitse autobedrijf dat 25% van alle voertuigen dat het wereldwijd verkoopt elektrisch zal zijn.

In 2021 werden er 2,3 miljoen nieuwe elektrische voertuigen verkocht in Europa. Dit maakte 19,5% van het totale aantal nieuw geregistreerde auto’s uit. Een forse stijging ten opzichte van 2020: toen lag dit percentage nog op 11% (1,32 miljoen voertuigen). Het jaar daarvoor werden er slechts 550,000 (3,5% van totaal) elektrische auto’s ingeschreven.

Global Electric Car Sales Doubled in 2021 | LYNX Beleggen
https://www.statista.com/chart/26845/global-electric-car-sales/

Wereldwijd zien we dat overheden de aankoop van elektrische auto’s stimuleren, maar ook wet- en regelgeving worden steeds strenger. Noorwegen zal in 2025 zelfs het eerste land ter wereld worden waar een totaalverbod komt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Dat zien we dan ook meteen terug in de verkoopcijfers. In 2020 waren 54% van alle verkochte voertuigen in Noorwegen volledig elektrisch. Een flinke stijging ten opzichte van de 30% in 2018, maar dat getal zal nu ongetwijfeld nog hoger liggen. Als we ook plug-in hybrid modellen meenemen, dan waren in 2020 zelfs 75% van alle nieuw verkochte voertuigen in Noorwegen al ‘elektrisch’.

Naast Noorwegen lopen ook Duitsland, Frankrijk en het VK voorop in de verkoop van elektrische auto’s. Wat opvalt is dat de toonaangevende landen op het gebied van elektrische mobiliteit meerdere stimulansen kennen. Zo bieden zij financiële stimulansen, zoals belastingverlagingen en -vrijstellingen voor elektrische voertuigen. Andere stimulansen, zoals het toestaan van het gebruik van busbanen, zijn ook interessant voor de consument die bijvoorbeeld files wil vermijden.

Lithium vraag en aanbod

Wereldwijd werden er in 2021 zo’n 6,6 miljoen elektrische voertuigen verkocht. De verwachting is dat het aantal nieuwe elektrische auto’s dat wereldwijd wordt verkocht in slechts één à twee jaar zal toenemen tot acht tot tien miljoen voertuigen, wat overeenkomt met een marktaandeel van zo’n tien tot twaalf procent. Momenteel is er ongeveer 150 g lithium nodig om 1 kW/h aan stroom te leveren. Afhankelijk van prestaties en technologische vooruitgang is daardoor naar verwachting 3 tot 10 kg lithium per elektrische auto nodig. Volgens Mineral Intelligence zal de groei van elektrische voertuigen tegen 2030 verantwoordelijk zijn voor meer dan 90% van de vraag naar lithium.

Als gevolg hiervan verwachten analisten van Roskill dat de vraag naar lithium-ionbatterijen tegen 2029 zal vertienvoudigen Dit komt overeen met een groei van de vraag naar lithium van circa +25% per jaar. De lithiumvraag vanuit de accu- en batterijsector zal daardoor toenemen van circa 140.000 ton tot ruim 1,3 miljoen ton. Andere experts gaan zelfs uit van een stijging tot 1,7 miljoen ton in 2030. Analisten van Roskill verwachten dat het aanbod daarmee onvoldoende zal zijn om aan de vraag te voldoen, wat zal leiden tot daadwerkelijke tekorten aan de grondstof. 

Experts vrezen opnieuw lithiumtekorten

Ruim 70% van de wereldwijde lithiumreserves liggen in Chili. Dat land is momenteel echter goed voor ‘slechts’ 23,9% van de lithiumproductie. Want vooral in Australië zijn grote lithiummijnen actief, die momenteel nog zo’n 46% van het wereldwijde productievolume produceren. Ook China (16,2%) en Argentinië (7,2%) behoren tot de grootste lithiumproducenten.

In principe is er genoeg lithium op aarde om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag. Er is dan ook geen tekort aan de grondstof, maar het ontbreekt aan voldoende productie en raffinage. Afgelopen twee jaar werd de productie in veel mijnen ook nog eens tijdelijk stilgelegd door corona. Bovendien ondervinden bedrijven wereldwijd tegenstand van milieuactivisten. Verschillende rechtszaken zorgen voor vertragingen in het verlenen van vergunningen. In de VS liggen veel gebieden rijk aan lithium bijvoorbeeld in gebieden van inheemse Amerikaanse stammen. In de VS is er momenteel maar één lithiummijn actief, die van Albemarle in Nevada.

Omdat er de komende jaren nog maar weinig nieuwe mijnen in productie gaan, vrezen veel experts voor een tekort. Het duurt gemiddeld 4 tot 7 jaar voordat mijnen volledig operationeel zijn. Bovendien zijn er hoge investeringen nodig, maar de forse stijging van de lithiumprijzen zijn hiervoor in ieder geval een goede stimulans.

Risico’s van beleggen in lithium aandelen: snel toenemend aanbod

De koers van Lithium is recentelijk enorm hard gestegen. Uiteraard kunnen de prijzen op korte termijn erg volatiel zijn en dus ook weer snel zakken. Dat zagen we ook bijvoorbeeld tussen 2018 en 2020. In 2017 werd gevreesd voor tekorten en de lithiumprijs steeg enorm hard. Begin 2018 waren de zorgen over snelle knelpunten echter verdwenen. De reden hiervoor: sommige producerende mijnexploitanten, vooral in Australië en Chili, konden hun productiecapaciteit verrassend snel uitbreiden en veroorzaakten volgens Roskill een overaanbod van ongeveer 30.000 ton in 2018 en 2019. Maar in 2019 was er ook sprake van een tijdelijke groeivertraging bij de verkoop van elektrische voertuigen. Overheden zoals China stopten toen met subsidies voor elektrische auto’s. Dat laat zien dat de vraag naar lithium erg afhankelijk is van de productie, alsmede de stimulans vanuit overheden. Beleggers dienen deze ontwikkelingen dus goed in de gaten te houden.

Volgens S&P Global zal de jaarlijkse lithiumproductie naar verwachting verdrievoudigen van ongeveer 500.000 ton lithiumcarbonaat in 2019 tot een totaal van 1,5 miljoen ton in 2025. Dit moet mogelijk worden dankzij nieuwe mijnen en de uitbreiding van de bestaande productiefaciliteiten. Tegelijkertijd neemt echter ook de vraag sterk toe. 

Beleggen in lithium aandelen: vertrouw op de marktleider

Beleggers die de komende jaren willen profiteren van aanhoudende vraag naar lithium, moeten vertrouwen op toonaangevende bedrijven in de branche. De ervaring leert dat de aandelenkoersen van de marktleiders in alle sectoren zich op lange termijn het beste ontwikkelen. Ook in de lithiumsector lijkt het daarom verstandig om te beleggen in bedrijven met een uitstekende marktpositie, ervaring en die al productiefaciliteiten in bedrijf hebben.

De beste lithium aandelen voor 2022

Hieronder presenteren we een lijst van 10 interessante lithium aandelen. Vier producenten delen onderling het grootste deel (85%) van de markt, van wie lithium overigens niet eens het hoofdproduct is:  Albemarle, FMC, Tianqi Group  en Sociedad Química y Minera de Chile. Hieronder bespreken we twee van deze bedrijven in meer detail.

Aandeel ISIN Symbol Valuta
Albemarle US0126531013 ALB USD
EnerSys US29275Y1029 ENS USD
FMC US3024913036 FMC USD
GS Yuasa JP3385820000 6674 Yen
LG Chem KR7051910008 A051910 KRW
Lithium Amerika CA53680Q2071 LAC CAD
Levent US53814L1089 LTHM USD
Allkem AU0000193666 BLE AUD
Sociedad Quimica Minera de Chile (SQM) US8336351056 USD
Varta DE000A0TGJ55 VAR1 EUR

Albemarle Corporation (ALB) 

Als we kijken naar bovenstaande lithium aandelen is de onbetwiste nummer 1 op het gebied van lithium ter wereld het Amerikaanse Albermarle. Albemarle is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in speciale chemicaliën met leidende posities in lithium-, broom- en raffinagekatalysatoren. Door in 2015 concurrent Rockwood over te nemen, is Albemarle uitgegroeid tot ‘s werelds grootste producent van lithium

Ongeveer 33% van de lithiummarkt is momenteel in handen van Albemarle. Het bedrijf investeert enorm veel kapitaal in Chili en Australië om de lithiumproductie te verhogen. Het grootste deel van de productie komt uit Chili, waar Albemarle als enige buitenlandse partij de rechten heeft om lithium uit de grond te halen. In 2017 verwierf het bedrijf ook lithiumhydroxide- en lithiumcarbonaatmijnen in China, wat inmiddels ook een aanzienlijk bijdrage levert aan de totale productie van het bedrijf. Albermarle heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van vele concurrenten. Het maakt niet alleen batterijen, maar bezit ook de mijnen waar de belangrijkste grondstoffen te vinden zijn.

In 2020 kreeg het bedrijf door corona te maken met een lichte daling van de omzet. De omzet daalde van $3,58 miljard in 2019 tot $3,13 miljard in 2020. Maar in 2021 was alweer herstel zichtbaar en kwam de omzet uit op $3,32 miljard. Voor 2022 heeft Albemarle een zeer positieve outlook afgegeven. Vooral de gestegen lithiumprijzen zullen bijdragen aan hogere winsten. Wel heeft het bedrijf zelf ook te maken met hogere materiaalkosten en gestegen gasprijzen. De verwachting is dat het volume met 20 à 30% zal toenemen door nieuwe mijnen in Australië, Chili en China. Tegen 2025 verwacht men de lithiumproductie zelfs te verdubbelen ten opzichte van 2022.

In 2022 zal de omzet naar verwachting aanzienlijk toenemen met 32% tot $4,4 miljard, met een geschatte winst van $6,16 per aandeel. De winst groeit eveneens gestaag door, maar door de vele investeringen zien we voorlopig nog wel een negatieve vrije kasstroom. De investeringen in nieuwe mijnen en apparatuur leiden tot een hogere capaciteit, waardoor het aannemelijk is dat Albemarle deze investeringen op termijn gemakkelijk gaat terugverdienen.

De nummer 1 onder de lithium aandelen wordt momenteel verhandeld op $212 en dat vertegenwoordigt een beurswaarde van bijna $ 25 miljard. De verwachte P/E ratio is met 34,5 keer in 2022 wat hoog, maar zal naar verwachting de komende jaren afnemen. In 2024 mikken analisten op een winst per aandeel van $11,6, wat neerkomt op een verwachte P/E van 18,3x. Het bedrijf keert momenteel een dividend uit van $ 1,58 per aandeel. Op de huidige koers komt dat neer op een dividendrendement van slechts 0,77%. Maar interessant is het gegeven dat Albermarle sinds 1994 ieder jaar het dividend heeft verhoogd.

Grafiek Albemarle Corp (ALB) | LYNX Beleggen

Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM) 

Chili is het land met de meeste lithiumvoorraden ter wereld. Het is dan ook niet verrassend dat een van de grootste lithiumproducenten ter wereld uit dit Zuid-Amerikaanse land komt. Desondanks investeert het bedrijf ook in Argentinië en Australië. Het lithium aandeel Sociedad Quimica Minera is verhandelbaar via een ADR op de Amerikaanse markt. Het symbool waaronder het aandeel Sociedad Quimica Minera noteert is SQM.

Op de lange termijn zou SQM mogelijk betere kaarten in handen moeten hebben dan zijn Amerikaanse concurrent. Naast lithium produceert de groep ook meststoffen, jodium, kalizouten en industriële chemicaliën. Het feit dat Chili veruit het meest lithiumrijke land ter wereld is en bovendien uitstekende contacten met de overheid heeft, heeft bijgedragen aan de sterke marktpositie van SQM. De totale lithiumvoorraad van het land wordt geschat op 7,5 miljoen ton. China komt op de tweede plaats met ongeveer 3 miljoen ton.

De lithiumreserves waartoe SQM toegang heeft, garanderen het bedrijf ook in de nabije toekomst de rol van marktleider. In 2018 werd een uitgebreide overeenkomst bereikt met de Chileense overheid om de lithiumproductie tegen 2025 te verhogen. De jaarlijkse productie ligt momenteel rond de 70.000 ton en zal naar verwachting worden verhoogd tot ten minste 216.000 ton in 2025. De lithiumwinst uit de Chileense zoutmeren is echter moeilijk te berekenen. De reden hiervoor is het verdampingsproces, dat herhaaldelijk wordt belemmerd door natuurlijke vervuiling en vooral door regen. Daarnaast heeft de overheid strenge milieuregels met betrekking tot het waterverbruik. Het bedrijf verwacht het waterverbruik tegen 2030 echter met 40% te verlagen.

Met nieuwe lithiumprojecten in Argentinië , Chili en Australië wordt getracht het marktleiderschap aanzienlijk uit te breiden. Zo komt er in Kemerton een nieuwe lithiumraffinaderij . De SQM-raffinaderij maakt deel uit van de joint venture-overeenkomst die de Chilenen hebben getekend met het Australische bedrijf Kidman Resources.

Omzet en winst schieten omhoog dankzij lithium

Sociedad Quimica zag slechts een kleine dip in de omzet gedurende het coronajaar. In 2021 steeg de omzet vervolgens met 57,5% tot $2,86 miljard. Het bedrijf heeft in de lithiummarkt momenteel een marktaandeel van 19%. In 2022 houden analisten rekening met een omzetstijging van 96,5% tot $5,62 miljard. Daarmee is SQM een van de snelst groeiende lithiumproducenten ter wereld. Dankzij de gestegen prijzen zullen ook de operationele marges flink verbeteren. Van 20,7% in 2020 en 33,9% in 2021 tot ruim 45% in 2022. De winst zal naar verwachting uitkomen op $1,73 miljard ofwel $6,14 per aandeel. Daarmee wordt het aandeel SQM verhandeld op slechts 13,8 keer de verwachte winst van dit jaar.

Grafiek Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM) | LYNX Beleggen

Beleggen in lithium aandelen via LYNX?

Via LYNX kunt u beleggen in alle hierboven besproken lithium aandelen.

Gerelateerde artikels

Hoe u kunt beleggen in olie met futures: olie spreads

Reacties uitgeschakeld voor Hoe u kunt beleggen in olie met futures: olie spreads

Platina prijsverwachting 2019 – Waar gaat de platinaprijs heen?

Reacties uitgeschakeld voor Platina prijsverwachting 2019 – Waar gaat de platinaprijs heen?

Beleggen in koper met aandelen, ETF’s en futures

Reacties uitgeschakeld voor Beleggen in koper met aandelen, ETF’s en futures

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.