Aandeel Safran: sterk beïnvloed door de pandemie

Het aandeel Safran was de afgelopen tien jaar ongelooflijk winstgevend, met een waardestijging van meer dan 1900 procent. De pandemie heeft echter een wankel klimaat geschept voor het aandeel Safran. Als gevolg van de crash verloor Safran 66 procent van zijn waarde.

Hoewel het aandeel Safran sindsdien heel wat van zijn verloren waarde heeft gerecupereerd, is het nog ver verwijderd van de koersen die de aandeelhouders zagen vóór de pandemie. De toekomst van Safran begint er nu echter wat beter uit te zien en het bedrijf verklaarde dat ze eindelijk een herstel in de luchtvaartindustrie hebben gezien. In dit artikel bespreken we het aandeel Safran en of het een goede belegging kan worden.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

Aandeel Safran

Het aandeel Safran deed het ongelooflijk goed na de financiële crisis zo’n 12 jaar geleden. Voorafgaand aan de grote opmars bleef het aandeel Safran meer dan 7 jaar in een zijwaartse beweging. Een jaar geleden richtte de pandemie enige schade aan het aandeel aan; Safran verloor 66 procent. Het heeft geprobeerd zich te herstellen, maar het proces verliep traag. Het aandeel Safran is sinds november 2020 nergens meer heen gegaan, het beweegt al sinds die tijd zijwaarts. Technisch ziet het aandeel er best interessant uit. De financiële resultaten zijn echter nogal teleurstellend, waardoor het aandeel Safran verder zou kunnen wegzakken.

Het bedrijf Safran

Safran is een Franse multinational op het gebied van lucht- & ruimtevaart en defensie. Het bedrijf ontwerpt en produceert vliegtuigmotoren, raketmotoren en ruimtevaartonderdelen. Het bedrijf is ontstaan uit een fusie tussen SNECMA, dat een vliegtuig- en raketmotorenfabrikant was, en het beveiligingsbedrijf SAGEM. De twee bedrijven fuseerden in 2005 tot Safran. In 2018 breidde Safran verder uit door Zodiac Aerospace over te nemen, waardoor de activiteiten op het gebied van vliegtuiguitrusting aanzienlijk werden uitgebreid.

Safran verdeelt zijn activiteiten in drie bedrijfstakken. De eerste tak is aerospace propulsion. In deze tak zijn alle activiteiten ondergebracht die betrekking hebben op de voortstuwing van vliegtuigen, militaire luchtvaart, lanceerinrichtingen en raketten. De tweede tak is de vliegtuiguitrusting, defensie en aerosystemen. Deze tak omvat alle verrichtingen in verband met het ontwerp, de productie, de verkoop van uitrustingen en systemen die door burgerlijke en militaire vliegtuigen en helikopters worden gebruikt. De laatste tak bestaat uit vliegtuiginterieurs.

Nieuws over het aandeel Safran

19 mei 2021: Safran heeft een belang genomen in SkyFive, een leverancier van breedbandconnectiviteit.

Safran heeft op 19 mei aangekondigd dat zijn fonds, Safran corporate ventures, in Skyfive heeft geïnvesteerd. Skyfive is een bedrijf dat wereldwijd breedbandconnectiviteit levert aan luchtvaartmaatschappijen. De samenwerking tussen Skyfive en Safran maakt het voor Skyfive en Safran mogelijk om de breedbanddiensten verder te ontwikkelen en zo de digitalisering van de luchtvaart te stimuleren.

Safran’ financiële resultaten

Safran heeft op 28 juli de financiële resultaten voor de eerste helft van 2021 bekendgemaakt. Het bedrijf verklaarde dat ze het begin van hun financieel herstel in het tweede kwartaal van 2021 hebben gezien, maar dat ze zich nog steeds onzeker voelen over het luchtverkeer in de tweede helft van 2021. Safran boekte een bedrijfsresultaat van 687 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de inkomsten kregen een flinke klap, Safran verklaarde dat de inkomsten 6,78 miljard euro bedroegen, ofwel een daling van 21 procent. De omzet uit de civiele vervangingsmarkt, een belangrijke metriek waar aandeelhouders van Safran naar kijken, daalde in de eerste helft met 25 procent. Het tweede kwartaal voorkwam erger, door een herstel van 15 procent.

Safran is duidelijk nog steeds in de ban van de pandemie en ook al zijn de financiële resultaten erbarmelijk, ze hebben in het tweede kwartaal van 2021 eindelijk tekenen van herstel gezien.

Resultatenrekening van Safran

Bron: www.safron-group.com

Balans van Safran

Bron: www.safron-group.com

Safran: Technische analyse

Het aandeel Safran ziet er eigenlijk verrassend goed uit. Door het virus is het aandeel met 66 procent gedaald. Het aandeel Safran probeert sindsdien te herstellen, maar het gaat nogal traag. Sinds november 2020 handelt het aandeel zijwaarts. We zouden echter kunnen zien dat het aandeel Safran eindelijk naar een koers gaat die sinds januari 2020 niet meer is gezien.

De huidige consolidatie lijkt de vorm van een potentiële rechthoek te hebben aangenomen. Safran handelt momenteel rond de bodem van februari 2021. Dit is een uiterst belangrijk keerpunt voor het aandeel Safran. Als het onder de bodem van februari breekt, zou dit kunnen betekenen dat het aandeel in de nabije toekomst verder zal dalen. We kunnen echter wat dieper kijken en zien dat zich op hetzelfde prijsniveau een candlestickpatroon heeft gevormd, dat een nieuwe beweging naar boven zou kunnen signaleren. Het candlestick patroon kan worden geclassificeerd als een hamer, die aangeeft dat de prijs van het aandeel hoger zou kunnen gaan. Nu zijn candlestick patronen op zichzelf niet erg betrouwbaar, maar als u het combineert met andere technische indicatoren, is het de moeite waard om er naar te kijken.

Wilt u meer lezen over hoe Japanse candlestickpatronen werken en hoe u ze kunt gebruiken om beleggingsbeslissingen te nemen? Lees dan hier het artikel over de candlestickpatronen.

Vooruitzichten aandeel Safran

Zoals zovele anderen heeft ook het aandeel Safran het moeilijk. Het is een moeilijke weg naar herstel. Zowel wat de financiële resultaten als de koers van het aandeel betreft, moet Safran zich nog herstellen. Toch is Safran op de goede weg. De pandemie is echter nog steeds een belangrijke factor in het succes van Safran. Het internationale vliegverkeer is nog ver verwijderd van de cijfers van voor de pandemie, wat weegt op de activiteiten van Safran. De belangrijkste inkomstenstroom voor Safran is die van de vervolgmarkt; reparatie van onderdelen van motoren. Echter omdat veel vliegtuigen al zo lang stilstaan, loopt Safran deze inkomsten mis.

Dus hoewel het technische plaatje voor het aandeel Safran er goed uitziet, moet de aandacht vooral uitgaan naar de omgeving waarin we ons momenteel bevinden. De pandemie is nog niet voorbij en als we de besmettingsgraad van de deltavariant zien, kunnen we niet anders dan ons afvragen of we opnieuw reisbeperkingen zullen zien. Dit zijn natuurlijk slechts theorieën en geen realiteiten, maar we moeten deze dingen zeker in gedachten houden. Vooral voor aandelen als Safran die sterk afhankelijk zijn van het overwinnen van de pandemie.

STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF

Het is altijd een goede gewoonte om bij het analyseren van een aandeel te kijken naar de algemene prestaties van de sector of industrie. Gezien het feit dat Safran sterk betrokken is bij de luchtvaartindustrie kunnen we kijken naar de iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF, die een blootstelling omvat aan bedrijven uit ontwikkelde landen in Europa in de reis- en vrijetijdssector. U kunt hierbij denken aan luchtvaartmaatschappijen, maar ook hotels en reisbureaus. We zien dat de ETF goed heeft gepresteerd om te herstellen, maar sinds april langzaam lager is gaan drijven. Dit kan in verband worden gebracht met de opkomst van de deltavariant, die overal ter wereld de kop opsteekt. Het is iets wat we in gedachten moeten houden. Wanneer we de travel & leisure ETF vergelijken met de STOXX 600 index, kunnen we zeker zien dat de reis- en vrijetijdsindustrie de laatste 5 tot 6 maanden zwakte vertoont.

Hoe dan ook, Wall Street lijkt behoorlijk optimistisch over de toekomst van het aandeel Safran. Van de 23 analisten hebben er 15 het aandeel een koopadvies gegeven. Het gemiddelde koersdoel ligt momenteel op 131,50 euro per aandeel. Het optimisme van Wall Street is op zijn zachtst gezegd interessant te noemen, J.P. Morgan gaf het aandeel Safran op 8 september zelfs een koersdoel van 146 euro, wat neerkomt op een stijging van bijna 40 procent in vergelijking met de huidige koers (105 euro). Op het LYNX handelsplatform kunt u veel meer informatie terugvinden over het aandeel Safran. Zo kunt u via de ‘Fundamental Explorer’ een meer gedetailleerd rapport over de analistenratings bekijken.

Aandeel Safran kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om te beleggen in  aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook in het aandeel Safran. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Dividend uitgelegd

De schrijver heeft op het moment van publicatie geen aandelen Safran in bezit.

Hirgent Cekaj

Hirgent Cekaj

Content writer

Hirgent Cekaj is content writer voor LYNX en student International Business. Naast het schrijven van artikelen voor LYNX, is hij zelf ook al enkele jaren actief in de valutamarkt en aandelenmarkten.