Aandeel Netflix

Alles wat u moet weten over het aandeel Netflix: van de actuele beurskoers tot nieuws en analyses van het aandeel.

Netflix Inc.

ISIN: US64110L1061
Tickercode: NFLX | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Netflix kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Netflix

Aandeel Netflix (NFLX): kwartaalcijfers & jaarcijfers

Streaminggigant Netflix heeft op 20 januari 2022 nabeurs de resultaten over het 4e kwartaal van 2021 bekendgemaakt. Het bedrijf wist daarbij de financiële verwachtingen van analisten wel waar te maken, maar het aandeel werd toch hard afgestraft. Enkele getallen bleven namelijk iets achter bij de prognoses die het bedrijf zelf eerder had gedeeld. Zo was het plan om 8,5 miljoen nieuwe abonnees binnen te harken, hetzelfde aantal als in Q4 2021. Netflix wist echter slechts 8,28 miljoen nieuwe abonnees te verwelkomen, terwijl analisten op slechts 8,19 miljoen hadden gerekend.

Groei aantal abonnees Netflix

De omzet kwam met $ 7,71 miljard uit in lijn met de verwachtingen, maar de winst per aandeel wist met $ 1,33 toch wel te verrassen. De jaarwinst steeg met 19% tot $ 30 miljard en de operationele winst ging vorig jaar zelfs met 35% omhoog tot $ 6,2 miljard. Met bijna 222 miljoen betalende abonnees en sterk verbeterende marges is Netflix inmiddels uitgegroeid tot een winstgevende entertainmentmachine. Over heel 2021 werd een winst van ruim $ 5,1 miljard behaald. Toch betaalde u (gisteren op een koers van $ 508) daarmee nog altijd ruim 44 keer de winst. Toch vrij stevig voor een bedrijf waarbij de groei mogelijk opdroogt. Nu de koers 20% daalt betaalt u gelukkig nog ‘slechts’ 35 keer de winst.

Outlook 2022 aandeel Netflix

Een andere reden van de afstraffing kan worden gevonden in de voorzichtige outlook van het bedrijf. Zo denkt Netflix dat de groei de komende maanden lager zal uitvallen. Zo voorspelden analisten eerder nog een toename van 6,93 miljoen abonnees voor het eerste kwartaal van 2021. Netflix denkt zelf eerder aan circa 2,5 miljoen nieuwe abonnees, terwijl het in Q1 2021 nog bijna 4 miljoen nieuwe klanten kon verwelkomen. Daarmee lijkt Netflix toch echt te maken te hebben met aanhoudende groeivertragingen. Het succes van bijvoorbeeld Squid Game in het 3e kwartaal van 2021 lijkt daarmee toch echt van korte duur.

Netflix zegt zelf dat de toegenomen concurrentie van andere bedrijven een reden was voor de tegenvallende groei. Deze reden is overigens opvallend te noemen, aangezien Netflix in het verleden volhield dat bedrijven zoals Apple en Disney de groei niet wezenlijk zouden beïnvloeden.

Prijsverhoging

Vorige week maakte ’s werelds grootste streaminggigant nog bekend haar prijzen in de VS te verhogen. De kosten voor het basispakket stegen met $ 1 naar $ 9,99 per maand. Het standaardplan ging met $ 2 omhoog tot $ 15,49 en het premiumplan steeg tot $ 19,99 per maand.

Deze strategie kan eveneens een negatief effect hebben op het aantal abonnees. Toch verwacht Netflix dat de exclusieve content de klanten kan behouden. Prijsverhogingen kunnen vervolgens helpen de afkoelende klantengroei financieel te compenseren.

Aandeel Netflix: verwachting koers 2022

De koers daalde aanvankelijk met 11%, om vervolgens zelfs met 20% omlaag te vallen. Daarmee belandde het aandeel Netflix op de laagste koers sinds juni 2020. Opvallend is het feit dat de koers in november nog op een record stond. Inmiddels is er dus in slechts twee maanden voor circa 40% aan beurswaarde in rook opgegaan.

Zo’n 44 analisten volgen het aandeel Netflix en 31 daarvan handhaven momenteel een koopaanbeveling. Het gemiddelde koersdoel ligt rond $ 663, maar er zijn ook uitschieters tot $ 800 per aandeel. Aan de onderkant zien we 3 verkoopadviezen, waarbij sommige analisten mikken op koersen onder de $ 400.

De consensus is wel dat Netflix de komende jaren de winst per aandeel kan blijven verhogen. Hierdoor kan de waardering langzaam afnemen, maar de tijden van extreme groei lijken voorlopig voorbij. Innovaties zoals bijvoorbeeld gaming-mogelijkheden zouden het bedrijf natuurlijk op lange termijn weer vleugels kunnen geven. Ook overnames buiten de VS kunnen het bedrijf mogelijk helpen sneller te groeien. Voornamelijk in Zuid-Amerika en Azië is Netflix niet heel populair en is er veel concurrentie.

Koers aandeel Netflix zakt weg na publicatie kwartaalcijfers

Aandeel Netflix kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix (NFLX). U heeft toegang tot ruim 135 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Netflix heeft in 2020 flink geprofiteerd van de coronacrisis. Tijdens de lockdowns namen mensen massaal een abonnement op de streamingdienst. De koers van Netflix was sinds het coronadieptepunt uit maart 2020 verdubbeld. De kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2021 laten echter zien dat die groei nu voorbij lijkt te zijn. Wat dat betekent voor het aandeel Netflix bespreken we in deze update.

Aandeel Netflix

Aandeel Netflix

Laatste nieuws

Update 21 april: kwartaalcijfers aandeel Netflix

Netflix was gisteravond wederom traditiegetrouw de eerste techreus die met zijn resultaten naar buiten kwam. Waar het bedrijf afgelopen jaar zijn aandeelhouders keer op keer wist te verrassen, kregen zij gisteravond een tegenvaller te verwerken. In het eerste kwartaal van dit jaar wist Netflix net geen 4 miljoen nieuwe gebruikers te verwelkomen. De streaminggigant en analisten hadden op zeker 6,25 miljoen nieuwe klanten gerekend. De year-over-year groei bleef hierdoor steken op 13,6%, de traagste groei in jaren.

Analisten hadden al een beetje verwacht dat Netflix zijn targets niet zou halen. In verschillende landen zijn de coronamaatregelen versoepeld, waardoor mensen minder thuisblijven. Maar ook de opmars van concurrerende streamingdiensten zit de groei van Netflix in de weg. Zo timmeren Disney+ en Amazon Prime Video flink aan de weg, maar ook AppleTV Plus en Discovery Plus proberen een stukje van de taart in handen te krijgen. Hoewel men natuurlijk meerdere abonnementen naast elkaar kan hebben, zullen veel consumenten toch een keuze moeten maken uit kostenoverwegingen.

In reactie op de resultaten dook de koers in de nabeurs-handel met ruim 11% omlaag. Dit had overigens niet alleen te maken met de resultaten over het afgelopen kwartaal. Want ook over de komende periode is Netflix niet heel enthousiast. Men verwacht in het 2e kwartaal slechts met één miljoen nieuwe abonnees te groeien. Dat zou het laagste aantal nieuwe abonnees ooit zijn voor Netflix.

De omzet steeg met 24,2% tot $ 7,16 miljard en het operationele resultaat kwam uit op $ 1,96 miljard. Voor het komende kwartaal verwacht het bedrijf een stijging van 18,8% voor de omzet, die dan moet uitkomen op $ 7,3 miljard. De winst van $ 1,7 miljard is erg hoog, maar zal later dit jaar mogelijk toch lager gaan uitvallen. Netflix geeft aan bezig te zijn om het productieniveau weer op te voeren. Vanwege de coronamaatregelen werden veel opnames geannuleerd waardoor het bedrijf minder kosten maakte voor het creëren van content.

Resultaten Netflix

Update 20 januari: kwartaalcijfers aandeel Netflix

Netflix op 20 januari traditiegetrouw de eerste techgigant die met zijn resultaten naar buiten kwam. De koers steeg nabeurs met ruim 12%. Het concern wist de afgelopen drie maanden 8,5 miljoen nieuwe abonnees aan zich te binden. Dat was meer dan de 6 miljoen nieuwe abonnees waar rekening mee werd gehouden. In heel 2020 wist het bedrijf een recordaantal van 37 miljoen abonnees te strikken. Positief is dat 83% van de nieuwe abonnees van buiten de VS en Canada komt. De internationale groei is belangrijk voor de aanhoudende groei bij Netflix.

Daarmee is Netflix door de symbolische grens van 200 miljoen abonnees heen gebroken. Het bedrijf wist ook de afgelopen maanden weer te profiteren van de aangescherpte lockdownmaatregelen en hitseries zoals The Crown en The Queen’s Gambit.

Stijging abonnees Netflix

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 22% tot $ 6,6 miljard, daarmee boekte het bedrijf een nettowinst van $ 542 miljoen. Dit was overigens iets lager dan de $ 587 miljoen die in het vierde kwartaal van 2019 werd verdiend. De operationele marge kwam uit op 14,4%, zo’n 6% hoger dan in Q4 2019. Toch kwam de winst per aandeel met 1,19 lager uit dan de 1,30 vorig jaar. Dit had te maken met een eenmalig verlies door wisselkoerseffecten op een schuld in euro’s. Voor het eerste kwartaal van 2021 mikt het bedrijf op 6 miljoen nieuwe abonnees. De omzet moet uitkomen op $ 7,12 miljard en er wordt een operationele marge van 25% verwacht.

Netflix ziet de toekomst rooskleurig in en verwacht dichtbij een houdbare positieve vrije kasstroom te zitten. Voor dit jaar mikt het bedrijf op een break-even FCF. Na 2021 verwacht het bedrijf een positieve cashflow te draaien en ook is er geen externe financieringen voor de dagelijkse operaties meer nodig. Nu er eindelijk cash gaat worden gegenereerd, onderzoekt Netflix de mogelijkheden voor het inkopen van eigen aandelen. Dit heeft Netflix tussen 2007 en 2011 overigens ook gedaan.

Wat doet Netflix?

Netflix werd opgericht op 29 augustus 1997 in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. In die tijd kon men via het internet dvd’s huren voor onbepaalde tijd en die per post weer terugsturen. Zodra de dvd werd teruggestuurd, verzond Netflix de volgende dvd uit de lijst van gereserveerde films. Het aantal dvd’s dat iemand tegelijkertijd in bezit kon hebben, hing af van het abonnementstype. Uiteraard heeft Netflix in 2010 de overstap gemaakt naar streaming video via het internet.

Een andere populaire videotheek genaamd Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Die heeft echter nooit plaatsgevonden en dit bedrijf ging in 2010 failliet. Netflix is de dominante speler geworden en wist in te spelen op de juiste trends. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel en had in 2003 slechts 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot bijna 200 miljoen.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie. In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

Netflix producties

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Het bedrijf kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s. Inmiddels zijn Netflix Originals een groot succes. Voor de unieke content worden herhaaldelijk grote sterren gecast, maar ook producties met onbekendere acteurs scoren zo nu en dan grote hits.

Door gebruik te maken van unieke content weet Netflix de kijker aan zich te binden. Het bedrijf denkt dat haar conent zich kan onderscheiden van andere diensten als Disney+, Amazon Prime en WarnerMedia. Door gebruik te maken van slimme algoritmes kan Netflix ook aanbevelingen doen, waardoor de kijker regelmatig content krijgt voorgeschoteld, die hoogstwaarschijnlijk in de smaak zal vallen.

Beleggen in Netflix

 

Concurrentie

De concurrentie blijft maar toenemen. In de Westerse wereld kunnen de consumenten nu kiezen uit Amazon Prime, Apple Plus, Disney+ en Discovery+. Zelfs Youtube is een indirecte concurrent geworden van Netflix. In Azië en Zuid-Amerika zijn daar nog enkele lokale streamingsdiensten actief zoals Hulu, Claro en Tencent.

In plaats van zich zorgen te maken over al deze concurrenten, blijven ze vasthouden aan hun strategie om de service en de catalogus ieder kwartaal te verbeteren. Ook is er volgens Netflix nog ruimte voor groei, doordat veel mensen nog altijd naar traditionele tv-kanalen kijken en geen streamingdienst gebruiken.

Verschillende traditionele content partijen die het moeten hebben van televisie en film, richten zelf ook online platforms op. De gevaarlijkste concurrent voor Netflix leek lange tijd Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeerde en bereikte afgelopen jaar al 73,7 miljoen. Toch is recentelijk gebleken dat de twee partijen goed naast elkaar kunnen bestaan vanwege de focus op een andere droelgroep. Mogelijk zijn Amazon en Apple daardoor gevaarlijkere concurrenten. Meer over het aandeel Disney leest u hier: aandeel Disney: mediaconglomeraat hard geraakt door coronacrisis.

Waar kan Netflix nog groeien?

Het aantal abonnees in de VS is snel gegroeid, maar juist de expansie internationaal is nu zo belangrijk. Deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Ook het afgelopen kwartaal kwam er gelukkig veel groei uit diverse regio’s.  In EMEA (Europe, Middle East & Africa) groeiden het aantal abonnees met 4,46 miljoen en in APAC (Azië-Pacific) nam het aantal abonnees met bijna 2 miljoen toe. Bovendien lijkt de thuismarkt, in Noord-Amerika, nog steeds niet helemaal verzadigd. In de VS en Canada kwamen er ook nog bijna 1 miljoen nieuwe abonnees bij.

Met 1,21 miljoen nieuwe leden blijft de toename in de regio Latijns-Amerika moeizaam. Maar juist daar lijkt, gezien het aantal inwoners, nog veel ruimte voor groei. Echter zijn daar ook diverse lokale concurrenten actief en heeft niet iedereen geld over voor een Netflix abonnement.

Waardering aandeel Netflix

De koers van Netflix blijft maar oplopen. Het bedrijf heeft momenteel een beurswaarde van ruim $ 220 miljard. De koers is de afgelopen jaren vooruit gelopen op de potentiële winsten. De afgelopen jaren lag de focus van het bedrijf echter vooral op groeien en minder op de winstgevendheid. Dankzij de coronacrisis is die groei versneld en zijn de vooruitzichten beter geworden.  Zoals we al eerder aangaven wil Netflix nog veel verder groeien, maar ze denken ook in 2022 al een consequente positieve vrije kasstroom te behalen.

Het bedrijf heeft $ 8,2 miljard cash en is naar eigen zeggen niet langer afhankelijk van externe financieringen. Een belangrijke obligatie zal op 1 februari aflopen, maar deze zal worden betaalt met de cashpositie. Het bedrijf blijft daarmee stevig boven hun minimale cashvereisten. Deze stappen zijn veelbelovend en Netflix lijkt eindelijk financieel volwassen te worden.

In 2020 is een nettowinst van $ 2,76 miljard gemaakt. Met de huidige beurswaarde komen we uit op een K/W van circa 80. Voor het eerste kwartaal van 2021 wordt echter al gemikt op een nettowinst van $ 1,35 miljard. Als we die lijn doortrekken zal de K/W in 2021 bij de huidige koers zakken tot circa 56. Verdere groei zal de komende jaren natuurlijk zorgen voor nog hogere winsten en dat is dan ook een goede reden voor beleggers om te blijven investeren in het aandeel Netflix.

De snelle groei is natuurlijk waardevol en het coronavirus heeft Netflix geen windeieren gelegd. De verwachtingen voor het komende jaar zijn goed en het bedrijf blijft inzetten op groei in de rest van de wereld. De belangrijkste vraag voor beleggers is tot hoeveel abonnees Netflix kan groeien. En in hoeverre de groei beperkt wordt door de toename in het aantal concurrenten.

Technische analyse aandeel Netflix

De koers van Netflix heeft de afgelopen 9 maanden min of meer zijwaarts bewogen. Het aandeel bewoog heen en weer tussen pakweg $ 460 en $ 570. Een uitbraak uit deze range zal het toekomstige koersverloop gaan bepalen. Na een uitbraak boven de weerstand op $ 570 wordt $ 680 het volgende berekende koersdoel. De doorbraak onder de steun op $ 460 maakt ruimte vrij voor een daling richting de steunzone op $ 390.

Technische analyse Netflix

Conclusie

Het aandeel Netflix wordt gewaardeerd als een typisch groei-aandeel. De klassieke fundamentele analist vindt het aandeel waarschijnlijk duur, maar de groeibelegger vindt Netflix fantastisch. Beleggers die geloven in de strategie en het groeipad van Netflix kan het aandeel toevoegen aan zijn/haar portefeuille voor de lange termijn.

Aandeel Netflix kopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit:  Bogdan Glisik / Shutterstock.com

De Netflix koers is opgelopen en het Netflix aandeel lijkt te profiteren van het coronavirus. Meer nieuwe abonnees geven de resultaten een boost, terwijl concurrenten geraakt worden door lagere advertentie inkomsten en het sluiten van entertainment parken.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

 

Aandeel Netflix

Nieuws Netflix

De nieuwe kwartaalcijfers van Netflix lieten zien dat dat de groei van Netflix nog niet voorbij is. In de VS en Canada groeide het aantal abonnees van 67,7 miljoen naar 69,9 miljoen. Een groei van 3,2% in een kwartaal. Niet slecht, maar ook niet waanzinnig, gezien de boost die het coronavirus mogelijk heeft gegeven. Het aantal huishoudens in de VS is 128,6 miljoen en dit betekent dat op een gegeven moment de groei in deze markt beperkt is.

Internationaal is er nog veel meer ruimte voor groei en de cijfers laten zien dat Netlfix deze ruimte weet te veroveren. De EMEA regio groeide 13,3% van 51,8 miljoen naar 58,7 miljoen. LATAM groeide 9,2% in een kwartaal van 31,4 miljoen naar 34,3 miljoen. APAC zag de snelste groei, maar deze markt is ook nog het meest onontgonnen. APAC groeide 22,2% van 16,2 miljoen naar 19,8 miljoen.

Deze groei werd voor het eerst ook omgezet in een positieve vrije kasstroom die uitkwam op $ 161,6 miljoen. De winstgevendheid nam ook stevig toe en steeg tot $ 709 miljoen. Dit was de hoogste winst per aandeel Netflix ooit. Toch blijft er in de Netflix koers van $ 407 enorm veel groei in de prijs verwerkt.

Koers Netflix aandeel

De koers van het aandeel Netflix is snel opgelopen. Zelfs de onzekerheid die het coronavirus heeft gecreëerd, raakt Netflix niet. Sterker nog: de focus op abonnees in plaats van advertenties werkt nu in het voordeel van Netflix. Advertentieinkomsten staan door de economische schok namelijk onder druk.

Abonnees die het huis niet uit mogen zijn daarentegen niet geneigd om het abonnement op te zeggen. Het aantal abonnees groeit juist door deze situatie. In de VS beginnen de eerste tekenen van verzadiging op te treden. Internationaal zijn er echter nog veel groeimogelijkheden.

Dit is terug te zien in de koers die niet is weggezakt door het coronavirus.

Koers Netflix

Wanneer we naar de wat langere termijn kijken, zien we dat de koers eerst wel onder druk stond. Dit heeft vooral te maken met de groeiende concurrentie. Amazon biedt Amazon Prime abonnees een groeiend aanbod van content en ook Apple begeeft zich in de arena. Verschillende traditionele content partijen, die het moeten hebben van televisie en film, richten nu ook online platforms op.

De gevaarlijkste concurrent voor de Netflix koers blijft Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeert, maar tot nu toe lijkt het er niet op dat deze Disney+ abonnees Netflix opzeggen.

De koers van Netflix is omhooggelopen en de eerste vrije kasstroom werd in het eerste kwartaal gerealiseerd. De grote vraag is nu of Netflix is staat is deze vrije kasstroom sneller te laten groeien dan het aantal abonnees.

Koers Netflix 5 jaar

Netflix geschiedenis

Netflix is in augustus 1997 opgericht in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. Beiden waren veteranen uit Silicon Valley. In het begin was Netflix een website die zich richtte op het verhuren van films. Het maakte het mogelijk voor mensen om online dvd’s te huren, die vervolgens met de post verstuurd werden.

Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Dit is echter niet gebeurd en Netflix is de dominante speler geworden. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel. In 2003 had Netflix 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot 182,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2020.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. In 2010 ging ook de traditionele filmverhuur gigant Blockbuster failliet. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie.

In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Netflix kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

Reed Hastings & Netflix

Reed Hastings is co oprichter van Netflix en werd geboren op 8 oktober 1960. In 1991 richtte Reed Hastings zijn eerste bedrijf op, genaamd Pure Software. In 1995 ging Pure Software naar de beurs en fuseerde met Atria Software. In 1997 werd Pure Atria overgenomen door Rational Software.

Samen Met Marc Randolph, een andere werknemer van Pure Software, richtte hij in 1997 Netflix op. Reed Hastings is nog steeds CEO en Chairman van Netflix en heeft inmiddels een vermogen van $ 4,7 miljard.

Feiten over Netflix

  • In 2019 gaf Netflix $ 14,6 miljard uit aan streaming content
  • Netflix geeft meer uit aan de productie van eigen content dan aan het kopen van content
  • Netflix heeft op het moment van schrijven 182,8 miljoen abonnees
  • Wanneer je aandelen Netflix voor $ 15 had gekocht tijdens de IPO had je nu een rendement van 19.733%.
  • Netflix probeerde zichzelf in 2000 voor $ 50 miljoen te verkopen aan Blockbuster
  • Netflix heeft een marktwaarde van $ 185,3 miljard op de beurs
  • Ondanks de enorme groei was het eerste kwartaal van 2020 het eerste kwartaal waarin Netflix een positieve vrije kasstroom had
  • Reed Hastings heeft een geschat vermogen van $ 4,7 miljard.
  • 2,7 miljoen mensen hebben nog steeds een abonnement op de dvd service van Netflix.
  • Netflix gebruikt 15% van de wereldwijde internet bandbreedte.

Verwachting aandeel Netflix

De verwachtingen voor Netflix zijn de afgelopen jaren fors gestegen en toch vaak helemaal waar gemaakt. Het aantal abonnees is snel gegroeid en de expansie internationaal is ook ongekend snel gegaan. Juist deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Wereldwijd zijn er nog heel veel gezinnen en hierdoor kan het aantal abonnees nog veel verder groeien dan de 182,8 miljoen abonnees. Wanneer het abonnees verder groeit biedt dit ook meer abonnees om de hoge content kosten door te delen.

Fundamentele analyse Netflix

Veel van de waarde van Netflix zit in de toekomstige potentie. Het afgelopen kwartaal zette Netflix een record neer qua winst, abonnees en vrije kasstroom. Wanneer deze resultaten vermenigvuldigd worden met 4, om tot een jaarresultaat te komen, is de waardering nog steeds erg duur. Het aandeel zou op dat moment gewaardeerd worden op 66 maal de winst en 287 maal de vrije kasstroom.

Er zijn echter ook andere manieren om Netflix te waarderen. Met 182,8 miljoen abonnees wordt een abonnee gewaardeerd op $ 1.014 per stuk. Dit is natuurlijk nog steeds duur, zeker gezien de winst die hieruit wordt gehaald, maar dit houdt geen rekening met de snelle groei.

In twaalf maanden groeide het aantal abonnees 22,9%. Deze snelle groei is ook zeer waardevol. 34,1 miljoen nieuwe abonnees zijn veel geld waard. Stel je waardeert deze nieuwe abonnees op $ 500 per stuk dan is de waarde die met deze groei gegenereerd wordt $ 17,1 miljard.

De balans van Netflix is niet heel sterk. Met $ 14,2 miljard aan schulden en $ 5,2 miljard aan kasgeld lijkt er een risico te zijn door de lage winstgevendheid. Het is opvallend dat Netflix ervoor gekozen heeft schulden aan te gaan in plaats van aandelen uit te geven. Historisch gezien is dit de juiste beslissing geweest wanneer we naar de koers van het Netflix aandeel kijken.

Conclusie: Aandeel Netflix kopen?

Netflix groeit snel door, terwijl het Covid-19 virus economieën op slot gooit. De grote investeringen in content lijken uit te betalen en zelfs de vrije kasstroom was voor het eerst positief. De grote vraag blijft hoe lang deze investeringen in content waarde gaan genereren. De explosie van nieuwe content kan namelijk de waarde van bestaande content verlagen doordat er meer concurrentie is van nieuwe content.

Het aantal abonnees groeit snel en de vraag is nu hoe goed en snel Netflix kan verdienen aan dit enorme aantal abonnees en wat het uiteindelijke aantal abonnees zal zijn.

Het aandeel Netflix kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

De FAANG-aandelen genieten al ruime tijd naam en faam dankzij hun sterke groei de afgelopen jaren. Veel beleggers zijn van mening dat die technologieaandelen must-haves zijn voor hun portefeuille. Daar kan nu een einde aan komen.

Momenteel gaan de technologieaandelen gebukt onder de huidige economische problematiek, net zoals quasi alle andere aandelen. Er zijn echter enkele aandelen die mogelijks kunnen profiteren van de komende periode.

Wat u te weten komt in dit artikel:

dawn aandelen

DAWN-aandelen: wat en waarom?

Mark Tepper, CEO van Strategic Wealth Partners, was de eerste persoon die ooit over DAWN-aandelen sprak. De term komt van de Engelstalige slogan “it’s always darkest before the dawn”, wat zo goed als “het is het donkerst net voor de dageraad” betekent. Het refereert naar deze donkere periode waarin bijna alle activiteiten gestaakt zijn wegens het coronavirus.

De afkorting van DAWN-aandelen staat voor:

  • “D” van Domino’s pizza (Ticker: DPZ);
  • “A” van Activision Blizzard (Ticker: ATV);
  • “W” van Walmart (Ticker: WMT);
  • “N” van Netflix (Ticker: NFLX).

DAWN-aandelen houden dus alle producten in die mensen gebruiken terwijl ze zich thuis gedeisd houden. Ze bestellen onder meer pizza (Domino’s Pizza), ze spelen videogames (Activision Blizzard), ze gaan naar de winkel voor basisgoederen (Walmart) en kijken veel meer films en series (Netflix). Tepper vertelde in een interview: “Dit zijn al de zaken die je doet als je niet buitenkomt, op dit moment is dit de richting die we uitgaan”.

Wat zijn de FAANG-aandelen?

FAANG is één van de bekendste acroniemen in de financiële wereld. Het omvat de vijf populairste technologieaandelen van de Verenigde Staten, namelijk Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google. De FAANG aandelen zijn de afgelopen jaren zodanig sterk gestegen in waarde dat ze op een bepaald ogenblik bijna 40 procent uitmaakten van de totale waarde van de NASDAQ 100 index.

De term werd bekend nadat Jim Cramer, de presentator van CNBC’s “MAD Money”, het voor het eerst gebruikte in 2013. Sindsdien is het een veelgebruikte term onder marktcommentators en analisten. Soms wordt er ook gesproken over de FAANG+M-aandelen, waarbij de M staat voor Microsoft.

De vraag naar de FAANG-aandelen wordt vaak gezien als de algemene risicobereidheid van de beleggers. Wanneer de FAANG-aandelen goed presteren duidt dit over het algemeen op een potentiële stijging van de aandelenmarkt in het algemeen. De recente daling van deze technologieaandelen is een van de aanwijzingen dat de aandelenmarkt wel eens minder zou kunnen gaan presteren.

DAWN-aandelen: overeenkomsten met de FAANG

Hoewel er geen enkele restaurantketen of game-ontwikkelaar deel uitmaakt van de FAANG, zijn er toch enkele overeenkomsten met de DAWN-aandelen. Allereerst staat de letter “N” in beide acroniemen voor Netflix. Netflix is een streamingdienst dat gekend is voor zijn impressionante klantengroei over de laatste jaren. Films en series zouden wel eens een aanzienlijke stijging kunnen kennen wat betreft kijkers.

Als tweede overeenkomst bespreken we Walmart. Het is een Amerikaanse supermarktketen en tevens de grootste detailhandelsconcern ter wereld. Gezien de paniek door het coronavirus gingen mensen massaal naar de supermarkten om zich te bevoorraden voor de komende weken/maanden. Amazon, dat behoort tot de FAANG, is echter ook in het bezit van een supermarktketen. Whole Foods Market is de dochteronderneming van Amazon, dus in principe mag Amazon zeker niet afgeschreven zijn. Recentelijk werd een artikel gepubliceerd op het Kennisportaal van LYNX over Amazon.

Hoewel Mark Tepper spreekt over de DAWN-aandelen, is hij ook nog steeds positief over enkele technologieaandelen. Microsoft bijvoorbeeld geniet zijn grote voorkeur.

Analyse van de DAWN-aandelen

Dawn-aandeel Domino’s Pizza (DPZ)

Domino’s Pizza blijft jaar na jaar sterke prestaties neerzetten. Op 20 februari bracht het zijn vierde kwartaalresultaten uit waardoor het aandeel ongeveer 25 procent de lucht inschoot. Daarbovenop vertroetelde Domino’s zijn aandeelhouders door het dividend met 20 procent te verhogen. Dat heeft allemaal te maken met het feit dat Domino’s voor het tiende jaar op een rij een positieve groei kent van de sales.

Daarnaast bevestigde Domino’s zijn twee- tot driejarige vooruitzichten. Het verwacht een globale verkoopstijging tussen de zeven à acht procent, terwijl het vooral inzet op technologische innovatie. Voor lange termijnbeleggers blijkt Domino’s een fantastisch groeiaandeel.

Aandeel dominos pizzaHet aandeel Domino’s Pizza verloor ongeveer 25 procent van zijn waarde door de crisis. Daardoor bevond het zich terug op het niveau van vlak voor de sterke koersstijging. In tussentijd is het terug bezig met een klim en bevindt het zich nog een tiental procent van de vorige all-time-high.

DAWN-aandeel Activision Blizzard (ATV)

Het aandeel Activision behoort momenteel tot een van de beste game aandelen voor 2020. Niet voor niets dat het opgenomen wordt in de DAWN-aandelen. De ontwikkelaar kwam recent uit met zijn nieuwe “Call Of Duty: Warzone”, een spel dat fervente gamers bekend in de oren zal klinken. Net zoals het beroemde Fortnite is de game volledig gratis te spelen.

Tijdens de eerste 24 uur na de release op 10 maart 2020 bereikte het spel maar liefst zes miljoen spelers. Kort ter vergelijking: Aphex Legends had 2,5 miljoen spelers in de eerste 24 uur en Fornite ‘maar’ één miljoen. Dat toont het gigantisch potentieel aan voor de bekende game Call Of Duty.

Aandeel activision blizzardAls kers op de taart lijkt het aandeel niet enorm beïnvloed te zijn door het coronavirus. Het aandeel daalde 15 procent en kan terug fors stijgen nu mensen zich thuis bevinden. Alexander Giaimo, analist bij Barrons, had het volgende te vertellen: “Het bedrijf heeft een solide productpijplijn, een agressieve mobiele benadering en is daarbovenop 100 procent eigenaar van de intellectuele eigendommen”. Hij verwacht twee opeenvolgende jaren van dubbele groeicijfers.

Uiteraard is Activision Blizzard niet het enige interessante game aandeel. Hier vindt u meer informatie over de beste game aandelen voor 2020.

DAWN-aandeel Walmart (WMT)

Deze supermarktketen geldt als titaan in de Amerikaanse retail, en is tevens de grootste werkgever van de Verenigde Staten. Met de lockdown kan ook Walmart rekenen op een grote toestroom van klanten. Zij willen zoveel mogelijk goederen inslaan om deze periode door te komen, de media benoemt het wel eens met de term ‘hamsteren’.

Het aandeel Walmart schommelt al enkele weken hevig. Op het moment van de algemene baisse daalde Walmart minder sterk mee. Op lange termijn zakte de koers wel eventjes onder de trendlijn, maar het corrigeerde zichzelf kort daarna. Ook analisten zijn optimistisch over het aandeel Walmart, het gemiddelde koersdoel bedraagt $130, zo’n 20 procent hoger dan de huidige koers.

Aandeel walmartMet dergelijke aandelen komt natuurlijk altijd enige voorzichtigheid kijken. Walmart heeft een concurrentiestrijd met verschillende andere supermarktketens, denk maar aan Whole Foods Market van Amazon (Ticker: AMZN) en Target (Ticker: TGT).

Ook in België beschikken we over supermarktketens die mogelijkerwijze bestand zijn tegen het coronavirus. Hier leest u meer over het aandeel Colruyt.

DAWN-aandeel Netflix (NFLX)

Netflix behoort zowel tot de FAANG- als de DAWN-aandelen, en dat heeft zo zijn redenen. Het bedrijf bewijst al jarenlang dat het een stevig businessmodel heeft met een constante aangroei van klanten. Daarbovenop is het een “stay-at-home” aandeel, en kan het baten bij deze crisis.

Het aandeel Netflix steeg gisteren met zes procent en staat bijna terug op gelijke hoogte als voordien. Tijdens de vorige economische crisis steeg het aandeel Netflix maar liefst van $3 eind oktober naar $5 in maart 2009. Of het aandeel dezelfde prestaties zal neerzetten deze keer valt af te wachten.

Aandeel netflixOok met Netflix dienen beleggers voorzichtig om te gaan. Ten eerste is de Amerikaanse markt voor Netflix zo goed als verzadigd. Ten tweede is het vrij onwaarschijnlijk dat Netflix financieel zijn voordeel zal kunnen doen aan het verhoogd aantal kijkers.

DAWN-aandelen kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in de aandelen Domino’s Pizza, Activision Blizzard, Walmart of Netflix. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:


Het aandeel Netflix maakte vandaag als een van de eerste grote technologiefondsen de resultaten over het 4e kwartaal bekend.

 

Alle ogen zijn gericht op de resultaten gezien de recente dalingen op de beurzen.

Beleggers zijn benieuwd of de daling terecht is en ook terug te zien is in de resultaten. In dit artikel bespreken we de resultaten.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

 

  • Concurrentie Netflix
  • Verdienmodel Netflix
  • Kwartaalresultaten (Q4)
  • Technische analyse aandeel Netflix

Concurrentie Netflix

Netflix heeft niet alleen te lijden onder verzadiging van haar thuismarkt (de VS), ook de concurrentie zit Netflix op de hielen. Vorig jaar schreef ik een uitgebreid artikel over welke bedrijven allemaal denken de Netflix-killer te worden. Het artikel kunt u vinden in het LYNX Kennisportaal: De concurrenten van Netflix. 

De versnippering van de markt en de nog groeiende activiteiten zorgen ervoor dat de Amerikaanse klanten veel winstgevender zijn. De contributie marge is 39,3%, meer dan het dubbele van internationale klanten met een contributie marge van 17,1%. Daarnaast zijn mensen buiten de VS veel minder gewend om geld uit te geven aan content. De Amerikaanse markt is namelijk nog steeds goed voor ongeveer 50% van de wereldwijde markt. Maar juist deze thuismarkt wordt steeds meer concurrerend. Amazon Prime, Apple Video, Hulu, Disney en WarnerMedia zullen de komende jaren allemaal proberen marktaandeel bij Netflix weg te snoepen.

aandeel Netflix.

In China probeert iQiyi voeten aan de grond te krijgen. Het bedrijf kreeg vorig jaar een beursnotering op de NASDAQ. Het bedrijf wist snel internationale partnerships naar zich toe te trekken om westerse content op de Chinese markt aan te bieden. Vlak daarna besloot iQIYI ook met eigen producties te komen. Inmiddels werkt iQIYI samen met partners in Zuid-Korea en Japan om ook op die markten content aan te bieden en uit te wisselen. Opvallend is dat Netflix ook een partnership is aangegaan met IQIYI, dus mogelijk dat het daarvan kan profiteren.

Het verdienmodel

Netflix biedt een pay-only model aan waarbij je enkel van het product gebruik kunt maken indien je bereidt bent om te betalen. Afgelopen week verhoogde Netflix de prijzen voor haar abonnementen tot wel 18%. Nieuwe klanten betalen nu $ 2 per maand meer per abonnement. De prijsverhoging wordt langzaam uitgerold naar bestaande klanten. Het goedkoopste abonnement kost vanaf nu € 9,99 en kan gebruikt worden door 1 persoon. Het tweede abonnement kost € 12,99 en kan door 2 personen tegelijk gebruikt worden. Het duurste abonnement is €15,99 per maand en kan door 4 personen gebruikt worden. In de afgelopen jaren heeft Netflix heeft de prijs al een aantal keren verhoogd.

Uiteraard maakt(e) Netflix hier gebruik van een bekende marketingstrategie. Zoveel mogelijk nieuwe klanten lokken tegen een lage prijs, onder de kostprijs. Zodra er genoeg klanten zijn, wordt de prijs verhoogd om uit de kosten te komen. Gebruikers die het product geweldig vinden zullen een kleine prijswijziging veelal honoreren.

Gebruikers zijn bereid een steeds hogere prijs te betalen om gemakkelijk door honderden films en series heen te scrollen. Gebruikers kunnen via Netflix namelijk eenvoudig pauzeren, krijgen films aangeboden die voldoen aan hun voorkeuren en kunnen gemakkelijk het account delen. Maar vooral de Netflix Original series hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een enorme groei aan abonnees. House of Cards dat in 2013 live ging werd miljoenen keren bekeken. Het kostte het bedrijf echter $ 100 miljoen voor twee seizoenen. Die content is dus duur, vorig jaar gaf Netflix maar liefst $ 8 miljard uit aan het kopen en creëren van eigen content.

Niet iedereen enthousiast over verdienmodel Netflix

Vele Analisten zien de structurele sterke negatieve kasstroom van Netflix als een probleem. De vraag blijft hoeveel waarde de eigen catalogus van Netflix heeft en hoe lang die content nog waardevol is. Als kijkers uitgekeken raken, is Netflix genoodzaakt om nieuwe content te blijven creëren. Analist Michael Pachter van adviesbureau Wedbush denkt zelfs dat een prijsverhoging naar 12 euro voor het goedkoopste abonnement noodzakelijk is om de bedrijfsvoering gezond te krijgen. Goldman Sachs is er wel van overtuigd dat de snelheid waartegen nieuwe abonnees toestromen, de investeringen in de eigen content in een steeds sneller tempo zal inhalen. Volgens de Amerikaanse zakenbank zal Netflix in 2022 voor het eerst meer binnen dan dat het investeert.

Kwartaalresultaten 17 januari 2019

Op donderdag 17 januari publiceerde Netflix nabeurs zijn kwartaalresultaten en tevens de jaarcijfers. Het aandeel daalde na de cijfers met 4,5%, maar het mag geen naam hebben. De afgelopen 3 weken steeg het aandeel namelijk maar liefst 55%.

Netflix kreeg er in het laatste kwartaal 8,8 miljoen nieuwe abonnees bij en heeft nu bijna 140 miljoen klanten. De aanwas van kijkers was iets lager dan de ruim 9 miljoen abonnees die analisten hadden voorspeld. De omzet steeg met 27,4% tot $ 4,19 miljard, ruim $ 100 miljoen lager dan analisten hadden verwacht. De groei lijkt echter wel af te nemen. In het 1e en 2e kwartaal van 2018 steeg de omzet namelijk nog met 40%. In het 3e kwartaal groeide omzet met 34% en nu dus nog ‘maar’ met ruim 27%.

Aandeel Netflix

De winst kwam uit op slechts $ 133,9 miljoen tegenover $ 402,8 miljoen in het 3e kwartaal. Het bedrijf gaf enorm veel geld uit aan nieuwe content waardoor de negatieve cash flow in het afgelopen kwartaal op $ 1,3 miljard kwam. De negatieve cashflow over 2018 kwam hierdoor uit op bijna $ 2,9 miljard. In heel 2018 gaf Netflix ruim $ 13 miljard(!) uit aan het kopen en creëren van eigen content. Hierdoor is de total schuld van het bedrijf inmiddels toegenomen tot $ 10,3 miljard.

De koers/winst-verhouding van Netflix ligt momenteel op 133 wat natuurlijk extreem duur is. Het bedrijf groeit wel hard, maar zoals hierboven gezegd lijkt deze groei wat terug te vallen. Zelfs als Netflix de groeiverwachtingen voor 2019 gaat waarmaken komen we uit op een verwachte K/W van 87. Desondanks hebben vele analisten het aandeel momenteel als koopwaardig bestempeld. Meer informatie over deze ratio kunt u hier lezen: Koers-winstverhouding: wat kunt u ermee?

In het kwartaalbericht zegt Netflix in de Verenigde Staten inmiddels goed te zijn voor 10% van de tijd die mensen voor een televisiescherm doorbrengen, ten koste van televisiezenders en andere streamingdiensten. De streamingdienst zegt meer last te hebben van de online computergame Fornite dan van concurrent HBO. Het is nu vooral onzeker of de resultaten voldoende zijn om de felle concurrentie die we hierboven bespraken straks het hoofd te bieden.

Op onderstaande grafiek zien we link een stijging van ruim 6% nadat Netflix eerder deze week haar prijzen verhoogde. Na de daling van gisteren wordt het grootste deel hiervan weer teniet gedaan. Onder deze grafiek bespreek ik de lange termijn grafiek van Netflix.

Aandeel Netflix

Technische analyse Netflix

Het aandeel Netflix zette vorig jaar zomer een top neer rond de $ 420. Tijdens de recente daling op de aandelenmarkten daalde het aandeel Netflix maar liefst 45% tot een dieptepunt $ 230. De koers is de afgelopen paar weken echter weer met 50% hersteld vanaf het dieptepunt.

Aan de stijging lijkt nu een einde te zijn gekomen. Het lijkt alsof de koers van het aandeel Netflix hier opnieuw een lagere top heeft gevormd. Op de grafiek hebben we een dalende trendlijn getrokken over deze toppen. De trendlijn zorgt voor weerstand, maar bij een doorbraak kan een herstel richting de toppen rond de $ 385 worden verwacht. Steun voor het aandeel Netflix zien we rond de $ 330 en daaronder pas rond de $ 300.

 
 

Het aandeel Netflix kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Waarom in aandelen van Netflix beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Netflix. Met directe toegang tot wereldwijde handelsbeurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt gewoon voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdscerschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen van Netflix kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Netflix

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Netflix : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Netflix: Bedrijfsinformatie Netflix Inc.

Netflix werd opgericht in 1997 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. Het bedrijf levert films en andere media via het internet. Netflix werkt met drie verschillende soorten segmenten. Domestic DVD, International Streaming en Domestic Streaming. In april 2018 had het Amerikaanse bedrijf meer dan 125 miljoen abonnees. De focus van Netflix bestaat erin zoveel mogelijk streamingabonnees te hebben. Netflix heeft wereldwijd bijna 3.000 werknemers in dienst.