Aandeel iQIYI | Biedt China kansen – Deel 2

Ik besloot mijn vorig artikel met de bewering dat onder de zwaar afgestrafte Chinese aandelen er ook bij waren die niét of amper te lijden hebben onder de handelsoorlog tussen de VS en China en die dan ook stilaan heel goedkoop aan het worden zijn. In mei van dit jaar hoorde ik Charlie Munger, vice president van Berkshire Hathaway en de rechterhand van Warren Buffet, zeggen  : ’The best companies in China are cheaper than the best companies in the United States.’ En toen moest de zware correctie van Chinese aandelen nog beginnen …!

Aandeel iQIYI (IQ); het Chinese Netflix

Op 29 maart van dit jaar werd het aandeel iQIYI afgesplitst van internetgigant Baidu en apart naar de Amerikaanse beurs gebracht. De allereerste koers kwam tot stand aan een prijs van 18,20 $. Baidu behoudt 60 % van de aandelen.

iQIYI is een internet streamingdienst die je qua concept en businessmodel kan vergelijken met het succesverhaal Netflix. iQIYI biedt video-content aan op internet, (zowel gelicenseerde content als originele programmering) en het participeert in live-uitzendingen en online gaming-services. iQIYI is, in tegenstelling tot Netflix, dat wereldwijd gaat, enkel gefocust op de thuismarkt.

De groei is zeker nog ruimschoots voorradig en dit op 3 fronten : organisch (de middenklasse in China groeit alsmaar), door het opdrijven van originele content (eigen programma’s en series), en door het aantrekken van premium leden met het aanbieden van op maat gemaakte diensten.

Het leuke is dat het verdienmodel zelfs voor een tech-nitwit als ik makkelijk te begrijpen is. iQIYI haalt haar inkomsten uit abonnementsgelden en advertenties en bovendien is het ook – iets wat ik steeds graag zie qua klantenbinding – zowel messenger als medium. Wat bedoel ik met dit laatste ? Wel, iQIYI heeft zopas ook haar Gehua Little Fruit Set Top Box gelanceerd, een stukje hardware dat de TV connecteert met streaming en waarvoor het deals met kabelmaatschappijen sluit. Hierdoor kan het verdienmodel van iQIYI accelereren : hoe meer het aantal streaming gebruikers groeit, hoe meer inkomsten van adverteerders doordat er meer gebruiksdata van kijkers doorverkocht kunnen worden.

En ook : hoe méér gebruikers, hoe meer de kostprijs van eigen programma’s (die aanzienlijk is en momenteel aan de marges vreet) kleiner wordt en uiteindelijk zal uitmonden tot meer winstbijdrage aan de bottom line. Een mooi voorbeeld van hoe heftig het kan gaan zie je bij Roku, de Amerikaanse leverancier van streaming toestellen (dat zelfs Apple heeft kunnen verdringen op deze markt).

iQIYI heeft momenteel 565 miljoen maandelijkse mobiele gebruikers, waarvan er 67 miljoen betalende abonnees zijn. Ook hier zit dus nog veel rek op. Ik refereer i.v.m. hiermee graag naar de resultaten van muziekaanbieders Spotify en Pandora Media die de omslag van gratis naar betalend met succes aan het maken zijn. Kortom : aandeel iQIYI is een boeiend Chinees ‘thuisverhaal’.

Aandeel iQIYI kopen

Hoe kan je dit aandeel iQIYI best kopen ? Wel, ik geef 2 interessante mogelijkheden, rekening houdend met het nog steeds heel volatiele karakter van het aandeel :

  • Beslis eerst hoevéél aandelen IQIYI je maximim wil kopen en koop hiervan nu al een fractie. Wil je bijvoorbeeld maximum 100 aandelen, wel koop dan nu 40 aandelen en wacht af. Herstelt de koers fors de komende maanden, dan kan je een lekker tradingwinstje maken. Daalt de koers echter fors, dan kan je op een bepaald moment beslissen om 60 aandelen bij te kopen. Op je gemiddelde aankoopprijs kan je dan call-opties beginnen schrijven.
  • Of hanteer simpelweg de married put strategie : koop de aandelen en koop tegelijkertijd een at-the-money put. Herstelt de koers fors, heb je iets minder rendement. Maar daalt de koers alsmaar verder, dan is je verlies erg beperkt.

Binnenkort stel ik je nog een ander concreet Chinees idee voor. Stay tuned.

Lees hier deel 1 van Jacky’s column over kansen in China.

Jacky De Donder

Jacky De Donder

Jacky De Donder is een bekend belegger met decennia ervaring en de oprichter van Beursbubbels, een wekelijkse beursnieuwsbrief met duizenden abonnees. Lees zijn columns bij LYNX

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel naar
09 223 23 20
Contact icon E-mail naar
info@lynx.be
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon Exclusief
Beursnieuws