Aandeel Spotify: klinkt als muziek in de oren

Sinds de crash in maart kon het aandeel Spotify binnen enkele maanden met 215 procent stijgen. Het aandeel Spotify ging van 109 dollar naar 345 dollar. Spotify presteert pas sinds kort echt goed, het aandeel zat namelijk meer dan een jaar in een zijwaartse trend zonder veel richting. De digitale streamingdienst heeft de afgelopen maanden zijn kracht getoond en zou dat in de toekomst kunnen blijven doen.

Moet u beleggen in het aandeel Spotify? In dit artikel zullen we het hebben over het aandeel en of het een goede belegging kan worden.

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

Aandeel Spotify: alles wat u moet weten

Aandeel Spotify

Het aandeel Spotify heeft pas onlangs een beursintroductie meegemaakt. Spotify kwam op 3 april 2018 op de markt terecht. Het aandeel is sindsdien met een koele 100 procent gestegen. Het aandeel Spotify begon te handelen voor een prijs van 165,90 dollar, maar zakte al snel naar 135 dollar. Spotify bleef een behoorlijke periode in een zijwaartse trend totdat het aandeel in april 2020 uit een jaarlange consolidatie brak, met als reden dat Spotify zeker zou profiteren van een wereldwijde lockdown. Het aandeel Spotify steeg 113,9 procent na het uitbreken van de zijwaartse trend en bereikte 346 dollar per aandeel op 11 december 2020.

Het bedrijf Spotify

Spotify is een echte leider op het gebied van muziekentertainment; ze zijn de nummer één muziekstreamingservice ter wereld. In het derde kwartaal van 2020 bracht Spotify verbluffende resultaten uit: het bedrijf had 144 miljoen betalende abonnees en in totaal maar liefst 286 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Het bedrijfsmodel van Spotify wordt een freemium-model genoemd. Klanten kunnen kiezen tussen twee verschillende versies van de applicatie: een gratis versie of een premium-versie. De premium-versie geeft klanten de vrijheid om naar elke gewenste muziek te luisteren wanneer ze maar willen, zonder advertenties of andere beperkingen. De gratis versie is natuurlijk gratis, maar het is zeer beperkt. Het is niet toegestaan voor gebruikers van de gratis versie om ​​nummers te zoeken of over te slaan en de muziek wordt ook nog eens onderbroken door advertenties die u er constant aan herinneren om u te abonneren op de premiumversie.

De Spotify-applicatie is erg rijk aan functies. U kunt surfen of zoeken naar muziek op basis van specifieke parameters zoals artiest, genre, album, label en zelfs op afspeellijst. Gebruikers kunnen zelf afspeellijsten maken en deze delen met vrienden of op sociale media. Spotify heeft een ongelooflijk assortiment van 50 miljoen nummers.

Podcasts

Spotify besteedt nu ook veel aandacht aan podcasts. Spotify sloot recent nog een deal met de populaire podcasthost Joe Rogan voor 100 miljoen dollar voor exclusieve rechten om de Joe Rogan Experience-podcastafleveringen op Spotify uit te brengen. Spotify heeft deze samenwerking gebruikt om meer functies op het platform te brengen. Een voorbeeld is de recente toevoeging van video aan hun applicatie. Podcasters kunnen nu ook podcasts in videoformaat publiceren op Spotify. Het bedrijf sloot ook nog deals om podcast-bedrijven Gimlet, Anchor, Parcast over te nemen een jaar geleden.

Een andere verrassende wending is dat Spotify onlangs nog een deal tekende met Prins Harry en Meghan Markle om podcasts te maken op de Spotify-applicatie, wat opnieuw de ambitie van Spotify laat zien om ook een leider te worden in de podcastwereld. U ziet dat Spotify er alles aan doet om populaire figuren te verbinden aan het bedrijf.

U kunt Spotify op vrijwel elk apparaat gebruiken. Spotify is beschikbaar op mobiele telefoons, tablets, computers, smart tv’s en zelfs op gameconsoles.

Spotify’s business model

Het bedrijfsmodel van Spotify is al genoemd. Het is een freemium-gebaseerd model. Dit betekent in feite dat de basisdiensten gratis zijn, maar als een klant geavanceerde functies wil, moet hij abonnementskosten betalen. Spotify genereert geen geld door advertenties van derden te plaatsen maar door de premium service te verkopen.

Het bedrijfsmodel en de inkomsten van Spotify worden uitgebreid uitgelegd op hun website. Spotify haalt hun nummers van grote platenmaatschappijen en onafhankelijke artiesten en betaalt er royalty’s voor. Ongeveer 65 procent van de inkomsten van Spotify wordt besteed aan het betalen van die royalty’s.

Critici zijn er niet erg van overtuigd dat dit bedrijfsmodel in de toekomst een haalbare optie zal blijven en Spotify zal blijkbaar voor grote uitdagingen komen te staan. De belangrijkste reden hiervoor is het vluchtige karakter en de onvoorspelbaarheid van licenties die van toepassing zijn op de muziekuitgevers, labels en componisten. De critici zijn echter vooral de muziekproducenten die geen voorstander zijn van deze aanpak ​​omdat ze maar een heel kleine winst maken door hun muziek op Spotify te zetten.

Spotify’s financiële resultaten

De meest recente financiële resultaten van Spotify waren slechter dan verwacht, wat gezien de omstandigheden een beetje een verrassing was. Analisten voorspelden een winst per aandeel van
-0,56 euro per aandeel, maar het verlies was een fractie groter met een winst per aandeel van -0,58 euro op 1,98 miljoen euro omzet. Maar ondanks deze misgelopen inkomsten maakte Spotify duidelijk dat ze erg blij waren met het bedrijf in het algemeen en dat het bedrijf groei zag in het derde kwartaal van 2020.

In het vierde kwartaal meldde Spotify dat het bedrijf een omzet verwacht tussen de 2 miljard euro en 2,2 miljard euro, maar het bedrijf verwacht ook nog steeds een verlies tussen de 32 miljoen euro en 112 miljoen euro te boeken.

Dit is echter geen reden tot bezorgdheid. Spotify heeft nog steeds een indrukwekkende gebruikersgroei en de brutomarges zijn eigenlijk gezond. Spotify heeft ook de meeste van zijn richtlijnen opgetrokken. Gezien de wankel van de wereldeconomie is dit een heel goed teken voor een bedrijf als Spotify.

Aandeel Spotify: technische analyse

Het aandeel Spotify heeft op technische basis enorme kracht getoond. Het aandeel bevindt zich momenteel in een zeer nieuwe opwaartse trend en het brak onlangs uit een vijf maanden lange consolidatie, wat aangeeft dat er normaal meer kracht zal komen in de nabije toekomst. Het aandeel Spotify vormt momenteel een potentieel vlagpatroon dat beleggers de mogelijkheid kan bieden om hun bestaande positie aan te vullen of een nieuwe positie in het aandeel Spotify te initiëren zodra het patroon naar boven uitbreekt.

Waar beleggers echter voorzichtig mee moeten zijn, is de algemene toestand van de Amerikaanse beurs. Breedte-indicatoren tonen aan dat de algemene markt te uitgebreid is en dat er in de komende dagen tot weken een correctie kan optreden. Dit zou echter niet de drijvende kracht moeten zijn achter uw beslissingen, zolang u gedisciplineerd blijft in uw plan, kan het aandeel Spotify een heel goede belegging worden om het jaar op een goede manier af te sluiten.

Voor diepgaande informatie over technische analyse in het algemeen, kan u terecht op ‘Technische analyse leren’.

Moet u het aandeel Spotify kopen?

Dit is natuurlijk een vraag die u alleen zelf kunt beantwoorden. Spotify is zonder twijfel een grote speler in de muziekindustrie en zal dat waarschijnlijk ook blijven. De digitale streamingdienst kent nog steeds veel groei en het platform richt zich daarom steeds meer op podcasts en video’s. De ambities van Spotify reiken zeker verder dan alleen muziek. Spotify heeft wel concurrentie, maar is al geruime tijd beter dan zijn grootste concurrent Apple Music. Spotify heeft de voorsprong op Apple Music de afgelopen maanden aanzienlijk kunnen vergroten, waardoor Spotify een soort monopolie positie krijgt in de muziekstreaming industrie.

Geen verrassing hier, Spotify heeft het beste product om muziek te streamen. Dat is echter niet het enige, Spotify richt zich primair natuurlijk op het streamen van muziek, omdat het de manier is om te overleven. Hun belangrijkste concurrenten halen hun belangrijkste inkomsten uit andere bronnen, waardoor Spotify de leiding heeft in de branche. De focus van Spotify op podcasts is ook een geweldige kans, dit drijft meer mensen naar de applicatie en stimuleert hen om zich te abonneren op de premiumversie van de app.

Het aandeel Spotify is misschien een volatiel aandeel op de kortere termijn, maar het aandeel zou echt kunnen schitteren op de lange termijn gezien hun groeivooruitzichten en positie in de muziekindustrie.

Zelf in Spotify beleggen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial creditKaspars Grinvalds / Shutterstock.com – Christopher Penler / Shutterstock.com

Hirgent Cekaj

Hirgent Cekaj

Content writer

Hirgent Cekaj is content writer voor LYNX en student International Business. Naast het schrijven van artikelen voor LYNX, is hij zelf ook al enkele jaren actief in de valutamarkt en aandelenmarkten.

Meer: