Aandeel Tesla: overgewaardeerd of kans uit duizenden?

Het aandeel Tesla gooit hoge ogen om het meest besproken aandeel te worden van 2020 en waarschijnlijk ook dat van 2021. TSLA is waarschijnlijk het meest ingedrukte symbool op elk beleggingsplatform. De koers van Tesla is zo sterk opgelopen, dat sommige beleggers hoogtevrees krijgen. Is dit terecht? Of missen ze net een kans uit de duizend? We bekijken het in dit artikel.

De onderwerpen die worden besproken in het artikel over het aandeel Tesla:

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers aandeel Tesla (TSLA)

Koers aandeel Tesla explodeert

Update 28 januari: kwartaalcijfers aandeel Tesla

De elektrische autobouwer kwam gisteren nabeurs met resultaten. Dit zorgde ervoor dat het aandeel Tesla nabeurs meer dan 5% is gezakt wegens teleurstellende cijfers.

Voor het vierde kwartaal kwam de EPS uit op 80 cent terwijl de verwachting lag rond $ 1,05. Tesla realiseerde het afgelopen kwartaal een netto-inkomen van $ 903 miljoen. Ook hier hadden analisten een hogere verwachting. De consensus van Wall Street lag op $ 1,13 miljard. Nu alle cijfers gekend zijn voor 2020, lijkt het interessant om eens te kijken hoe Tesla heeft gepresteerd. Tesla had een jaaromzet van $ 10,74 miljard. Wanneer we dit vergelijken met 2019, dan heeft het bedrijf een groei doorgemaakt van 46%. Wall Street verwachtte dat Tesla een jaaromzet zou realiseren van $ 10,46 miljard. Hier doet het bedrijf dus beter dan verwacht. Tesla heeft in 2020 exact 499.550 auto’s geleverd. Dat is iets minder dan de 500.000 die Elon voor ogen had.

Analyse van de autosector

De autosector is sterk onderhevig aan lokale wetgeving die snel wijzigt. Verder worden verschillende incentives gegeven om het gedrag van de consument enigszins te sturen. Voorlopig in het voordeel van de producenten van milieuvriendelijke auto’s. Hieronder vindt u informatie die uw kennis van de autosector op kruissnelheid moet brengen.

Brexit

Nu brexit een feit is, moeten we kijken wat exact in het brexit-akkoord staat. Het brexit-handelsakkoord  bevat een clausule die impact kan hebben op de automobielsector in het Verenigd Koninkrijk. Auto’s waarbij 45% (of meer) van de waarde uitgaat van onderdelen die hun oorsprong vinden buiten de EU, zullen vanaf 31 december 2026 onderhevig zijn aan een importtarief van 10%. Wanneer de autosector uit het Verenigd Koninkrijk toegang wil tot de Europese markt zonder invoerrechten te betalen, zullen de autoconstructeurs en toeleveranciers waarschijnlijk hun huidige supply chain moeten wijzigen.

China

China Association of Automobile Manufacturers besluit dat de Chinese verkoop van plug-in hybride en elektrische auto’s met 40% zal stijgen in 2021 ten opzichte van 2020. Een reden voor de groei in de Chinese vraag, is de aanwezigheid van heel wat Chinese elektrische autoconstructeurs in de autosector, aldus China Association of Atuomobile Manufacturers. Denk hierbij aan BYD, Nio, Xpeng, Li en ook Tesla heeft een grote Chinese fabriek. De Chinese overheid heeft in 2020 heel wat incentives geïntroduceerd voor de aankoop van elektrische auto’s. Dit was om de Chinese economie te behoeden voor de economische gevolgen van de coronacrisis. Dit jaar wordt verwacht dat de Chinese overheid deze incentives zal verlagen met 20%.

Europa

Europa heeft een aantal uitstoot reductiedoelstellingen voor de Europese automarkt. Sinds 2021 is het uitstoot objectief voor nieuwe auto’s gedaald tot een maximale gemiddelde uitstoot van 95 g CO²/km. Elke nieuwe ingeschreven auto moet aan dit objectief voldoen. Autoconstructeurs die hieraan niet voldoen, zullen boetes moeten betalen. Door de nieuwe uitstootnorm, verdwijnen auto’s met traditionele verbrandingsmotors uit het aanbod en doen meer elektrische auto’s hun intrede. De meeste Europese landen voeren individueel ook een beleid die aanzet tot het kopen van elektrische wagens. Vermoedelijk zal de vraag naar deze voertuigen dan ook toenemen.

Verenigde Staten

De verkoop van elektrische auto’s blijft in de Verenigde Staten sterk achter op andere grote economieën, zoals China en Europa. Doordat we in 2020 te maken kregen met COVID-19, is de verkoop van (elektrische) auto’s achteruit gegaan. Nu er licht is aan het einde van de tunnel, voorziet LMC Automotive dat de autoverkoop wereldwijd terug zal toenemen met 12% op jaarbasis tot 87 miljoen auto’s.

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers Tesla

Bron: https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/global-electric-car-sales-by-key-markets-2015-2020

Vergroten

Joe Biden heeft tijdens zijn campagne altijd sterk gehamerd op het belang van het milieu en klimaat. Ook zal hij enkele besluiten die werden ingevoerd onder Trump, terugdraaien. De Verenigde Staten zal meteen terug aansluiten bij het klimaatakkoord van Parijs. Joe Biden beloofde tijdens zijn campagne om de aankoop van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Mogelijks zet de Amerikaanse elektrische autoverkoop nu een inhaalbeweging ten opzichte van de rest van de wereld.

Vergroening is het nieuwe modewoord

Er zijn overal ter wereld bepaalde trends aan de gang om aan de gewenste vergroening te bekomen. Dit speelt in de kaarten van beleggers met Tesla aandelen. Oude auto’s met een traditionele verbrandingsmotor mogen bepaalde steden niet meer in. Ook bij ons is dit het geval in Antwerpen en Gent. De lage-emissiezones dienen als transitie naar het Europese zero emissie-doel. Leuk weetje, Europa was in 2020 de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s.

Welke landen willen in eerste instantie de verkoop van auto’s met gewone verbrandingsmotor bannen?

Land Jaartal
Noorwegen 2025
Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland en Zweden 2030
Californië, China en Japan 2035
Canada, Egypte, Singapore, Spanje Taiwan 2040

*Peildatum 20/01/2020

Zoals u kan zien zijn er al behoorlijk wat landen die meedoen aan dit initiatief. Nu Biden officieel de Amerikaanse president is, kunnen we verwachten dat ook hij, hier ergens zal aansluiten de komende jaren. Uiteraard mag niet uit het oog verloren gaan dat deze elektriciteit ook ergens opgewekt moet worden. Verder moet er gigantisch geïnvesteerd worden in oplaadpalen. Dit zal tot gevolg hebben dat Tesla en andere autobouwers van elektrische voertuigen, heel wat grondstoffen nodig zullen hebben. Het subsidiëren van de noodzakelijke vergroening, kan voor mooie beleggingskansen zorgen in grondstoffen zoals koper, lithium, zilver en andere grondstoffen.

Toekomstplannen – Tesla breekt traditionele automarkt open

Tesla tracht meer te zijn dan een traditionele autobouwer. In Texas zou Elon Musk eind 2020 de eerste stappen gezet hebben om een nieuwe Tesla-verzekering aan te kunnen bieden. In Californië is dit al het geval trouwens. Dit moet gebeuren via Tesla Insurance Services. Waar zit het verschil met de traditionele verzekeraars? Tesla wil de vernuftige technologie gebruiken om alle administratieve rompslomp, wat eigenlijk de achilleshiel is van de verzekeringssector, te automatiseren. Naast het gebruiksgemak zou er ook een kostenverlaging kunnen inzitten voor de Tesla-rijders. Een efficiënt verzekeringssysteem komt hen rechtstreeks ten goede. Volgens Elon Musk kunnen eigenaars van een Tesla tot 30% besparen op hun verzekeringspremie. Het goedkoop aanleveren van Tesla-onderdelen aan bepaalde partijen zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Kortom, met Tesla Insurance Services wil Tesla een betere en goedkopere autoverzekering aanbieden. Hoe innovatiever Tesla omspringt met dergelijke zaken, hoe aantrekkelijker het wordt om een Tesla aan te schaffen, hoe beter uiteindelijk voor het aandeel Tesla.

Elon tracht met Tesla voet aan wal te krijgen in ieder werelddeel waar hij veel Tesla’s kan verkopen. Uiteraard, hij is en blijft een entrepreneur. India lijkt de volgende op de kaart te zijn. Tesla registreerde begin januari Tesla India Motors en Energy Private Ltd in India. India gaat in 2021 voor $ 4,60 miljard aan incentives geven aan bedrijven om geavanceerde productiesites te bouwen voor batterijen.

De visionair in Musk wil naast elektrische auto’s, ook elektrische vrachtwagens produceren en commercialiseren. De Tesla Semi moet de vrachtwagen van de toekomst worden. In 2021 zouden de eerste vrachtwagens van de band rollen. De Tesla Semi is een grote concurrent voor de elektrische vrachtwagens van Nikola. Het succes van de Tesla Semi, zou het succes kunnen betekenen voor het aandeel Tesla. De verkoop en de dienstverlening na verkoop in de vrachtwagenmarkt, is in 2022 goed voor $ 2.366 miljard. Geen kleine markt dus die Elon wil aansnijden.

Supply chain van Tesla

Voor Tesla zijn de batterijen het belangrijkste onderdeel van de auto. Daar probeert elke fabrikant van elektrische auto’s het verschil te maken. Het is dan ook van essentieel belang dat er zich geen verrassingen voordoen in de supply chain. Soms hoort u wel eens in het financieel nieuws dat Tesla zich beter ook zou kunnen storten op de mijnindustrie. Een constante toestroom van grondstoffen zoals lithium, kobalt, nikkel en koper zijn namelijk zeer belangrijk.

Tijdens de ‘battery day’ die werd georganiseerd door Tesla, liet Elon weten om zelf op kleine schaal lithium te produceren. Dit zou gebeuren op de gronden van Nevada. Elon Musk geeft zo het signaal aan de mijnindustrie dat ze snel de productie moeten kunnen opschalen. Kunnen ze dat niet, dan zal Tesla het zelf doen.

Beleggers met Tesla aandelen doen er goed aan om de grondstofprijzen in het oog te houden. Een explosie in de grondstofprijs kan nadelige gevolgen hebben voor Tesla en dus ook voor de aandeelhouders van Tesla.

Lithium

In 2018 had Tesla een overeenkomst met het Chinese Ganfeng Lithium voor drie jaar. Tesla heeft nu een nieuwe overeenkomst getekend met het Chinese bedrijf Sichuan Yahua. Zij zullen nu de Amerikaanse autobouwer voorzien van lithium voor de komende vijf jaar. Het akkoord zou een waarde hebben van $ 630 miljoen tot $ 880 miljoen. De nieuwe lithiumleverancier heeft de productie midden 2020 opgetrokken tot 20.000 ton per jaar. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 40 KG aan lithium nodig. Sinds 2018 zit de Chinese spotprijs van Lithium Carbonate in een dalende trend door een overaanbod. Verder zal Panasonic uit Japan Tesla de lithium-ion-accu aanleveren.

Nikkel

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Tesla meer nikkel nodig zal hebben in de toekomst. Kobalt is een andere grondstof die vandaag wordt gebruikt in de Tesla batterij. Tesla is van plan om de toekomstige batterijen niet meer te voorzien van kobalt, omdat de productie te duur is. Dat kan ervoor zorgen dat de vraag naar kobalt ferm kan slinken. Kobalt moet dan plaats maken voor extra nikkel. Dit blijkt niet zonder gevaar te zijn, aangezien extra nikkel het brandgevaar zou kunnen verhogen.

De vraag naar nikkel zou sterk aangevuurd kunnen worden door de Chinese vraag. De reden hiervoor is dat Nikkel ook in grote hoeveelheden wordt gebruikt voor roestvrij staal en de Chinese economie een grote afnemer is van deze metaalsoort. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 55 KG nikkel nodig. Dit zou in de toekomst kunnen toenemen aangezien kobalt zal vervangen worden door extra nikkel.

Koper

Fundamenteel gezien is koper één van de meest belovende grondstoffen voor het komende decennium. Dit heeft alles te maken met de stijgende vraag afkomstig van hernieuwbare energie, elektrische wagens en de wereldwijde stijgende inzet op infrastructuur. In het afgelopen decennium zijn 16 kopermijnen van de in totaal 224 ontdekt. Zelf in de veronderstelling dat er plots meerdere ‘high grade’ mijnen worden gevonden, dan nog duurt het gemiddeld 7 jaar alvorens een kopermijn operationeel is. Er speelt hier een stijgende vraag en een potentieel dalend tot stabiel aanbod. Een hogere koperprijs speelt niet mee in de kaarten van Tesla of een andere elektrische autobouwer. Tesla heeft voor elk instapmodel zo’n 80 KG koper nodig.

Zoals u waarschijnlijk al heeft opgemerkt, zijn kwalitatieve grondstoffen van levensbelang voor deze opkomende industrie. Eén van de mogelijke risico’s is dat de stijgende vraag naar grondstoffen, de prijzen enorm aanzwengelt. Het zou duurder kunnen worden om elektrische auto’s te produceren, wat sowieso zal doorgerekend worden aan de consument.

Koers Tesla (TSLA) | Nasdaq TSLA

Aandeel Tesla: TSLA op Nasdaq

Tesla deed in juni 2010 zijn beursintroductie en haalde $ 226 miljoen op. De IPO-prijs werd $ 17. U vindt het aandeel Tesla onder het symbool TSLA met notering op de Nasdaq. Vandaag de dag is Tesla één van de populairste en meest gevolgde aandelen op de populaire Amerikaanse beurs. U kan het aandeel Tesla ook vinden op de beurs in Frankfurt en op de Mexicaanse beurs. Het spreekt voor zich dat het volume op deze twee beurzen pakken lager ligt.

Tesla heeft tijdens het schrijven van dit artikel een marktkapitalisatie van $ 783 miljard. Ter vergelijking, Facebook en Berkshire Hathaway hebben respectievelijk een marktkapitalisatie van $ 715 miljard en $ 547 miljard. Wat nog opvalt is dat het aandeel Tesla gretig geshort wordt. Van de 947.900.733 uitstaande aandelen zijn er 60.620.873 geshort. Dit is een percentage van 6,40%. Voor aandelen zoals Apple en consorten ligt dit percentage onder de één. Het aandeel Tesla kent een hoge volatiliteit. Ideaal voor daytraders. De bèta voor Tesla aandelen ligt op 2,11. Deze Griekse letter geeft in de financiële wereld aan hoe bewegelijk een aandeel is ten opzichte van het marktgemiddelde. Een waarde boven 1 geeft aan dat het betreffende aandeel sterker beweegt dan het marktgemiddelde. Gezien de grote prijsbewegingen van het aandeel Tesla, is de bèta van 2,11 niet zo verwonderlijk. Wat het sectorgemiddelde betreft, ligt de bèta op 1,1.

Via LYNX heeft u de mogelijkheid om het aandeel Tesla premarket te handelen. U kan met andere woorden, voorbeurs uw aandelen Tesla van de hand doen of net aankopen. Verder kan u bij LYNX ook nabeurs handelen wat ervoor zorgt dat u van een maximale flexibiliteit geniet. Voor meer informatie over voorbeurs- en nabeurs handelen, lees gerust het artikel ‘Voorbeurs en nabeurs handelen bij LYNX, geen fictie’.

De grootste aandeelhouders van het aandeel Tesla

Hoe zit het met de verdeling van al dat aandelenkapitaal? Zijn het eerder de particuliere beleggers die hun pijlen hebben gericht op het aandeel Tesla of zijn de institutionele beleggers ook van de partij? Uiteraard zijn ze van de partij. Het aandeel Tesla zou nooit dergelijke opwaartse beweging kunnen maken met enkel particulier beleggingskapitaal. 42,59% van Tesla is in handen van fondsen, brokers en investment managers. 19,99% is in handen van strategische entiteiten/personen waaronder Elon Musk en 37,43% is free float. Hieronder vindt u de grootste aandeelhouders van het bedrijf Tesla Inc.

Financiële partijen Strategische entiteiten/personen
Naam Hoeveelheid aandelen Naam Hoeveelheid aandelen
Capital World Investors 52,25M Elon Musk 170,43M
Vanguard Group 43,28M Lawrence Ellison 15M
Baillie Gifford & Co 34,71M Jeffrey Straubel 1,38M
BlackRock 25,95M Antonio Gracias 1,35M
Jennison Associates 18,74M Kimbal Musk 629.74K
State Street Global Adv. 15,31M Stephen Jurvetson 260.71K

 

Advies Tesla aandelen

Door de populariteit van Tesla, wordt het door vele beurshuizen gevolgd. Zij komen dan ook frequent met advies rond de Tesla aandelen. U kan deze raadplegen in het handelsplatform van LYNX. De actuele prijs van Tesla is $ 850. Enkel BofA Securities heeft een hoger koersdoel dan de huidige prijs.

Beurshuis Advies Koersdoel ($) Datum (2021)
Edward Jones Hold NA Jan 13
BofA Securities Neutral 900 Jan 13
Credit Suisse Neutral 800 Jan 11
Evercore ISI In-Line 650 Jan 08
RBC Capital Sector Perform 700 Jan 07
Morgan Stanley Overweight 810 Jan 06
Exane BNP Paribas Underperform 340 Jan 05

 

Tesla’s zitje in de S&P 500 index

Het feit dat Tesla werd opgenomen in de S&P 500 heeft heel wat institutionele beleggers gedwongen om Tesla aandelen te kopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ETF-aanbieders die een tracker hebben met de S&P 500 als benchmark. Door de zware weging van Tesla in de aandelenindex, zou het niet verantwoord zijn het Tesla aandeel niet aan te kopen. Op de reguliere beurs werden op 18 december meer dan 220 miljoen aandelen Tesla verhandeld. Er is die dag met andere woorden voor meer dan $ 145 miljard aan waarde Tesla aandelen verhandeld. Dit is een recordbedrag in de geschiedenis.

Maar het werkelijke volume lag nog een pak hoger. We moeten namelijk rekening houden met ATS (Alternative Trading Systems). Naast het verhoogde volume, zagen we ook een hoger volume in de darkpools. De Amerikaanse darkpools vallen onder ATS (Alternative Trading Systems) en moeten aan bepaalde publicatieverplichtingen voldoen. In de week van 14 december werden er meer dan 21 miljoen aandelen Tesla verhandeld onder de institutionele beleggers via de darkpools. U vindt hieronder de data met een onderverdeling per darkpool. Let wel: het gaat hier enkel over Amerikaanse darkpools.

Aandeel Tesla (TSLA) | Beleggen in Tesla TSLA

bron: https://otctransparency.finra.org/

Vergroten

Fundamentele analyse aandeel Tesla

Er zijn verschillende manieren om een fundamentele analyse uit te voeren voor het aandeel Tesla. Er kan gekeken worden naar de cijfers, verwachtingen, toekomstgerichtheid business model en zoveel meer. In deze sectie zullen we het aandeel Tesla op een fundamentele wijze benaderen.

Business model Tesla

Wanneer we een fundamentele analyse willen maken van het aandeel Tesla, is de eerste vraag die we ons moeten stellen: ‘Hoe duurzaam is het business model van Tesla?’. We kunnen besluiten dat het business model voorlopig duurzaam is. De transitieperiode die de wereld is ingeslagen, zorgt dat het bedrijf Tesla als een toekomstbestendig bedrijf beschouwd kan worden. De toekomst staat in het teken van vergroening en dit zal niet snel wijzigen.

Een groot verschil met andere autoconstructeurs is dat Tesla rechtstreeks aan de consument verkoopt. Er wordt geen beroep gedaan op franchising. Tesla heeft een wereldwijd netwerk uitgebouwd van showrooms waar elektrische auto’s verkocht worden. Volgens Elon is het franchisemodel inefficiënt, duur en te weinig vatbaar voor innovatie. Er kan met andere woorden niet snel genoeg geschakeld worden. Laat Tesla nu net de auto zijn waar u niet hoeft te schakelen.

Balans Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020 – Q3
Cash + KT-investeringen 3.393.216 3.367.914 3.686.000 6.268.000 14.531.000
Totale activa 22.664.076 28.655.372 29.740.000 34.309.000 45.691.000
Netto schuld 5.194.899 8.762.949 10.142.000 8.429.000 632.000
Totale schuld 8.588.115 12.130.863 13.828.000 14.697.000 15.163.000
Current ratio 1,07 0,86 0,83 1,14 1,64
Quick ratio 0,67 0,51 0,46 0,71 1,23
Totale schuld / EBITDA 28,49 NA 8,39 5,63 3,35

 

Winst-en-verliesrekening Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020 – Q3
Omzet 7.000.132 11.759.000 21.461.000 24.578.000 20.792.000
Brutowinst 1.599.257 2.223.000 4.042.000 4.069.000 4.564.000
Nettoresultaat -674.914 -1.962.000 -976.000 -862.000 451.000
EBITDA 301.459 4.000 1.648.000 2.187.000 3.080.000

 

Cash Flow Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020 – Q3
Netto cash 2.532.509 198.000 312.000 2.506.000 8.220.000
Capex -1.440.471 -4.081.000 -2.319.000 -1.432.000 -2.068.000
Netto werkkapitaal -1.161.537 -1.735.040 833.287 -102.000 98.000
Vrije kasstroom 573.671 -1.470.085 -909.537 1.454.875 1.298.625

 

Wat is de PEG-ratio van het aandeel Tesla?

De PEG-ratio is een kengetal die de koers-winstverhouding vergelijkt met de verwachte winstgroei van een bedrijf. De PEG-ratio wordt vaak gebruikt om de intrinsieke waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Wanneer een aandeel een PEG-ratio van 1 heeft, wordt dit als normaal beschouwd. Een waarde boven de 1 wordt als duur beschouwd en een waarde onder de 1 als goedkoop.

Op dit moment heeft Tesla PEG-ratio van 5. Dit is zonder enige twijfel verschrikkelijk duur. Het aandeel Tesla is hiermee één van de duurste, om niet te zeggen de duurste in de volledige autosector. De verwachte PEG-ratio voor 2021 is 6,93.

Wat is de EPS Growth van het aandeel Tesla?

EPS growth staat voor earnings per share growth. In het Nederlands staat het voor de groei in de winst per aandeel. Deze ratio vertelt wat over hoe sterk de winstgevendheid groeit. Doorgaans geldt de regel, hoe hoger de EPS growth, hoe meer beleggers geïnteresseerd zijn in het aandeel. Het aandeel Tesla kan een YoY EPS Growth voorleggen van 70,90%.

Wat is de Debt/EBITDA ratio van Tesla?

Debt/EBITDA is een ratio die de totale schuld zet tegenover het EBITDA.  De totale schuld zijn zowel de kort- als langlopende schulden. EBITDA staat voor earnings before interest taxes depreciation and amortisation. EBITDA geeft weer hoe rendabel een bedrijf is. Wanneer we EBITDA vergelijken met de totale schuld, krijgen we een idee hoelang het zou duren om alle schulden terug te betalen. Natuurlijk met de assumptie dat zowel EBITDA als de totale schuld constant blijft. Voor Tesla komt deze ratio uit op 3,41. In vergelijking met andere traditionele autobouwers doet Tesla het op vlak van deze ratio goed. Daimler, Toyota Motors en Volkswagen scoren op deze ratio respectievelijk 19,35, 7,40 en 16,44.

Wat is de Current Ratio van Tesla?

Via de current ratio kunnen we achterhalen of Tesla zijn korte termijn schulden kan betalen met de liquide activa en de vlottende activa. Het zegt met andere woorden wat over de solvabiliteit van Tesla op korte termijn. Indien we een ratio hebben boven 1, kunnen we veronderstellen dat de solvabiliteit op korte termijn in zekere zin veilig is. Tesla levert hier ook goed werk ten opzichte van de concurrentie en doet beter dan het sectorgemiddelde.

Is Tesla financieel gezond?

Een belangrijke parameter om de financiële gezondheid van een bedrijf te bepalen is de kasstroom, en voornamelijk de vrije kasstroom. Tesla had in 2019 voor de eerste keer een positieve vrije kasstroom op jaarbasis. Het laatste gerapporteerde kwartaal was er een vrije kasstroom van bijna $ 1,3 miljard. Een gigantisch verschil met de voorgaande jaren. Wanneer we de vrije kasstroom per aandeel bekijken, zien we dat Tesla op dit moment positief staat. Tesla doet hier beter dan het sectorgemiddelde.

Wat is de brutomarge van Tesla?

De brutomarge of gross margin, geeft weer hoe efficiënt Tesla zijn omzet genereert en de kosten in het gareel houdt. Tesla doet hier zeer goed werk. Zelfs met de enorme opschaling van productie, blijft de brutomarge van Tesla stabiel. Met een actuele brutomarge van 21,14% doet Tesla beter dan concurrenten zoals Toyota Motor, Nio, Volkswagen en Daimler.

Wenst u meer fundamentele data over Tesla, neem gerust een kijkje op de pagina ‘Fundamentele cijfers Tesla Motors Inc’.

Tesla en andere Aziatische concurrentie

Tesla heeft ongetwijfeld de first-mover advantage. Deze term refereert naar het concurrentievoordeel die een bepaald bedrijf geniet, doordat ze de eerste waren die een bepaald product en masse aan bood. Het is geen understatement indien we stellen dat Tesla een first-mover advantage heeft op zijn concurrenten. Wat opvalt is dat een groot deel van de concurrentie uit Azië komt. Hieronder een greep uit de concurrentie van Tesla samen met enkele fundamentele cijfers.

Bedrijf Markt-kapitalisatie 

($M)

Totale schuld 

($000)*

BVPS 

($)*+**

EBITDA 

($000)*

EBIT  

($000)*

Land
Thor Industries 5.949 1.636.957 43,22 660.661 460.642 VS
Harley Davidson 6.359 9.563.836 11,70 433.219 235.234 VS
BAIC Motor 3.174 3.932.109 0,95 4.004.257 3.210.451 China
Mitsubishi 3.309 5.183.658 3,65 -92.580 -770.765 Japan
Isuzu 6.865 2.966.243 12,45 1.611.037 828.066 Japan
BYD 88.131 9.313.105 3,38 2.988.861 1.488.264 China
Subaru 14.933 3.227.339 21,38 3.333.847 1.436.687 Japan
PT Astra International 19.177 6.074.729 0,27 2.269.960 1.331.204 Indonesië
Mazda 4.770 9.228.985 16,29 548.595 -337.581 Japan
Suzuki 21.438 7.631.366 30,58 3.059.294 1.649.501 Japan
Dongfeg 9.881 9.458.183 2,31 224.599 -220.586 China
Tesla 800.549 15.163.000 16,91 4.019.000 1.723.000 VS

*Laatste 12 maanden
*BVPS = Book value per share

 

Aandeel Tesla: grafiek

Eerder in het artikel hebben we een fundamentele analyse gemaakt van de Tesla aandelen. Tot slot vindt u hier een technische analyse van het aandeel Tesla. De weekgrafiek geeft meteen aan hoe sterk de trend is. Zolang we geen sterke daling zien, gepaard met verhoogd volume, is er geen reden waarom de trend zou omdraaien. Technisch gezien is het aandeel Tesla nog steeds bullish. Wat zijn de technische koersdoelen? Wanneer een aandeel nieuwe all-time highs bereikt, kan u geen beroep doen op weerstandsniveaus.

Daarom kan u gebruik maken van enerzijds psychologische niveaus. Een eerste technische doel is het psychologische niveau van $ 1.000. Mocht de prijs nog verder stijgen zijn $ 1.250, $ 1.500, $ 1.750 en $ 2.000 de volgende psychologische niveaus waar verkopers wachten. Een andere methode om via een technische analyse de koersdoelen te bepalen zijn de Fibonacci extensions. Het aandeel Tesla ondervindt nu weerstand aan de 161,8% Fibonacci extension. Indien de stijgende trend zich verderzet, dan is het volgende technische koersdoel via de 261,8% Fibonacci extension. Dit komt overeen met een waarde van $ 1.300 per aandeel Tesla.

 

Indien u zich een idee wil vormen waar de marktparticipanten denken dat de prijs van het aandeel Tesla zal heengaan, doet u er goed aan om de opties te bekijken. Meer bepaald de open interest. De open interest van een zekere optie geeft weer hoeveel opties er actief zijn van de desbetreffende strikeprijs en vervaldatum. Hoe hoger de open interest, hoe meer interesse van de marktparticipanten in het aandeel aan de betreffende strikeprijs.

Aandeel Tesla kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit: Tattoboo / Shutterstock.com – Paul2015 / Shutterstock.com

Kevin Verstraete

Kevin Verstraete

Beleggingsspecialist

Kevin Verstraete is accountmanager en beleggingsexpert bij LYNX België. Lees zijn artikels op het LYNX Kennisportaal of via Twitter.

Gerelateerde artikelen