Aandeel Tesla: overgewaardeerd of kans uit duizenden?

Het aandeel Tesla gooide hoge ogen in 2020 en was zonder twijfel één van de meest besproken aandelen van het jaar. Ook in 2021 is de storm nog niet gaan liggen rond het aandeel Tesla. TSLA is waarschijnlijk het meest ingedrukte symbool op elk beleggingsplatform. De koers van het aandeel Tesla is zo sterk opgelopen, dat sommige beleggers hoogtevrees krijgen. Is dit terecht? Of missen ze net een kans uit de duizenden? We bekijken het in dit artikel.

De onderwerpen die worden besproken in het artikel over het aandeel Tesla:

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers aandeel Tesla (TSLA)

Koers aandeel Tesla

Update 9 juni: Tesla roept bijna 9000 auto’s terug

Tesla heeft op 3 juni een aankondiging vrijgegeven waarin staat dat ze 7696 voertuigen moeten terugroepen die in de VS zijn gestationeerd. De voertuigen bestaan uit 5530 Model 3 auto’s die tussen 2018 en 2020 zijn geproduceerd, omdat de bevestingsvijzen, waarmee de veiligheidsgordel van de voorstoel wordt vastgezet, mogelijk niet goed zijn bevestigd. De andere 2166 zijn Model Y-voertuigen die tussen 2019 en 2021 zijn geproduceerd, omdat opnieuw de bevestingsvijzen op de veiligheidsgordel op de achterbank niet goed waren bevestigd. In China heeft Tesla om dezelfde reden ook 734 Model 3 voertuigen moeten terugroepen.

De terugroepactie is het gevolg van een rapport van de National Highway Traffic Safety Administration. Tesla zelf was niet op de hoogte van ongevallen of verwondingen gerelateerd aan de specifieke problemen met de veiligheidsgordels. Desondanks zal Tesla de auto’s inspecteren en de bevestigingsmiddelen vervangen als dat nodig is.

Tesla ziet omzetgroei in eerste kwartaal

Tesla heeft eind april de financiële resultaten over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Het bedrijf zag een voortzetting van de groei in het eerste kwartaal. De inkomsten stegen met ongeveer 74 procent op jaarbasis, vooral dankzij een stijging van 109 procent in de levering van voertuigen in het eerste kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Het aandeel Tesla is een echt groeiaandeel geworden. Het bedrijf ziet groei op alle fronten. Tesla’s goedkopere Model 3 en Y leveringen stegen met 140 procent op jaarbasis. De Model S en X voertuigen zagen een dergelijke groei niet, de leveringen voor deze twee modellen daalde met 83 procent. Tesla heeft de productie van deze modellen echter opgeschort, omdat ze deze modellen hebben herontworpen. Momenteel zitten deze voertuigen nog maar in de beginfase van de productie. De groei in productie en leveringen is een record voor Tesla en het is vooral opmerkelijk gezien de huidige situatie van toevoerketenproblemen als gevolg van de toegenomen vraag.

Het nettoresultaat van Tesla bedroeg $ 438 miljoen over het eerste kwartaal. Het resultaat kreeg een duwtje in de rug door subsidies ter waarde van $ 518 miljoen. Anderzijds ontving Elon Musk een aandelenvergoeding van $ 299 miljoen wegens nieuwe mijlpalen die werden bereikt in termen van marktkapitalisatie en andere operationele verwezenlijkingen. De op aandelen gebaseerde compensatie beïnvloedde ook het nettoresultaat. Als Tesla zowel de subsidies als de op aandelen gebaseerde compensatie buiten beschouwing had gelaten, zou het bedrijf nog steeds winstgevend zijn geweest. Dit is natuurlijk zeer positief voor het aandeel Tesla.

Tesla maakte ook bekend dat de Model 3 ’s werelds best verkochte premium sedan is. Op basis van verklaringen van Tesla heeft de Model 3 de BMW 3-serie en Mercedes E-Klasse overtroffen. Deze laatste twee auto’s zijn al heel lang de meest succesvolle auto’s in de industrie.

Mercedes wordt een gevaarlijke concurrent voor Tesla

Tesla zal moeten letten op de stappen die de Duitse automaker Daimler heeft gemaakt op het gebied van elektrische voertuigen. Het bedrijf Daimler benadrukte zijn EQS luxe sedan, de elektrische versie van de Mercedes-Benz S-Klasse. Daarnaast onthulde het bedrijf zijn elektrische compacte EQB SUV terug in april op de Mercedes-EQ nacht in Shanghai. Beide auto’s zullen rechtstreeks concurreren met Tesla. De nieuwe auto’s zullen deze zomer in de VS en Europa in de verkoop gaan en China zal deze auto’s begin 2022 te zien krijgen. Tesla is eerder in 2021 al begonnen met het verschepen van hun Model Y SUV vanuit hun fabriek in Shanghai.

Recordaantal voertuigen geleverd in het eerste kwartaal van 2021

Tesla blijft aantonen dat het in staat is om een gestage groei te realiseren, wat het bedrijf nodig heeft als ze willen dat het aandeel Tesla blijft presteren.

Het bedrijf publiceerde in april het rapport over de leveringen van voertuigen in het eerste kwartaal. Het rapport overtrof met gemak de verwachtingen van analisten en vestigde zelfs een nieuw record. Tesla was in staat om 184.800 voertuigen af te leveren in het eerste kwartaal van 2021, dit betekent een stijging van 109 procent op jaarbasis. Analisten gingen uit van een levering van ongeveer 170 duizend voertuigen.

De afgeleverde auto’s waren uitsluitend Model 3’s en Model Y’s. Dit zijn Tesla’s meest voordelige voertuigen. De Model Y was de uitblinker, omdat Tesla de productie van dit model voor het eerst startte in zijn fabriek in China. De Model S en X zagen lang niet zo veel leveringen, maar dit is te wijten aan het feit dat Tesla nieuwe versies van die voertuigen introduceerde die zich nog in de vroege fases van de productie bevinden.

Tesla verwacht dat de groei zal aanhouden. De autofabrikant verwacht in 2021 meer dan 750 duizend voertuigen af te leveren. Geen onmogelijke klus, maar nog steeds een ambitieus doel, gezien het feit dat Tesla gemiddeld 190 duizend voertuigen per kwartaal zou moeten leveren.

Update 24 maart: Tesla accepteert Bitcoin

Het is nu officieel mogelijk om een Tesla te kopen met de cryptomunt Bitcoin. Elon Musk maakte dit bekend via Twitter. Niet onbelangrijk; Tesla zal de cryptomunt niet omzetten naar de Amerikaanse dollar wanneer een elektrische auto gekocht wordt met Bitcoin. Elon blijkt zeer overtuigd te zijn dat Bitcoin een betere hedge is tegen inflatie dan de Amerikaanse dollar. In februari investeerde Tesla voor $ 1.5 miljard in Bitcoin. Voorlopig is het enkel nog maar mogelijk voor klanten uit de VS, maar Musk vertelt er meteen bij dat het later dit jaar mondiaal mogelijk wordt.

Tesla betaling met Bitcoin (TSLA)

Tesla verhoogt prijzen

Volgens de website van Tesla zijn de prijzen voor enkele modellen aanzienlijk gestegen. Model Y Long Range is gestegen met $ 1.000 en Model S Plaid plus met $ 10.000. Het Model 3 Standard Range Plus is gestegen met $ 491. Model 3 Long Range AWD steeg $ 500 in prijs. Voorlopig lijkt de prijs van de Performance Model Y gelijk te blijven.

Volkswagen heeft Tesla in het vizier

Volkswagen is de tweede grootste autobouwer ter wereld. Vorig jaar verkocht Volkswagen 9.3 miljoen auto’s, waarvan 231.000 elektrisch. De Duitse autobouwer heeft nu tijdens hun ‘Investors Day’ het stappenplan van de toekomst voorgesteld. Volkswagen zal 6 fabrieken bouwen die zullen instaan voor de productie van batterijen. Hiermee zullen ze het meeste in-house gaan produceren. Het bedrijf maakt zich sterk dat de kosten voor de batterijen zo kunnen dalen met 50%. Dit geeft ruimte om Tesla het vuur aan de schenen te leggen, aldus het management van Volkswagen. Deutsche Bank reageerde meteen door het koersdoel op te trekken van € 185 naar € 270. De toekomstplannen en ook de stijgende brutomarge spelen in de kaarten voor een hogere koersdoelbepaling. Tesla zal meer en meer rekening moeten houden met de stijgende concurrentie.

Update 28 januari: kwartaalcijfers aandeel Tesla

De elektrische autobouwer kwam gisteren nabeurs met resultaten. Dit zorgde ervoor dat het aandeel Tesla nabeurs meer dan 5% is gezakt wegens de teleurstellende cijfers.

Voor het vierde kwartaal kwam de EPS uit op 80 cent terwijl de verwachting lag rond $ 1,05. Tesla realiseerde het afgelopen kwartaal een netto-inkomen van $ 903 miljoen. Ook hier hadden analisten een hogere verwachting. De consensus van Wall Street lag op $ 1,13 miljard. Nu alle cijfers gekend zijn voor 2020, lijkt het interessant om eens te kijken hoe Tesla heeft gepresteerd. Tesla had een kwartaalomzet van $ 10,74 miljard. Wanneer we dit vergelijken met 2019, dan heeft het bedrijf een groei doorgemaakt van 46%. Wall Street verwachtte dat Tesla een jaaromzet zou realiseren van $ 10,46 miljard. Hier doet het bedrijf dus beter dan verwacht. Tesla heeft in 2020 exact 499.550 auto’s geleverd. Dat is iets minder dan de 500.000 die Elon voor ogen had.

Analyse van de autosector

De autosector is sterk onderhevig aan lokale wetgeving die snel wijzigt. Verder worden verschillende incentives gegeven om het gedrag van de consument enigszins te sturen. Voorlopig in het voordeel van de producenten van milieuvriendelijke auto’s. Hieronder vindt u informatie die uw kennis van de autosector op kruissnelheid moet brengen.

Brexit

Nu brexit een feit is, moeten we kijken wat exact in het brexit-akkoord staat. Het brexit-handelsakkoord  bevat een clausule die impact kan hebben op de automobielsector in het Verenigd Koninkrijk. Auto’s waarbij 45% (of meer) van de waarde uitgaat van onderdelen die hun oorsprong vinden buiten de EU, zullen vanaf 31 december 2026 onderhevig zijn aan een importtarief van 10%. Wanneer de autosector uit het Verenigd Koninkrijk toegang wil tot de Europese markt zonder invoerrechten te betalen, zullen de autoconstructeurs en toeleveranciers waarschijnlijk hun huidige supply chain moeten wijzigen.

China

China Association of Automobile Manufacturers besluit dat de Chinese verkoop van plug-in hybride en elektrische auto’s met 40% zal stijgen in 2021 ten opzichte van 2020. Een reden voor de groei in de Chinese vraag, is de aanwezigheid van heel wat Chinese elektrische autoconstructeurs in de autosector, aldus China Association of Atuomobile Manufacturers. Denk hierbij aan BYD, Nio, Xpeng, Li en ook Tesla heeft een grote Chinese fabriek. De Chinese overheid heeft in 2020 heel wat incentives geïntroduceerd voor de aankoop van elektrische auto’s. Dit was om de Chinese economie te behoeden voor de economische gevolgen van de coronacrisis. Dit jaar wordt verwacht dat de Chinese overheid deze incentives zal verlagen met 20%.

Europa

Europa heeft een aantal uitstoot reductiedoelstellingen voor de Europese automarkt. Sinds 2021 is het uitstoot objectief voor nieuwe auto’s gedaald tot een maximale gemiddelde uitstoot van 95 g CO²/km. Elke nieuwe ingeschreven auto moet aan dit objectief voldoen. Autoconstructeurs die hier niet aan voldoen, zullen boetes moeten betalen. Door de nieuwe uitstootnorm, verdwijnen auto’s met traditionele verbrandingsmotors uit het aanbod en doen meer elektrische auto’s hun intrede. De meeste Europese landen voeren individueel ook een beleid die aanzet tot het kopen van elektrische wagens. Vermoedelijk zal de vraag naar deze voertuigen dan ook toenemen.

Verenigde Staten

De verkoop van elektrische auto’s blijft in de Verenigde Staten sterk achter op andere grote economieën, zoals China en Europa. Doordat we in 2020 te maken kregen met COVID-19, is de verkoop van (elektrische) auto’s achteruit gegaan. Nu er licht is aan het einde van de tunnel, voorziet LMC Automotive dat de autoverkoop wereldwijd terug zal toenemen met 12% op jaarbasis tot 87 miljoen auto’s.

Aandeel Tesla (TSLA) | Koers Tesla

Bron: https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/global-electric-car-sales-by-key-markets-2015-2020

Vergroten

Joe Biden heeft tijdens zijn campagne altijd sterk gehamerd op het belang van het milieu en klimaat. Ook zal hij enkele besluiten die werden ingevoerd onder Trump, terugdraaien. De Verenigde Staten zal meteen terug aansluiten bij het klimaatakkoord van Parijs. Joe Biden beloofde tijdens zijn campagne om de aankoop van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Mogelijks zet de Amerikaanse elektrische autoverkoop nu een inhaalbeweging ten opzichte van de rest van de wereld in.

Vergroening is het nieuwe modewoord

Er zijn overal ter wereld bepaalde trends aan de gang om aan de gewenste vergroening te bekomen. Dit speelt in de kaarten van beleggers met Tesla aandelen. Oude auto’s met een traditionele verbrandingsmotor mogen bepaalde steden niet meer in. Ook bij ons is dit het geval in Antwerpen en Gent. De lage-emissiezones dienen als transitie naar het Europese zero emissie-doel. Leuk weetje, Europa was in 2020 de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s.

Welke landen willen in eerste instantie de verkoop van auto’s met gewone verbrandingsmotor bannen?

Land Jaartal
Noorwegen 2025
Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland en Zweden 2030
Californië, China en Japan 2035
Canada, Egypte, Singapore, Spanje Taiwan 2040

*Peildatum 20/01/2020

Zoals u kan zien zijn er al behoorlijk wat landen die meedoen aan dit initiatief. Nu Biden officieel de Amerikaanse president is, kunnen we verwachten dat ook hij, hier ergens zal aansluiten de komende jaren. Uiteraard mag niet uit het oog verloren gaan dat deze elektriciteit ook ergens opgewekt moet worden. Verder moet er gigantisch geïnvesteerd worden in oplaadpalen. Dit zal tot gevolg hebben dat Tesla en andere autobouwers van elektrische voertuigen, heel wat grondstoffen nodig zullen hebben. Het subsidiëren van de noodzakelijke vergroening, kan voor mooie beleggingskansen zorgen in grondstoffen zoals koper, lithium, zilver en andere grondstoffen.

Toekomstplannen: Tesla breekt traditionele automarkt open

Tesla tracht meer te zijn dan een traditionele autobouwer. In Texas zou Elon Musk eind 2020 de eerste stappen gezet hebben om een nieuwe Tesla-verzekering aan te kunnen bieden. In Californië is dit al het geval trouwens. Dit moet gebeuren via Tesla Insurance Services. Waar zit het verschil met de traditionele verzekeraars? Tesla wil de vernuftige technologie gebruiken om alle administratieve rompslomp, wat eigenlijk de achilleshiel is van de verzekeringssector, te automatiseren.

Naast het gebruiksgemak zou er ook een kostenverlaging kunnen inzitten voor de Tesla-rijders. Een efficiënt verzekeringssysteem komt hen rechtstreeks ten goede. Volgens Elon Musk kunnen eigenaars van een Tesla tot 30% besparen op hun verzekeringspremie. Het goedkoop aanleveren van Tesla-onderdelen aan bepaalde partijen zorgt ervoor dat dit mogelijk is. Kortom, met Tesla Insurance Services wil Tesla een betere en goedkopere autoverzekering aanbieden. Hoe innovatiever Tesla omspringt met dergelijke zaken, hoe aantrekkelijker het wordt om een Tesla aan te schaffen, hoe beter uiteindelijk voor het aandeel Tesla.

Elon tracht met Tesla voet aan wal te krijgen in ieder werelddeel waar hij veel Tesla’s kan verkopen. Uiteraard, hij is en blijft een entrepreneur. India lijkt de volgende op de kaart te zijn. Tesla registreerde begin januari Tesla India Motors en Energy Private Ltd in India. India gaat in 2021 voor $ 4,60 miljard aan incentives geven aan bedrijven om geavanceerde productiesites te bouwen voor batterijen.

De visionair in Musk wil naast elektrische auto’s, ook elektrische vrachtwagens produceren en commercialiseren. De Tesla Semi moet de vrachtwagen van de toekomst worden. In 2021 zouden de eerste vrachtwagens van de band rollen. De Tesla Semi is een grote concurrent voor de elektrische vrachtwagens van Nikola. Het succes van de Tesla Semi, zou het succes kunnen betekenen voor het aandeel Tesla. De verkoop en de dienstverlening na verkoop in de vrachtwagenmarkt, is in 2022 goed voor $ 2.366 miljard. Geen kleine markt dus die Elon wil aansnijden, en ook dit komt het aandeel Tesla ten goede.

Supply chain van Tesla

Voor Tesla zijn de batterijen het belangrijkste onderdeel van de auto. Daar probeert elke fabrikant van elektrische auto’s het verschil te maken. Het is dan ook van essentieel belang dat er zich geen verrassingen voordoen in de supply chain. Soms hoort u wel eens in het financieel nieuws dat Tesla zich beter ook zou kunnen storten op de mijnindustrie. Een constante toestroom van grondstoffen zoals lithium, kobalt, nikkel en koper zijn namelijk zeer belangrijk.

Tijdens de ‘battery day’ die werd georganiseerd door Tesla, liet Elon weten om zelf op kleine schaal lithium te produceren. Dit zou gebeuren op de gronden van Nevada. Elon Musk geeft zo het signaal aan de mijnindustrie dat ze snel de productie moeten kunnen opschalen. Kunnen ze dat niet, dan zal Tesla het zelf doen.

Beleggers met Tesla aandelen doen er goed aan om de grondstofprijzen in het oog te houden. Een explosie in de grondstofprijs kan nadelige gevolgen hebben voor Tesla en dus ook voor de aandeelhouders van Tesla.

Lithium

In 2018 had Tesla een overeenkomst met het Chinese Ganfeng Lithium voor drie jaar. Tesla heeft nu een nieuwe overeenkomst getekend met het Chinese bedrijf Sichuan Yahua. Zij zullen nu de Amerikaanse autobouwer voorzien van lithium voor de komende vijf jaar. Het akkoord zou een waarde hebben van $ 630 miljoen tot $ 880 miljoen. De nieuwe lithiumleverancier heeft de productie midden 2020 opgetrokken tot 20.000 ton per jaar. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 40 KG aan lithium nodig. Sinds 2018 zit de Chinese spotprijs van Lithium Carbonate in een dalende trend door een overaanbod. Verder zal Panasonic uit Japan Tesla de lithium-ion-accu aanleveren.

Nikkel

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Tesla meer nikkel nodig zal hebben in de toekomst. Kobalt is een andere grondstof die vandaag wordt gebruikt in de Tesla batterij. Tesla is van plan om de toekomstige batterijen niet meer te voorzien van kobalt, omdat de productie te duur is. Dat kan ervoor zorgen dat de vraag naar kobalt ferm kan slinken. Kobalt moet dan plaats maken voor extra nikkel. Dit blijkt niet zonder gevaar te zijn, aangezien extra nikkel het brandgevaar zou kunnen verhogen.

De vraag naar nikkel zou sterk aangevuurd kunnen worden door de Chinese vraag. De reden hiervoor is dat Nikkel ook in grote hoeveelheden wordt gebruikt voor roestvrij staal en de Chinese economie een grote afnemer is van deze metaalsoort. Voor het instapmodel van Tesla is zo’n 55 KG nikkel nodig. Dit zou in de toekomst kunnen toenemen aangezien kobalt zal vervangen worden door extra nikkel.

Koper

Fundamenteel gezien is koper één van de meest belovende grondstoffen voor het komende decennium. Dit heeft alles te maken met de stijgende vraag afkomstig van hernieuwbare energie, elektrische wagens en de wereldwijde stijgende inzet op infrastructuur. In het afgelopen decennium zijn 16 kopermijnen van de in totaal 224 ontdekt. Zelf in de veronderstelling dat er plots meerdere ‘high grade’ mijnen worden gevonden, dan nog duurt het gemiddeld 7 jaar alvorens een kopermijn operationeel is. Er speelt hier een stijgende vraag en een potentieel dalend tot stabiel aanbod. Een hogere koperprijs speelt niet mee in de kaarten van Tesla of een andere elektrische autobouwer. Tesla heeft voor elk instapmodel zo’n 80 KG koper nodig.

Zoals u waarschijnlijk al heeft opgemerkt, zijn kwalitatieve grondstoffen van levensbelang voor deze opkomende industrie. Eén van de mogelijke risico’s is dat de stijgende vraag naar grondstoffen, de prijzen enorm aanzwengelt. Het zou duurder kunnen worden om elektrische auto’s te produceren, wat sowieso zal doorgerekend worden aan de consument.

Koers Tesla (TSLA) | Nasdaq TSLA

Aandeel Tesla: TSLA op Nasdaq

Tesla deed in juni 2010 zijn beursintroductie en haalde $ 226 miljoen op. De IPO-prijs werd $ 17. U vindt het aandeel Tesla onder het symbool TSLA met notering op de Nasdaq. Vandaag de dag is Tesla één van de populairste en meest gevolgde aandelen op de populaire Amerikaanse beurs. U kan het aandeel Tesla ook vinden op de beurs in Frankfurt en op de Mexicaanse beurs. Het spreekt voor zich dat het volume op deze twee beurzen pakken lager ligt.

Tesla heeft tijdens het schrijven van dit artikel een marktkapitalisatie van $ 581 miljard. Ter vergelijking, Facebook en Berkshire Hathaway hebben respectievelijk een marktkapitalisatie van $ 933 miljard en $ 660 miljard. Wat nog opvalt is dat het aandeel Tesla gretig geshort wordt. Van de ongeveer 770 miljoen uitstaande, verhandelbare Tesla aandelen zijn er 39 miljoen geshort. Dit is een percentage van 5,15%. Voor aandelen zoals Apple en consorten ligt dit percentage onder de één.

Het aandeel Tesla kent een hoge volatiliteit. Ideaal voor daytraders. De bèta voor Tesla aandelen ligt op 2,11. Deze Griekse letter geeft in de financiële wereld aan hoe bewegelijk een aandeel is ten opzichte van het marktgemiddelde. Een waarde boven 1 geeft aan dat het betreffende aandeel sterker beweegt dan het marktgemiddelde. Gezien de grote prijsbewegingen van het aandeel Tesla, is de bèta van 2,11 niet zo verwonderlijk. Wat het sectorgemiddelde betreft, ligt de bèta op 1,1.

Via LYNX heeft u de mogelijkheid om het aandeel Tesla premarket te handelen. U kan met andere woorden, voorbeurs uw aandelen Tesla van de hand doen of net aankopen. Verder kan u bij LYNX ook nabeurs handelen wat ervoor zorgt dat u van een maximale flexibiliteit geniet. Voor meer informatie over voorbeurs- en nabeurs handelen, lees gerust het artikel ‘Voorbeurs en nabeurs handelen bij LYNX, geen fictie’.

De grootste aandeelhouders van het aandeel Tesla

Hoe zit het met de verdeling van al dat aandelenkapitaal? Zijn het eerder de particuliere beleggers die hun pijlen hebben gericht op het aandeel Tesla of zijn de institutionele beleggers ook van de partij? Uiteraard zijn ze van de partij. Het aandeel Tesla zou nooit dergelijke opwaartse beweging kunnen maken met enkel particulier beleggingskapitaal. 42,77% van Tesla is in handen van fondsen, brokers en investment managers. 19,63% is in handen van strategische entiteiten/personen waaronder Elon Musk en 37,60% is free float. Hieronder vindt u de grootste aandeelhouders van het bedrijf Tesla Inc.

Financiële partijen Strategische entiteiten/personen
Naam Hoeveelheid aandelen Naam Hoeveelheid aandelen
Vanguard Group 58,60M Elon Musk 170,49M
Capital World Investors 40,93M Lawrence Ellison 15,01M
BlackRock 33,53M Jeffrey Straubel 1,38M
State Street Global Adv. 29,43M Antonio Gracias 1,31M
Baillie Gifford & Co 16,22M Kimbal Musk 599.74K
Geode Capital 11,97M Matthew Ehrenpreis 118.83K

 

Advies Tesla aandelen

Door de populariteit van Tesla, wordt het door vele beurshuizen gevolgd. Zij komen dan ook frequent met advies rond de Tesla aandelen. U kan deze raadplegen in het handelsplatform van LYNX. De actuele prijs van het aandeel Tesla is $ 604.

Beurshuis Advies Koersdoel ($) Datum (2021)
Morgan Stanley Kopen 900 Juni 03
Wells Fargo Kopen 880 Mei 24
Merrill Lynch Neutraal 700 Mei 21
New Street Kopen 900 Mei 18
Credit Suisse Houden 800 Mei 10
Goldman Sachs Kopen 860 Mei 10
J.P. Morgan Verkopen 155 Mei 10
Barclays Verkopen 230 Mei 10

 

Tesla’s zitje in de S&P 500 index

Het feit dat Tesla werd opgenomen in de S&P 500 heeft heel wat institutionele beleggers gedwongen om Tesla aandelen te kopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ETF-aanbieders die een tracker hebben met de S&P 500 als benchmark. Door de zware weging van Tesla in de aandelenindex, zou het niet verantwoord zijn het Tesla aandeel niet aan te kopen. Op de reguliere beurs werden op 18 december meer dan 220 miljoen aandelen Tesla verhandeld. Er is die dag met andere woorden voor meer dan $ 145 miljard aan waarde Tesla aandelen verhandeld. Dit is een recordbedrag in de geschiedenis.

Maar het werkelijke volume lag nog een pak hoger. We moeten namelijk rekening houden met ATS (Alternative Trading Systems). Naast het verhoogde volume, zagen we ook een hoger volume in de darkpools. De Amerikaanse darkpools vallen onder ATS (Alternative Trading Systems) en moeten aan bepaalde publicatieverplichtingen voldoen. In de week van 14 december 2020 werden er meer dan 21 miljoen aandelen Tesla verhandeld onder de institutionele beleggers via de darkpools. U vindt hieronder de data met een onderverdeling per darkpool. Let wel: het gaat hier enkel over Amerikaanse darkpools.

Darkpool aandeel Tesla (TSLA) | Beleggen in Tesla

bron: https://otctransparency.finra.org/

Vergroten

Fundamentele analyse aandeel Tesla

Er zijn verschillende manieren om een fundamentele analyse uit te voeren voor het aandeel Tesla. Er kan gekeken worden naar de cijfers, verwachtingen, toekomstgerichtheid business model en zoveel meer. In deze sectie zullen we het aandeel Tesla op een fundamentele wijze benaderen.

Business model Tesla

Wanneer we een fundamentele analyse willen maken van het aandeel Tesla, is de eerste vraag die we ons moeten stellen: ‘Hoe duurzaam is het business model van Tesla?’. We kunnen besluiten dat het business model voorlopig duurzaam is. De transitieperiode die de wereld is ingeslagen, zorgt dat het bedrijf Tesla als een toekomstbestendig bedrijf beschouwd kan worden. De toekomst staat in het teken van vergroening en dit zal niet snel wijzigen.

Een groot verschil met andere autoconstructeurs is dat Tesla rechtstreeks aan de consument verkoopt. Er wordt geen beroep gedaan op franchising. Tesla heeft een wereldwijd netwerk uitgebouwd van showrooms waar elektrische auto’s verkocht worden. Volgens Elon Musk is het franchisemodel inefficiënt, duur en te weinig vatbaar voor innovatie. Er kan met andere woorden niet snel genoeg geschakeld worden. Laat Tesla nu net de auto zijn waar u niet hoeft te schakelen.

Balans aandeel Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020
Cash + KT-investeringen 3.393.216 3.367.914 3.686.000 6.268.000 19.384.000
Totale activa 22.664.076 28.655.372 29.740.000 34.309.000 52.148.000
Netto schuld 5.194.899 8.762.949 10.142.000 8.429.000 632.000
Totale schuld 8.588.115 12.130.863 13.828.000 14.697.000 11.739.000
Current ratio 1,07 0,86 0,83 1,14 1,66
Quick ratio 0,67 0,51 0,46 0,71 1,59
Totale schuld / EBITDA 28,49 NA 8,39 5,63 3,35

 

Winst-en-verliesrekening aandeel Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020
Omzet 7.000.132 11.759.000 21.461.000 24.578.000 31.536.000
Brutowinst 1.599.257 2.223.000 4.042.000 4.069.000 6.630.000
Nettoresultaat -674.914 -1.962.000 -976.000 -862.000 721.000
EBITDA 301.459 4.000 1.648.000 2.187.000 4.224.000

 

Cash Flow aandeel Tesla

$000 2016 2017 2018 2019 2020
Netto cash 2.532.509 198.000 312.000 2.506.000 13.118.000
Capex -1.440.471 -4.081.000 -2.319.000 -1.432.000 -3.167.000
Netto werkkapitaal -1.161.537 -1.735.040 833.287 -102.000 98.000
Vrije kasstroom 573.671 -1.470.085 -909.537 1.454.875 1.298.625

 

Wat is de PEG-ratio van het aandeel Tesla?

De PEG-ratio is een kengetal die de koers-winstverhouding vergelijkt met de verwachte winstgroei van een bedrijf. De PEG-ratio wordt vaak gebruikt om de intrinsieke waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Wanneer een aandeel een PEG-ratio van 1 heeft, wordt dit als normaal beschouwd. Een waarde boven de 1 wordt als duur beschouwd en een waarde onder de 1 als goedkoop.

Op dit moment heeft Tesla PEG-ratio van 3,57. Dit is zonder enige twijfel verschrikkelijk duur. Het aandeel Tesla is hiermee één van de duurste, om niet te zeggen de duurste in de volledige autosector. De verwachte PEG-ratio voor 2022 is 5,46. Voor veel beleggers is een PEG-ratio van meer dan 1 al extreem duur. Waardebeleggers zullen meestal op zoek gaan naar aandelen met een PEG-ratio lager dan 1, wat theoretisch betekent dat het aandeel ondergewaardeerd is.

Er zijn echter heel wat andere variabelen waar iemand naar zou moeten kijken vooraleer te beslissen of de PEG-ratio betekent dat het aandeel Tesla duur is. De industrie en het type bedrijf zijn variabelen die moeten worden gebruikt om conclusies te trekken over PEG-ratio. Het is echter duidelijk dat het aandeel Tesla nog steeds vrij duur is, zelfs als we in overweging nemen dat Tesla zich vooral richt op groei.

Wat is de EPS Growth van het aandeel Tesla?

EPS growth staat voor earnings per share growth. In het Nederlands staat het voor de groei in de winst per aandeel. Deze ratio vertelt wat over hoe sterk de winstgevendheid groeit. Doorgaans geldt de regel, hoe hoger de EPS growth, hoe meer beleggers geïnteresseerd zijn in het aandeel. Het aandeel Tesla kan een YoY EPS Growth voorleggen van 165%.

Wat is de Debt/EBITDA ratio van Tesla?

Debt/EBITDA is een ratio die de totale schuld zet tegenover het EBITDA.  De totale schuld zijn zowel de kort- als langlopende schulden. EBITDA staat voor earnings before interest taxes depreciation and amortisation. EBITDA geeft weer hoe rendabel een bedrijf is. Wanneer we EBITDA vergelijken met de totale schuld, krijgen we een idee hoelang het zou duren om alle schulden terug te betalen. Natuurlijk met de assumptie dat zowel EBITDA als de totale schuld constant blijft. Voor Tesla komt deze ratio uit op 2,37. In vergelijking met andere traditionele autobouwers doet Tesla het op vlak van deze ratio goed. Daimler, Toyota Motors en Volkswagen scoren op deze ratio respectievelijk 9.24, 5.03, en 4.30.

Wat is de Current Ratio van Tesla?

Via de current ratio kunnen we achterhalen of Tesla zijn korte termijn schulden kan betalen met de liquide activa en de vlottende activa. Het zegt met andere woorden wat over de solvabiliteit van Tesla op korte termijn. Indien we een ratio hebben boven 1, kunnen we veronderstellen dat de solvabiliteit op korte termijn in zekere zin veilig is. Tesla levert hier ook goed werk ten opzichte van de concurrentie en doet beter dan het sectorgemiddelde.

Is Tesla financieel gezond?

Een belangrijke parameter om de financiële gezondheid van een bedrijf te bepalen is de kasstroom, en voornamelijk de vrije kasstroom. Tesla had in 2019 voor de eerste keer een positieve vrije kasstroom op jaarbasis. In 2020 kon Tesla een vrijekasstroom van 2.7 miljard rapporteren. Een gigantisch verschil met de voorgaande jaren. Wanneer we de vrije kasstroom per aandeel bekijken, zien we dat Tesla op dit moment positief staat. Tesla doet hier beter dan het sectorgemiddelde.

Wat is de brutomarge van Tesla?

De brutomarge of gross margin, geeft weer hoe efficiënt Tesla zijn omzet genereert en de kosten in het gareel houdt. Tesla doet hier zeer goed werk. Zelfs met de enorme opschaling van productie, blijft de brutomarge van Tesla stabiel. Met een actuele brutomarge van 21,18% doet Tesla het beter dan concurrenten zoals Toyota Motor, Nio, Volkswagen en Daimler.

Wenst u meer fundamentele data over Tesla, neem gerust een kijkje op de pagina ‘Fundamentele cijfers Tesla Motors Inc’.

Tesla en andere Aziatische concurrentie

Tesla heeft ongetwijfeld de first-mover advantage. Deze term refereert naar het concurrentievoordeel die een bepaald bedrijf geniet, doordat ze de eerste waren die een bepaald product en masse aan bood. Het is geen understatement indien we stellen dat Tesla een first-mover advantage heeft op zijn concurrenten. Wat opvalt is dat een groot deel van de concurrentie uit Azië komt. Hieronder een greep uit de concurrentie van Tesla samen met enkele fundamentele cijfers.

Bedrijf Markt-kapitalisatie 

($M)

Totale schuld 

($000)*

BVPS 

($)*+**

EBITDA 

($000)*

EBIT  

($000)*

Land
Thor Industries 5.949 1.636.957 43,22 660.661 460.642 VS
Harley Davidson 6.359 9.563.836 11,70 433.219 235.234 VS
BAIC Motor 3.174 3.932.109 0,95 4.004.257 3.210.451 China
Mitsubishi 3.309 5.183.658 3,65 -92.580 -770.765 Japan
Isuzu 6.865 2.966.243 12,45 1.611.037 828.066 Japan
BYD 88.131 9.313.105 3,38 2.988.861 1.488.264 China
Subaru 14.933 3.227.339 21,38 3.333.847 1.436.687 Japan
PT Astra International 19.177 6.074.729 0,27 2.269.960 1.331.204 Indonesië
Mazda 4.770 9.228.985 16,29 548.595 -337.581 Japan
Suzuki 21.438 7.631.366 30,58 3.059.294 1.649.501 Japan
Dongfeg 9.881 9.458.183 2,31 224.599 -220.586 China
Tesla 800.549 15.163.000 16,91 4.019.000 1.723.000 VS

*Laatste 12 maanden
*BVPS = Book value per share

Aandeel Tesla: grafiek

Eerder in het artikel hebben we een fundamentele analyse gemaakt van het aandeel Tesla. Tot slot vindt u hier een technische analyse van dit aandeel. Tesla heeft sinds begin januari wat moeilijkheden ondervonden. Het aandeel Tesla daalde in een paar weken tijd met 40 procent. De redenen zijn talrijk, maar één van de redenen voor deze daling was het veranderende marktsentiment. Tesla is een groeiaandeel, dit soort aandelen hebben het tijdens de pandemie bijzonder goed gedaan.

Nu zijn beleggers echter geïntimideerd door deze extreem hoog gewaardeerde groeiaandelen. Deze beleggers zijn elders gaan shoppen, bijvoorbeeld meer in waardeaandelen. Sectoren zoals energie en financiën hebben het de laatste maanden heel goed gedaan, omdat de aandelen in deze sectoren tijdens de pandemie werden verwaarloosd en vrij ondergewaardeerd waren. De aanhoudende inflatievrees heeft beleggers ook uit deze groeiaandelen weggejaagd en het sentiment doen verschuiven naar stabielere aandelen, zoals aandelen van bedrijven die niet-duurzame consumptiegoederen produceren of aandelen van bedrijven die grondstoffen ontginnen. Een andere reden voor de daling van Tesla is hun betrokkenheid bij Bitcoin. De prijsbewegingen van deze twee effecten hebben een hogere correlatie gekregen.

Technisch gezien ziet het aandeel Tesla er eigenlijk niet zo aantrekkelijk uit. Op de grafiek zien we een dalend driehoekspatroon. Dit zijn bearish patronen die een ommekeer van een opwaartse trend kunnen signaleren. Op zichzelf heeft het patroon niet veel autoriteit, maar het feit dat het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde neerwaarts is doorbroken, is een extra bevestiging dat beleggers moeten oppassen voor een mogelijke (heftige) daling van het aandeel Tesla. Het 200-dagelijks voortschrijdend gemiddelde is een belangrijk instrument in de technische analyse. Een aandeel dat het voortschrijdend gemiddelde breekt, signaleert zwakte die serieus moet worden genomen.

Een breuk uit de dalende driehoek zou betekenen dat het aandeel Tesla een nieuwe neerwaartse trend ingaat, met een potentieel koersdoel van $ 188 per aandeel op basis van de meetdoelstelling van het patroon. Dit zou het koersdoel van J.P. Morgan bevestigen dat zij een maand geleden hebben geïnitieerd. Dit betekent echter nog niet dat u het aandeel Tesla gelijk moet gaan shorten. Een opwaartse trend is immers moeilijk om te keren. Tenzij de koers de horizontale grens van de dalende driehoek doorbreekt, is de opwaartse trend theoretisch nog intact.

Indien u zich een idee wil vormen waar de marktparticipanten denken dat de prijs van het aandeel Tesla zal heengaan, doet u er goed aan om de opties te bekijken. Meer bepaald de open interest. De open interest van een zekere optie geeft weer hoeveel opties er actief zijn van de desbetreffende strikeprijs en vervaldatum. Hoe hoger de open interest, hoe meer interesse van de marktparticipanten in het aandeel aan de betreffende strikeprijs.

Aandeel Tesla kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit: Tattoboo / Shutterstock.com – Paul2015 / Shutterstock.com

Kevin Verstraete

Kevin Verstraete

Beleggingsspecialist

Kevin Verstraete is accountmanager en beleggingsexpert bij LYNX België. Lees zijn artikels op het LYNX Kennisportaal of via Twitter.

Gerelateerde artikelen