Aandeel NIO: er hangt elektriciteit in de lucht

Het wagenpark op de Belgische wegen gaat mondjesmaat richting de elektrische auto’s. In het buitenland zetten grote bedrijven zoals Tesla in op elektrische auto. Maar kent u ook het aandeel NIO? Wordt dit de Chinese Tesla killer van de toekomst?

In dit artikel wordt besproken:

  • Het aandeel NIO
  • Het bedrijf achter het aandeel NIO
  • De financiële cijfers van NIO
  • Waarin verschilt NIO ten opzichte van Tesla?

 

Aandeel NIO - elektrische auto - er hangt elektriciteit in de lucht

Het aandeel NIO

De Chinese rivaal van Tesla staat nu al enkele weken op de Amerikaanse New York Stock Exchange genoteerd. De introductieprijs van NIO was $ 6.22 per aandeel. De dag na de beursgang van het aandeel NIO stond het bedrijf 75 procent hoger. Dit bracht een marktkapitalisatie met zich mee van meer dan $ 12 miljard. Tijdens het schrijven van dit artikel is de prijs van het aandeel NIO teruggezakt tot net boven de introductieprijs. Omdat het aandeel nog maar sinds begin september op de beurs staat, heeft het niet veel zin om een technische analyse van het aandeel NIO te maken.

Het bedrijf achter aandeel NIO

Sommige beleggers hebben er misschien al van gehoord, andere dan weer niet. Het bedrijf NIO is een Chinees bedrijf die naar eigen zeggen de auto van de toekomst ontwikkeld. NIO had tijdens de oprichting de naam NextCar Inc. Maar enkele jaren later werd de naam gewijzigd naar NIO. In China heeft NIO de naam Weilai, wat blauwe lucht betekent. NIO is het resultaat van de Chinese stimulus om buitenlandse olie import te reduceren. De oprichter van NIO is de Chinese ondernemer Bin Li. Grootaandeelhouders op dit moment zijn Tencent, Hillhouse Capital en oprichter Bin LI. Vele beurshuizen staan weigerachtig om het aandeel NIO in portefeuille te nemen. Er is namelijk geen ‘proven trackrecord’ van het management.

Het financiële plaatje van NIO

NIO had in 2017 een verlies van $ 758.8 miljoen. De hoge cashburn is één van de redenen waarom NIO naar de beurs ging. NIO is een bedrijf die nog steeds een negatieve kasstroom heeft en dus verlies draait. Voor de eerste twee kwartalen van 2018 stond de omzet op $ 7 miljoen. Daartegenover stond voor de eerste twee kwartalen een cashburn van $ 549 miljoen. De Chinese autobouwer schat dat de komende drie jaar de uitgaven rond de $ 1.8 miljard komen te liggen.

Een bijkomend risico die het toekomstige financiële plaatje van NIO kan bekladden is de handelsoorlog. NIO zal dan wel de eerste jaren enkel voor de Chinese markt gaan produceren. De grondstofprijzen kunnen door de handelsoorlog wel de hoogte in gaan, want het duurder maakt voor NIO om te produceren.

Waarin verschilt NIO ten opzichte van Tesla?

De laatste tijd is er heel wat te doen rond Tesla en Elon Musk. Omdat NIO de Chinese Tesla wordt genoemd, lijkt het ons interessant om even beide bedrijven naast elkaar te houden.

aandeel nio in vergelijking met aandeel tesla

Het eerste grote verschilpunt is het doelpubliek. Terwijl Tesla eerder gaat voor premium, gaat NIO eerder voor de middenklasse. Bovendien zal er enkel verkocht worden in China zelf de eerste jaren.

Het tweede verschilpunt is de supply chain. NIO heeft voor haar model ES8 meer dan 160 verschillende leveranciers. Om de auto gebruiksklaar van de band te laten rollen zijn er maar liefst 1.700 verschillende stukken nodig. Voor een aantal stukken van de 1.700 vertrouw NIO slechts op één leverancier. Wat een enorm risico inhoudt voor de nieuwe Chinese autobouwer en haar aandeelhouders.

Een derde verschilpunt is de ervaring  in massaproductie. Hoewel Tesla hier helemaal niet goed op heeft gescoord in het verleden, heeft ze toch de ervaring nu om haar productie op te krikken. NIO heeft helemaal geen ervaring in de massaproductie van elektrische wagens. NIO stelt zelf dat dit één van de bedrijfsrisico’s is waarmee ze te kampen hebben.

Één van de struikelblokken is het opladen van de batterij. In tegenstelling tot Tesla voorziet NIO naast het reguliere opladen, ook batterijwissels aan oplaadstations. Tegen 2020 wil NIO 1.200 wisselstations actief hebben. De batterijwissel zou niet meer dan 3 minuten in beslag nemen.

Aandelen NIO kopen bij LYNX?

Via het LYNX Handelsplatform kunt u beleggen in het aandeel NIO. U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 24 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel.

lynx-platform-devices
Kevin Verstraete

Kevin Verstraete

Beleggingsspecialist

Kevin Verstraete is accountmanager en beleggingsexpert bij LYNX België. Lees zijn artikels op het LYNX Kennisportaal of via Twitter.

Meer:
NIO

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel naar
09 223 23 20
Contact icon E-mail naar
info@lynx.be
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon Exclusief
Beursnieuws