Aandeel Tesla: koers breekt records

Elon Musk is met het bedrijf SpaceX bezig met het creëren van ruimteschepen. Is het aandeel Tesla zijn meest recente ruimteschip? Wanneer we naar de grafiek kijken zien we namelijk de koers exploderen naar ongekende hoogtes.

Het aandeel Tesla is het meest besproken onderwerp op Wall Street de laatste weken. Er verschijnen berichten dat het aandeel Tesla wel eens richting de $ 7.000 zou kunnen gaan. Irrationeel of geniaal? We nemen in dit artikel het aandeel Tesla volledig onder de loep.

De onderwerpen die worden besproken:

Koers aandeel Tesla

Om het volledige verhaal rond het aandeel Tesla te begrijpen, start u best met een blik te werpen op de grafiek van de Tesla aandelen. In de zomer van 2017 startte de Tesla koers aan een lange consolidatieperiode. Het was pas twee jaar later in de zomer van 2019 dat een uiteindelijke bodem werd gevormd. Tesla aandelen vonden tot zevenmaal toe een zeer sterke weerstand die maar niet kon worden doorbroken. Uiteindelijk was het zover in december 2019. Het aandeel Tesla sloot 2019 af op een koers van $ 443. De lancering van het nieuwe ruimteschip van Elon Musk, aandeel Tesla, blijkt vertrokken te zijn begin 2020. Het aandeel Tesla werd echter niet gespaard door de coronavirus en de koers maakte een heftige daling mee in het begin van 2020. Het effect van het coronavirus duurde echter niet lang en al snel keerde het aandeel Tesla snel terug. Tesla ziet momenteel een prijs van maar liefst $ 1200 per aandeel.

Het parcours van het aandeel Tesla

Tesla werd opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Het was pas een jaar later dat Elon Musk aan boord kwam van het bedrijf en een cheque overhandigde van $ 30 miljoen. In 2010 trok het bedrijf naar de beurs voor $ 17 per aandeel Tesla. In 2016 bracht Tesla zijn Model S sedan op de markt waarvan er in een jaar tijd zo’n 50.000 werden verkocht.

De jaren 2017 en 2018 waren geen succesjaren voor Tesla en Elon Musk. Model 3 werd gelanceerd en de beloofde verkoopprijs van $ 35.000 werd nooit gehaald. Tesla had te kampen met vertraging en problemen in de supply chain. Eind 2018 stuurde Musk een tweet de wereld in die hem vervolging opleverde.

De SEC heeft een onderzoek gevoerd naar de CEO wegens prijsmanipulatie van het aandeel Tesla. In de zomer van 2018 tweette Elon Musk dat hij overwoog om het aandeel Tesla van de beurs te halen. Hiervoor zou de financiering rond zijn en hij had het plan om voor elk aandeel Tesla $ 420 betalen. De SEC (Securities and Exchange Commission) is de toezichthouder van de financiële markt in Amerika en besliste een onderzoek te voeren naar de tweet. Hieruit bleek dat Elon Musk helemaal nog geen plannen had om het bedrijf de privatiseren, laat staan dat de financiering rond was. Uiteindelijk kwam de CEO van Tesla er goed van af en moest hij aftreden als chairman van Tesla. Elon Musk staat bekend om zijn publieke uitspraken met een hoog sensatiegehalte.

Begin 2019 is Tesla gestart met het vervaardigen van elektrische wagens in China. China is met haar 1,5 miljard inwoners de grootste automarkt ter wereld. Verder is China, misschien tegen de verwachtingen in, de grootste markt voor luxe auto’s en elektrische auto’s. De ideale mix voor de Amerikaanse autoconstructeur. Tesla heeft dit veel sneller kunnen realiseren dan werd voorspeld. Tesla’s aandeelhouders reageerden laaiend enthousiast.

Vandaag is er een perceptie onder de beleggers dat Tesla een concurrentievoordeel heeft over de andere autoconstructeurs. Bij beurshuizen horen we hetzelfde verhaal. Een analist van Morgan Stanley vertelde tijdens een interview dat ze vermoeden dat Tesla over een superieure EV- en batterijtechnologie beschikt.

In de Verenigde Staten, de thuismarkt van Tesla, begon onlangs de levering van de Model Y. Het Model Y is een elektrische compacte SUV. Aangezien in Europa de populariteit van de SUV’s in de lift zit, zou dit model van Tesla wel eens voor bezorgdheid kunnen zorgen bij de Europese autobouwers.

Aandeel Tesla

De laatste resultaten van Panasonic scheppen hoge verwachtingen voor Tesla. Panasonic vermeldde in de kwartaalpresentatie dat het hogere volume van Tesla-batterijen aan de basis lag van de kwartaalwinst. Tesla maakt op dit moment gebruik van accucellen van Panasonic.

De autofabrikant van Elon Musk rapporteerde in het tweede kwartaal van 2020, 90 650 voertuigleveringen, wat de verwachtingen van analisten gemakkelijk overtrof. Het aandeel Tesla is over de hele week gestegen, nadat een e-mail van Elon Musk werd gelekt naar de pers. In de gelekte e-mail stond dat Tesla een mogelijk break-even kwartaal zou hebben.

Tesla versus traditionele autobouwers

De volledige auto-industrie is miljarden aan het pompen in de optimalisatie en ontwikkeling van elektrische voertuigen. Vele overheden proberen een groene ommezwaai te maken en hierbij is het geven van premies een aardige stimulans. In de Europese landen ligt zonder twijfel de fiscale stimulans deels aan de grondslag van het succes van de Tesla Model 3.

In principe zijn de klassieke autobouwers in het nadeel ten opzichte van bedrijven zoals Tesla, die gespecialiseerd zijn in elektrische auto’s. De reden is dat de klassieke autobouwers ook nog moeten investeren in de klassieke auto’s die rijden op diesel en benzine. Deze worden namelijk overal ter wereld geconfronteerd met steeds strengere regels. Denk hierbij aan CO² en/of uitstoot van fijn stof. Het is dan nog maar de vraag of de klassieke autobouwers genoeg willen investeren in nieuwe batterijtechnologie. Anderzijds heeft Tesla ook jaren voorsprong gehad op de klassieke autobouwers. Tesla had als het ware een monopolie en heeft hier logischerwijs gretig gebruik van gemaakt.

Indien we de beurswaardering vergelijken van een aantal autoconstructeurs komen we tot verrassende resultaten. Tesla is sinds kort ’s werelds meest waardevolle autofabrikant geworden en heeft de Japanse Toyota ingehaald, nadat het aandeel Tesla een recordhoogte bereikte. Toyota blijft echter qua verkoop een veel grotere onderneming. Beleggers zijn echter enthousiast over het potentieel van het Amerikaanse bedrijf, in de overtuiging dat het de toekomstige markt voor elektrische auto’s kan domineren. Tesla slokt de Duitse autobouwer BMW ook volledig op.

Autoconstructeur Prijs per aandeel* Marktkapitalisatie
Tesla $ 1,208.66 $ 224,05 miljard
General Motors $ 25.24 $ 36,1 miljard
BMW € 57,2 € 36,9 miljard
Toyota ¥ 6,761.00 ¥ 22.06 biljoen ($ 205 miljard)

Koers Tesla versus koers Volkswagen

Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, gaf in 2020 in een interview aan dat hij ervan overtuigd is Tesla op de hielen te zitten. De Duitser ziet het zelfs nog rooskleuriger en stelt dat Volkswagen uiteindelijk Tesla zal inhalen. Volkswagen verkocht in 2019 bijna 6,3 miljoen auto’s, terwijl Tesla 367.000 wagens verkocht in hetzelfde jaar.

Maar wat ons voornamelijk interesseert, is het koersverloop van Volkswagen in 2008. Deze heeft namelijk veel gelijkenissen tot nog toe met het koersverloop van het aandeel Tesla. Natuurlijk kan het aandeel Tesla nog een volledige andere koers varen, maar het is zeker interessant om het even aan te stippen. Hieronder ziet u de wekelijkse grafiek van het aandeel Volkswagen. Tijdens de financiële crisis vond er een short squeeze plaats die het aandeel Volkswagen naar € 1005 per aandeel katapulteerde. Indien u meer wenst te weten over een short squeeze, lees gerust ons artikel op het Kennisportaal.

Aandeel Tesla: Technische Analyse

De gigantisch prijsstijging van het aandeel Tesla zou wel eens aan het einde kunnen komen. Het aandeel Tesla heeft een potentiële Rising Wedge gevormd wat kan wijzen op een hevige prijsdaling als een breuk plaatsvindt. De wedge-patroon heeft samenvloeiing met de divergentie in de Relative Strength Index indicator. Dit betekent dat de 1ste grote prijsstijging in het begin van 2020 meer kracht had dan de huidige prijsstijging. Wilt u meer weten over de Relative Strength Index indicator, lees gerust het artikel op het kennisportaal

 

Advies aandeel Tesla

“De vraag van één miljoen is of Tesla aandelen kopen nu een slimme zet is.”

De explosieve prijsstijging van het aandeel Tesla lokt veel aandacht naar zich toe. Maar om alles even in perspectief te plaatsen stel ik voor dat u zichzelf de vraag stelt of u ooit een grafiek heeft gezien van een aandeel die verticaal omhooggaat.

Het recente prijsgedrag van de Tesla aandelen lijkt veel op dat van een short squeeze. Om goed te begrijpen wat we nu zien, moet u zich realiseren dat een belegger kan speculeren op een prijsstijging, maar ook op een prijsdaling. Wanneer een belegger vermoedt dat de prijs van het aandeel Tesla zal dalen, kan hij het Tesla aandeel shorten. Hierbij worden aandelen Tesla geleend om deze vervolgens te verkopen. Zowel particuliere- als professionele beleggers kunnen Tesla aandelen shorten.

Stel dat de prijs van het aandeel Tesla buiten alle verwachtingen stijgt door om het even welke reden. Op een bepaald moment zullen de shorters hun positie willen sluiten. Dit doen ze door het aandeel terug te kopen. Dit zorgt voor extra koopdruk op de markt en kan u vergelijken met het sneeuwbaleffect. Hoe hoger de prijs gaat, hoe meer shorters hun positie willen afsluiten en hoe minder verkopers er zijn op de markt.

Enkele weken terug was meer dan één derde van alle aandelen Tesla short. Eén derde van alle aandelen Tesla was dus uitgeleend aan marktparticipanten om deze in het beste geval later terug te kopen aan een lagere prijs.

Aandeel Tesla

Dit zijn ongeziene cijfers bij grote bedrijven. Eind mei zou de short interest afgenomen zijn naar 16 procent volgens Fintel. Of in andere woorden: vele shorters hebben verlies genomen op het aandeel Tesla en hebben de aandelen moeten terugkopen aan een hogere prijs. Het aandeel Tesla is en was het meest geshorte aandeel de dag van vandaag. Omdat er weinig verkopers zijn op dit moment heeft de koers van Tesla niet veel weerstand. De short interest is momenteel zo’n 24 procent, het is dus mogelijk dat het aandeel Tesla nog hoger gaat. Alhoewel de grootste prijsstijging waarschijnlijk achter ons ligt.

Mocht in de toekomst blijken dat de koersstijging van het aandeel Tesla daadwerkelijk een short squeeze was, dan zijn we getuige geweest van de grootste short squeeze tot nog toe in nominale termen.

Tesla aandelen in Saudi-Arabische handen

Saudi-Arabië zal ook met de handen in het haar zitten wanneer ze de recente prijs van het aandeel Tesla bekijken. Het land uit het Midden-Oosten probeert al enige tijd minder afhankelijk te worden van olie. Het Saudi-Arabische Public Investment Fund belegt hoofdzakelijk in technologie-aandelen waaronder het aandeel Tesla behoort. In kwartaal vier van 2019 verkocht het fonds echter bijna alle 8,2 miljoen aandelen. Mocht u zich nog afvragen welke institutionele partijen geïnvesteerd hebben in Tesla, kan u als klant van LYNX altijd de ‘Ownership Summary’ bekijken. Hieronder vindt u alvast een voorsmaakje.

Aandeel Tesla kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Tesla

Redactionele bronvermelding: Vitaliy Karimov / Shutterstock.com – Tupungato / Shutterstock.com

Hirgent Cekaj

Hirgent Cekaj

Content writer

Hirgent Cekaj is content writer voor LYNX en student International Business. Naast het schrijven van artikelen voor LYNX, is hij zelf ook al enkele jaren actief in de valutamarkt en aandelenmarkten.

Gerelateerde artikelen