Beleggen in luchtvaartmaatschappijen is al decennialang erg populair. De volatiele bewegingen van Air France-KLM en American Airlines trekken de aandacht van beleggers en speculanten. Tijdens de coronapandemie zijn de koersen van luchtvaartaandelen ingestort, vanwege de strenge reisbeperkingen. Momenteel heeft de sector te kampen met hoge brandstofprijzen, waardoor het herstel moeizaam verloopt. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen en delen we de beste luchtvaartaandelen.
Beleggen in luchtvaartaandelen
De luchtvaartindustrie is historisch gezien een lastige markt gebleken om in te beleggen. Superbelegger Warren Buffett was jarenlang van mening dat de branche vooral goed was in het vernietigen van aandeelhouderswaarde (uiteindelijk belegde hij toch in de vier grootste Amerikaanse Airlines). Vliegtuigmaatschappijen bevinden in een lastige business. Het is een zeer kapitaalintensieve industrie en de concurrentie is moordend. De meeste airliners maken verlies en de sector kent dan ook een lange historie van faillissementen.
De luchtvaartsector heeft veel kenmerken van een oligopolie, waarbij een product of dienst door slechts een paar grote aanbieders wordt aangeboden. Wereldwijd zijn er weliswaar ruim 5.000 geregistreerde vliegmaatschappijen, waarvan er circa 2.300 zijn gevestigd in de Verenigde Staten. Echter, is een tiental luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk voor ongeveer 50% van alle omzet. De resterende bedrijven zijn dus klein en nemen samen de andere helft van de markt voor hun rekening.
Binnen de oligopolistische marktvorm is de concurrentie zeer fel. Een paar grote aanbieders strijden om marktaandeel, maar onderscheiden is zeer lastig doordat vliegreizen een heterogene dienst vormen. Een vliegtuig brengt je namelijk van A naar B, waardoor de uitkomst bij elke maatschappij uiteindelijk hetzelfde is. De aanbieders zullen dus voortdurende competitie met elkaar voeren om zich toch ergens mee te kunnen onderscheiden. Dit gebeurt binnen de luchtvaartindustrie voornamelijk op basis van prijs, maar ook bijvoorbeeld met betere vliegtijden, het aanbod van voedsel en het gebruik van de nieuwste vliegtuigen.
Luchtvaartindustrie in de Verenigde Staten
In de VS wordt de luchtvaartindustrie gedomineerd door slechts vier grote namen. American Airlines, Delta, Southwest Airlines en United Airlines voeren 80% van de binnenlandse vluchten uit. De tegenwind van afgelopen jaren dwingt kleinere luchtvaartmaatschappijen te fuseren om te overleven. Zo kampt de industrie met een tekort aan piloten en stijgende kosten. Personeelstekorten zorgen bijvoorbeeld voor hogere loonkosten, waardoor vooral kleinere maatschappijen in de problemen komen. Het annuleren van vluchten kost deze vliegmaatschappijen nog meer geld. Bovendien kampen steeds meer luchthavens met een tekort aan gates. De meeste gates bij belangrijke luchthavens worden al bezet door de ‘big four’, waardoor kleinere airlines daar lastig mee kunnen concurreren.
De big four uit de VS zijn veelal winstgevender dan andere airlines. Fusies, overnames en inernationale samenwerkingen hebben bij deze partijen gezorgd voor enorm veel schaalvoordelen. Deze maatschappijen voeren namelijk veel meer vluchten uit dan hun concurrenten, wat erg belangrijk is in een sector waar alles om schaal draait. Ook voeren deze maatschappijen veel winstgevende lange afstandsvluchten uit. Toch vormen ook de grote hoeveelheid aan binnenlandse vluchten een interessant verdienmodel. Daarnaast worden Amerikaanse maatschappijen veel sneller en ruimhartiger gesteund door de Amerikaanse overheid in lastige tijden. Tijdens de coronacrisis kregen meerdere Amerikaanse maatschappijen nog miljarden aan steun. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Amerikaanse luchtvaartaandelen.
Hoge olieprijs tart luchtvaart
Het vliegverkeer is nog niet eens terug op de niveaus van voor corona, maar de sector wordt alweer geteisterd door nieuwe uitdagingen. De olieprijs is als gevolg van schaarste en oorlog opgelopen tot het hoogste niveau sinds 2014. Brandstofkosten maken doorgaans ongeveer 30 tot 40% van de operationele kosten uit. Luchtvaartmaatschappijen kampen dus met hogere brandstofkosten en zijn genoodzaakt deze door te berekenen aan klanten. Meerdere bedrijven hebben de ticketprijzen al met tientallen procenten verhoogd als antwoord op de hoge olieprijs. Doordat mensen staan te popelen om op vakantie te gaan na een lange coronaperiode, belemmeren de hogere prijzen vakantiegangers voorlopig nog niet om vliegreizen te boeken.
De IATA, de internationale belangenorganisatie voor de luchtvaart verwacht dat de meeste luchtvaartmaatschappijen het jaar met verlies zullen afsluiten. Vliegmaatschappijen die hogere brandstoffen zagen aankomen en zich hebben ingedekt kunnen mogelijk wel zwarte cijfers schrijven. Opvallend genoeg hebben United Airlines, American Airlines en Delta Air lines zich niet ingedekt tegen hogere olieprijzen. Delta bezit zelf wel een olie raffinaderij, maar zal alsnog te maken krijgen met hogere brandstofkosten. Tijdens de kwartaalcijfers in april kwamen de big four echter wel met een positieve outlook. Door de enorme vraag verwachten zij toch dit jaar alweer winstgevend te worden.
Meerdere Europese partijen zoals Air France KLM hebben zich wel gedeeltelijk ingedekt. Zo zal de Frans-Nederlandse vliegmaatschappij in het tweede kwartaal maximaal $ 90 per vat betalen, terwijl de olieprijs momenteel boven de $ 100 noteert. Ook IAG, Cathay Pacific, Lufthansa en Easyjet hebben zich ook (deels) ingedekt met hedgecontracten. Toch lijkt winstgevendheid voor veel Europese namen dit jaar nog niet haalbaar.
Luchtvaartaandelen zijn zeer cyclisch
Luchtvaartaandelen moeten worden beschouwd als een zeer cyclische sector. Bij cyclische bedrijven zien we forse schommelingen van de omzet en winst, sterk afhankelijk van de economische cyclus. Veel beleggers zien luchtvaartaandelen geheel onterecht als grote en stabiele bedrijven. Cyclische aandelen kunnen namelijk gigantisch dalen in moeilijke tijden, waardoor vooral timing van cruciaal belang is voor een winstgevende belegging.
Normaal gesproken gaan mensen vaker vliegen in hoogconjunctuur en tijdens economisch mindere tijden is er minder geld over voor vakanties. De coronacrisis heeft nog maar eens aangetoond hoe zwaar deze sector geraakt wordt in tijden van crisis. Nu veel luchtvaartaandelen relatief laag staan, kan een contraire belegging mogelijk lonen.
Het einde van de coronapandemie lijkt namelijk in zicht. De verwachting is dat de luchtvaartindustrie in de loop van 2022 weer een relatief genormaliseerde vluchtschema zal uitvoeren. Veel mensen verlangen naar twee jaar coronamaatregelen en reisbeperkingen weer terug naar verre bestemmingen met palmbomen, strand en zee. De verwachting is dan ook dat nu de coronapandemie ten einde loopt, het reizen door deze “inhaaleffecten” weer fors gaat toenemen. Bovendien lijken de luchtvaartmaatschappijen goed in staat om ticketprijzen te verhogen om de gestegen olieprijzen te compenseren.
De beste ETF’s om te beleggen in luchtvaart
Voor beleggers die geen specifieke blootstelling aan slechts één luchtvaart aandeel willen, bieden ETF’s een uitkomst. Via een Exchange Traded Fund (tracker) krijgt u in één klap blootstelling aan een mandje aandelen die actief zijn in de luchtvaart sector.
De U.S Global Jets ETF (JETS) is de enige pure play airline ETF. Het effect belegt in luchtvaartmaatschappijen en bedrijven die actief zijn in de luchtvaartindustrie (vliegtuigfabrikanten, terminalbedrijven en luchthavens). Via deze ETF belegt u onder andere in de vier Amerikaanse majors, Delta, United, Southwest en American Airlines. Circa 25% van de belangen bevinden zich buiten de VS, in landen zoals Canada, Japan, Brazilië en Frankrijk.
Een andere mogelijkheid is de iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure UCITS ETF (EXV9). Via deze ETF belegt u in de Europese reis- en ontspanningssector. Naast luchtvaartmaatschappijen als Ryan Air, Lufthansa, Tui en AIG, krijgt u ook blootstelling aan online casino’s via Flutter Entertainment en Evolution.
De 10 beste luchtvaartaandelen
Hieronder delen we een lijst van 10 interessante luchtvaartaandelen. Vervolgens zullen we er twee nader bespreken. De onderstaande lijst is gerangschikt op willekeurige volgorde.
Bedrijfsnaam | Tickercode | Valuta | Laatste koers | 1D | 1M |
---|---|---|---|---|---|
Air Canada | AC | CAD | 17,34 | 0,06 | 1,88 |
JetBlue Airways | JBLU | USD | 6,59 | 0,17 | 0,54 |
Ryanair Holdings (ADR) | RYAAY | USD | 46,65 | -0,21 | -0,65 |
Spirit Airlines, Inc. | SAVE | USD | 1,08 | -0,24 | -1,64 |
United Airlines Holdings Inc | UAL | USD | 100,28 | -2,16 | 14,85 |
Southwest Airlines | LUV | USD | 34,18 | -0,66 | 2,92 |
Delta Air Lines Inc. | DAL | USD | 64,53 | -1,24 | 4,10 |
Deutsche Lufthansa AG | LHA | EUR | 6,67 | 0,10 | 0,38 |
American Airlines Group Inc. | AAL | USD | 17,40 | 0,02 | 3,78 |
Luchtvaart aandeel: Delta Air Lines (DAL)
Delta Airlines is na American Airlines de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, gemeten naar aantal vervoerde passagiers. Delta Air Lines werd opgericht in 1925 en voor de coronacrisis voerde het bedrijf dagelijks zo’n 5.400 vluchten uit naar 525 bestemmingen in 52 landen. Met een beurswaarde van $ 24 miljard is Delta veel meer waard dan zijn grote concurrent American Airlines, dat momenteel ‘slechts’ $ 11 miljard waard is.
Deze Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft een sterke merknaam en vliegt onder andere op zeer winstgevende routes zoals tussen Londen en New York. In economisch sterke tijden heeft Delta geen moeite met winstgevendheid. Tussen 2017 en 2019 groeide de omzet van $ 41,2 miljard tot ruim $ 47 miljard. De nettowinst wist ondanks druk op de marges te stijgen van $ 3,57 miljard in 2017 tot $ 4,76 miljard in 2019. In 2019 keerde het bedrijf ook een dividend uit van $ 1,51 per aandeel, wat destijds neerkwam op een dividendrendement van circa 2,7%.
Uiteraard heeft de coronacrisis alles op zijn kop gezet. In 2020 daalde de omzet met 64% tot slechts $ 17,1 miljard en onder aan de streep bleef een nettoverlies over van $ 12,4 miljard. De koers van het aandeel Delta Air lines zakte in enkele weken tijd met ruim 70% in elkaar. Dankzij steunpakketten vanuit de overheid lukte het Delta om in 2021 alweer zwarte cijfers te schrijven. De omzet herstelde tot $ 29,9 miljard en onder aan de streep bleef een magere winst van $ 280 miljoen over.
Outlook 2022 en daarna
In 2022 verwachten analisten verder herstel. De omzet zou zomaar eens terug kunnen keren tot $ 46,5 miljard is de verwachting. Maar door hogere olieprijzen staan de marges flink onder druk. In 2019 lag de operationele marge nog boven de 14%, maar over heel 2022 komt deze vermoedelijk uit rond de 5,3%. Toch blijft er volgens de consensus nog een winst over van ruim $ 1,3 miljard. De verwachting is dat die marges in de loop der jaren weer zullen herstellen. In maart 2022 lagen de marges alweer boven de 10% en over heel 2023 verwacht men een operationele marge van 11,6% te kunnen halen. In 2019 lag dit op 14,1%. In 2024 zal Delta Air Lines weer kunnen uitkomen op winsten gelijk aan voor de coronacrisis. Mogelijk is er tegen die tijd ook weer ruimte voor dividend.
Als Delta Air Lines in staat is om in lijn met bovengenoemde verwachtingen te herstellen, dan zou het aandeel binnen een paar jaar erg goedkoop gewaardeerd zijn op de huidige koers van $ 37,13. Bij de huidige beurswaarde ligt de verwachte P/E ratio in 2023 op slechts 5,96. Een terugkeer van de koers richting de voormalige koerstoppen uit 2018 en 2019 lijkt dan ook niet ondenkbaar. In 2018 werd het aandeel namelijk op gemiddeld 8 keer de winst verhandeld. Ook directe concurrenten, zoals American Airlines, worden ‘in normale tijden’ op soortgelijke multiples verhandeld.
Maar er zijn natuurlijk nog een aantal onzekerheden en mogelijke risico’s van tegenvallers die voor investeerders roet in het eten kunnen gooien, vooral de hoge brandstofprijzen. Mochten de olieprijzen echter dalen dan komt hogere winstgevendheid mogelijk (nog) sneller in zicht.
In de LYNX Beursflash over het aandeel Delta Air Lines kijken we naar de ontwikkelingen rondom luchtvaartaandelen en analyseer ik het aandeel Delta zowel fundamenteel als technisch. Bekijk de video hieronder.
Luchtvaart aandeel: Ryanair (RYAAY)
Via het aandeel Ryanair krijgt u blootstelling aan de luchtvaart industrie met specifieke focus op Europa. Het aandeel wordt verhandeld op verschillende plekken in Europa, waaronder Ierland (RYA) en Duitsland (RY4C). Qua verhandelbaarheid en liquiditeit biedt de Amerikaanse ADR notering (RYAAY) een goed alternatief. Het van oorsprong Ierse bedrijf werd in 1984 opgericht en is de grootste low budget luchtvaartmaatschappij voor continentale vluchten in Europa. Het is een van de weinige prijsvechters die daadwerkelijk winstgevend is. Dankzij goed management met een duidelijke visie is het bedrijf opgeklommen tot de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa met 152 miljoen passagiers in 2019. Ryanair is ook eigenaar van de dochtermaatschappijen Lauda, Buzz en Malta Air.
Recept voor succes: laagste prijzen, geen extra’s en in-flight sales
Ryanair begon aanvankelijk met dagelijkse vluchten tussen Ierland en Londen. Michael O’Leary staat sinds 1993 aan het roer met de visie van het laagste prijzen zonder extra’s concept. Vanaf 1997 begon de uitbreiding en daarmee de succesvolle koers op het Europese vasteland.
Ryanair profiteert voornamelijk van het schaalvoordeel, doordat het enorm veel vluchten uitvoert hoeft het slechts een klein beetje te verdienen aan de tickets. Winst maken op de vliegtickets is überhaupt niet het onderdeel waar Ryanair zijn geld verdient. Het trekt veel passagiers naar zich toe met goedkope tickets om vervolgens enorm veel ondersteunende diensten te verkopen. Zo vraagt de vliegmaatschappij geld voor extra bagage, voedsel en verzekeringen.
Doordat de maatschappij voornamelijk korte afstandsvluchten uitvoert zijn de verwachtingen van klanten laag. Mede door goedkope personeelskosten, minder dure gates en lage kosten voor klantenservice en andere diensten is het bedrijf zeer winstgevend.
Winstgevendheid daalde door concurrentie en groei
Tussen 2017 en 2019 nam de concurrentie stevig toe en deed Ryanair er alles aan om zijn marktaandeel uit te breiden. Dit zorgde tussen 2017 en 2020 voor een stijging van de omzet van € 6,65 miljard tot bijna € 8,5 miljard. Tegelijkertijd daalden de operationele marges van 23,1% naar 15,4%, maar nog steeds flink hoger dan bij concurrenten. Air France-KLM haar marges liggen bijvoorbeeld slechts tussen de 4% en 5% in goede tijden. De winst daalde in dezelfde periode van € 1,41 miljard tot slechts € 885 miljoen. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis verloor de Ierse prijsvechter ruim € 1 miljard in één jaar.
Outlook 2022 en daarna
Ryanair is hard bezig om terug te keren naar de omzet van voor de crisis. In het afgelopen kwartaal werd een omzet van € 1,5 miljard geboekt, tegenover € 1,9 miljard in het pre-corona tijdperk. De verwachting is dat de omzet eind dit jaar alweer terugkeert op normale niveaus en analisten verwachten zelfs stevige groei. In het fiscale jaar van 2023(maart 2022 tot maart 2023) mikken analisten alweer op een omzet van € 9,64 miljard en marges van boven de 15%. Daarmee moet Ryanair € 1,2 miljard winst gaan maken en in de jaren die daarop volgen wordt er ook op dubbelcijferige groei gerekend.
Speculatieve belegging op herstel van Europese vliegreizen
Ryanair is een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Met steeds duurdere vliegtickets kiezen mensen steeds vaker voor de goedkoopste aanbieder en lijkt men bereid in te leveren op onnodige extra’s. Voor die groei waren beleggers voor de coronacrisis al bereid iets extra’s te betalen. Zo werd het aandeel gewaardeerd tegen ruim 15 keer de winst. Op de huidige koers en de winstverwachtingen van volgend jaar betaalt u nu slechts 13 keer de verwachte winst. Met de verwachte groei kan de waardering de komende jaren verder zakken.
Het lijdt geen twijfel dat Ryanair, net als alle andere luchtvaartmaatschappijen, heeft geleden onder de coronapandemie. Door de aantrekkelijke kostenstructuur, de voordelige logistiek en de hoge mate van flexibiliteit kon Ryanair echter voordelen behalen die haar leidende concurrentiepositie in Europa duurzaam zullen versterken. De marktwaarde is met € 15,5 miljard dan ook beduidend hoger dan die van concurrent Lufthansa, die niet voor niets slechts zo’n € 8,4 miljard waard is. Wie wil speculeren op een duurzaam herstel van het Europese luchtverkeer, heeft met Ryanair een aantrekkelijke mogelijkheid.
Beleggen in luchtvaartaandelen via LYNX
Via LYNX heeft u de mogelijkheid om wereldwijde aandelen rechtstreeks te kopen en verkopen. U heeft toegang tot ruim 150 beurzen in meer dan 33 landen en kunt dus ook beleggen in de beste luchtvaartaandelen. Bekijk het aanbod: