aandeel Leaseplan
Leaseplan is het grootste leasebedrijf ter wereld. Vandaag werd bekend dat het consortium van onder andere PGGM en Goldman Sachs de beursgang wederom heeft uitgesteld. De slechte marktomstandigheden worden als reden gegeven. Natuurlijk zien we vandaag en gisteren forse correcties, daarnaast schijnt ook de situatie in Turkije een rol te spelen. Leaseplan moet daar namelijk een afschrijving doen door de lagere Turkse Lira.

Nadat de beursgang een half jaar geleden werd uitgesteld, doet het consortium dat nu weer. Wanneer er nu wel een beursgang voor Leaseplan gaat plaatsvinden is voorlopig onbekend. De beurzen waar Leaseplan een notering gaat krijgen zijn naar alle waarschijnlijkheid de Euronext beurzen in Amsterdam en Brussel. De hoogste tijd dus om het bedrijf te analyseren.

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen die belangrijk zijn bij een mogelijke beursgang:

  • Geschiedenis Leaseplan
  • Concurrenten Leaseplan
  • Waarom gaat het aandeel Leaseplan nu naar de beurs
  • Instappen in het aandeel Leaseplan

aandeel Leaseplan

Geschiedenis Leaseplan

Leaseplan kwam 2016 voor € 3,7 miljard in handen van een consortium dat bestaat uit pensioenuitvoerder PGGM, private equity TDR Capital en zakenbank Goldman Sachs. Het Nederlandse bedrijf werd in 1963 opgericht en is door overnames uitgegroeid tot marktleider voor het wagenparkbeheer. Sinds 1985 was ABN Amro eigenaar van Leaseplan, dat het in 2004 verkocht aan een consortium onder leiding van Volkswagen. Zij deden het bedrijf dus in 2016 weer van de hand.

Concurrenten Leaseplan

Leaseplan is zeker niet de enige maatschappij die leaseauto’s aanbiedt. Andere grote spelers op deze markt zijn ALD (ALD), Arval (BNP Paribas), Element (EFN) & SIXT (SIXT). Daarnaast ondervindt Leaseplan stevige concurrentie van die financieringstakken van autofabrikanten. Deze zijn de afgelopen jaren fors gegroeid en bieden tegenwoordig bijna allemaal ook leaseauto’s aan.

Naast van oorsprong autoverhuurbedrijven als SIXT zijn de meeste concurrenten grootgebracht door banken. Uitzondering hierop is Element dat een fusie is van verschillende leasebedrijven, waaronder die van General Electric. Arval is als enige nog steeds in handen van een bank, terwijl Leaseplan al sinds 2004 niet meer in handen is van ABN Amro. ALD werd in 2017 door Societé Generale naar de beurs gebracht en is daardoor mooi vergelijkingsmateriaal.

ALD werd 15 juni 2017 naar de beurs gebracht door Societé Generale wat nu nog steeds 79,8% van de aandelen bezit. Met deze beursgang wilde de bank de waarde van ALD binnen het bedrijf duidelijker laten worden. Bovendien biedt de beursnotering de mogelijkheid in de toekomst het belang verder te verkleinen, terwijl de controle behouden blijft. ALD heeft nu een marktwaarde van € 6,2 miljard en maakte in 2017 een winst van € 577 miljoen. De beursgang van ALD was niet meteen een succes, het aandeel startte met een koers van € 14,-. Met moeite steeg de koers nog wel richting de € 16, maar daalde daarna naar € 11,80. Deze koersval in oktober 2017 en het wat trage herstel zijn mogelijk een reden geweest voor de aandeelhouders van Leaseplan om de beursgang uit te stellen. ALD wist echter daarna goed te herstellen en het aandeel staat nu op een koers van € 15,46.

Koersgrafiek ALD Automotive

Waarom gaat het aandeel Leaseplan nu naar de beurs

De meest voor de hand liggende reden is dat investeerders een deel van de winst te gelde willen maken. Ze investeerden € 3,7 miljard in 2016 en zien dat het kleinere ALD een marktwaarde heeft van € 6,2 miljard. De markt voor leaseauto’s is mede door de lage rente en aantrekkende economie sterk toegenomen. Meer mensen leasen auto’s, wat ervoor gezorgd heeft dat leasebedrijven sterk zijn gegroeid.

Het is echter goed mogelijk dat de leasemarkt begint te verzadigen. Stevige concurrentie met autofabrikanten en een in Amerika al stijgende rente kunnen druk zetten op het verdienmodel van leasemaatschappijen. Leaseplan maakt namelijk gebruik van geleend geld om auto’s te financieren en heeft zelfs een eigen spaarbank om aan goedkoop krediet te komen. Kortom, een mooi moment om een deel van een succesvolle investering te gelden te maken voor de investeerders.

Aandeel Hertz

Instappen in Leaseplan

De koers/winst-verhouding van Leaseplan gaat waarschijnlijk redelijk laag zijn. Mijn huidige schatting is 12 maal de winst. Dit is nog geen reden meteen het aandeel te kopen. Amerikaanse autoverhuurbedrijven als Hertz (HTZ) hebben veel marktwaarde zien verdampen toen de restwaarde van verhuurde auto’s kelderde. Dit is ook een risico voor Leaseplan, dat verder last kan krijgen van een stijgende rente.

Mijn voorkeur in de sector financiële instellingen gaat eerder uit naar een goede universele bank of verzekeraar. Mocht de waardering echter lager zijn en een belegger graag in een autolease bedrijf stappen, dan kan het aandeel Leaseplan een mooi alternatief zijn voor ALD of het sterk gestegen SIXT.

Meer informatie over de koers, verwachtingen van analisten en andere nieuwe informatie volgt wanneer deze bekend zijn.

Zelf aandelen kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod:


--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart