Spotify is een muziekdatabase waarin miljoenen nummers zitten. Gebruikers kunnen op een eenvoudige manier hun favoriete muziek beluisteren. Spotify is hip en groeit hard in populariteit. De kans is groot dat Spotify over ongeveer een jaar een notering op de beurs heeft.

Het heeft een mooi business model, waardoor het voor de belegger interessant kan zijn om aandelen te kopen. Als gebruikers van Spotify tussen de nummers geen reclame willen horen, dan kunnen zij dat afkopen voor tien euro per maand.

Betaalbaar

Veel gebruikers vinden dit een hele schappelijke prijs om muziek te kunnen beluisteren in hoge kwaliteit. Ter voorbeeld: op het kantoor van Lynx alleen al is bijna de helft van de werknemers een gebruiker van Spotify. In de volgende grafiek ziet u het totaal aantal betaalde gebruikers van Spotify.

Totaal aantal betaalde gebruikers van Spotify

Navraag bij mijn collegas leert dat zij het heel erg leuk vinden dat Spotify haar gebruikers helpt om nieuwe muziek te ontdekken. Dat ontdekken werkt als volgt: Er is een grote groep die muziek A, B en C tot zijn favoriete muziek heeft horen. Jij luistert alleen muziek A & B. Spotify geeft aan jou muziek C als een tip. De kans is groot dat jij als liefhebber van muziek A en B een nieuw nummer ontdekt van muziek C dat jij ook erg leuk vindt.

Artiesten vinden het totaal niet erg om hun muziek vrij te geven via Spotify. Ten eerste zorgt Spotify ervoor dat minder illegale downloads plaatsvinden. Ten tweede krijgen artiesten geld, ook geen onbelangrijk punt. Ten derde zorgt Spotify dat bands (door de tips die zij gebruikers geven) meer fans krijgen.

Een nadeel van het beleggen in Spotify is dat het nog niet zeker is of zij het van de concurrentie gaan winnen. Een grote concurrent is Apple met iTunes. Spotify wint het volgens gebruikers op dit moment van ITunes omdat Apple gebruikers per nummer laat betalen. Het gevolg is dat de kosten voor iTunes een stuk duurder zijn, maar dit heeft nog niet de genadeslag toegebracht aan ITunes.

Apple is een partij met extreem veel geld en heeft extreem veel goede mensen in dienst. In technologieland is het gebruikelijk dat iedereen overstapt naar de winnaar. Voordeel is dat deze partij hard kan groeien. Het nadeel is dat de nummer twee het al zwaar krijgt om te overleven.

IPO Spotify

Op dit moment lijkt Spotify de winnaar te gaan worden in online muziekdiensten. Een mooi business model is echter nog geen reden om aandelen Spotify te gaan kopen. Het bedrijf kan immers teveel geld vragen voor een aandeel. Als de belegger teveel moet betalen voor een relatief kleine portie winst, dan kan hij er beter van afblijven.

Het is nog veel te vroeg om te bepalen of meedoen met een beursgang van Spotify interessant is. Het is immers pas sinds gisteren bekend dat Spotify naar de beurs gaat en zij hebben nog geen financiële details bekendgemaakt.

Het enige dat bekend is, is dat Spotify een vacature heeft voor iemand die de beursgang moet gaan begeleiden. Daarnaast is Spotify nog niet begonnen met het doorlopen van de procedure van de Amerikaanse toezichthouder (SEC). Het lijkt er dan ook op dat de beursgang waarschijnlijk aan het begin van 2015 gaat plaatsvinden.

Ik meld ons weer wanneer Spotify zijn financiële gegevens heeft gedeponeerd bij de SEC. Ik heb dan genoeg informatie om te kunnen aangeven of investeren in Spotify interessant kan zijn.

Door Karel Mercx. Karel Mercx is zelfstandig beleggingsspecialist. Tussen 2007 en 2013 heeft Karel veel ervaring opgedaan in de beleggingswereld als redacteur van het blad Beleggers Belangen. In de twee jaar daarna heeft hij als beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen gewerkt. In 2012 won hij het grootste online beleggingsdebat van Nederland en in 2014 werd hij beurstwitteraar van het jaar.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart