De beursregel: “Sell in May and go away”

Een beleggingswijsheid die in vele beleggingsboeken terugkomt is ‘Sell in May and go away’. Deze beurswijsheid kwam tot stand in de jaren ’30. Het adviseert met andere woorden om de financiële markt te verlaten in mei en om terug te komen rond november. Is dit effect in elke regio merkbaar? Is het wel nog relevant voor de beurs van vandaag de dag? Mei staat voor de deur dus we onderzoeken even of we rekening moeten houden met de oude leuze.

De onderwerpen die worden besproken:

  • Waar komt het vandaan?
  • De aandachtspunten.
  • Toepassing van Sell in May.
  • Sell in May in de prullenbak?

Sell in May and go away – waar komt het vandaan?

“Verkoop in mei en ga weg” is de letterlijke vertaling en is een oud gezegde die al bijna 100 jaar oud is. De volledige beleggingswijsheid gaat als volgt. <<Sell in May and go away; Don’t come back until St. Leger Day.>> Dit refereert naar de zomermaanden waarin vele bankiers, handelaren en rijke aristocraten de stad (Londen) ontvluchtte en naar het platte land trokken om de zomer door te brengen. St. Leger is een immens populaire paardenrace die wereldwijd mensen aantrekt. Het idee was dat er in deze periode ook geld uit de markt vloeit. Sell in May wordt ook wel het Halloween effect genoemd. Of dit vandaag de dag nog het geval is met computerhandel en high frequency trading is nog maar de vraag.

De aandachtpunten bij Sell in May

We kunnen vele kanttekeningen maken bij de beursleuze. Zo veel zelf dat we ze misschien wel rechtstreeks naar de prullenmand kunnen verwijzen? Hieronder enkele bedenkingen:

  • Door de portefeuille te liquideren zullen de transactiekosten de hoogte in gaan. Ook dient u als Belgische ingezetene de beurstaks in rekening te brengen. De individuele toegepaste fiscaliteit kan dus zijn invloed hebben.
  • Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
  • De drivers van de financiële markten zijn geëvolueerd doorheen de tijd. Kwantitatieve versoepeling waarbij de centrale bank virtueel geld in de economie pompt, computerhandel en high frequency trading is wat de markt vandaag beweegt.

Of u ‘Sell in May’ naar de prullenbak verwijst laat ik aan u over. Op basis van de bovenstaande punten lijkt het in ieder geval niet verstandig om uw acties op de beurs, volledig te laten afhangen van de oude leuze.

Toepassing: Sell in May and go away

Beurs van Brussel – BEL20 index

Hieronder vindt u een lange termijn grafiek terug van de BEL 20 index. In de veronderstelling dat we de sell in May and go away strategie zouden gevolgd hebben, komen we tot de volgende resultaten.

De rode kaders zijn de periodes waarbij we verlies zouden gemaakt hebben door de Sell in May strategie te volgen. Met verlies bedoelen we dat de instapprijs in november, hoger ligt dan de prijs van uitstap in mei. De blauwe kaders zijn de periodes waarbij we winst zouden gemaakt hebben door de sell in May and go away strategie. Het aantal keer dat we beter niet hadden afgesloten overtreft ruimschoots de positieve uitkomsten. Van de 14 waarnemingen in de grafiek ziet u namelijk 9 rode waarnemingen, tegenover 5 blauwe. Wat we meteen ook opmerken is dat de blauwe kaders groter zijn dan de rode. We zouden met andere woorden een pak verlies hebben ontlopen met de Sell in May strategie in deze periodes.

Sell in May BEL20 index

Volgens een studie naar het Sell in May effect van Ruwei Zhao, zouden de volgende Europese landen het grootste Halloween effect hebben: Duitsland, Finland, Ierland, Italië, Oostenrijk en Zweden.

MSCI World Index

DE MSCI World Index wordt vaak bekeken als de index die een weerspiegeling geeft van hoe alle aandelen wereldwijd gepresteerd hebben. De aandelenindex werd samengesteld door Morgan Stanley Capital International en 85 procent van de wereldwijde free-float marktkapitalisatie zit erin vervat.

Er zijn reeds meerdere academici en economisten die het Halloween effect hebben onderzocht. Hieronder zit o.a. Bouman & Jacobsen (2002) en Andrade (2013). Allen kwamen ze tot het resultaat dat de aandelenmarkt het statistisch significant beter doet in de wintermaanden. Over een periode van ongeveer 40 jaar presteren de wintermaanden ongeveer 10 procent beter dan de zomermaanden.

Volgens een studie naar het Sell in May effect van Ruwei Zhao kennen wereldwijd Turkije, Rusland, China, Taiwan en Columbia het grootste Halloween Effect.

Sell in May, weg ermee?

Wat moeten we nu aanvangen met de stelling om de volledige aandelenportefeuille te liquideren in mei? Voor iemand die aan stock picking doet lijkt Sell in May niet de heilige graal te zijn. Indien u daartegenover in index-ETF’s belegt, waarbij bijvoorbeeld een volledige aandelenindex gevolgd wordt, is het geen slecht idee om het Halloween effect in uw achterhoofd te houden. Markttiming is één van de moeilijkste aspecten in het handelen en beleggen. Vandaar dat de doorsnee belegger een buy-and-hold strategie toepast.

Kevin Verstraete

Kevin Verstraete

Beleggingsspecialist

Kevin Verstraete is accountmanager en beleggingsexpert bij LYNX België. Lees zijn artikels op het LYNX Kennisportaal of via Twitter.

Meer:

Gerelateerde artikelen

Profiteer ook van beleggen met een voorsprong

LYNX biedt u vele voordelen en is niet voor niets al jaren één van de beste brokers van België

Information package image
Inhoud informatiepakket
  • Onze brochure met uitgebreide informatie over online beleggen en daytrading bij LYNX
  • Onze tarievenlijst: aandelen, opties, futures, forex, ETF's & sprinters
  • Uw openingsformulier
Contact icon Bel naar
09 223 23 20
Contact icon E-mail naar
info@lynx.be
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker