Aandeel Euronav: kan het de storm doorstaan?

Euronav werd niet gespaard door de oliecrash in maart 2020. Sindsdien herstelt de olieprijs zich gestaag. Het aandeel Euronav zou hier wel eens van kunnen profiteren. Euronav vervoert olie over zee en is daarbij één van de grootste in de transportsector. De wereld is nog steeds in de ban van het coronavirus, maar als de vaccinaties eenmaal aan de gang zijn en reizen weer is toegestaan, zou dit een toename van de bedrijfsactiviteiten voor Euronav kunnen betekenen.

Kan het aandeel Euronav profiteren van de aanstaande toename van de globale economische activiteiten? We zullen het in dit artikel bespreken.

De volgende onderwerpen over het aandeel Euronav komen aan bod:

Euronav

Koers aandeel Euronav

Het aandeel Euronav kon de voorbije maanden behoorlijk wat genieten van de volatiliteit. Voor de crash in maart 2020 toonde het aandeel Euronav zijn kracht. Het aandeel bleef echter niet gespaard en verloor al snel 41 procent van zijn waarde. Een verrassende gebeurtenis was echter dat het aandeel even snel herstelde; Euronav kon gebruik maken van de oliecrisis. Euronav profiteerde begin 2020 van de stijgende vraag naar olieopslag op zee. Dit aangezien kopers moeite hadden om ruimte te vinden voor overtollige olie, toen de vraag instortte tijdens de eerste golf van de pandemie. Maar het herstel hield niet aan en het aandeel Euronav handelde een paar maanden erna weer een heel stuk lager.

Wat doet Euronav?

Euronav is een internationale scheepvaartonderneming met hoofdzetel in Antwerpen. De belangrijkste focus van Euronav ligt op het transport van olie over zee. Euronav biedt oliemaatschappijen een complete lijndienst. Het bedrijf had eind 2020, 75 olietankers in haar vloot.

Euronav werd opgericht door de fusie van twee tankerfirma’s in 1995. Het is de opvolger van de European Navigation Company. Dit bedrijf werd overgenomen door het Franse tankerbedrijf Compagnie Nationale de Navigation. In 1995 ging European Navigation Company een joint venture aan met Compagnie Maritime Belge. De twee bedrijven gingen verder onder een nieuwe naam, Euronav Luxembourg.

Euronav verwierf en werkte samen met een aantal andere tankerfirma’s. De belangrijkste redenering was natuurlijk om de eigen vloot uit te breiden. In 2005 ging Euronav een partnerschap aan met het Griekse bedrijf Tanklog. Dit breidde hun vloot uit tot 14 Suezmax- en 2 Aframax-schepen. Enkele jaren later besliste Euronav om meer schepen aan te schaffen. Het nam 15 Very Large Crude Carriers (VLCC) over van Maersk Tankers Singapore.

De overnames houden niet op. In 2017 besliste Euronav om te fuseren met het Amerikaanse Gener8 Maritime. Door deze fusie werd de vloot van Euronav uitgebreid tot 75 schepen. 26 van die schepen zijn Suezmax-schepen met een totale draagvolume van 16,7 miljoen ton.

Het aandeel Euronav ging naar de beurs op 1 december 2004.

Euronav’s olietankers

Euronav gebruikt haar tankers op twee verschillende manieren. De Suezmax-schepen worden voornamelijk gebruikt voor verre transporten. De Very Large Crude Carrier-schepen worden ingezet op de spotmarkt. Dit betekent dat de VLCC-schepen worden ingezet om op elk moment beschikbare ladingen naar hun bestemmingen te vervoeren in plaats van langlopende contracten af te sluiten met oliemaatschappijen.

Euronav bezit sinds 2004 de grootste zeilolietanker ter wereld, de TI Europe. De TI Europe heeft nog drie zusterschepen, namelijk de TI Africa, de TI Asia en de TI Oceania. De TI Asia en de TI Africa zijn groter dan de TI Europe, maar worden momenteel gebruikt als een FSO-schip of Floating storage and offloading. FSO-schepen zijn niet in staat om olie of gas te verwerken en worden voornamelijk gebruikt voor opslag. Hierdoor worden ze niet als zeilende tankschepen beschouwd.

Aandeel Euronav

Euronav’s financiële resultaten

Euronav rapporteerde onlangs financiële resultaten voor het vierde kwartaal van 2020. De resultaten van het vierde kwartaal waren op zijn zachtst gezegd erg matig. Het bedrijf rapporteerde een verlies van 58,7 miljoen dollar. Een zeer somber cijfer, wanneer we dit vergelijken met hetzelfde kwartaal in 2019, toen het bedrijf een winst van 154 miljoen dollar rapporteerde.

De omzet kende ook een heftige daling. De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 138 miljoen dollar, tegenover 355 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2019. Het bedrijf rapporteerde ook een verlies per aandeel van 0,29 dollar. De financiële resultaten zorgden voor een koersdaling van 3 procent. De slechte resultaten waren het gevolg van de verminderde OPEC + export, waardoor het overaanbod van olie in de tweede helft van het jaar werd beperkt. Hierdoor blijft de markt onevenwichtig, met te veel schepen die te weinig ladingen vervoeren.

Er zijn echter signalen die de situatie voor Euronav zouden kunnen verbeteren. Hogere prijzen voor staalschroot zouden het rendement kunnen verhogen, wanneer het bedrijf oude schepen uit dienst neemt. Het verbruik van ruwe olie moet echter weer op een normaal niveau komen. Een herstel van de vraag naar olie is nodig als het bedrijf de winstgevendheid weer wil zien stijgen.

Euronav verwacht dat de druk op de vrachttarieven zal aanhouden tot eind 2021. De redenering werd aangehaald middels de OPEC + exportverminderingen, vanwege de impact van de COVID-19-pandemie op de vraag naar olie. Dus als de vraag naar olie niet toeneemt, ziet de nabije toekomst er niet goed uit voor de financiën van het bedrijf.

Resultatenrekening

Balans

Bent u benieuwd naar een uitgebreide analyse van het aandeel Euronav. Bekijk dan zeker de fundamental explorer waar u het Reuters Stock Report kunt terugvinden. Hierin vindt u o.a. een waarderingsscore van het aandeel Euronav. Er wordt ook een grondig waarderingsonderzoek gedaan van de concurrenten. In het rapport krijgt het aandeel Bekaert ook een score toegekend die u in één oogopslag een idee moet geven van hoe aantrekkelijk het aandeel is ten opzichte van de markt. Euronav krijgt de score zes op tien. Voor uitgebreide informatie, kan u de tool in het LYNX Handelsplatform bekijken.

Aandeel Euronav: Technische Analyse

Het aandeel Euronav maakte sinds mei 2020 een vrij volatiele neerwaartse trend mee. Het aandeel kon zijn prestatie niet volhouden na een steil herstel na de marktcrash in maart 2020. Op korte termijn heeft het aandeel Euronav niets opmerkelijks op de grafiek laten zien. Het brak onlangs een klein stijgend prijskanaal naar boven uit. Sindsdien heeft het de bovengrens van het stijgende prijskanaal opnieuw getest.Er wordt beweerd dat de markt symmetrisch is en daarom zou een verwerping van de bovengrens een uitstekende plaats kunnen zijn om nieuwe posities in het aandeel Euronav te initiëren. In financiële markten zullen prijzen vaak belangrijke historische gebieden of prijsniveaus testen. Dit zou ook het geval kunnen zijn voor het aandeel Euronav. Om een nieuwe positie te initiëren, zou u echter een afwijzing van het niveau moeten zien.

Het aandeel Euronav ziet er op maandbasis veel aantrekkelijker uit. Het aandeel Euronav heeft een heel sterk ondersteuningsgebied neergezet rond het niveau van € 6. De prijs van het aandeel Euronav is momenteel voor de vijfde keer van dat ondersteuningsgebied afgekaatst. Dit is een goed teken voor het aandeel Euronav op lange termijn. Als het bedrijf de financiële schade van de coronapandemie kan beperken, zou het aandeel Euronav heel goed een waarde van € 10 per aandeel kunnen bereiken.

Conclusie aandeel Euronav

De analisten die het aandeel Euronav volgen, zijn nog steeds optimistisch ondanks de slechte financiële resultaten in het vierde kwartaal van 2020. De algemene consensus is om het aandeel Euronav te kopen. Elke analist heeft het aandeel Euronav de voorbije zes maanden een buy-rating gegeven.

Er moet echter worden opgemerkt dat de analisten wel denken dat het aandeel onder enige druk zal komen te staan, gezien de moeilijke omstandigheden waarin het bedrijf zich momenteel bevindt als gevolg van de pandemie en een gebrek aan vraag naar olie.

Het zal een lastige strijd worden voor Euronav om de storm te doorstaan, die de pandemie heeft veroorzaakt. Echter als de vraag naar olie terugkeert naar een normaal niveau en de wereldwijde economische activiteiten weer op gang komen, zal Euronav zeker weer op krachten kunnen komen.

In de onderstaande tabel kunt u de meest recente adviezen vinden voor het aandeel Euronav.

Datum Beurshuis Advies Koersdoel
28-Feb-21 Kepler Capital Markets Kopen € 12.40
15-Feb-21 Cleaves Securities Kopen € 9.93
28-Jan-21 BTIG Kopen € 9.93
11-Dec-20 ING Kopen € 9.00
5-Nov-20 DeGroof Petercam Kopen € 10.00
5-Nov-20 KBC Securities Kopen € 9.25

Het vervoeren van olie is de core business van Euronav. Benieuwd naar interessante olie-aandelen? Lees er alles over in ‘Beleggen in olie – De beste olie-aandelen voor 2021’.

Zelf aandelen van Euronav kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in aandelen van Euronav. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Hirgent Cekaj

Hirgent Cekaj

Content writer

Hirgent Cekaj is content writer voor LYNX en student International Business. Naast het schrijven van artikelen voor LYNX, is hij zelf ook al enkele jaren actief in de valutamarkt en aandelenmarkten.

Meer:

Gerelateerde artikelen