Analyse aandeel Kraft-Heinz door Bonconsul: Kraft-Heinz bereikt meer terugkerende consumenten (H1 resultaten)

Kraft-Heinz is een van de grootste Food & Beverage bedrijven ter wereld met een omzet van $25 miljard (2019) en biedt werk aan 37.000 mensen. In dit artikel neemt Bonconsul u mee in een fundamentele analyse van het aandeel Kraft-Heinz.

In dit artikel over aandeel Kraft-Heinz wordt besproken:

  • Analyse aandeel Kraft-Heinz Q2
  • Analyse aandeel Kraft-Heinz Q3
  • Conclusie analyse Kraft-Heinz

Q2 beter dan verwacht voor detailhandel – Vooruitzichten voor het hele jaar verhoogd

De omzet in H1 steeg met + 3,6% tot $12,8 miljard (H1 2019: $12,4 miljard). Q2 bepaalde veel met + 7,8% organische groei, het resultaat van de consumenten hun ‘channel switch’ van  foodservice (-45-50%) naar retail (+ 15%) sinds April. Meer detailhandel is namelijk goed voor Kraft-Heinz aangezien foodservice een veel kleiner segment is voor hen. De penetratie in de huishoudens nam toe tot 89% (een gemiddeld bedrijf in de Food & Beverage sector heeft er 65% ) maar het beste nieuws is dat 75% van de nieuwe consumenten daadwerkelijk ook één of meerder keren heeft bijgekocht (48% of + 8 ppts in de afgelopen 16 weken). Bijkomend zag men dat meer jongere huishoudens en huishoudens met een hoger inkomen zijn toegetreden tot de consumentenpool , een groep waarin het bedrijf historisch gezien ondervertegenwoordigd is. Het bedrijf doet er alles aan om die klanten te behouden, aangezien het de basis vormt voor de ommekeer waar het bedrijf zich in bevindt.

VS (71% van de omzet) – H1 organische groei van + 8,5%

H1 onthulde een + 7,5% organische groei (Q2 + 8,5% ) tot $4,9 miljard (H1 2019: $4,5 miljard) aangedreven door zowel volume (+5,2 ppts ) en de prijs (+2,3 ppts ). De prijsstijging was voornamelijk het gevolg van de verminderde promotieactiviteit. H1 recurrente EBITDA steeg +12,2% tot $1.48bn (H1 2019: $1.26bn) ondanks hogere marketing kosten, COVID-19 gerelateerde investeringen en hogere variabele (eigen vermogen) compensatie.

Internationaal (11% van de omzet) – H1 organische groei van + 6,2%

De organische omzet in het eerste halfjaar was stabiel op $ 1,3 miljard, maar groeide organisch met + 6,2 % (Q2: + 5,5%) gedreven door prijs (+2,2 ppts) en volume (+4 ppts). Het positieve prijs effect weerspiegelt de verminderde promotionele activiteiten, overdracht catalogusprijs acties, en de inflatie-gerelateerde prijzen in Brazilië. Vooral specerijen & sauzen en maaltijdgerichte categorieën deden het goed en blijven het goed doen. De recurrente EBITDA nam licht toe tot $ 275 miljoen (H1 2019: $ 267 miljoen) .

Canada (8% van de omzet) – H1 organische groei van + 2% met Q2 het eerste positieve prijseffect in zeven kwartalen

De organische omzet in het eerste halfjaar daalde met -24% tot $ 426 miljoen (H1 2019: $ 560 miljoen) maar was geimpacteerd door de exit van McCafé en de negatieve impact van Foodservice . De organische groei was beter met + 2% gedreven door prijs (-2,3 ppts en volume + 4,3 ppts ) . Merk op dat het prijseffect in het tweede kwartaal +1,3 ppts was, gedreven door lagere promotie, het eerste positieve prijseffect in zeven kwartalen. H1 recurrente EBITDA daalde -18,6% tot $ 110 miljoen (H1 2019: $ 143 miljoen) maar groeide met + 2,4% in Q2 . .

Aandeel Kraft-Heinz: Q2 was zo goed dat de supply chain het niet kon bijhouden

Terwijl meer verticaal geïntegreerde bedrijven de productie van foodservice konden switchen naar detailhandel, had Kraft Heinz die luxe niet en kon daarom niet alle producten op tijd leveren met een verlies aan marktaandeel als resultaat. Hoewel dit natuurlijk jammer is, is het belangrijker om de grote structurele kans te onthouden die met de hogere penetratie gepaard gaat . De problemen met de toeleveringsketen zijn slechts van zeer tijdelijke aard.

Winstgevendheid gestegen door volume en besparingen op promoties, maar verwacht het omgekeerde voor H2

H1 recurrente EBITDA steeg tot $ 3,2 miljard (H1 2019: $ 3,0 miljard) waarvan Q2 goed is voor het grootste deel met $ 1,8 miljard (Q2 2019: $ 1,6 miljard). Nog niet het figuur van de beste jaren ($ 3,7 miljard in 2016), maar op de goede weg. Belangrijk om te benadrukken is dat het degelijk de recurrente EBITDA is vermits het bedrijf een waardevermindering moest boeken (alweer) voor een onthutsende $ 2 miljard op goodwill en $ 1 miljard op immateriële vaste activa. Bestaande aandeelhouders verliezen opnieuw $ 3 miljard aan ‘boekwaarde’. Gelukkig waren we bij Bonconsul voorbereid omdat we dat soort ‘lucht’ waarderen op … nul. Hard, maar we geloven dat het beter is om voorzichtig te zijn dan nadien te klagen.

Merk op dat het bedrijf in bijna elke vorm profiteerde van de wind in de rug: mix in categorie en product gecombineerd met een hoger volume en lagere promoties omdat de vraag hoe dan ook groot was. Voor H2 verwacht het bedrijf het omgekeerde en met name tegenwind van grondstoffen (voornamelijk kaas) . H2 EBITDA zal naar verwachting lager uitkomen dan vorig jaar .

Sterke vrije kasstroomgeneratie in H1 zorgt voor verdere (en hoognodige) schuldvermindering

De H1 vrije kasstroom kwam uit op $ 1,96 miljard (H1 2019: $ 0,88 miljard) of $ 1,6 per aandeel, wat een sterke prestatie is en het bedrijf in staat stelt het dividend op $ 0,4 per kwartaal te behouden – wat $ 2 miljard op jaarbasis kost. De vrije kasstroom die zal worden gegenereerd in H2 kan daarom worden gebruikt om de nettoschuld te verminderen , die momenteel te hoog is om comfortabel te zijn ($ 27 miljard of een ietwat beangstigende 4,8 keer de EBITDA) .

Aandeel Kraft-Heinz: Q3 (bijna) terug naar normaal (of komt die niet meer terug?)

De sterke Q2 wordt niet gecompenseerd door een lagere Q3 of Q4. Integendeel , het bedrijf verwacht dat de verschuiving van het kanaal van Foodservice naar retail nog merkbaar zal zijn in H2, wat het bedrijf verder zal helpen. Onnodig te zeggen dat het volledige jaar naar verwachting beter zal afsluiten dan eerder werd verwacht. Inclusief een sterkere vrije kasstroom dan vorig jaar. De capex blijft voor het volledige jaar op $ 750 miljoen , in lijn met het budget van vorig jaar.

Conclusie analyse aandeel Kraft-Heinz

De pandemie is duidelijk een ‘zegen’ voor het bedrijf. Het wordt afwachten of dit ook hetzelfde is voor het aandeel Kraft-Heinz. Q2 was erg sterk met een hogere penetratie, hoewel ze er niet in slaagden om dit te vertalen in marktaandeelwinst, aangezien de toeleveringsketen de plotselinge stijging van de vraag niet kon bijhouden. Al met al zijn wij van mening dat het bedrijf goed op koers is in zijn turnaround programma. We handhaven voor het aandeel Kraft-Heinz ons koersdoel op $ 36 met positieve vooruitzichten en houden onze aanbeveling op HOLD.

Het aandeel Kraft-Heinz noteert break-even sinds de publicatie van de H1-resultaten

Disclaimer: deze analyse is niet bedoeld als beleggingsadvies maar als een persoonlijke mening en kan dienen als aanvulling op uw eigen onderzoek. De informatie is uitdrukkelijk niet bedoeld als advies om bepaalde effecten of effectenproducten te kopen of verkopen. U bent eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Aandeel Kraft Heinz kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Barco. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Kraft Heinz

Redactionele bronvermelding: Piotr Swat / Shutterstock.com

Bonconsul

Bonconsul

Bonconsul is een one stop shop solution voor mensen die hun zoektocht naar de juiste aandelen gemakkelijk en boeiend willen maken. Het platform is 24/7 online bereikbaar en u krijgt bovendien én nieuwsberichten én waardering én dagelijkse beurstips direct in uw mailbox. Gedaan dus met wachten op dat wekelijkse magazine.

Daarnaast kan u perfect de  transacties vrijwillig volgen indien u dat wenst. Dankzij de samenwerking met LYNX kost een jaarabonnement slechts €199 in plaats van €299. Meer info op www.bonconsul.be of contacteer Bonconsul voor een één op één rondleiding op het platform.

Meer:

Gerelateerde artikelen